Sur og negativ gravid har her skrevet et l~
Fra : Michael-7500

Dato : 15-01-04 22:40

Da jeg ikke kan se mit første indlæg, prøver jeg igen.

Hej. Vi venter vores 2. barn - termin 21/3. Og jeg er ved at gå i spåner !!
Jeg har fået bækkenløsning og blev sygemeldt i sidste uge. Jeg regnede med
at skulle hjem og slappe af og kunne bidrage lidt mere til det praktiske i
vores hverdag, for indtil nu har det mest været min kæreste, der har hentet
barn, handlet, lavet mad, badet barn osv. Og jeg har "bare" ligget på sofaen
og sagt "AV". Torsdag i sidste uge startede vores datter på næsten to år så
med skoldkopper, og derfor har hun været hjemme hele denne uge. Pyha, det er
hårdt at være gravid og hav en syg og pjevset datter. Ikke nok med det - min
kæreste tog en fridag for at komme og aflaste mig, men .... han fik to dage
med influenza i stedet for. Huset lignede krigen i Irak, og det var bare til
at blive i dårligt humør af.

Min gravidtet denne gang har ikke været sønderlig nem. Jeg er 36, så ... jeg
er vel lidt "halv-gammel." Selve gravidteten forløber nok som den skal, men
jeg har døjet med halsbrand siden 3. md. hvilket betyder - mælk i lange
baner og kiks på mit natbord hver aften. Jeg kæmper med hæmorider - de gør
heldigvis ikke ondt, men det ligner et blodbad! Alle siger: "Gud, er det
først til marts, så må der da mindst være to!!" Jeg hiver efter vejret og
synes at jeg op til flere gange om dagen virkelig skal sørge for at få
trukket vejret ordentligt igennem for at komme videre. Med bækkenløsning går
jeg ikke de længste ture, og helt undgå at bære på min datter med
skoldkopper har jeg ikke kunnet. Straffen for at bære for meget på hende,
kommer om aftenen og natten. Mad - jeg har stadig svært ved at spise sådan
en rigtig pæn portion mad. Det meste mad ser godt ud, lige indtil det ligger
på min tallerken. Så er det bare ikke lige dét mad jeg har lyst til. Og
senest her efter nytår kæmper jeg bare med at få min nattesøvn. Jeg havde
stort set de samme symptomer sidst, men denne gang er de værre og har varet
meget længere. De sidste tre nætter er egentlig endt med at jeg har tudet af
fortvivlese over ikke at kunne sove, netop fordi jeg var så træt. Iaftes gik
det helt galt - jeg prøvede at tage to pamoler, drak en kop kamillete og lå
og læste i en halv time før uret blev slukket. Jeg faldt også fint i søvn
.... indtil kl. 1:15. Herefter var jeg vågen frem til 4:30 hvor jeg travede
med dyne og pude mellem stue og soveværelse. Dybt fortvivlet over den søvn
jeg ikke fik og med tanken om at være alene med datteren i dag, som jeg ikke
engang kunne gå en lang tur med (det gik nu bedre end jeg troede ....). Men
den der nattesøvn der bliver væk - det er hæsligt! Samtidig har jeg
Tourette-syndrom, som gør at jeg normalt får meget milde beroligende piller
for at få kroppen ned i lavt gear. Både ved sidste graviditet og ved denne
har jeg droppet pillerne og først startet på dem efter endt amning - sidst
gik det godt, men hold FAST, hvor jeg mangler dem denne gang. Jeg synes bare
ikke jeg vil tage pillerne, nu hvor der "kun" er 2 mdr igen (hvilket jeg
p.t. synes er LÆNGE!!). Og eftersom jeg er 36 og der er div. risici for
skavanker (har dog fået foretaget nakkefoldsc. og andet, som tyder på et
helt normalt barn), vil jeg ikke risikere noget med piller - for som min
læge siger: "SKULLE du få et barn med handicap, vil man med det samme
henføre det til dine piller mod Tourette". Så da jeg ikke får piller, er min
krop totalt OVERSPÆNDT - jeg roterer i sengen som en grillkylling og kan
ikke finde hvile nogen steder. Det er til at blive vanvittig af, for jeg
føler bare at min krop har SÅ meget brug for at slappe helt af. Jeg har det
sådan at når jeg forbereder mig at gå i seng, tænker jeg: "Åh nej, nu skal
jeg snart i seng - mon jeg kan sove?" Så allerede her går det jo lidt galt
..... Nå, men i morges fik jeg da vækket kæresten, og faldt i søvn kl. 5:00.
Så da datteren kaldte kl. 8:00 så jeg allerede frem til en formiddagslur!
Luft har vi nok ikke fået alt for meget af i denne uge pga hendes
skoldkopper. På en måde glæder jeg mig til at hun skal i dagpleje på mandag
igen.

