Om DAMP etc.
Fra : vadmand

Dato : 06-01-04 20:58

Kan I huske den diskussion, vi havde for et stykke tid siden om folk, der
var hurtige til at stille diagnoser og putte børn i båse?

Interesserede bør læse dagens Informatiuon, hvor der er en hel temaside om
problemer, hvoraf det fremgår - som jeg påpegede dengang, sagde han stolt -
at mange læger og psykologer finder, at den slags diagnoser gør mere skade
end gavn.

Se http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=154346
Per V.

Fra : Friberg

Dato : 06-01-04 22:42

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in

> Kan I huske den diskussion, vi havde for et stykke tid siden om
> folk, der var hurtige til at stille diagnoser og putte børn i
> båse?

Nej, sikkerkt glemsomhed!

S Friberg

Fra : Insideout

Dato : 06-01-04 22:50

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan I huske den diskussion, vi havde for et stykke tid siden om folk, der
> var hurtige til at stille diagnoser og putte børn i båse?

Er det den her tråd du mener?

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f7d2899%240%2413257%24edfadb0f%40dread15.news.tele.dk&rnum=25&prev=/groups%3Fq%3Dvadmand%2Bgroup:dk.familie.barn%2Bgroup:dk.familie.barn%2Bgroup:dk.familie.barn%2Bgroup:dk.familie.barn%26start%3D20%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.familie.barn%26scoring%3Dd%26selm%3D3f7d2899%25240%252413257%2524edfadb0f%2540dread15.news.tele.dk%26rnum%3D25

Mvh
Henrik

Fra : vadmand

Dato : 06-01-04 23:23

"Insideout" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er det den her tråd du mener?

Det havde egentlig været mere interessant at få nogle kommentarer til det
link, jeg sendte.

Per v.

Fra : Insideout

Dato : 06-01-04 23:38

> Det havde egentlig været mere interessant at få nogle kommentarer til det
> link, jeg sendte.

Det havde været mere på sin plads at du havde henviste til tråden i første
omgang når du nu selv omtalte den ik? så vi andre der ikke har læst tråden
kunne følge med i hvad det er du er så stolt over.

Jeg er enig i den udmelding professor Niels Egelund kommer med problemet er
bare at den slags går ud over de børn og forældre der virkelig har brug for
hjælp.

Og min gud hvor er der mange børn og forældre der har problemer, nu er den
også gal med børn der bliver indlagt på stribe med stress og omsorgssvigt,
det er sku' på tide at vågne op.

Mvh
Henrik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-01-04 23:22

> [...]
> også gal med børn der bliver indlagt på stribe med stress og omsorgssvigt,

Jeg er helt enig - jeg var faktisk noget frustreret over Niels Egelunds
i dagens "Go'morgen Danmark" - for i virkeligheden bliver der jo mange, som
ikke får den rigtige hjælp - bl.a. til selvforståelse, og det er virkelig
synd.
Det sætter ar i hele familien.....jeg taler desværre af egen erfaring, øv!

Mvh.Bodil.

Fra : Ibze

Dato : 07-01-04 11:28

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message news:<3ffb1365$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> at mange læger og psykologer finder, at den slags diagnoser gør mere skade

Hej!
Jeg vil da gerne kommentere artiklen i information som du linker til.

Jeg er mor til en pige på næsten 4 år med diagnosen "Infantil autisme"
og vores datters diagnose har helt klart hjulpet os som forældre til
at se hvad vi kan gøre for at hjælpe vores datter ud af hendes egen
lille verden.

Da jeg første gang læse artiklen, blev jeg meget meget sur! Det er da
klart at der er nogen forældre der bruger deres børns diagnoser som en
sovepude/undskyldning for ikke at gøre noget selv og lade andre tage
over, MEN det er lang fra alle. Jeg synes artiklen er meget
generaliserende, bare overskriften "Forældre vilde med
adfærdsvanskelige børn" - sikke noget sludder, jeg ville da for alt i
verden hellere have haft et normalt barn og den hjælp vi får som
forældre til et handicappet barn ville jeg også helst have været
foruden.

Men vores datter er jo som hun er (det er jo netop derfor hun har fået
diagnosen), jeg kan ikke helbrede min datter, men jeg kan gøre alt i
verden for at hun lærer alle de ting som hun magter og lidt til, så
hun med tiden kan blive så selvhjulpen som muligt.

Mvh.
Ibze

Fra : dias

Dato : 07-01-04 11:44

Men til gengæld kan det jo være at mange som i virkeligheden er lidt
besværlige børn og får diagnosen DAMP ikke er DAMP børn, f.eks husker jeg
fra da man gik i skole og der var nogle vanskelige børn, en del, som sikkert
i dag ville få diagnosen DAMP om det havde været i dag, men som i dag er
voksne og rent faktisk meget velfungerende søde voksne, ja det er bare en
tanke...............

Fra : vadmand

Dato : 07-01-04 12:38

"dias" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> voksne og rent faktisk meget velfungerende søde voksne, ja det er bare en

Adskillege eksperter mener, at DAMP slet ikke eksisterer, men bare er en
brokkasse, som endda tit kun hjælper til at fastholde børnene i stedet for
at hjælpe den.

Der var i øvrigt en større (helsides) artikel i samme nummer af Information
(7.1), som uddyber den i linket, men den lå ikke på hjemmesiden.

Per V.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-01-04 23:24

> [...]
> brokkasse, som endda tit kun hjælper til at fastholde børnene i stedet for

Sagen ville nok stille sig anderledes, hvis dine "eksperter" blev forældre
til sådanne
børn...

Mvh.Bodil.

Fra : vadmand

Dato : 08-01-04 00:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en

> Sagen ville nok stille sig anderledes, hvis dine "eksperter" blev forældre
> til sådanne
> børn...

Det, jeg og andre prøver at påpege, er bare, at DAMP-diagnosen er yderst
problematisk. For nu at komme med en lidt fræk sammenligning svarer det
nærmest til, at man inddelte børn iefter horoskoper: "Dit barn opfører sig
sådan og sådan, fordi det er fisk." Så har man sat navn på og kan skære en
stor gruppe individer over én kam i stedet for at behandle dem individuelt.

Jeg siger ikke, det altid er sådan, kun at det er en fare.

PDiagnoser af den art har det med at være selvforstærkende - især de
diagnoser, der ikke rigtigt findes nogen behandling for.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 15:32

> [...]
> sådan og sådan, fordi det er fisk." Så har man sat navn på og kan skære en
> stor gruppe individer over én kam i stedet for at behandle dem

Vedr Damp-ævlet er det helt grotesk

Men glæden ved at navngive for at navngive gælder al lægediagnostik

Kalder man et barns dårlige præstationer "ordblindhed" så har man sagt
"forældre er ikke skyldige" - og det er de heller ikke - diffuse
samfundssammenhæng er hovedskyldig. Læger smigrer forældre ved arve-løgn.

Man lyver at der er bevist arvelighed for alt der har diagnoseord -
skitzofreni og depression er næppe heller relateret til DNA, men
medicinalfabrikker poster penge i tvivllingforskning der overdriver de svage
indicier på arvelighed, for arv er kemi og så må piller jo være løsnng....

Det erkendes, at man ved intet om ondets rod vedr NOGETSOMHELST PSYKISK -
piller er altid placebo - ligesom naturmedicin.

Her afskrift af en bog jeg netop har hjemme fra biblioteket og som virkelig
lægger kortene på bordet om bedraget

J Engelstad Snoek og K Engedal "PSYKIATRI-LÆREBOG" Oslo 1999
"Medicinsk behandling i psykiatrien er ikke rettet mod årsager, men mod
symptomer. Det betyder , at der ikke findes lægemidler, der kan helbrede
skitzofreni, depression eller angst. Lægemidlerne må aldrig blive en
erstatning for psykosociale tiltag. Medicanmenter kan hjælpe patienten til
at indse betydningen af disse tiltag."

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-01-04 12:44

In an article of 7 Jan 2000 dias wrote:

> [...]
> voksne og rent faktisk meget velfungerende søde voksne, ja det er bare en

Men spørgsmålet er jo så, om de børn, der dengang ikke fik diagnosen DAMP,
men som i dag ville have fået diagnosen, nu også vitterlig er velfungerende
voksne i dag.

Der vil jo altid være fejldiagnoser, og ligeledes vil der altid være
grænsetilfælde.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 14:34

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der vil jo altid være fejldiagnoser, og ligeledes vil der altid være
> grænsetilfælde.

Selvfølgelig vil der altid være fejldiagnoser, men mange forældre trækker jo
ligefrem deres børn til psykolog, for, at få stillet en diagnose og det er
åbenbart ret nemt. Derefter fylder de barnet med piller, som man mener bla.
har været årsag til dødsfald, hos børn i USA. Så høre man forældrene
fortælle bagefter, at barnet nu er blevet meget mere roligt.
Selvfølgelig...- de er jo blevet fyldt med piller.
Jeg ville ikke turde fylde de piller i vores børn, heller ikke selvom, de
havde haft en DAMP- diagnose.

