dual boot
Fra : @(none)

Dato : 07-01-04 02:16

er der andre der har problemer når de køre med linux & winxp min winxp
går tit ned p.g.a linux. den vil kun lukke mig ind i fejlsikret tilstand
skal jeg køre FAT eller NFST ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-01-04 03:25

"@(none)" <""andy\"@(none)"> writes:

> er der andre der har problemer når de køre med linux & winxp min winxp
> går tit ned p.g.a linux. den vil kun lukke mig ind i fejlsikret
> tilstand skal jeg køre FAT eller NFST ?

Øh, Windows kan ikke køre samtidig med Linux. Og nej, min Linux har
aldrig fået Windows på min dual-boot til at gå ned.

Hvorledes begrunder du, at problemer skyldes Linux?

Hvis du fra Linux skal have skriveadgang til Windows's filsystem, bør
du bruge FAT; ellers formentlig NTFS - men det ved de sikkert bedre i
en Windows-gruppe.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 10:43

In article <877k047awh.fsf@grignard.amagerkollegiet.dk>, Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Øh, Windows kan ikke køre samtidig med Linux. Og nej, min Linux har
> aldrig fået Windows på min dual-boot til at gå ned.

<sarkasme>
Vent og se. Inden længe kommer der en IDC rapport der netop
beskriver hvorledes at en Linux/Windows dualboot opsætning
får Windows til at blive langsommere og mere ustabil.

.... det er ganske vist!
</sarkasme>

Fra : Tux

Dato : 08-01-04 23:39

Jeg kører WinXp på min ene harddisk (NTFS) og Mandrake på den anden - uden
problemer!
)

Fra : Tux

Dato : 08-01-04 23:41

'NFST' - alle de forkortelser gør mig skørere end jeg er!

Fra : Michael U. Hove

Dato : 07-01-04 13:13

none wrote:
> er der andre der har problemer når de køre med linux & winxp min winxp
> går tit ned p.g.a linux. den vil kun lukke mig ind i fejlsikret tilstand
> skal jeg køre FAT eller NFST ?

Man kan sagtens køre Win2K/XP og Linux på samme maskine..dog ikke
samtidig - Medmindre man da er ude i noget VMWare.

Har du problemer med at få de to OS'er sat op på samme disk, eller er
det sammenspillet ml. de to filsystemer du spørger om?!

/mvh
Michael

--
"Long round trip time, but hell of a good MTU"

Marcus Ranum
- on implementing NFS over IP over e-mail.

Fra : andy

Dato : 07-01-04 13:26

Michael U. Hove wrote:

> [...]
>
> Har du problemer med at få de to OS'er sat op på samme disk, eller er
> det sammenspillet ml. de to filsystemer du spørger om?!

Jeg ved ikke om det spicelt er linux redhat skyld at min windows går
ned, men den gør det kun når jeg har begge systemer instaleret på samme
disk.
og midt spørgsmål er om at få begge systemer sat på samme disk, ikke
noget med at de skal dele filer.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 07-01-04 14:20

andy wrote:

> [...]
> disk.
> og midt spørgsmål er om at få begge systemer sat på samme disk, ikke

Der er flere måder at lave en Linux/Win dual-boot config på, via LILO,
LOADLIN, XOSL m.fl.

Den nemmeste, hvis man kommer fra en Windows baggrund er nok, at lade NT
bootloaderen foretage valget ml. de to OS'er.

Jeg er selv Slackware bruger, og dual-boot er fint beskrevet i Slack's
"Linux Slackware Essentials", der iøvrigt er en glimrende generel
introduktion til Linux, omend set fra et Slackware perspektiv:

http://www.slackware.com/book/index.php?source=x1776.html

En anden forum-side, der starter lidt mere fra bunden m. dual-boot
Win2K/XP og TUX:

http://www.hackerthreads.org/phpbb/viewtopic.php?t=721

/Mvh.
Michael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-01-04 12:05

Michael U. Hove <pots_72@e-mail.dk> wrote:

> Der er flere måder at lave en Linux/Win dual-boot config på, via LILO,
> LOADLIN, XOSL m.fl.

Fedora bruger Grub, som skulle være en af de bedre bootloaders (ikke
sandt?)

Jeg har også win XP og Fedora til at køre på samme disk og det virker
fint.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-01-04 12:34

In article <1g7eam2.mxtn4m1nu1kd4N%spam_spam_spam@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> Fedora bruger Grub, som skulle være en af de bedre bootloaders (ikke
> sandt?)

Afhænger vel af kriterierne, men jo den er skam udemærket.

Thomas