/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Sæbebobler
Fra : Sven


Dato : 07-01-04 21:13

Hej.
Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem yder-
og inderside. Er det korrekt?
Ved man hvor tyk "væggen" er i en sæbeboble?

--

Mvh
Sven




 
 
Martin Thoegersen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Thoegersen


Dato : 07-01-04 22:09

Sven wrote:
> Hej.
> Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem yder-
> og inderside. Er det korrekt?

Ja, helt korrekt. Det er samme effekt som ses i oliefyldte vandpytter.
Det tynde lag olie på overfladen skaber to reflektionsflader, og lyset
fra disse kan så interferere.
Prøv at google efter tyndfilm (thin films), eller måske newtons ringe. Fx:
http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Light_and_Sound/Diffraction/20021028002405.htm

--
Martin Thøgersen


Bo Warming (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 08-01-04 03:03

"Martin Thoegersen" <martint@blop.dk> wrote in message
news:bthsk1$cr2$1@sunsite.dk...
> Sven wrote:
> > Hej.
> > Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem
yder-
> > og inderside. Er det korrekt?
>
> Ja, helt korrekt. Det er samme effekt som ses i oliefyldte vandpytter.

JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu. Lækker
biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og laget er mange
millioner molekyler tykt?



Sven (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 08-01-04 17:44

>
> JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu. Lækker
> biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og laget er mange
> millioner molekyler tykt?
>

Moderne biler lækker meget mindre end før i tiden. Det skyldes især, at
delene nu bliver produceret på moderne maskiner (CNC-styrede), istedet for
manuelt som i "gamle dage".
Tænk bare på en Opel Rekord C f.eks. Eller en gammel Ford Cortina. Det er
derfor der altid hænger en dråbe olie i billedet på olietrykslampen i en bil
Disse (og andre gamle biler) var 95% sikkert mere eller mindre utætte.

--

Mvh
Sven




Martin Thoegersen (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Thoegersen


Dato : 08-01-04 21:11


>>JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu. Lækker
>>biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og laget er mange
>>millioner molekyler tykt?
>>
Du legede i vandpytter da du var lille. Det gør du ikke nu. Derfor så du
flest oliepytter der


Martin Sørensen (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-01-04 22:00

>>> JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu.
>>> Lækker biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og
>>> laget er mange millioner molekyler tykt?
> Du legede i vandpytter da du var lille. Det gør du ikke nu. Derfor så
> du flest oliepytter der

Man kan også bare kigge på en vandpyt ved et busstoppested. Der er asfalten
næsten altid regnbuefarvet.

--
signing off.. Martin Sørensen



Sven (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 08-01-04 17:41

> > Hej.
> > Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem
yder-
> > og inderside. Er det korrekt?
>
> Ja, helt korrekt. Det er samme effekt som ses i oliefyldte vandpytter.
> Det tynde lag olie på overfladen skaber to reflektionsflader, og lyset
> fra disse kan så interferere.
> Prøv at google efter tyndfilm (thin films), eller måske newtons ringe. Fx:
>
http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Light_and_Sound/Diffraction/20021028002405.htm
>

Tak for svaret, Martin. Ved du (eller andre) hvor tyk sådan en "tyndfilm"
kan være, hvor dette stadig kan lade sig gøre? Eller spurgt på en anden
måde, hvor tyk er denne "tyndfilm" i en sæbeboble?

--

Mvh
Sven




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste