select i selectbox
Fra : Lars Olesen

Dato : 10-01-04 09:13

Jeg har på en administrationsside lavet en løsning, hvor jeg flytter
elementer fra en selectboks til en anden. Alle de elementer som vælges i
den anden selectboks skal naturligvis submittes sammen med formularen.

Mit problem er imidlertid at jeg nødvendigvis må have nogle felter
bagved, og så er de forskellige muligheder i select-boksen jo ikke
længere valgt. Er det muligt vha. javascript at sikre sig at alle
mulighederne vælges, fx når man trykker på submit?

Jeg kan nemlig heller ikke bare lave et tjek på om nogle er valgt, for
det er ikke sikkert, at det er nødvendigt.

Alternativt kan man så lave noget validering, der siger til brugeren en
gang, at der ikke er valgt noget i select-boksen, men hvis brugeren
endnu en gang trykker på submit, så submittes formularen?

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-01-04 11:50

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> writes:

> Er det muligt vha. javascript at sikre sig at alle
> mulighederne vælges, fx når man trykker på submit?

---
<script type="text/javascript">
function selectAll(select) { // skal have type select-multiple
var opts = select.options;
for (var i=0;i<opts.length;i++) {
opts[i].selected = true;
}
}
</script>
---
Kald fra onsubmit fx:
---
<form action="..." onsubmit="selectAll(this.elements['selectName']);">
<select multiple="multiple" name="selectName"> ...</select>
</form>
---
Testet: Opera 7, IE 6, Mozilla FB, Netscape 4

/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 10-01-04 12:12

> function selectAll(select) { // skal have type select-multiple

Du mener, altså <select multiple="multiple">?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-01-04 12:21

> Du mener, altså <select multiple="multiple">?

Ja. Hvis du laver sådan en
<select id="foo" multiple="multiple">
og tjekker dens type-egeneskab:
alert(document.getElementById("foo").type);
så viser den
"select-multiple"

Uden multiple-attributten ville den vise:
"select-one"

/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 10-01-04 13:24

> [...]
> <select id="foo" multiple="multiple">
> og tjekker dens type-egeneskab:
> alert(document.getElementById("foo").type);

Ok - tak for den forklaring. Kender du en god tutorial til javascript?

Fra : Lars Olesen

Dato : 10-01-04 13:21

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

[snip script]

Super det virker perfekt!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-01-04 14:03

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> writes:

> Kender du en god tutorial til javascript?

Faktisk ikke.

Problemet er at selve sproget Javascript er forholdsvis simplelt
(omend lidt forskelligt fra det folk er vant til). Det der bliver
kompliceret er det miljø det kører i i en browser - hvordan
dokumentet er representeret og hvad man kan i forhold til browseren.

Det kaldes normalt browserens DOM (Document Object Model), og der er
standarder for det (W3C's DOM version 1 og 2) selvom ikke alle
browsere følger det lige godt (IE er ikke så god til DOM 2, lige som
den ikke er god til CSS 2). Standarderne er bare ikke nok til at
beskrive hele browserens opførsel. De handler kun om dokumentet, ikke
om browseren selv, så der er ikke noget om, fx, "window.open" eller
"alert". Mange ting er browserne enige om, dem der fandtes i netscape
4, men senere udvidelser er forskellige.

Derfor er det sjældent nok at læse et sted.

Jeg har en del link om Javscript og DOM her:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html#ref_1_4>,
og en god beskrivelse af selv sproget er
<URL:http://www.crockford.com/javascript/survey.html>

/L