Markedsføring Email / Spam
Fra : B.C.

Dato : 06-01-04 18:42

Hej,

jeg driver en virksomhed med salg til dels privatkunder dels
erhvervsvirksomheder. Jeg anvender en mailliste og udsender tilbud til
denne. Kunderne på maillisten har ønsket disse tilbud. Kunder der ikke er på
maillisten, men som jeg har emailadresse på, vil jeg også gerne sende tilbud
til. Spørgsmålet er om det er lovligt at udsende et uopfordret tilbud til
kunder der i forbindelse med køb har oplyst emailadresse eller betragtes det
som spam ?

Er der forskel på om det er private eller erhverv ?

mvh
Bent

---
Udgående mail er virusskannet.

Fra : JLC-Handel

Dato : 06-01-04 18:53

"B.C." <none@nonexx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det
> som spam ?
>
> Er der forskel på om det er private eller erhverv ?

Hej Bent

Reglerne om e-mail reklamer
Siden 1. juli 2000 har det været strafbart for erhvervsdrivende at sende
reklamer ud via e-mail, medmindre du som modtager forudgående har bedt om
det. Når erhvervsdrivende udsender sådanne reklamer, kalder man det også
spam.
Forbudet gælder hvad enten modtageren af reklamen er forbruger,
erhvervsdrivende, en offentlig myndighed eller andet. De nærmere regler
fremgår af markedsføringslovens § 6a.

Forbrugerombudsmanden er den myndighed, som fører tilsyn med, at de
erhvervsdrivende ikke overtræder forbudet mod udsendelse af e-mail reklamer
uden tilladelse.

Har du modtaget en e-mail reklame, som du ikke har bedt om, kan du vælge
enten at klage til Forbrugerombudsmanden, eller du kan vælge at anmelde
sagen til politiet, idet det er strafbart at udsende sådanne e-mails.

Forbrugerombudsmanden har oprettet en særlig e-mail adresse, som du kan
sende alle dine uønskede e-mail reklamer til. Du kan klage uanset om
e-mailen kommer fra en dansk eller en udenlandsk virksomhed.

Bent

Du kan læse meget mere på http://www.net-tjek.dk/ og på http://www.fs.dk/

Venlig hilsen / Best regards

JLC-Handel
Jimmy L. Christensen
Tel. 20 250 446
Din leverandør af gaveartikler, firmagaver m.m.
Se mere på www.jlc-handel.dk

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 07-01-04 01:23

"B.C." <none@nonexx.dk> wrote in message

> [...]

> kunder der i forbindelse med køb har oplyst emailadresse eller betragtes

Lad være! Jeg afskriver den slags firmaer fuldstændigt med det vuns. Det
minder mest om alt som telefonsalg, hvilket langt de fleste synes er yderst
belastende - inklusiv undertegnede.

Du gør formentlig mere skade end gavn, ved, at sende den slags reklamer ud
uopfordret.

Mvh, Lasse

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-01-04 06:14

> [...]

> Spørgsmålet er om det er lovligt at udsende et uopfordret tilbud til
> kunder der i forbindelse med køb har oplyst emailadresse eller betragtes

Lad mig sige det på denne måde: Sidst jeg fik et uopfordret tilbud pr. mail
med dansk afsender røg det direkte videre til spam@fs.dk. En god uge senere
fik jeg en mail tilbage om at jeg ikke var den eneste der havde fået den
slags og at sagen nu var overgivet til politiet.

Den mail fra forbrugerstyrelsen er en af de bedste mails jeg har fået længe.

> Er der forskel på om det er private eller erhverv ?

Ingen. Spam er spam.

Ebbe

Fra : B.C.

Dato : 07-01-04 17:38

> [...]

det
> som spam ?
>
> Er der forskel på om det er private eller erhverv ?

Tak for svarene. For en god ordens skyld....jeg har ingen interesse i at
spamme. Er selv kraftigt irriteret over mængden af spam der vælter ind.

Nedenstående er et klip fra markedsføringsloven og jeg mener at netop stk. 2
åbner mulighed for at kontakte forbrugeren efter et tidligere salg :

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. 6*) Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har
modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller
en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller
tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at
kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved
efterfølgende henvendelser.

Jeg vælger dog at afholde mig fra at lave opfølgning på tidligere salg via
mail. Vil helst ikke sættes i bås med spammere. Igen, tak for svarene.

m.v.h.
Bent

---
Udgående mail er virusskannet.

Fra : Jimmy

Dato : 07-01-04 17:39

> [...]
>
> Tak for svarene. For en god ordens skyld....jeg har ingen interesse i at
> spamme. Er selv kraftigt irriteret over mængden af spam der vælter ind.

Jeg modtog idag spam fra webfirmaet Cliche, som mente de skulle sende til
min private email som jeg har været så dum at skrive til dem fra engang

Jeg har været i telefonisk kontakt og mail-kontakt med dem igennem hele
dagen fordi deres forbandede afmeldingslink ikke virker og de mener det er
mit job at blive ved med at gå ind på deres side til det virker!

Kort sagt - Uanset om du har loven med díg eller ej er det spam og i den
grad negativ opmærksomhed du pådrager dig.

Du har i øvrigt ret i at du gerne må spamme dem når de tidligere har købt af
dig - det er en lempelse der kom for omkring et år siden. Mener det var i
forbindelse med en EU-harmonisering af regler. Det stod omtalt på
computerworld.dk

Mvh
Jimmy

Fra : Leonard

Dato : 07-01-04 18:05

"B.C." <none@nonexx.dk> wrote:

>Dette forudsætter dog, at
>kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
>forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved
>efterfølgende henvendelser.

Altså skal du allerede da du fik kundens mailadresse have spurgt
kunden om du må sende til kunden.
Har du spurgt om det?

Er dem du har spurgt og som har sagt ja ikke dem du sender nyhedsbrev
til allerede?

Godt nok er dette en åbning, men den er meget smal.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-01-04 21:29

On Wed, 7 Jan 2004 17:37:33 +0100, "B.C." <none@nonexx.dk>
wrote:

> [...]
>kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
>forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved

Bemærk "markedsføre egne tilsvarende produkter eller
tjenesteydelser"
Det _skal_ være tilsvarende. Nu ved jeg ikke hvad du sælger,
men hvis en kunde har købt en røremaskine (køkkenudstyr) må
du ikke tilbyde alt køkkenudstyr men kun køkkenudstyr der
kan sidestilles med en røremaskine.

>Jeg vælger dog at afholde mig fra at lave opfølgning på tidligere salg via
>mail. Vil helst ikke sættes i bås med spammere. Igen, tak for svarene.

Det er nok en fornuftig beslutning.

/Knud

--
Berggreen Service