Tilgængelig formular
Fra : Lars Olesen

Dato : 13-01-04 09:17

Jeg har lavet en formular på:

http://www.vih.dk/bestilling/bestil_materiale_form.php

Felterne vises dynamisk alt efter brugerens valg med javascript, men jeg
er ikke tilfreds med tilgængeligheden af siden.

Jeg gemmer nemlig felterne med style="display: none;" og ændrer så denne
attribut vha. javascript. Men det bør jo være omvendt, at feltet er
synligt med mindre man har slået javascript til.

Hvis man har det gemmer den så feltet, og viser det igen, hvis man laver
et særligt valg.

Desuden bruger jeg onclick-operatoren, men den er jo heller ikke
tilgængelig med keyboard. Skal jeg fx på en checkbox både definere
onkeypress og onclick, eller kan jeg bruge en anden. (og det kan ikke
væer onchange eller onfocus, dem har jeg testet :))

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-04 09:39

Lars Olesen skrev:

> Jeg gemmer nemlig felterne med style="display: none;" og
> ændrer så denne attribut vha. javascript. Men det bør jo være
> omvendt, at feltet er synligt med mindre man har slået
> javascript til.

Netop. Du kan skjule elementerne med et javascript der køres ved
body-onload. Hvis det giver en uheldig visning (hvor elementerne
kortvarigt vises), kan du i stedet benytte javascript til at
udskrive feltkoden med display none, og så have en tilsvarende
udgave uden display-manipulering liggende i <noscript>.

Jeg bruger selv den sidste model på denne måde:

<script type="text/javascript">
   document.write('<tr id="webrow">');
</script>

(hvor css-kode så får tr#webrow til at forsvinde).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 13-01-04 10:00

> [...]
> udskrive feltkoden med display none, og så have en tilsvarende
> udgave uden display-manipulering liggende i <noscript>.

Jeg har ikke adgang til body, fordi siderne genereres dynamisk, og sådan
gør body også. Men jeg kan vel bare bruge window.onload=init(); og så
lave en init()-funktion.

Det gør ikke så meget, hvis elementet lige vises ganske kort, for det
står lidt nede på siden, og brugeren vil sikkert ikke opdage det!

Jeg vil lige arbejde lidt videre med at lave sådan en funktion, hvis jeg
kan hitte ud af det.

> Jeg bruger selv den sidste model på denne måde:
>
> <script type="text/javascript">
>    document.write('<tr id="webrow">');
> </script>

Jeg synes principielt ikke, at man skal sidde og lave to versioner af
noget på hjemmesiden. Man risikerer også bare, at man fx glemmer at
rette den ene :)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-01-04 10:13

Lars Olesen wrote:

> Jeg har ikke adgang til body, fordi siderne genereres dynamisk, og sådan
> gør body også. Men jeg kan vel bare bruge window.onload=init(); og så
> lave en init()-funktion.

Lille note.

Det hedder ikke
window.onload = init();
men
window.onload = init;

Hintzmann c",)

Fra : Lars Olesen

Dato : 13-01-04 10:18

> Lille note.
>
> Det hedder ikke
> window.onload = init();
> men
> window.onload = init;

Ok, tak for det.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-01-04 09:45

Lars Olesen wrote:
> [...]
> attribut vha. javascript. Men det bør jo være omvendt, at feltet er
> synligt med mindre man har slået javascript til.

Det er rigtig, du skal bare have fat i felterne og så skjule dem fra javascript.

Det kan du enten gøre manuelt ved at skjule nogle bestemte ID'er med javascript. ex.
document.getElementById("IDet").style.display = "none";

Der er også mulighed for at automatisere det lidt ved at sætte en class på de felter som skal
skjules. Herefter bruger du javascript til at skjule alle de elemnter med den bestemte class.

Så skjules de kun når javascript er slået til (og DOM'en understøttes).

> [...]
> onkeypress og onclick, eller kan jeg bruge en anden. (og det kan ikke
> væer onchange eller onfocus, dem har jeg testet :))

I de fleste browsere virker onclick på en radio-/check-box også hvis man benytter tastaturet.
(Testet i Moz1.5 + IE5.0 + IE6.0 + Op7.23 ) Men jeg er ikke sikker på om det gør sig gældende
for alle browsere.

- Nogen der ved det ?

Hintzmann c",)

Fra : Lars Olesen

Dato : 13-01-04 10:04

> Det er rigtig, du skal bare have fat i felterne og så skjule dem fra
> javascript.

Ja, jeg er også blevet klogere :)

> Der er også mulighed for at automatisere det lidt ved at sætte en class
> på de felter som skal skjules. Herefter bruger du javascript til at
> skjule alle de elemnter med den bestemte class.

Kan man på samme måde med javascript tilgå alle classerne, ligesom
getElementById-funktionen?

> Så skjules de kun når javascript er slået til (og DOM'en understøttes).

Ja, det er det jeg gerne vil. Så må al den lækre funktionalitet gå tabt
til de gamle browsere :)

Ja, er der nogen der ved det?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-01-04 10:24

Lars Olesen wrote:

> Kan man på samme måde med javascript tilgå alle classerne, ligesom
> getElementById-funktionen?

Det findes mærkeligt nok ikke som en DOM-metode. Men man kan lave sin egen funktion som
returnere array af elementerne der har en bestemt class.

Her er den funktion jeg bruger.

getElementsWithClassName = function (el,className) {
var nodeList;
var searchObj = new Array();
nodeList = el.all || el.getElementsByTagName("*");
for (var i = 0, c = null, cn; (document.all ? c = nodeList(i) : c = nodeList.item(i)); i++) {
// if (c.nodeType == 1) { // if (c==tag) not supported by opera (speed up)
cn = c.className.split(" ");
for (j = 0; j < cn.length; j++) {
if (cn[j]==className) {
searchObj[searchObj.length] = c;
}
}
// }
}
return searchObj;
}

Du kan så kalde den på følgende måde:
var aEl = getElementsWithClassName( document.getElementById("main"), "CLASSen" );

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-04 19:27

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> writes:

> Det findes mærkeligt nok ikke som en DOM-metode. Men man kan lave sin
> egen funktion som returnere array af elementerne der har en bestemt
> class.

Man kunne også bare gøre dette:
<script type="text/javascript">
document.write("<style type='text/css'>",
" .initialHidden {display:none;}",
"<\/style>");
</script>

/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 14-01-04 01:13

> Man kunne også bare gøre dette:
> <script type="text/javascript">
> document.write("<style type='text/css'>",
> [...]

Elegant. Ja, der er ikke nogen grund til, at det skal være så svært :)
Tak for hjælpen!