/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Hvor mange fisk ?
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-01-04 15:54

Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?

3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

 
 
Aardvark (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 14-01-04 18:07

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
news:Xns9470A1AE2AB5AHS235dk@130.225.247.90:

> Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?
>
> 3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)
>

Svaret er nemt.
Ingen !

/Aard

Jan Vestergaard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 14-01-04 18:34

Aardvark skrev i sit indlæg på usenet:
> Svaret er nemt.
> Ingen !
> /Aard

Næh - den egner sig nok bedre til frugtskål, men den diskussion har vist
været her i gruppen for ikke så længe siden.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen



Henrik Stidsen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-01-04 23:53

Aardvark <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> wrote in
news:Xns9470B85AA97C8AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226

>> Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?
>> 3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)

> Svaret er nemt.
> Ingen !

Mærkeligt at mine to så lever endnu...
Mærkeligt at dyrehandlere sælger bowler og siger at slørhaler kan
leve i dem...

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Karsten Enevoldsen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Enevoldsen


Dato : 15-01-04 00:01

Henrik Stidsen wrote:
>
> Mærkeligt at mine to så lever endnu...
> Mærkeligt at dyrehandlere sælger bowler og siger at slørhaler kan
> leve i dem...

Der er forskel på trivsel og overlevelse.
At dyrehandlere sælger bowler, og siger at slørhaler kan leve i dem, er vel
ikke mærkeligt, da det er penge i kassen.
--
Volds
Hasta La Victoria Siempre!



Brian C (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 15-01-04 00:22

>
> Mærkeligt at mine to så lever endnu...
> Mærkeligt at dyrehandlere sælger bowler og siger at slørhaler kan
> leve i dem...
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
>

har du set hvor stor en slørhale der trives kan blive?
hvor gammel tror du den kan blive?
når den trives

Nej det er ikke mærkeligt, de lever af at sælge bl.a. bowler og fisk
og når nu den første fisk er død, hvor går man så hen og køber en ny.
lidt ligesom da man en gang solgte nogle små "nuttede" plastbaljer til
sumpskildpadder
de kunne også leve i dem, men trives NEJ, det var ren dyremishandling.

(korriger mig hvis jeg husker forkert) men jeg mener der var et eller andet
om at det iht. dyreværnsloven
er forbudt at holde fisk i bowle, det var i hvert fald på tale.

Men for at holde mig til tråden, så er mit svar også "ingen"



--
/Brian C.
---------------------------------------------------------
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
---------------------------------------------------------



KatjaStrofen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 14-01-04 19:02


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9470A1AE2AB5AHS235dk@130.225.247.90...
> Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?
>
> 3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)
>
Slørhaler er desværre ikke specielt egnede bowlefisk, de kræver ret meget
ilt, hvilket folk sjældent tilføjer deres bowle.

Sugemallen er god nok, idet den kan tage ilten selv, problemet er mere
temparaturen så..

De fisk der i mine øjne er mest egnede til en bowle er nogle betta typer -
f.eks. betta splendens [kampfisk]

Katja



Henrik Stidsen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-01-04 23:51

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in
news:bu406v$1roh$1@news.cybercity.dk

> Slørhaler er desværre ikke specielt egnede bowlefisk, de kræver
> ret meget ilt, hvilket folk sjældent tilføjer deres bowle.

Mærkeligt at selv dyrehandleren siger at slørhaler faktisk er de
eneste der kan leve i en bowle - og så måske en enkelt slørhale.

> Sugemallen er god nok, idet den kan tage ilten selv, problemet
> er mere temparaturen så..

For lav ?

> De fisk der i mine øjne er mest egnede til en bowle er nogle
> betta typer - f.eks. betta splendens [kampfisk]

En hurtig googlesøgning giver denne her:
http://home.c2i.net/rjohanne/kampfisk/om_kampfisk.htm
Der står bl.a. at vandtemperaturen skal være 24-29°C og at luften
over vandet skal være varm og fugtig - det vil jeg ikke ligefrem sige
passer godt til en bowle...

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Brian C (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 15-01-04 00:26

>
> Mærkeligt at selv dyrehandleren siger at slørhaler faktisk er de
> eneste der kan leve i en bowle - og så måske en enkelt slørhale.
>

som jeg skrev længere oppe, så skal dyrehandleren leve af det
og en del dyrehandlere er ikke helt så ærlige som de burde være
for nogle er det uvidenhed, det kræver ingen udd. at blive dyrehandler.
tro mig, jeg har selv arbejdet i en dyrehandel, er stoppet.

men inden jeg får alle DK's dyrehandlere på nakken, så er der selvfølgelig
også nogle der er dygtige og reelle, de er bare sjældne

--
/Brian C.
---------------------------------------------------------
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
---------------------------------------------------------



Peter M (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter M


Dato : 15-01-04 00:23

For det første vil lidt hurtig søgen på nettet vise dig at det ikke er
hensigtsmæssigt at holde slørhaler i bowler, og for det andet forstår jeg
ikke at du spørger om råd her, når du alligevel bare anfægter dem med det
samme.

Så et godt råd: Prøv at bruge folks råd - der er ikke meget point i at
spørge om råd når du allerede på forhånd har dannet dig en mening og ikke
vil høre på andre.

P.S. tro ikke på alt hvad dyrehandlere siger.

Mvh
Peter


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.561 / Virus Database: 353 - Release Date: 13-Jan-04



jnjonas (15-01-2004)
Kommentar
Fra : jnjonas


Dato : 15-01-04 13:50

Hej,
inden folk går i selvsving over det her og kalder det dyreplageri, så
skulle man nok feje for egen dør. Det at holde akvariefisk, er vel i
realiteten alt andet lige dyreplageri. Specielt når man tænker på at mange
af fiskene har været igennem lidt af hvert inden de havner i dit akvarie. Så
hvis vi skal være helt ærlige skal man slet ikke holde fisk i akvarier. Men
borset fra det er jeg enige i at når man nu vil holde fisk. Så giv dem da de
bedste forhold, du kan tilbyde dem og ikke en bowle.


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
news:Xns9470A1AE2AB5AHS235dk@130.225.247.90...
> Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?
>
> 3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



Fidelihut (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Fidelihut


Dato : 17-01-04 13:35

Ingen!!
En bovle er slet ikke egnet til fisk... de grænser til mishandling at holde
fisk i en sådan.

Ronny
"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9470A1AE2AB5AHS235dk@130.225.247.90...
> Hvor mange fisk kan man have i en 35cm bowle ?
>
> 3 slørhaler og en sugemalle ? (og 4-5 planter i bunden)
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



KatjaStrofen (17-01-2004)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 17-01-04 19:40


"Fidelihut" <macaw@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40092c02$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ingen!!
> En bovle er slet ikke egnet til fisk... de grænser til mishandling at
holde
> fisk i en sådan.
>
> Ronny


Sludder - hvorfor skulle en stor bowle være mere uegnet at holde fisk i..
end et firkantet 17 liters akvarium

katja

Medmindre du selvfølgelig mener.. at det er mishandling at holde fisk i et
akvarium på under 300 liter.. alt i alt :)



Brian C (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 17-01-04 20:55


"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
news:bubvin$12cr$1@news.cybercity.dk...
>
> "Fidelihut" <macaw@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sludder - hvorfor skulle en stor bowle være mere uegnet at holde fisk i..
> end et firkantet 17 liters akvarium
>
> katja


der er lige faconen til forskel


--
/Brian C.
---------------------------------------------------------
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
---------------------------------------------------------



KatjaStrofen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 18-01-04 09:26


"Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
news:4009931d$0$95081$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>

> > Sludder - hvorfor skulle en stor bowle være mere uegnet at holde fisk
i..
> > end et firkantet 17 liters akvarium
> >
> > katja
>
>
> der er lige faconen til forskel
>
>
> --
> /Brian C.


Ja, det er jeg klar over, Pointen har jeg dog ikke fattet. - Medmindre det
er skrønen om at fisk bliver rundtosset.. - fordi jeg er ret sikker på en
fisk er fløjtende ligeglad med akvariets form, men mere koncentreret om
forholdende deri.

katja




Mikkel Stepién Munk (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 18-01-04 12:10

Såvidt jeg ved, er det fordi fisk rent faktisk godt kan se ud i rummet hvor
i deres akvarium står.

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
news:budfvp$2u76$1@news.cybercity.dk...
>
> "Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
> news:4009931d$0$95081$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>
> > > Sludder - hvorfor skulle en stor bowle være mere uegnet at holde fisk
> i..
> > > end et firkantet 17 liters akvarium
> > >
> > > katja
> >
> >
> > der er lige faconen til forskel
> >
> >
> > --
> > /Brian C.
>
>
> Ja, det er jeg klar over, Pointen har jeg dog ikke fattet. - Medmindre det
> er skrønen om at fisk bliver rundtosset.. - fordi jeg er ret sikker på en
> fisk er fløjtende ligeglad med akvariets form, men mere koncentreret om
> forholdende deri.
>
> katja
>
>
>



