Bundkort til AMD
Fra : Michael Ring

Dato : 07-01-04 15:47

Jeg er lidt i vildrede. Skal have bygget en ny maskine op. Har sådan set
bestem mig for delene der skal i, men kan ikke helt finde ud af hvilket
bundkort jeg skal have til at styre det hele. Skal jeg vælge en Nforce2
eller et VIA KT600?
Af CPU blir valget mellem en AMD XP2800 Barton eller Thoroughbred XP2600.
Begge med fsb333. Hvilken en er jeg også lidt usikker på (ved godt at det er
den forkerte gruppe til dette spørgsmål)
Computeren skal bruges til internet, 3Dspil og div. kontorprogrammer.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Evt. komme med nogle forslag på bundkort?

Mvh.
Michael Ring Jørgensen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 07-01-04 16:13

> [...]
> bestem mig for delene der skal i, men kan ikke helt finde ud af hvilket
> bundkort jeg skal have til at styre det hele. Skal jeg vælge en Nforce2

Helt sikkert Nforce2-chipsettet. Hvis du kigger lidt tilbage i denne
gruppe, vil du kunne se, at mange andre har stillet de samme spørgsmål.

> Af CPU blir valget mellem en AMD XP2800 Barton eller Thoroughbred XP2600.
> Begge med fsb333. Hvilken en er jeg også lidt usikker på (ved godt at det er
> den forkerte gruppe til dette spørgsmål)

Hvorfor ikke en Barton 2500+? Med nogle gode ram, nforce2-chipset burde
den kunne overclockes til en 3200+

> Computeren skal bruges til internet, 3Dspil og div. kontorprogrammer.
> Er der nogen der kan hjælpe mig. Evt. komme med nogle forslag på bundkort?

Hvis du (igen) havde kigget lidt tilbage i tråden ville du se, at et
bundkort med nforce2-chipset er klart at foretrække. Et forslag er Abit
NF7 (evt. -S) eller AN7. Det ville i hvert fald være mit valg, men andre
er sikkert ligeså gode. Men som jeg siger: En gang Abit, altid Abit :)

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 07-01-04 17:40

Jens Gregersen wrote:
> Helt sikkert Nforce2-chipsettet. Hvis du kigger lidt tilbage i denne
> gruppe, vil du kunne se, at mange andre har stillet de samme
> spørgsmål.

Nemlig. Helt specifikt vil jeg anbefale et Abit NF7-S eller det helt nye
AN7, der er en videreudvikling af førstnævnte...

> Hvorfor ikke en Barton 2500+? Med nogle gode ram, nforce2-chipset
> burde
> den kunne overclockes til en 3200+

Ikke ret meget længere. De nye Barton's er svjv blev låst fra AMD's side...

> [...]
> Abit NF7 (evt. -S) eller AN7. Det ville i hvert fald være mit valg, men
> andre er sikkert ligeså gode. Men som jeg siger: En gang Abit, altid Abit
:)

Hah... Jeg havde slet ikke læst dette før jeg svarede, men vi kunne jo ikke
være mere end enige

--
Mvh/Martin K (glad ejer af Abit NF7)

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 18:22

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> AN7, der er en videreudvikling af førstnævnte...

> Ikke ret meget længere. De nye Barton's er svjv blev låst fra AMD's

Jo, man sætter bare FSB til 200 Mhz, så er den oc'et til 3200+
Multiplieren piller man ikke ved.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 07-01-04 19:15

[klip]

> Jo, man sætter bare FSB til 200 Mhz, så er den oc'et til 3200+
> Multiplieren piller man ikke ved.

Nemmerlig! :)
I den forbindelse er det dog vigtigt at påpege, at man skal huske at
købe ram, der kan køre 200mhz - dvs PC3200 (eller hurtigere).

Fra : Michael Ring

Dato : 07-01-04 20:30

> Nemmerlig! :)
> I den forbindelse er det dog vigtigt at påpege, at man skal huske at
> købe ram, der kan køre 200mhz - dvs PC3200 (eller hurtigere).

