/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bruge Exchangeadresser i Mail - hvordan?
Fra : Peter Theglev


Dato : 08-01-04 15:23

Jeg har pt. både Entourage og Mail installeret på min G5/Panther.
Jeg har KUN Entourage installeret hvis jeg skal sende mails til folk,
jeg ikke lige kan adressen på. "Check Names" funktionen gi'r mig en
oversigt over samtlige muligheder på Exchangeserveren.

Kan man på nogen måde sætte Mail op til at kunne læse de samme
informationer fra serveren?

Venligst
Peter


 
 
René Frej Nielsen (09-01-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-04 01:47

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Jeg har pt. både Entourage og Mail installeret på min G5/Panther.
> Jeg har KUN Entourage installeret hvis jeg skal sende mails til folk,
> jeg ikke lige kan adressen på. "Check Names" funktionen gi'r mig en
> oversigt over samtlige muligheder på Exchangeserveren.
>
> Kan man på nogen måde sætte Mail op til at kunne læse de samme
> informationer fra serveren?

Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
mailserver først, før end den kan trække web services.

Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
du skal bruge.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz

Peter Theglev (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Theglev


Dato : 09-01-04 08:23

René Frej Nielsen wrote:
> Peter Theglev <123@123.dk> wrote:
>
>
>>Jeg har pt. både Entourage og Mail installeret på min G5/Panther.
>>Jeg har KUN Entourage installeret hvis jeg skal sende mails til folk,
>>jeg ikke lige kan adressen på. "Check Names" funktionen gi'r mig en
>>oversigt over samtlige muligheder på Exchangeserveren.
>>
>>Kan man på nogen måde sætte Mail op til at kunne læse de samme
>>informationer fra serveren?
>
>
> Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
> køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
> slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
> mailserver først, før end den kan trække web services.
>
> Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
> du skal bruge.
>
Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?

Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?

/Peter


René Frej Nielsen (09-01-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-04 18:00

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> > Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
> > køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
> > slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
> > mailserver først, før end den kan trække web services.
> >
> > Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
> > du skal bruge.
> >
> Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
> når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?

Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.

> Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?

Det tror jeg ikke er nødvendigt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz

Peter Theglev (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Theglev


Dato : 12-01-04 08:25

René Frej Nielsen wrote:
> Peter Theglev <123@123.dk> wrote:
>
>
>>>Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
>>>køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
>>>slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
>>>mailserver først, før end den kan trække web services.
>>>
>>>Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
>>>du skal bruge.
>>>
>>
>>Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
>>når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?
>
>
> Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
> på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.
>
>
>>Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?
>
>
> Det tror jeg ikke er nødvendigt.
>
så funker det sgu' - men det forårsagede en del hovedbrud hos vores it-mand.

Det viser sig, at "Biblioteksindstilling" under Hjælpeprogrammer er RET
vigtig i sammenhængen ...

Men - nu funker det: Jeg taster bare lige et par bogstaver ind - vupti:
Alle muligheder dukker op. Sågar grupper er tilgængelige.

Goodbye Entourage!
(At Mail så engang imellem viser mine mails med russisk tegnsæt, forstår
jeg så ikke)

/Peter


René Frej Nielsen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 12-01-04 09:18

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> så funker det sgu' - men det forårsagede en del hovedbrud hos vores it-mand.
>
> Det viser sig, at "Biblioteksindstilling" under Hjælpeprogrammer er RET
> vigtig i sammenhængen ...

Kunne du måske fortælle hvad problemet var? Jeg har som sagt ikke fået
prøvet det selv endnu, så jeg kender ikke alt til det.

> Men - nu funker det: Jeg taster bare lige et par bogstaver ind - vupti:
> Alle muligheder dukker op. Sågar grupper er tilgængelige.
>
> Goodbye Entourage!
> (At Mail så engang imellem viser mine mails med russisk tegnsæt, forstår
> jeg så ikke)

Den kan jeg heller ikke lure.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz

David Blangstrup (12-01-2004)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 12-01-04 09:54

On Mon, 12 Jan 2004 09:17:33 +0100, René_Frej_Nielsen wrote
(in article <1g7fyqj.1r9hv71ugbf1uN%spam@rfn.dk>):

