SQL update virker ikke
Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 11:19

Jeg er evd at lave en update funktion til mit website, men den
opdatere ikke, men melder heller ikke fejl.
Jeg har en formular der henter et indæg ud fra ID, og nå jeg har
redigeret i det, henter den følgende side:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!-- #include file="sql.asp" -->

<%
Call OpenDatabase

objConn.Execute "UPDATE weblog SET overskrift = '" &
Request.Form("overskrift") & "', blog = '" & Request.Form("blog")
& "' WHERE id = '" & Request.Form("id") & "'"

Call CloseDatabase

Response.Redirect("default.asp")

%>

Er der nogen der kan spotte fejlen.?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 13-01-04 11:44

"Lars Bachmannn" skrev
> Jeg er evd at lave en update funktion til mit website, men den
> opdatere ikke, men melder heller ikke fejl.
> Jeg har en formular der henter et indæg ud fra ID, og nå jeg har
> redigeret i det, henter den følgende side:

[snip kode]

> Er der nogen der kan spotte fejlen.?

hvis du bruger Response.Write "SQL-sætning bliver: " & qr
Response.End som beskrevet har http://asp-faq.dk/article/?id=41 kan det være
letter at se en fejl

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:06

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> --
> Pepss
> Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Men den melder ikke fejl, det er det der er så mærkeligt.. den opdatere heller
ikke

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:19

> [...]
>
> --
> Pepss
> Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Jeg har kigget lidt på artklen, men kan ikke rigtig se hvor jeg skal sætte den
Response.Write ind henne.

Her er koden igen, vil du vise hvor det skal sættes ind henne:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!-- #include file="sql.asp" -->

<%
Call OpenDatabase
' linie 8 start
objConn.Execute "UPDATE weblog SET overskrift = '" & Request.Form("overskrift")
& "', blog = '" & Request.Form("blog") & "' WHERE id = '" & Request.Form("id")
& "'"
' linie 8 slut

Fra : pepss

Dato : 13-01-04 12:36

"Lars Bachmannn" skrev
> [...]

Request.Form("overskrift")
> & "', blog = '" & Request.Form("blog") & "' WHERE id = '" &

'det må så være har og jeg vil tro det skal være sådan:
Response.Write "SQL-sætning bliver: " & objConn.Execute
Response.End

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:52

> [...]
>

> --
> Pepss
> Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

det bliver så linie 9 og der kommer fejl:
Wrong number of arguments or invalid property assignment: 'Execute'

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:53

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-04 12:58

pepss skrev:

> [...]

Det er fordi du ikke benytter en variabel til din sql-sætning. Det
er ikke et krav, men det er en god ide - bl.a. fordi det så er nemt
at skrive den ud.

> 'det må så være har og jeg vil tro det skal være sådan:
> Response.Write "SQL-sætning bliver: " & objConn.Execute

Nej. objConn.Execute skal ikke udskrives - det er parameteren til
..Execute der skal udskrives.

Hvis Lars retter linje 8 så der i stedet for "objConn.Execute" står
"sql = " (resten urørt), og derefter tilføjer følgende linjer,
skulle det køre fint:

Response.write "SQL-sætning: " & sql
Response.End

objConn.Execute (sql)

Prøv også at fjerne (udkommentere) alle redirects fra siden. De kan
skjule en fejlmeddelelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 13-01-04 13:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev
> [...]
> at skrive den ud.

> Nej. objConn.Execute skal ikke udskrives - det er parameteren til

ja selvføglig!
det må du undskylde Lars b.!

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 13:15

> [...]
>

> --
> Pepss
> Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Undskylding accepteret.

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 13:13

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
> Response.End
>
> objConn.Execute (sql)

> Prøv også at fjerne (udkommentere) alle redirects fra siden. De kan

så skriver den følgende ud:
SQL-sætning: UPDATE weblog SET overskrift = '', blog = '' WHERE id =
;

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 13:31

Lars Bachmannn wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> ;
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Og så kunne jeg finde fejlen, det var et smart trick.
Mange tak for hjælpen.
nu virker det.

Mvh
Lars Bachmann
www.larsbachmann.dk

Fra : pepss

Dato : 13-01-04 13:39

"Lars Bachmannn" skrev
> Jens GyldenkærneClausen wrote

> så skriver den følgende ud:
> SQL-sætning: UPDATE weblog SET overskrift = '', blog = '' WHERE id =
> ;

du du siger er så at den skal opdatere taben weblog feltet overskrift med
igen ting hvis id er igen ting.

det er nok dine forms der er galt med!
prøv at se om du får dem med!

Response.write Request.Form("id")

det ville være rat hvis du gør som Jens Gyldenkærne Clausen skriver i sin
signatur

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-04 13:47

pepss skrev:

> du du siger er så at den skal opdatere taben weblog feltet
> overskrift med igen ting hvis id er igen ting.