Vil det sige at hvis jeg putter 2 512mb pc3200 400mhz fsb, at jeg kan oc en
barton xp2600 op på en xp3200 uden problemer. Ved ikke så forfærdeligt meget
at oc.
Er det sikkert? Køleren jeg køber er en thermaltake silent boost den er
anbefalet op til xp3400.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 20:51

"Michael Ring" <ring@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
meget
> at oc.
> Er det sikkert? Køleren jeg køber er en thermaltake silent boost den er

Sikkert som i, du ikke brænder noget af?
eller sikkert som i, det kan alle Bartons?

Jeg besvarer lige begge muligheder.

Ja det skulle være ganske sikkert at OC en Barton,
Jeg kan se at du har valgt en fornuftig køler.
Det kan dog være at du skal hæve spændingen med 0.1-0.15V for at den bliver
helt stabil.

Det er ikke sikkert at netop den Barton du får fat i kan gøre det, der er
ikke noget der er sikkert i denne verden.
Men de fleste kan, og du kan være heldig at få en god stepping, som det
hedder.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 17:38

> [...]
> bestem mig for delene der skal i, men kan ikke helt finde ud af hvilket
> bundkort jeg skal have til at styre det hele. Skal jeg vælge en Nforce2

nForce2, ingen tvivl, det yder bedre end via chipsættet.

Se evt. på Abit NF7-S rev 2.0 eller Abit AN7 uden printbane hack

> [...]
> Computeren skal bruges til internet, 3Dspil og div. kontorprogrammer.
> Er der nogen der kan hjælpe mig. Evt. komme med nogle forslag på bundkort?

Barton, den har dobbelt så meget cache i forhold til T-bred.
Den er også en smule hurtigere, når den extra cache benyttes, dog er det
ikke meget.

Fra : Anders S...

Dato : 07-01-04 18:12

Hvad med MSIs 6570 k7n2 nForce 2 kort, er det et godt et?

MVH
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 19:08

In article <3ffc3d86$0$95075$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anders S... wrote:
> Hvad med MSIs 6570 k7n2 nForce 2 kort, er det et godt et?

Min helt personlige erfaring er, at jeg har haft
fingrene i 6 MSI boards. _ALLE_ er døde af sprængte kondensatorer.
Det er godt nok boards fra ca. 2000->2002, så måske har de
fået styr på det sidenhen. Jeg undgår MSI som pesten.

Thomas

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 07-01-04 20:15

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> Det er godt nok boards fra ca. 2000->2002, så måske har de
> fået styr på det sidenhen. Jeg undgår MSI som pesten.

Ifølge SHG, hvor jeg købte mit K7N2: Da MSI bundkortene er meget stabile
og har en meget lav fejlprocent, anbefaler shg.dk MSI bundkort!

--
Morten Dybdal

Fra : Futte

Dato : 07-01-04 20:33

Hmm har selv et msi mobo og når der går noget galt er det aldrig mobo men
fejl 40
Det er et godt bundkort!!

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 08-01-04 15:16

Futte wrote:
> Hmm har selv et msi mobo og når der går noget galt er det aldrig mobo men
> fejl 40
> Det er et godt bundkort!!

Enig, det var også min pointe.

--
Morten Dybdal

Fra : bjørn

Dato : 08-01-04 10:22

jeg købte et asus a7n8x , en barton 2500 og pc 3200 ram.satte fsb til 200 og
"har" nu en barton 3200.med en falconrock 2 køler er det hele stabilt og
kører nu på 3.uge uden problemer.kan anbefales.købte sættet nyt og betalte
ca 2100,-

Fra : Michael Ring

Dato : 08-01-04 10:35

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> jeg købte et asus a7n8x , en barton 2500 og pc 3200 ram.satte fsb til 200
og
> "har" nu en barton 3200.

Er det kun med en Barton XP2500 man kan lave om til en XP3200 med DDR3200
ram og en fsb på 200 mhz?

Michael Ring Jørgensen