For mange fejldiagnoser, vil jo sikkert også, gå ud over de børn (og
forældre ), som virkelig har DAMP eller lignende, inde på livet.
Ressourcerne til de fejldiagnoserede børn, skulle hellere bruges, hvor der
virkelig er behov for det.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-01-04 23:26

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selvfølgelig...- de er jo blevet fyldt med piller.
> Jeg ville ikke turde fylde de piller i vores børn, heller ikke selvom, de

Hvad nu, hvis dit barn havde sukkersyge, ville du så ikke give det
insulin? Og hvis dit barn led af konstant jernmangel, ville du så ikke
give det jerntilskud?
Hm - mon ikke vi hellere skulle spørge dem, der har skoen på, i stedet
for at dømme og fordømme dem? Jeg er sikker på, at alle forældre forsøger
at gøre deres bedste over for deres børn.

Mvh.Bodil.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-04 23:50

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Hm - mon ikke vi hellere skulle spørge dem, der har skoen på, i stedet
> for at dømme og fordømme dem?

Fuldstændig enig.

Jeg er da enig med Niels Egelund så langt, at hvis man har svært ved at
koncentrere sig og håndtere skift og u-forudsigelighed, er det blevet
sværere at begå sig i dagens samfund.
Og så kan man naturligvis mene, at det er samfundet, der skaber problemet.
Det VAR ulige meget lettere førhen, da tilværelsen var mere stabil og
forudsigelig - og der alle vegne var klare regler og normer for, hvordan man
skulle opføre sig.
Havde man de besværligheder, som DAMP eller lignende giver, kunne man jo
altid bruge sin energi på at traske plovfure op og plovfure ned - det var
til at overse.
Og var man FOR utilpasset, kunne man jo altid udvandre til Amerika.

Men er der for alvor nogen, der tror, at dagens flimrende samfund "har tænkt
sig" at vende tilbage til det, som DAMP-børn reelt har brug for?
Nej vel.
Og så er spørgsmålet, om de børn skal tages som gidsler i en ideologisk
religionskrig - eller om man skal lindre deres besværligheder?

Jeg ved godt, hvad JEG mener.
Og jeg tror også godt, jeg kan gætte, hvad de fleste forældre, der står med
et barn, der simpelthen ikke kan finde ud af verden, mener.
Som ansvarlig forældre er det din forbandede opgave at skabe de bedste
vilkår for, at netop DIT barn trives bedst muligt - så kan man altid lave
verden om bagefter.

Hilsen Inger

Fra : vadmand

Dato : 08-01-04 00:02

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som ansvarlig forældre er det din forbandede opgave at skabe de bedste
> vilkår for, at netop DIT barn trives bedst muligt - så kan man altid lave

Ja, og det gør man altså tit bedre ved at behandle barnet som det enestående
individ, det er - ikke ved at sætte en så diffus etikette som DAMP på det.

Per V

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-01-04 07:32

vadmand wrote:
> [...]
>
> Ja, og det gør man altså tit bedre ved at behandle barnet som det
> enestående individ, det er - ikke ved at sætte en så diffus etikette

Nu er det imidlertid desværre sådan, at etiketten er en forudsætning
for at få hjælp fra det offentlige system. Og det har mange af dem
altså voldsomt brug for.

I sådan en situation kan jeg godt forstå de forældre, der ønsker sig
at få en etiket.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : vadmand

Dato : 08-01-04 10:02

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det imidlertid desværre sådan, at etiketten er en forudsætning
> for at få hjælp fra det offentlige system. Og det har mange af dem
> altså voldsomt brug for.

Det er jo netop det, der er problemet.

> I sådan en situation kan jeg godt forstå de forældre, der ønsker sig
> at få en etiket.

Selvfølgelig - men det bliver etiketten jo ikke mere rigtig af.

Per V

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-01-04 15:11

> [...]
> altså voldsomt brug for.
>
> I sådan en situation kan jeg godt forstå de forældre, der ønsker sig

Og ikke alene til at få hjælp i det offentlige system -
så sandelig også en stor erkendelse hos forældre,
søskende, bedsteforældre ikke mindst(det er nok den
værste hurdle!), naboer, venner, arbejdskolleger osv.

En etikette fremmer forståelse og respekten for både
barnet og de "heldige" forældre.

Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 23:54

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffc8782$0$9826$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad nu, hvis dit barn havde sukkersyge, ville du så ikke give det
> insulin? Og hvis dit barn led af konstant jernmangel, ville du så ikke
> give det jerntilskud?

Jo. Vores søn blev også behandlet med Delepsine mod Epilepsi i 2 år pga.
nogen langvarige feberkramper. Han blev meget træt og omtumlet af medicinen
og han skulle konstant have taget blodprøver for, at tjekke levertalet.
Jeg mener stadig ikke, at DAMP er så skadeligt for barnet, som medicinen
tilgengæld kan være, så jeg vil prøve alt andet først. Selvfølgelig kan der
være valget, mellem pest eller kolera, hvor man er nødsaget til, at bruge
medicin. Men da slet ikke, på de raske / normale børn.

> Hm - mon ikke vi hellere skulle spørge dem, der har skoen på, i stedet
> for at dømme og fordømme dem? Jeg er sikker på, at alle forældre forsøger
> at gøre deres bedste over for deres børn.

Jeg fordømmer slet ikke forældre til DAMP børn, men de forældre, som får
stillet diagnosen, på et raskt barn. De findes derude. Har selv mødt et par
stykker af dem. Så kan man jo stille spørgsmålstegn ved om det er, at gøre
det bedste for sit barn. Sådan er virkeligheden desværre ikke altid....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-04 00:00

> [...]

> Jeg fordømmer slet ikke forældre til DAMP børn, men de forældre, som får
> stillet diagnosen, på et raskt barn. De findes derude. Har selv mødt et

Hvad er det, der gør, at du føler dig kompetent til at afgøre, at et barn
ikke har DAMP, men er "rask"?
Jeg sætter ordet "rask" i citationstegn, fordi jeg endnu ikke har hørt DAMP
beskrevet som en sygdom, men som en samlet beskrivelse af et "sæt" af
besværligheder.

Hilsen Inger

Fra : dias

Dato : 08-01-04 09:35

Unge som ældre og børn, generelt bliver folk i nød herhjemme hjulpet for
lidt! Man bliver desperat og gør nok hvad som helst eller lader det kalde
for hvad som helst for at få den fornødne hjælp og så diskuterer vi
indbyrdes hvad som er rigtigt og forkert, ja samfundet (politikerne ) har os
hvor de vil i stedet for at indse noget er galt og give hjælpen før det går
helt galt!

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 12:06

> Hvad er det, der gør, at du føler dig kompetent til at afgøre, at et barn
> ikke har DAMP, men er "rask"?

Jeg har kendt 2 af børnene i 8 år og de har været meget hos os, da de var
mindre ...
De var høflige og velopdragne og jeg har altid haft svært ved, at se hvor en
DAMP- diagnose passede ind.

> Jeg sætter ordet "rask" i citationstegn, fordi jeg endnu ikke har hørt
DAMP
> beskrevet som en sygdom, men som en samlet beskrivelse af et "sæt" af
> besværligheder.

Ja, rask er måske et forkert ordvalg, når det drejer sig om DAMP og måske
ikke....?
Hvis et barn lider af svær DAMP, vil jeg da gætte på, at forældrene måske
vil betegne det, som en sygdom... ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-01-04 15:14

> [...]
> Jeg mener stadig ikke, at DAMP er så skadeligt for barnet, som medicinen
> tilgengæld kan være, så jeg vil prøve alt andet først.

Du tror vel ikke for alvor, at medicin gives først?
Det kommer, når alt andet er forsøgt.
Og helt ærligt, jeg ville ikke tvivle på at gøre det,
hvis mit barn havde brug for det.

> [...]
> det bedste for sit barn. Sådan er virkeligheden desværre ikke altid....

Hvor ved du fra, at deres børn er "normale" og ikke "DAMP"? Er du eksperten?

Mvh.Bodil.

Fra : Iben Staal Olsen

Dato : 09-01-04 18:52

> [...]
stolt -
> at mange læger og psykologer finder, at den slags diagnoser gør mere skade

Her er en mail hvor Landsforeningen for Autisme svarer igen på artiklen i
Information 06.01.04 og TV2 morgenudsendelse 07.01.04:

http://www.autismeforening.dk/nyhed.asp?Id=19

Mvh.
Iben

Fra : vadmand

Dato : 09-01-04 19:55

"Iben Staal Olsen" <tulle@tullemor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Her er en mail hvor Landsforeningen for Autisme svarer igen på artiklen i
> Information 06.01.04 og TV2 morgenudsendelse 07.01.04:

Og Information svarer igen i dagens leder:

http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=154456

Per V.