Men ellers har jeg det da meget godt !! Det lyder ikke sådan, det ved jeg
godt. Men jeg er bestemt ikke en af de kvinder, der tager sig til maven og
siger: "Gud, hvor er det pragtfuldt at være gravid." Jeg glæder mig enormt
til vores 2. barn - jeg havde drømt om at vi kunne nå tre børn, men jeg skal
IKKE have flere efter denne omgang. Jeg er fuldt ud tilfreds hvis jeg har 2
sunde og raske børn. Det skal siges, at der er livlig aktivitet næsten
dagligt "derinde" og jordemoderen siger at alt ser fint ud. Jeg er så heldig
at jeg indtil nu kun har taget fire kilo på, så barnet må jo have taget "af
mig" - sådan var det også sidst - 9 kilo på, af med 15 efter fødslen. Så det
er da ikke negativt det hele. Men jeg ville da ønske at jeg kunne sige "jeg
har det bare godt", når nogen spørger til ens velbefindende. Det negative
gider folk ikke høre, så om mit indlæg bliver læst eller ej, kommenteret
eller ej ... tja, JEG fik i hvert fald luft for "al min elendighed." Og jeg
er ellers normalt en glad og tilfreds pige (jeg gider bare ikke være gravid
mere .....)

Hilsen AL

PS! Stort til lykke til jer der går gennem 9 mdr. uden nogen problemer
(findes de kvinder mon??)

Fra : nh1

Dato : 16-01-04 10:55

Hej Al.
Det var da rart endelig at høre en der tør sige sandheden.
Jeg (-sammen min mand) er selv ved at prøve på at blive gravid og har
tænkt meget på om det andre siger, at det er bare så skønt, der er slet
ingen problemer, du kan næsten alt selvom du venter dig, det er bare det
mest romantiske ovs ovs ovs.....

Det kan jeg nemlig ikke helt forstå at det igennem 9 mdr skulle være….
Jeg vil gerne have børn og vil også tage det sure med det søde, men jeg
vil bare gerne vide hvad der kan vente mig, så jeg måske kan være lidt
forbedret og ikke blive helt overrasket når der sket store ændringer på
, i og med min krop.
Det vil, efter min mening, da også blive lidt nemmere for den kommende
far, at han ved lidt om hvad der sker med mig og som kan påvirke min
humør – og derved ham…..

Nu har jeg ikke nogle søstre eller lignede som selv har fået børn endnu
børn som jeg har kunne spørge om hvordan og hvorledes, så jeg har kun
hvad der bliver snakket om sådan i almenlighed af folk jeg ikke har lyst
til at snakke virkeligt privat og personligt med.

Til gengæld syntes jeg mange fortæller vidt og bredt om hvor lang tid de
havde veer, hvor meget de sprækkede, hvor mange sting og ellers i den
smertefulde dur lige omkring deres fødsel, men hvad så med de 9 måneder
før de nåede der til ???

Så bund i grund, syntes jeg det var godt at læse om hvordan en
graviditet også kan være, og håber da at du fået det bedre..

Hilsen

NH

http://www.kandu.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-01-04 14:39

"nh1" <nh1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Al.
> Det var da rart endelig at høre en der tør sige sandheden.

Sandheden kan jo godt have mange facetter,
det behøver slet ikke være som hun beskrev.
Det kan være en dans på roser, og det kan
være dybt forfærdentligt.
En ting, som jeg tror er vigtigt, er at forberede
sig selv godt med vitaminer og sund kost, for
det bliver helt sikkert pillet fra dig - til dit barn.
En anden ting er at være forberedt på, at man
ikke kan alt - og skal heller ikke kunne alt.
Man må gerne have brug for omsorg og hjælp
fra resten af familien, også bagefter, der er ingen
grund til at spille helt.
Personligt har jeg selv født fem børn, og sidste barn
blev sidste barn pga. en fødselsskade, som gjorde,
at jeg ikke kunne bruge benene efter fødslen, det
gjorde iøvrigt afsindigt ondt osv. Jeg måtte igennem
en langvarig og hård optræning, som stadig (hun er
11 år) skal passes på. Men kan vi forvente, at vi
bliver totalt som før, vi fik børn? Jeg tror det ikke,
det er da en ekstrem belastning at udsættes for.

Heller ikke indvendigt kan vi forvente at fungere
på samme måde som før - der stilles helt andre krav
til os, når barnets tarv kommer i første række.
Men er det så slemt? Lærer vi ikke af det?
Jeg er i hvert fald blevet et meget tålmodigt menneske
af det - når jeg selv skal sige det.

"Men livet, det er livet værd, på trods af alt besvær"
for nu at citere en digter. Vi kommer igennem livet,
og forhåbentligt glædes vi også over det, og lærer af det.
Jeg har i hvert fald sat mig mine mål for, hvordan jeg
skal være som bedstemor - jeg skal være en glad
og rar bedstemor, som det er godt at besøge. Og allerede
for 14 år siden plantede vi et egetræ, som skal bruges,
når engang vore børnebørn kommer og vil kravle i træer.

Mvh.Bodil.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-01-04 15:05

"nh1" <nh1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da rart endelig at høre en der tør sige sandheden.

Jamen er det nu det.... sandheden? Jeg kender graviditeter, der er mere
horrible! Men flere, der er gode og enkle.

Du kan da lige høre sandheden om min! Bare så du ved, hvordan sandheden OGSÅ
kan være.

Jeg blev gravid ved et uheld. Ooops.
Havde kvalme en enkelt dag.
Var kanontræt den første uge eller to men følte på ingen måde derudover at
graviditeten var til besvær.
Jeg piskede rundt som en gazelle på nær de sidste 2 uger, hvor jeg også var
oppe på 25 kilos ekstra vægt. Men jeg klarede da 2 x 120 km cykeltur i
slutningen af 5. graviditetsmåned.

Og jeg syntes det var SÅ fantastisk at blive tyk og rund *S*

Så til fødslen....

Jeg fik veer med middagstid.
Tog afsted hjemmefra ca. 15:15
Ankom til klinikken 15:30
Fødte 15:40.
Tog hjem ved 18-tiden.

Ammede uden problemer til jeg ikke gad mere.
Så sådan kan sandheden også være om graviditet og fødsel.

Sandheden er nemlig, at graviditeter er vidt forskellige og opleves
forskelligt.

Held og lykke med DINE planer om at blive gravid! Din graviditet og fødsel
bliver sandsyndligvis en helt anden oplevelse end alle vi andres.

Mvh. Lisbeth

Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 12:18

Jeg har ikke ret meget tid til at skrive lige nu. Dog vil jeg sige at
jeg føler med dig (har lige fået 2 børn med knap 16 mdrs. mellemrum, og
kender en del til det du skriver om).

Og m.t.h. halsbrand - drik endelig ikke mælk ell. lign., som kun
forværrer det, selvom man skulle tro det modsatte. Køb et glas med
Alminox tyggetabletter (fåes også flydende)så er du helt sikker på at
komme af med din halsbrand. Jeg har selv prøvet alle trickene med
Mariekiks i sengen, mandler, ingefærpiller (som i hvert fal hjælper mod
kvalme) o.s.v. Nå, i det mindste ved vi jo det går over når vi har født

Held og lykke med graviditeten alligevel og jeg håber du får sovet
snart. Jeg kunne heller ikke selv sove andet end gnmsn. 3½ time pr. nat
under min sidste graviditet - til gengæld kan jeg nu sove som en sten
efter jeg har født.

Jeg håber du får nogle gode sidste uger og på en eller anden måde bliver
i stand til at nyde dem alligevel.

Rosekamp

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael-7500

Dato : 02-02-04 22:53

Hej.

Jeg har på et tidspunkt i januar skrevet et surt/negativt indlæg om min
graviditet, men jeg ved ikke om det er mig du skriver tilbage til ..... ?
dog vil jeg lige sige:

Du kan ikke mene af mælk FORVÆRRER halsbrand ??????? Det vil jeg ABSOLUT
ikke give dig ret i på nogen måde - det er da det eneste der hjælper !!
Alminox får syv vilde heste mig ikke til at tage, for det er virkelig
ulækkert med den der skummende smag i munden. FØJ. Dog har jeg fundet noget
på apoteket i flydende konstisten med pebermynte-smag, som hedder Link - det
er da heller ikke det allerfedeste at tage, men ... det hjælper og jeg HAR
da fået tømt den første flaske.