> Peter Theglev <123@123.dk> wrote:
>
>> så funker det sgu' - men det forårsagede en del hovedbrud hos vores
>> it-mand.
>>
>> Det viser sig, at "Biblioteksindstilling" under Hjælpeprogrammer er RET
>> vigtig i sammenhængen ...
>
> Kunne du måske fortælle hvad problemet var? Jeg har som sagt ikke fået
> prøvet det selv endnu, så jeg kender ikke alt til det.
>
>> Men - nu funker det: Jeg taster bare lige et par bogstaver ind - vupti:
>> Alle muligheder dukker op. Sågar grupper er tilgængelige.
>>
>> Goodbye Entourage!
>> (At Mail så engang imellem viser mine mails med russisk tegnsæt, forstår
>> jeg så ikke)
>
> Den kan jeg heller ikke lure.
>
>

Det kan f.eks. være, hvis nogen sender med utf-8. Du går op i Message/text
encoding og vælger utf-8... eller en anden. Det skal du så desværre gøre hver
gang, nogen sender dig en utf-8 encoded mail.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende
http://blangstrup.org



Thomas Tvegaard (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 12-01-04 21:55

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det kan f.eks. være, hvis nogen sender med utf-8. Du går op i Message/text
> encoding og vælger utf-8... eller en anden. Det skal du så desværre gøre hver
> gang, nogen sender dig en utf-8 encoded mail.

Det er da kun hvis headeren
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
mangler i mailen.

Jeg har en liggende i min inbox, og al tekst er på engelsk - som
forventet fra denne afsender - og ikke noget mere eksotisk

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard
iChat/AOL: ttvegaard

David Blangstrup (14-01-2004)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 14-01-04 01:15

On Mon, 12 Jan 2004 21:55:15 +0100, Thomas Tvegaard wrote
(in article <1g7gy0v.15j0ik9ebaw56N%tvegaard@*ud*myrealbox.com>):

> David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
>> Det kan f.eks. være, hvis nogen sender med utf-8. Du går op i Message/text
>> encoding og vælger utf-8... eller en anden. Det skal du så desværre gøre
>> hver
>> gang, nogen sender dig en utf-8 encoded mail.
>
> Det er da kun hvis headeren
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
> mangler i mailen.
>
> Jeg har en liggende i min inbox, og al tekst er på engelsk - som
> forventet fra denne afsender - og ikke noget mere eksotisk
>
>

Mails fra min pMachine er i utf-8 og også kodet sådan, men det dukker ikke op
i Mail.app, jeg kan ikke se det hverken i header eller i den rå sovs (raw
source)... jeg må indstille det med hånden hver gang. Så alle æ ø og å bliver
meget underlige indtil jeg indstiller det rigtigt.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende
http://blangstrup.org



Lars Pedersen (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Pedersen


Dato : 13-01-04 01:50

Prøv at se her: www.snerdware.com - de laver en extension der hedder adressX
- den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!

MVH
Mezinalars

in article 1g7b390.1qxrp0e1hvy4jcN%spam@rfn.dk, René Frej Nielsen at
spam@rfn.dk wrote on 09/01/04 17:59:

> Peter Theglev <123@123.dk> wrote:
>
>>> Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
>>> køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
>>> slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
>>> mailserver først, før end den kan trække web services.
>>>
>>> Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
>>> du skal bruge.
>>>
>> Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
>> når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?
>
> Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
> på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.
>
>> Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?
>
> Det tror jeg ikke er nødvendigt.



René Frej Nielsen (13-01-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 13-01-04 02:20

Lars Pedersen <mezina@mail.dk> wrote:

> Prøv at se her: www.snerdware.com - de laver en extension der hedder adressX
> - den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
> via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!

Det ser smart ud, men man skal lægge mærke til at det er lavet til
Jaguar. Jeg tror at det er akkurat samme funktionalitet som der er
indbygget i Panther.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz

Peter Theglev (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Theglev


Dato : 13-01-04 13:44

Lars Pedersen wrote:
> Prøv at se her: www.snerdware.com - de laver en extension der hedder adressX
> - den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
> via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!
>
> MVH
> Mezinalars
>
> in article 1g7b390.1qxrp0e1hvy4jcN%spam@rfn.dk, René Frej Nielsen at
> spam@rfn.dk wrote on 09/01/04 17:59:
>
>
>>Peter Theglev <123@123.dk> wrote:
>>
>>
>>>>Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
>>>>køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
>>>>slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
>>>>mailserver først, før end den kan trække web services.
>>>>
>>>>Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
>>>>du skal bruge.
>>>>
>>>
>>>Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
>>>når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?
>>
>>Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
>>på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.
>>
>>
>>>Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?
>>
>>Det tror jeg ikke er nødvendigt.
>
>
>
Det er kraftsparkeme smart! Det er det vi brugte 2-3 timer på at finde
frem til i systemet!

Åbenbart har de også et program på vej, der synkroniser iCal med
Exchanges kalenderfunktion. Supercool!

/Pete


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste