Hvad er livskvalitet for handicappede?
Fra : J

Dato : 18-04-01 22:15

Hej

Da min kæreste skal skrive en opgave om hvad livskvalitet for handicappede
er ville vi være glade for nogle betragtninger eller links til diskussioner
eller lignende om hvad dette opfattes som at være.

Kommuner laver jo bofællesskabver og smider 14 autitister ud i dem uden
hensyn til om de 14 autister kan have gavn af hinanden eller om de skulel
sættes anderledes sammen.

Kommunerne har altås er sort og hvidt syn på livskvalitet og det er det
opgaven går på.

Håber der er nogen der kan hjælpe os lidt på vej da det ikke helt er til at
finde noget

Tak,
Jimmy

--
http://mobi.dk - Nettets mest brugervenlige SMS

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 18-04-01 23:23

J skrev:

>Da min kæreste skal skrive en opgave om hvad livskvalitet for handicappede

Gu've' om jeg overhovedet aner, hvad det her drejer sig om.

Går opgaven ud på at definere noget for handicappede, somom
handicappede er en ensartet størrelse?

Jeg kan ikke definere livskvalitet - jeg aner ikke sikkert hvad ordet
dækker, men jeg er meget sikker på, at vi invalider ikke er enige om,
hvad vi forventer af livet, og det er nok i den retning vi skal.

>er ville vi være glade for nogle betragtninger eller links til diskussioner

Jeg vil gladeligt gå ind i en diskution, når jeg finder ud af, hvad
din kæreste gerne vil høre om. (smart sted at spørge)

>Kommuner laver jo bofællesskabver og smider 14 autitister ud i dem uden
>hensyn til om de 14 autister kan have gavn af hinanden eller om de skulel
>sættes anderledes sammen.

Kommuner er måske heller ikke helt sikker på, hvad livskvalitet er.

>Kommunerne har altås er sort og hvidt syn på livskvalitet og det er det
>opgaven går på.

Hov. Nu tabte du mig igen.
Går opgaven ud på at definere det i sort/hvidt?
eller på at pille ved den indstilling?

>Håber der er nogen der kan hjælpe os lidt på vej da det ikke helt er til at
>finde noget

Jeg er med på den, hvis du/i kan få mig sølle skravl til at forstå
spørgsmålene.

Inden du nu banker hovedet helt i stykker over sådan en torsk, kunne
du lige slå et slag ind på http://www.kajsvenningsen.dk for at sætte
lidt ansigt på idioten, og så afgøre, om du gider forklare mig lidt om
opgaven.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-01 00:20

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev:

>Går opgaven ud på at definere noget for handicappede, somom
>handicappede er en ensartet størrelse?

Det ville jo være dejligt nemt, for så kunne vi passe ind i en kasse
og blive behandlet ligesom kvæg.
Så kunne man bygge en anden kasse der passede til vejarbejdere, en til
sælgere, en til ...

I virkeligheden er handicappede ligeså forskellige som alle andre
mennesker og dermed er det vi kalder livskvalitet også ligeså
forskelligt som alle andre, eller ligeså ens som alle andre.

Jeg tror på at for at muligheden for kvalitet i livet kan være
tilstede, så skal der være frihed og mulighed for selv at kunne vælge
hvad man vil med og i livet, det gælder alle mennesker uanset, hvor
handicappede de er eller ikke er.

Fx tror jeg ikke Kaj ville synes om mit valg af sportsaktiviteter, men
jeg tror nok at Kaj ville vælge et lidt mere udadfarende liv, hvis han
fik muligheden ... og dermed er Kajs livskvalitet måske begrænset af
en barriere han ikke selv bestemmer over, mens min livskvalitet for
det meste kun er begrænset af min egen fantasi, mere end den er
begrænset på muligheder.
--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-04-01 00:49

Leonard skrev:

>Så kunne man bygge en anden kasse der passede til vejarbejdere, en til
>sælgere, en til ...

Nemlig. Ligesom dem vi har til de gamle, de studerende, boligejerne,
boliglejerne, de fordrukne, århusianerne, molboerne......

