Dankort - må man give fuldmagt til at andr~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-01-04 18:35

Hej gruppe,

et Dankort er personligt, men må man gerne give en fuldmagt til at andre kan
hæve på ens Dankort? (gældende såvel mundligt som skriftligt, da en mundlig
fuldmagt er ligeså gyldig omend sværre at bevise - set bort fra, at enkelte
lovgivninger siger med ordlyd, at der skal være en skriftlig fuldmagt)

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-01-04 21:00

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> lovgivninger siger med ordlyd, at der skal være en skriftlig fuldmagt)

Jeg tror at banken foretrækker at du giver fuldmagt til at hæve på din
konto - ikke dit kreditkort. Så udsteder de et personligt hævekort til
vedkommende.

M.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-01-04 21:25

> Jeg tror at banken foretrækker at du giver fuldmagt til at hæve på din
> konto - ikke dit kreditkort. Så udsteder de et personligt hævekort til
> vedkommende.

Hej og tak for svaret.

Det var mere et teoretisk spørgsmål i en familie "diskussion" - om man må
give fuldmagt til at andre hæver på dankortet. Hvis jeg har lyst til at gøre
dette, kan banken være ligeglad, da jeg jo så har givet tilladelse hertil.

Fra : Idé-Sign

Dato : 11-01-04 17:54

> [...]
gøre
> dette, kan banken være ligeglad, da jeg jo så har givet tilladelse hertil.

Jeg syntes da det er et meget relevant spørgsmål. I min lille forretning
sender jeg ofte konen på f. eks. posthuset med breve og pakker, eller bare
efter frimærker. Får hun kortet til firmakontoen med, kan hun kun bruge det
steder hvor man taster pinkoden, da hun jo ikke kan skrive under på en
kvittering med min håndskrift.

Kan hun bare skrive under med sin egen håndskrift, og så )hvis hun bliver
spurgt) sige at jeg har givet hende fuldmagt til det? Hvis nogle er meget
firkantede kan de jo altid ringe mig op og spørge om det er korrekt?!

MVH Søren

Fra : Per Thomsen

Dato : 12-01-04 12:49

> [...]
> spurgt) sige at jeg har givet hende fuldmagt til det? Hvis nogle er meget
> firkantede kan de jo altid ringe mig op og spørge om det er korrekt?!

I de betingelser jeg skrev under på ved oprettelse af dan-kort stod noget i
stil med: "PIN-koden er personlig og må ikke overdrages til andre. Hvis man
får mistanke om at andre har kendskab til ens PIN-kode skal man straks
kontakte banken, med henblik at stoppe kortet."

Per

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 10-01-04 02:00

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> skriftligt, da en mundlig fuldmagt er ligeså gyldig omend sværre at
> bevise - set bort fra, at enkelte lovgivninger siger med ordlyd, at

Det vil ikke være klogt! Hvis fuldmagtshaver misbruger fuldmagten så hæfter
du jf. Lov om betalingskort for det fulde beløb!!!

Normalt er man godt beskyttet efter samme lov, men hvis man selv har
overdraget kort og kode (ved f.eks. fuldmagt) - ja så er man også selv ud om
det - ifølge loven!!!

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk