Barton 2500+ på A7N8x-x
Fra : Thomas Skyt

Dato : 08-01-04 15:54

Hej,

jeg har problemer med min nyerhvervede maskine.

Bundkortet er et Asus A7N8X-X, med et PC3200 Kingston modul på 512 MB og
en Barton 2500+.

BIOS bliver, på trods af valg af FSB i menuen og ændring af jumperen på
bundkortet, ved med hårdnakket at påstå at det kun er en Athlon-XP 1100
MHz. Ifølge Linux er den også kun taktet med 1100 MHz.

Jeg har sat "CPU External Freq. (MHz)" til 166, det
burde jo give en FSB på 333 MHz.
Multiplieren piller jeg ikke ved -jeg har ikke tænkt mig at overclocke
maskinen.
Alle andre indstillinger er sat til Auto eller Optimal.

Hvor er problemet?

/Thomas

Fra : Thomas Skyt

Dato : 09-01-04 09:42

Hej,

On Thu, 08 Jan 2004 15:54:14 +0100, Thomas Skyt wrote:

> [...]
> maskinen.
> Alle andre indstillinger er sat til Auto eller Optimal.

Jeg har (tror jeg) fundet ud af at problemet ligger i at boardet bliver
ved med at køre i "safe-mode" og derfor kun tillader 100 MHz busfrekvens.
Jeg har prøvet at tømme CMOS'en med jumperen, men er der andre muligheder
for at komme problemet til livs?

/Thomas

Fra : Thomas Skyt

Dato : 09-01-04 21:12

On Fri, 09 Jan 2004 09:41:30 +0100, Thomas Skyt wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet at tømme CMOS'en med jumperen, men er der andre muligheder

Jeg har nu opgraderet til BIOS 1007 og skiftet grafikkortet ud med et
Geforce 2 MX (istedet for Radeon 9600 Pro, på grund af strømforbruget),
men det hjælper lige lidt.

/Thomas

Fra : Sven

Dato : 10-01-04 01:10

> Jeg har nu opgraderet til BIOS 1007 og skiftet grafikkortet ud med et
> Geforce 2 MX (istedet for Radeon 9600 Pro, på grund af strømforbruget),
> men det hjælper lige lidt.
>
> /Thomas

Prøv at sætte indstillingerne til Manuel (eller hvad det nu hedder i din
BIOS), så du kan flytte FSB i 1Mhz spring. Prøv så at sætte den til et par
Mhz over eller under 166Mhz, og se om den kan komme over "punktet".
Det har hjulpet på min et par gange.

Sven

Fra : Thomas Skyt

Dato : 10-01-04 12:19

On Sat, 10 Jan 2004 01:10:08 +0100, Sven wrote:

> [...]
> BIOS), så du kan flytte FSB i 1Mhz spring. Prøv så at sætte den til et par
> Mhz over eller under 166Mhz, og se om den kan komme over "punktet".

Desværre har det hidtil ikke hjulpet her, men nu kan jeg da prøve igen,
hvor den i snart 8 timer, 30 minutter har kørt memtest for at se om RAMen
var defekt.

/Thomas

Fra : Benzen

Dato : 14-01-04 00:52

"Thomas Skyt" <thomas@sofagang.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre har det hidtil ikke hjulpet her, men nu kan jeg da prøve igen,
> hvor den i snart 8 timer, 30 minutter har kørt memtest for at se om RAMen
> var defekt.

er der ikke en jumper på bundkortet til netop det formål
M V H
Benzen