Jeg synes spørgeren har valgt fornuftigt, at spørge os invalider for
at blive klogere, i stedet for at spørge de selvbestaltede eksperter,
der har læst om det i en bog.
Derfor lagde jeg ud med at gå let hen over det generaliserende i
opgaven.

>I virkeligheden er handicappede ligeså forskellige som alle andre
>mennesker og dermed er det vi kalder livskvalitet også ligeså
>forskelligt som alle andre, eller ligeså ens som alle andre.

Du er altså - i modsætning til mig - godt i stand til at definere
livskvalitet? (jeg har nok at gøre med at stave til det)

>Fx tror jeg ikke Kaj ville synes om mit valg af sportsaktiviteter, men

Du er meget klartseende.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-01 09:53

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev:

>Du er altså - i modsætning til mig - godt i stand til at definere
>livskvalitet? (jeg har nok at gøre med at stave til det)

Jeg mener mig i stand til at definere hvad jeg selv mener er
livskvalitet (stavningen klarer jeg med cut'n'paste).

Og dermed siger jeg jo også at livskvalitet er forskellig, alt efter
hvem man er.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-04-01 12:51

Leonard skrev:

>Jeg mener mig i stand til at definere hvad jeg selv mener er
>livskvalitet

Helt fint, især hvis det stemmer med opgavens opfattelse i dette
tilfælde.

> (stavningen klarer jeg med cut'n'paste).

Det går da fint. Du klipper min stavning, og jeg skriver af efter dig.
Vi skulle nok blive til noget, hvis vi ikke var blevet det.

>Og dermed siger jeg jo også at livskvalitet er forskellig, alt efter
>hvem man er.

Så misforstod jeg dig. Jeg læste det som forskel på livskvaliteten,
ikke på opfattelsen.
Jeg kan nok heller ikke læse.

Fra : Lotte-m

Dato : 19-04-01 13:13

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev:

> I virkeligheden er handicappede ligeså forskellige som alle andre
> mennesker og dermed er det vi kalder livskvalitet også ligeså
> forskelligt som alle andre, eller ligeså ens som alle andre.

Nemlig.

> Jeg tror på at for at muligheden for kvalitet i livet kan være
> tilstede, så skal der være frihed og mulighed for selv at kunne
> vælge

For mig er livskvalitet også noget med frihed; retten til selv at
bestemme hvornår jeg vil i seng, hvornår og hvad jeg skal spise,
hvem der skal hjælpe mig på toilettet, hvornår jeg vil køre en tur,
hvordan mit tøj skal vaskes - alt det som ikke-handicappede selv
kan bestemme og typisk slet ikke tænker over, at de tager stilling
til.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Jimmy

Dato : 19-04-01 18:15

Hej

Tak fordi I tager Jer tid til at besvare os!

Lidt baggrund:
Min kæreste er under uddannelse som pædagog.
Hun har i sin 6 måneders praktikperiode valgt at arbejde i en børnehave for
handicappede børn i alderen 6-18 år.
De skal skrive en opgave og hun har i den forbindelse valgt at skrive om
livskvalitet som handicappet set fra de handicappedes synspunkt.
Kommuner har et sort og hvidt syn på det som hun klart nok tager afstand
fra.

> Går opgaven ud på at definere noget for handicappede, somom
> handicappede er en ensartet størrelse?

Nej præcis modsat

Livskvalitet er jo forskellig fra person til person - handicappet eller ej -
og det ville derfor være rart at høre fra flere forskellige personer om hvad
der definerer deres personlige livskvalitet.

> Jeg kan ikke definere livskvalitet - jeg aner ikke sikkert hvad ordet
> dækker, men jeg er meget sikker på, at vi invalider ikke er enige om,
> hvad vi forventer af livet, og det er nok i den retning vi skal.

Nej præcis - det er ikke en endgyldig definition af livskvalitet vi ønsker

Dette er jo ikek muligt men ja det er forskellige personer forventninger vi
skal ind på.

> Hov. Nu tabte du mig igen.
> Går opgaven ud på at definere det i sort/hvidt?
> eller på at pille ved den indstilling?

HEHE det går ikke ud på at definerer noget i sort og hvidt men derimod at
udfordre mange kommuners holdninger og handlinger.

Igen mange tak for tiden,
Jimmy

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-04-01 18:45

"Jimmy" <klammy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> der definerer deres personlige livskvalitet.

Hvorfor havnede din tråd så lige netop i denne gruppe....?
dk.snak havde måske været mere på sin plads...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : susanne

Dato : 20-04-01 01:05

Søren C. Fischer skrev i meddelelsen <9bn86d$bi8$1@sunsite.dk>...
> [...]
>hvad
>
>Hvorfor havnede din tråd så lige netop i denne gruppe....?
>dk.snak havde måske været mere på sin plads...

Søren, altså - lad nu være med at lege netpoliti (-;

Manden har jo forklaret, at damen skal skrive opgave inden for
området, ikk'!

susanne

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-04-01 22:51

"susanne" <cybs@nospamofir.dk> skrev i en meddelelse

> Søren, altså - lad nu være med at lege netpoliti (-;

Øv hvor kan jeg bare ikke li' det udtryk

> Manden har jo forklaret, at damen skal skrive opgave inden for
> området, ikk'!

Det interessant IMO er jo netop hvorfor man udvælger en bestemt gruppe i den
tro, at de da må ha' et særligt forhold til begrabet "livskvalitet"...
Umiddelbart virker det på mig som om opgavens udgangspunkt var/er, at
handicappede har et særligt vanskeligt forhold til begrebet...
Og deri er jeg ikke enig

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-04-01 23:25

Søren C. Fischer skrev:

>Øv hvor kan jeg bare ikke li' det udtryk

Jeg er heller ikke sikker på, det var ment som en ros.

>Umiddelbart virker det på mig som om opgavens udgangspunkt var/er, at
>handicappede har et særligt vanskeligt forhold til begrebet...
>Og deri er jeg ikke enig

Og deri er vi enige.
Derfor er det også smart nok at komme her med det, så kan vi måske
aflive den myte overfor det par.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-04-01 23:56

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er heller ikke sikker på, det var ment som en ros.

Nej det tror jeg såmænd heller ikke...
Og det gør det næsten endnu værre!

> Og deri er vi enige.
> Derfor er det også smart nok at komme her med det, så kan vi måske
> aflive den myte overfor det par.

Enig.
Og det synes jeg iøvrigt at denne tråd så glimrende har gjort

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Lotte-m

Dato : 20-04-01 12:35

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i

> Hvorfor havnede din tråd så lige netop i denne gruppe....?
> dk.snak havde måske været mere på sin plads...

At vi er nogle stykker, der ikke mener handicappede har en
fællesnævner for livskvalitet, gør imo ikke tråden off-topic.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-04-01 19:22

Lotte-m skrev:

>At vi er nogle stykker, der ikke mener handicappede har en
>fællesnævner for livskvalitet, gør imo ikke tråden off-topic.

Enig.
Vi mangler bare, at Jimmy eller kæresten følger op på det.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-04-01 22:48

"Lotte-m" <lotte_m@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i

> At vi er nogle stykker, der ikke mener handicappede har en
> fællesnævner for livskvalitet, gør imo ikke tråden off-topic.

Umiddelbart var jeg også mest interesseret i, at få Jimmy eller kæresten til
at forklare lidt mere om hvorfor de egentlig trak handicappede op af hatten
som "nogen" der måtte have et specielt forhold til begrabet
"livskvalitet"...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : robertr@mail1.stofan~

Dato : 20-04-01 23:49

On Fri, 20 Apr 2001 23:48:17 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer.as> wrote:

> [...]
>at forklare lidt mere om hvorfor de egentlig trak handicappede op af hatten
>som "nogen" der måtte have et specielt forhold til begrabet

Undskyld mig hr. Søren skal der ikke et v i begravet i stedet for et
b?
Livskvalitet er jo da en meget personlig størrelse - den er næsten
lige så forskellig som mennesker. Det er faktisk lige som med smag -
det kan ikke diskuteres men det bliver det vistnok alligevel. Jeg for
min del er ikke spor kræsen - når bare jeg får det jeg ka' li'!
Jeg har på fornemmelsen, at det bliver en meget fyldig besvarelse.
Hvis der bliver en fællesnævner, vil jeg gerne se hvordan min og
Lisbeths livskvalitet bliver. Selv vi to har forskellig opfattelser af
tingene - (Lisbeth ER meget stædig) Hun er jo også en vædder - ligesom
mig.
Vi har lige fået brev fra amtet ang. klage over afslag på ansøgning om
el-motorhjul. Det trækker op til endnu et afslag - med begrundelser
hentet på plejehjemmet. De er jo forældede nu. Skal det hele nu starte
forfra?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-04-01 23:59

<robertr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld mig hr. Søren skal der ikke et v i begravet i stedet for et
> b?

Nej, for der skulle såmænd ha' stået "begrebet"

> Hun er jo også en vædder - ligesom
> mig.

Ditto

> [...]
> el-motorhjul. Det trækker op til endnu et afslag - med begrundelser
> hentet på plejehjemmet. De er jo forældede nu. Skal det hele nu starte

*suk*
Jeg føler virkeligt med Jer!
Iøvrigt et glimrende eksempel på hvad der for Lisbeth formentlig handler
bl.a. om lige præcist livskvalitet!
Kæmp videre

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 21-04-01 00:44

> [...]

>Lisbeths livskvalitet bliver. Selv vi to har forskellig opfattelser af
>tingene - (Lisbeth ER meget stædig) Hun er jo også en vædder - ligesom

Nej ve' du nu hva'. Er i ikke enige om, at livskvalitet hører
uhjælpelig sammen med friluftsliv?
Åben himmelseng på hængertrækket.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 21-04-01 01:41

Jimmy skrev:

>Tak fordi I tager Jer tid til at besvare os!

Ja ja, behold du nu bare hatten på.

>Min kæreste er under uddannelse som pædagog.

Det kan man ikke uddanne sig til. Enten er man eller man bliver det
aldrig.
Nå, det er en anden snak.

>Hun har i sin 6 måneders praktikperiode valgt at arbejde i en børnehave for
>handicappede børn i alderen 6-18 år.

Fysisk eller-hvordan handicappede. Jæ' ve' ås' vi' nåed.

>De skal skrive en opgave og hun har i den forbindelse valgt at skrive om
>livskvalitet som handicappet set fra de handicappedes synspunkt.

Med den formulering (eller mit nuværende indtryk) synes jeg bedre og
bedre om hende.

>Kommuner har et sort og hvidt syn på det som hun klart nok tager afstand
>fra.

Få hende til at holde fast i det, ligegyldigt hvad.

>Nej præcis modsat

Godt.

>Livskvalitet er jo forskellig fra person til person - handicappet eller ej -
>og det ville derfor være rart at høre fra flere forskellige personer om hvad
>der definerer deres personlige livskvalitet.

Jeg er for dybsindig, klog, filosofisk og eftertænksom til at kunne
gøre rede for det i en håndevending.
Eller også er jeg for dum ... Nej jeg foretrækker det første
alternativ.

Hmm. og dog tyder det på nr. 2

>Nej præcis - det er ikke en endgyldig definition af livskvalitet vi ønsker
>
>Dette er jo ikek muligt men ja det er forskellige personer forventninger vi
>skal ind på.

Og igen deler du mig i flere. Det hedder noget med scizzo?
Først siger du, 'forskellige personer forskellig livskvalitet', og jeg
vil tilføje ' og til forskellige tider'

Nu siger du så, 'forskellige personers forventninger', og igen
tilføjer jeg, 'til forskellige tider'.

Hvis jeg nu selv kan hitte ud af det, mener jeg noget med, at mine
nuværende forventninger til resten af mit liv, er meget forskellig fra
mine forventninger for nogle få år siden, da jeg blev invalid.

Dels har erfaringer lært mig, at hvis forventningerne sættes på et
'normalt' niveau, bliver man sørgelig skuffet.
Hvis du fulgte min opfordring til at kigge på mit fjæs på hjemmesiden,
ved du lidt om, hvad jeg hentyder til.

Dels har min tid i rullestolen fået mig til at forkaste mange af mine
tidligere mål og forventninger. Ikke nødvendigvis fordi de nu er
umulige, men nok mere fordi jeg nu har opdaget, at de mål er totalt
ligegyldige. Det er helt andre værdier, der er holdbare.

Som andre har været inde på, forventer man jo, at det man har betalt
til hele livet - hjælp når det går rigtigt galt - er noget
selvfølgelig.
Virkeligheden viser bare, at selv de mest basale behov ikke er
omfattet af policen. Der stod (på kanten af papiret) at denne police
træder ud af kraft ved tegn på behov.

Mine 'nye' forventninger til livet er præget meget mere af det, der
med et dårligt ord kaldes 'bløde værdier'. De bløde er de brugbare.
Men også her løber man mod en mur. Jeg har f.eks. ikke været ude i nu
i år, for der er ingen muligheder for den slags, når man ikke kan
selv, handicaptransport er en vits, og konen skal passe sit arbejde,
mig, huset, haven, gæsterne og sig selv.

Mine forventninger går nok på, at jeg trods alt burde kunne komme ud i
butikker, besøge familien og nyde naturen sammen med min familie, men
selv det er for store forventninger.

>HEHE det går ikke ud på at definerer noget i sort og hvidt men derimod at
>udfordre mange kommuners holdninger og handlinger.

Så er det fanme en ordre. Gå til min hjemmeside og tærsk jer igennem
invalidesagen. Der er kød til meget kritik.

>Igen mange tak for tiden,

Igen. Behold bare hatten på.
Hvis jeg troede, jeg spildte tiden, holdt jeg da bare kæft.

Jeg ville have svaret dig ved 20-tiden, men et hjertetilfælde har
gjort det håbløst i de forgangne 6,5 timer.
Det er ikke godt endnu, men et svar skal du sgisme da have, inden jeg
stiller sutterne.
Overblikket er ikke så klart lige nu, men måske fik jeg sagt et eller
andet fornuftigt et sted undervejs.
Ellers må du jo spørge, så svarer jeg, hvis jeg er her.

Fra : strid

Dato : 21-04-01 09:26

Hejsa

Nu har jeg set alle jeres indlæg og nu vil jeg lige give mit ord med..

Jeg har flere gange også i denne nyhedsgruppe fortalt hvor svært det er om
ikke andet så for mig at finde livskvalitet i min verden, jeg syntes bare
ordet er et stupidt et. Det er noget der aldrig er defineret af opfinderen
til ordet og derfor kan man ikke helt sige hvad det er...

Jeg slog op i min synonym ordbog og der står at det synonym der passer til
Livskvalitet er velfærd..

Jeg syntes efterhånden velfærd er så smadret af Medierne så jeg slog det
op.. der stod.. Livskvalitet men også trivsel og ve&vel. Dette er jo nok
mere det det handler om..

Min trivsel er vel når:

Jeg er glad, højt i humør og mange andre possitive ting. Men jeg syntes bare
at det kan holde meget hårdt og som vi tidligere har talt om denne gruppe så
skal jeg fordi jeg bliver gradvist syg og er ung, først gennem den sorg det
er at miste min førlighed som om det var et kært medlem af familien.

Jeg har set hele universet på en anden måde: jeg ser mit liv som om jeg er
sat her for at lære ting jeg skal bruge i de mange flere liv jeg skal have
hernede.. Derfor er min sygdom og handicap en måde at lære mig ting som jeg
måske ikke ville kunne lære på andre måder.

Derfor er det en svær opgave at stille elever der er på seminaret.. man skal
leve op af handicappede eller udvælge en man tage ud fra de andre og tale
med.. det er så individuelt at man kan ikke skære os alle over en kam..

Min computer er meget lig livskvalitet for mig, det er min frihed og min
glæde når jeg kan gøre ting jeg ellers var afskåret fra via nettet.

Jeg har opdaget at det der gør min livkvalitet dårligere er blandt andet når
jeg hele tiden skal forklare andre at jeg har ret til at være handicappet og
når jeg skal forklare de sagehandlere jeg har at de igen ikke har fattet en
fis af min verden..

Nå det blev til en halv roman..

God Lørdag :))

Astrid

Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 22-04-01 20:03

Hej,

Livskvalitet for mig er, at kunne fungere som et ganske normalt menneske,
selvom jeg er handicappet.

MVH Jesper.