Jeg er også kommet i fasen med ikke ret meget søvn. Det glidelagen jeg fik
udleveret har jeg først lige fundet ud af at jeg skal ligge INDENI ... det
har ingen fortalt mig. Hverken ved sidste graviditet eller denne. Jeg har
"bare" lagt glidelagnet ovenpå mit almindelige lagen, men uanset om jeg er
indeni eller udenfor "røret", så virker det ikke en dyt. Elastikbæltet mod
bækkenløsning kan de sgu' også få tilbage. Det blev forøvrigt min
fysioterapeut der viste mig hvordan det skulle bruges. Jeg har bare fået
tingene udleveret, værsgo, og så måtte man selv vide hvordan det skulle
anvendes, men .... den med glidelagnet havde jeg ikke lige regnet ud !!

Det er bøvlet at komme i seng ... Man starter på badeværelset med
tandbørsning, Link mod halsbrand, to pamoler mod smerter ... ind i seng.
Ekstra pude anbringes i nakken, en mindre ind under maven, så man har støtte
når man ligger på siden, en stor pude mellem knæene og så ellers dynen over.
Og SÅ skal man tisse ..... og så er det forfra igen. Og jeg kan da lige se
at man også får sig viklet ind i glidelagnet, og så spørger kæresten måske:
"Hva' øhhh .... hvad med i aften???" Jeg kan virkelig se det morsomme i det.
Nå ja, man skal da også lige døjet med en tilstoppet næse. Og når man efter
30 min har fået styr på ALT, ...... så kan man sgu' ikke sove. Og hvorfor er
det så lige at nogen synes det er så smukt og fedt at være gravid? Hvor ser
de lige det smukke?

Dagens store problem - hvad tøj skal jeg have på? Jeg har jo HELE to par
bukser og 3 bluser at vælge mellem. Og somme tider er noget til vask. "Køb
dog noget," vil nogen sige. Næ.... jeg nægter at give det vide ud af øjnene
for ventetøj på dette tidspunkt. Og gud hvor jeg glæder mig til at få et par
sexy trusser på igen, for hvor er det sexy over tre par sloggi MAXI str. 48
fra Bilka? De dækker maven, ja - men smart .... arh ...... ?!?!?

Jeg kommer sådan til at tænke på et revynummer med Lisbeth Dahl, hvor hun
skal på charterrejse. Alt på rejsen - lige fra hun står i kø flere gader fra
rejsebureauet foregår med "bitte små skridt" .... sådan har jeg det også når
man har bækkenløsning. Og når man nu er typen der "lige kan nå det og det og
det..." så er det ret svært at acceptere at tempoet er sat drastisk ned.

Nå, slut herfra.

AL

Fra : Tine Andersen

Dato : 02-02-04 23:14

Michael-7500" <michael7500@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er da heller ikke det allerfedeste at tage, men ... det hjælper og jeg HAR

Jeg ved ikke om det er alminox, der skummer, men jeg har tygget Balancid
Novum i flere år. Det smager af pebermyntepastiller. Det er overhovedet ikke
ubehageligt.

De sidste uger af enhver graviditet er hårde - det synes jeg også. Heldigvis
fortoner det sig i horisonten, når barnet griner op til en med mælk i
mundvigen og et saligt fjæs på.

Mine er nu 11 og 6, og det er herligt at have børn. Men jeg giver dig ret:
det var hårdt at få dem.

Tine

Fra : Laust Kohsel

Dato : 03-02-04 08:29

hej
>Men jeg giver dig ret det var hårdt at få dem.
hvad er hårdt at vente sig i min siste graviditet der døje jeg med "
piskesmæld, bækkenløsing, kvælme fra uge 5 til 37 uge og med at rande der
ude på sygehuset 3 gange om ugen med en der var for lille så blev man sat
igang i starten af uge 37 med en på bare 2000g
mvh winnie

http://baby.libero.dk/danielognickolaj/BOWLogin.aspx?id=2590
login gæst
pasword gæst

Fra : 1mokke

Dato : 03-02-04 21:30

"Michael-7500" skrev d. 15-01-04 22:40 dette indlæg :
> [...]
> mere .....)
>
> Hilsen AL
>
> PS! Stort til lykke til jer der går gennem 9 mdr. uden nogen problemer

Har selv været noget ligende igennem og jeg vil anbefale dig at gå i
svømmehal og få brugt din krop, svøm det du orker og brug tid ved kanten
af bassinet hvor du kan nyde følelsen af vægtløshed, og få strukket godt
ud i din ryg og ben. Hvis du kan li at gå i sauna, så er det jo, oplagt
at slutte besøget med at dase lidt der. Det er meget mere effektivt end
man lige skulle tro, og man sover meget bedre.
Jeg ønsker det alt muligt held og lykke med graviditet og fødsel osv. Og
husk det er vigtigere at have det godt end at der er ryddet op!!

Kh. 1mokke

http://www.kandu.dk/