Samba og printer
Fra : Esben Laursen

Dato : 12-01-04 10:07

Nu laver Samba knuder igen....

Jeg har en Samba (v. 3.0.1), når jeg printer til min printserver så hænger
smbd servicen for brugeren der printer og jeg bliver nød til at lave en
kill -9 for at systemet kører videre. syslog'en eller smbd loggen siger
intet.

Er der nogen der har en ide om hva det kan være eller som har opblevet
ligende..??

Der bliver printet til en planet printserver, hvor der sidder en HP G85 og
en Canon LBP4+ printer på.
Der har tidligere været problemer med (under samba 2.2.3a) at lpd servicen
gik ned og skulle genstartes, men ikke at den hang overhovedet!!

--
Esben

Lidt info om systemet:

Debian 3.0r1 med 2.4.23 custom kernel
Samba 3.0.1 (hentet dep pakke fra samba.org)
lpr ver. 2000.05.07-4.3

Her er min samba conf:

[global]
socketoptions = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF
invalidusers = bin deamon sys man mail ftp
adminusers = root
idmapuid = 15000-20000
logon path = \\%L\profiles\%U
passwdprogram = /usr/bin/passwd %u
adduserscript = /usr/sbin/useradd -m -g users %u
preferredmaster = Yes
logonscript = script\logon.bat
deletesharecommand =
/etc/samba/scripts/modify_samba_config.pl
# addmachinescript = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g
machines -s /bin/false -M %u
addmachinescript = /usr/sbin/useradd -g machines -d
/dev/null -s /bin/false %u
idmapgid = 15000-20000
domainlogons = Yes
logon drive = h:
maxlogsize = 10000
dnsproxy = No
deletegroupscript = /usr/sbin/groupdel %g
serverstring = %L on (Samba %v)
deleteuserfromgroupscript = /usr/bin/gpasswd -d %u %g
addsharecommand =
/etc/samba/scripts/modify_samba_config.pl
hidedotfiles = yes
netbiosname = linux
passdbbackend = tdbsam
domainmaster = Yes
guestok = no
changesharecommand =
/etc/samba/scripts/modify_samba_config.pl
time server = Yes
addusertogroupscript = /usr/bin/gpasswd -a %u %g
workgroup = samba
logfile = /var/log/samba/log.%m
log level = 3
setprimarygroupscript = /usr/sbin/usermod -g '%g' '%u'
addgroupscript = /etc/samba/scripts/smbgrpadd.sh %g
syslog = 0
oslevel = 99
hostsallow = 192.168. 127. 10.0.
wins support = yes
preferred master = yes
## Shares ##
<snip>
[canon]
printable = yes
print command = /usr/bin/lpr -Pcanon -r %s
printer = Canon Printer
printing = BSD
path = /tmp
# guest ok = yes
valid users = root,@users
printer admin = root,@admins,@users
[hp]
printable = yes
print command = /usr/bin/lpr -Php -r %s
printer = HP Printer
printing = BSD
path = /tmp
# guest ok = yes
valid users = root,@users
printer admin = root,@admins,@users

Og min printcap fil:

canon|Generic dot-matrix printer entry:\
:lp=:\
:rm=192.168.1.50:\
:rp=L2:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:\
:af=/var/log/lp-acct:\
:lf=/var/log/lp-errs:\
:pl#66:\
:pw#80:\
:pc#150:\
:mx#0:\
:sh:

hp|Generic dot-matrix printer entry:\
:lp=:\
:rm=192.168.1.50:\
:rp=L1:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:\
:af=/var/log/lp-acct:\
:lf=/var/log/lp-errs:\
:pl#66:\
:pw#80:\
:pc#150:\
:mx#0:\
:sh:

Fra : B. Josefsen

Dato : 12-01-04 18:47

On Mon, 12 Jan 2004 10:07:23 +0100, Esben Laursen wrote:

> [...]
>

> Lidt info om systemet:
>
> Debian 3.0r1 med 2.4.23 custom kernel
> Samba 3.0.1 (hentet dep pakke fra samba.org)

Tjae, jeg har en samba server kørende på et andet lan der også bare går
ned nogle gange uden grund, det er Debian's egen, jeg har ladet mig høre
at det kan betale sig at opgradere til samba 3 med apt-get, men jeg
installerer freebsd på den istedet en af dagene (så får jeg også ACL som
nok ikke kommer i Debian de næste 5 år)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Brian Josefsen

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-01-04 18:55

<snip>
> [...]
> at det kan betale sig at opgradere til samba 3 med apt-get, men jeg
> installerer freebsd på den istedet en af dagene (så får jeg også ACL som

ACL, ingen problemer.
Patch kernen med SGI's XFS og installere pakkerne acl, xfsdump og xfsprogs
Det virker fint. =)

Hygge

Esben