Nej - egentlig ikke. "Ingen ting" skal stadig skrives som noget i
sql. Det kunne være: id = '' eller id IS NULL. Det er ikke en fejl
at bede om en opdatering hvor et felt er "ingen ting", men det er
en fejl at angive en sammenligning med kun én parameter.

Følgende er alle korrekte sammenligninger:

.... WHERE felt2 = 42
.... WHERE felt2 < 42
.... WHERE 42 <= felt2

- men fjerner man den ene side af sammenligningen, giver det ikke
mening:

.... WHERE felt2 =
.... WHERE < 42
.... WHERE 42 <=

> det ville være rat hvis du gør som Jens Gyldenkærne Clausen
> skriver i sin signatur

Ja.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 13-01-04 13:53

> [...]
> at bede om en opdatering hvor et felt er "ingen ting", men det er
> en fejl at angive en sammenligning med kun én parameter.

[snip]

> - men fjerner man den ene side af sammenligningen, giver det ikke
> mening:

rigtig! det var bare mig der ikke fik det foklaret rigtig!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-04 11:52

"Lars Bachmannn" <mal@larsbachmann.dk> escribió

> objConn.Execute "UPDATE weblog SET overskrift = '" &
> Request.Form("overskrift") & "', blog = '" & Request.Form("blog")
> & "' WHERE id = '" & Request.Form("id") & "'"

Lad mig gætte: Din ID er en numerisk værdi og du bør erfor bruge:

WHERE id = " & Request.Form("id") & ";"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:01

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Lars Bachmannn" <mal@larsbachmann.dk> escribió

> Lad mig gætte: Din ID er en numerisk værdi og du bør erfor bruge:

> [...]
Så melder den fejl i linje 8, som er WHERE id = " & Request.Form("id")
& ";"

hvis jeg har forstået dig rigtigt skulle jeg fjerne ' og indsætte ;
til sidst.?

Mvh
Lars Bachmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-04 12:14

"Lars Bachmannn" <mail@larsbachmann.dk> escribió

> Så melder den fejl i linje 8, som er WHERE id = " & Request.Form("id")
> & ";"

du kan ikke have de stående alene på linie 8. du skal jo stadigvæk have det
på samme linie som objConn.Execute.

> hvis jeg har forstået dig rigtigt skulle jeg fjerne ' og indsætte ;
> til sidst.?

ja, såfremt ID er nummerisk. Men gør som der pepps foreslår, så står fejlen
rimelig tydeligt frem

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:31

> [...]
> på samme linie som objConn.Execute.

> ja, såfremt ID er nummerisk. Men gør som der pepps foreslår, så står fejlen

hele SQL sætningen står i linie 8 inkl. objConn.Execute.
og det er den eneste kode der gør noget, så hvor sætter jeg den kode ind som
Pepps foreslår.?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-04 12:35

> [...]

> hele SQL sætningen står i linie 8 inkl. objConn.Execute.
> og det er den eneste kode der gør noget, så hvor sætter jeg den kode ind

1) Vis os linie 8 med de ændringer jeg foreslog og fortæl hvad fejlen siger
2) Pepps kode bør erstatte din nyværrende linie 8 (lav en kopi a linien og
kommenter den ud, pepps foreslag er ikke en løsning, blot en måde at finde
fejlen på)

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 12:58

> [...]
> kommenter den ud, pepps foreslag er ikke en løsning, blot en måde at finde

Linie 8 start
objConn.Execute "UPDATE weblog SET overskrift = '" &
Request.Form("overskrift") & "', blog = '" & Request.Form("blog") & "' WHERE
id = " & Request.Form("id") & ";"
Linie 8 slut

fejlen:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: 42000 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in
your SQL syntax near '' at line 1
/admin/editBlog1.asp, line 8

Fra : Jacob ..

Dato : 13-01-04 13:18

: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in
> your SQL syntax near '' at line 1

Jeg ser det som om at ; skal væk i syntaxen.

Som Lars Hoffmann skrev var problemet at du havde plinger omkring din ID-værdi
('). Dem fjernede du, men nu står der så et semikolon tilsidst i syntaxen? Væk
med det og mon så ikke det funger.

Fra : Lars Bachmannn

Dato : 13-01-04 13:29

Jacob .. wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> med det og mon så ikke det funger.
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Nu virker det sørme... Det hjalp at få udskrevet den SQL, så kunne jeg selv spore
fejlen med jeres hjælp.
I skal alle have mange tak for jeres indsats, nu er jeg blevet en smule klogere
på SQL.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-04 13:34

"Jacob .." <laessoe@yahoo.com> escribió en el mensaje
> [...]
ID-værdi
> ('). Dem fjernede du, men nu står der så et semikolon tilsidst i syntaxen?

Nej. ; er korrekt brugt som slut på SQL streng. Hans problem er at en af
hans requst form værdier er tomme.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jacob ..

Dato : 13-01-04 13:49

> Nej. ; er korrekt brugt som slut på SQL streng. Hans problem er at en af
> hans requst form værdier er tomme.

Aha, så blev *jeg* lidt klogere