Hvad koster det for en 60W pære?
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 11-01-04 21:13

Hejsa,

Tidligere fik jeg her nogle gode informationer om elkomfur og økonomi.

Nu har jeg et spørgsmål om lysregningen -:)

Hvis 1 Kw-wat f.eks. koster 2,00 kroner, er der så nogen der kan fortælle
mig hvad det vil koste at have lys i en lampe med en 60 W pære i 24 timer
(et helt døgn)?

Hvad vil jeg kunne spare ved at sætte en sparepære i (uden pærens pris)?

På forhånd tak.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-01-04 21:33

"Torben Borre Larsen" <torben@dui.dk> wrote in message
> [...]
> mig hvad det vil koste at have lys i en lampe med en 60 W pære i 24 timer
60W = 0,06KW 0,06KW* 24 timer = 1,44KWh 1,44KWh x 2 kr. =
2,88 kr

> Hvad vil jeg kunne spare ved at sætte en sparepære i (uden pærens pris)?

Ved desværre ikke hvad den brug, men du burde kunne regne det ud efter
ovenstående metode

Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-01-04 22:14

Peter Andersen skrev i et indlæg på usenet:

> Ved desværre ikke hvad den brug, men du burde kunne regne det ud efter
> ovenstående metode

Eller:

en 60W pære koster 2,88 kr pr døgn

en 60W pære svarer til en 11W sparepære

sparepæren koster i drift 2,88 * 11/60 = 0,53 kr pr døgn

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-01-04 09:31

"Torben Borre Larsen" <torben@dui.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (et helt døgn)?
>
> Hvad vil jeg kunne spare ved at sætte en sparepære i (uden pærens pris)?

Det er lidt vanskeligt - ud over de rigtige beregninger fra Torben og
Peter skal man vel også regne med pærernes levetid, der ved
gode kvaliteter er længst for de såkaldte sparepærer.
En alm. lyspære afgiver en del varme, der indgår i
rumtemteraturen - man kan altså spare lidt på den
øvrige varmeregning, hvis pæren lyser i et opvarmet lokale.

Per A. Hansen

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 12-01-04 18:26

Jeg ved ikke hvor meget man spare på en enkelt pære
men for fire år siden skifted jeg alle pære i mit hus ud med spare pære det
kosted 600.00 kr, dengang kunne man købe alle størelser i ikea for 20.- pr
stk, på første år sparede jeg 3500.00 kr på min el regning og har gjort det
lige siden, 4 x 3500 = 14000.00 kr, de fleste af de spare pære jeg købte for
fire år siden virker ennu, så så glem regnemaskinen og skift det hele.

hilsen jan o

Fra : Nielsen

Dato : 12-01-04 23:11

"Jan Ohlsson" <jan.ohlsson@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> fire år siden virker ennu, så så glem regnemaskinen og skift det hele.

Når nu du anbefaler at skifte det hele, må jeg så lige henlede
opmærksomhedden på dette link
http://www.lyssyn.dk/Se_lyset/se_lyset.htm

Der jo også noget der hedder lyskvalitet

Nielsen