Er der nogen der har været udsat for det?
Fra : Severino

Dato : 11-01-04 23:23

Jeg har i et par tilfælde, hvor jeg har includeret noget JavaScript, været
udsat for, at det ikke ville køre.
Det viste sig at det program jeg bruger, lagde som den første linie i filen
følgende:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">

Hvis jeg fjernede denne linie og lagrede filen igen, så havde den lagt
linien ind igen.
Når jeg så bad om kildeteksten i min IE 6,0 og det blev vist i Notepad, og
jeg fjernede linien og lagrede filen, hvorefter jeg opdaterede siden, så
kørte det.

Der må være et eller andet som spænder ben for afviklingen af det JavaScript
som jeg havde brugt.
Den ovenstående linie står jo uden for <HTML> </HTML> så måske er det
årsagen???

Severino

Fra : Daniel

Dato : 12-01-04 00:16

Severino wrote:
> [...]
> som jeg havde brugt.
> Den ovenstående linie står jo uden for <HTML> </HTML> så måske er det

Nej, den linje skal stå uden for HTML-tagsne - det er en besked til
browseren om hvilken type dokument, den skal til at læse. Derimod har
det nok noget at gøre med den version, den skriver, altså 4.0 - jeg har
ikke tjek på hvilke features, der blev introduceret i hvilke
HTML-versioner, men det er bestemt ikke utænkeligt, at eksterne
javascripts ikke var noget, der var defineret, da 4.0 blev specificeret.

Så vidt jeg husker, plejede min Dreamweaver at putte 4.0-tags som den,
du beskriver ind, selvom dokumentet blev tilføjet scripts/features som
var nyere - det afhænger af, hvor intelligent din editor er, om den kan
finde ud af at skrive det korrekte tag. Tjek evt. w3c's hjemmeside - der
er en frygteligt masse info, men sikkert også nogle links til
programmer, der kan udregne den korrekte DOCTYPE-tag.

Daniel :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-04 00:38

"Severino" <infomail@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
filen
> følgende:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">

Prøv med denne version - indsat øverst i dokumentet som før:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Så skulle der ikke være problemer med dit javascript.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-01-04 01:10

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> writes:

> Prøv med denne version - indsat øverst i dokumentet som før:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Så skulle der ikke være problemer med dit javascript.

Tjo, det tror jeg såmend nok.

Det DOCTYPE-erklæringen gør, ud over at være påkrævet hvis man vil
skrive korrekt HTML, er at markere for nye browsere at de skal
behande siden korrekt. Uden den, eller med nogle udvalgte DOCTYPE'er,
vil nye browser (IE 6, Mozilla, Opera 7, sikkert også KHTML-baserede
browsere) gå i "kompatabilitets-tilstand" (også kendt som "quirks mode")
hvor de efterligner de fejl der var i ældre browsere (speciale IE 4).

Der er nogle links om det her:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html#ref_1_6>

Hvis man skriver nye sider, så *bør* man skrive dem til standards
mode. Ellers er de slet og ret forkerte efter moderne standarder.

En af forskellene mellem Standards Mode og Quirks Mode, og den der
faktisk kan mærkes i Javascript (resten af forskellene er
hovedsageligt inden for CSS), er at roden i dokumentet hedder
document.documentElement (svarer til <html>-elementet) og ikke
document.body. Det gør ikke den store forskel, ud over at fx
document.body.scrollTop ikke virker som man forventer. Det er nok de
nævnte scripts knækker halsen.

Den DOCTYPE du angav,
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
vil også sætte browserne i Standards mode (ifølge MS-notation er den
"HTML 4.0", "Transitional" med "URL present") så den løser næppe
problemet.

Det gør det af fjerne DOCTYPE'en heller ikke, fordi problemet er scriptet.
Det fjerner bare symptomerne.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-04 17:34

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Tjo, det tror jeg såmend nok.
>
> Det DOCTYPE-erklæringen gør, ud over at være påkrævet .....

Jeg har opfattet symptombeskrivelsen sådan, at html 4.0 åbenbart ikke kan
lide det pågældende script. Da jeg aldrig har observeret javascriptproblemer
med næste udgave af html-standarden (4.01), foreslog jeg ovenstående.

Nu skal så dertil siges, at min kunnen udi javascript kan ligge på et ret
lille sted, så det ...

Du har sikkert ret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-04 18:27

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> har observeret javascriptproblemer med næste udgave af
> html-standarden (4.01), foreslog jeg ovenstående.

Der er ingen browsere der skelner mellem HTML 4 og HTML 4.01.
Browsere skelner sådan set heller ikke specielt mellem html og
xhtml - de bruger bare det regelsæt der er lagt ind i dem fra
fødslen.

Når valg af doctype alligevel har betydning, er det fordi nyere
browsere (bl.a. IE6, Mozilla, Opera 7 m.fl.) har indbygget to
forskellige regelsæt. Det ene regelsæt er en simpel videreførsel af
regelsættet fra ældre browsere - det kaldes ofte "quirks mode". Det
andet regelsæt er indført fordi de gamle regelsæt i praksis
blåstemplede en masse ting der ikke var korrekt efter gældende
internetstandarder. Det kaldes så standardmode. Browseren afgør
selv ved visningen af en side om den skal benytte quirks eller
standard mode. Det valg afgøres af doctypeerklæringen - ikke selve
doctypen, men den måde man erklærer den på. Der er en række
erklæringer der trigger standardmode og en anden række der trigger
quirks mode.

Når der er forskel på en side med og uden doctype - eller med to
forskellige doctyper - er det et resultat af valget mellem disse to
regelsæt. Det er det eneste der betyder noget.

> Nu skal så dertil siges, at min kunnen udi javascript kan
> ligge på et ret lille sted, så det ...

Samme her. Til gengæld mener jeg at vide lidt om doctype switching.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-04 19:37

> [...]

> med næste udgave af html-standarden (4.01), foreslog jeg ovenstående.

Javascript og HTML-version har ingen indflydelse på hinanden. Det der
betyder noget er DOM-versionen, om noget. Den er der forskel på mellem
standards- og quirks-tilstandene.

Generelt er browsere fuldstændigt ligeglade med hvilken version af HTML
man bruger, de forsøger blot at forstå så meget som muligt. Det er derfor
de så nemt har kunne bruge DOCTYPE-erklæringen til noget andet, at markere
om de skal bruge quirks-tilstand.

Fordelen ved at bruge korrekt HTML er at man er sikker på at browserne
fortolker det ens.

/L