Brian C (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 18-01-04 12:14

> Ja, det er jeg klar over, Pointen har jeg dog ikke fattet. - Medmindre det
> er skrønen om at fisk bliver rundtosset.. - fordi jeg er ret sikker på en
> fisk er fløjtende ligeglad med akvariets form, men mere koncentreret om
> forholdende deri.
>
> katja

nu tænkte jeg ikke lige på at den er rund, for der findes også små 6- og
8-kantede akv.
jeg tænkte mere på den lille åbning og bund i forhold til vandmængden.
bevares, guppyer(vildform), eller lign. ville nok kunne trives, men ikke
slørhaler.


desuden må jeg sige, jeg har endnu ikke set en bowle, med slørhaler der har
fungeret
i længden, måske fordi dyrehandleren sælger alm. voksende slørhaler.
gad vide hvad de vil sige til at blive puttet i en alm. kravlegård som
lille, og holdt der resten af livet.
det er jo nærmest det man gør med slørhaler, kan godt være der findes
dværgformer, men det desværre
er det normalt "alm" slørhaler der sælges, jeg HAR prøvet at holde sådan en
i et alm. akv. den blev stor.


men kort og godt min holdning, er at jo små akv. kan fungere, hvis fisk mm.
passer til det
nogle arter er nemmere at holde i små akv. men generelt så synes jeg at
store akv. ER bedre, men de behøver IMO ikke være på 300L+

--
/Brian C.



KatjaStrofen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 18-01-04 13:10


"Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
news:400a6a8a$0$95076.

> nu tænkte jeg ikke lige på at den er rund, for der findes også små 6- og
> 8-kantede akv.
> jeg tænkte mere på den lille åbning og bund i forhold til vandmængden.
> bevares, guppyer(vildform), eller lign. ville nok kunne trives, men ikke
> slørhaler.
>
>
> desuden må jeg sige, jeg har endnu ikke set en bowle, med slørhaler der
har
> fungeret
> i længden, måske fordi dyrehandleren sælger alm. voksende slørhaler.
> gad vide hvad de vil sige til at blive puttet i en alm. kravlegård som
> lille, og holdt der resten af livet.
> det er jo nærmest det man gør med slørhaler, kan godt være der findes
> dværgformer, men det desværre
> er det normalt "alm" slørhaler der sælges, jeg HAR prøvet at holde sådan
en
> i et alm. akv. den blev stor.
>
>
> men kort og godt min holdning, er at jo små akv. kan fungere, hvis fisk
mm.
> passer til det
> nogle arter er nemmere at holde i små akv. men generelt så synes jeg at
> store akv. ER bedre, men de behøver IMO ikke være på 300L+
>
> --
> /Brian C.
>
Jamen ven da.. så er vi jo slet slet ikke uenige

Bowlen er uegnet til slørhaler medmindre den er VOLDSOMT stor..

men nogle fisk kan skam godt trives i en sådanne - om den så er bowleformet
eller 8-kantet.

katja



Brian C (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 18-01-04 14:06

> >
> Jamen ven da.. så er vi jo slet slet ikke uenige
>
> Bowlen er uegnet til slørhaler medmindre den er VOLDSOMT stor..
>
> men nogle fisk kan skam godt trives i en sådanne - om den så er
bowleformet
> eller 8-kantet.
>
> katja
>
> -






/Brian C.
---------------------------------------------------------
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
---------------------------------------------------------



Lene Sørensen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Lene Sørensen


Dato : 18-01-04 12:34


"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
news:budfvp$2u76$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det er jeg klar over, Pointen har jeg dog ikke fattet. - Medmindre det
> er skrønen om at fisk bliver rundtosset.. - fordi jeg er ret sikker på en
> fisk er fløjtende ligeglad med akvariets form, men mere koncentreret om
> forholdende deri.

Jeg har læst et eller andet sted at baggrunden i et akvarium er ret vigtig,
fordi den giver fiskene en vis tryghed, i en bowle kan fisken jo beskues fra
alle sider.



Lene



KatjaStrofen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 18-01-04 13:12


"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse
news:400a6f29$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
> news:budfvp$2u76$1@news.cybercity.dk...

>
> Jeg har læst et eller andet sted at baggrunden i et akvarium er ret
vigtig,
> fordi den giver fiskene en vis tryghed, i en bowle kan fisken jo beskues
fra
> alle sider.
>
>
>
> Lene

Hej Lene

Det er jo afhængigt af hvor man stiller bowlen.. ligesom det er afhængigt af
hvor man stiller sit almindelige firkantede akvarium.[Som man heldigvis har
tendens til at stille op af væggen, og derved opnår den ønskede effekt, med
"ro" på den ene side af akvariet]

Jeg tror du har ret i, det er vigtigt fisken har gemmesteder m.m. - men det
kan skam også skabes i en bowle :)

Katja
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste