Jordvarme.
Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 06-01-04 18:18

Hej Gruppe.
Er der nogen der har erfaring med jordvarme. Altså den hvor der lægges
slanger ud i haven, og det bliver tilsluttet en enhed i huset. Ikke den med
at sidde på jorden!!

Henrik Høgh

Fra : Jacob

Dato : 06-01-04 18:47

prøv at kigge på www.nrgi.dk

Du skal regne med ca. kr. 100000 for en installation afhængig af størrelsen.
Økonomi som et stokerfyr (cirka)...

Jacob

Fra : tender

Dato : 25-01-04 12:31

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 06-01-04 19:30

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen der har erfaring med jordvarme.

Jeg spurgte på det, men i et gammelt hus med let isolering duer det
ikke. Det kan ikke lave en høj nok temperatur til at varme nok.

I et godt isoleret hus med gulvvarme skulle det være rigtigt godt.

Jeg forstår så ikke hvad det er der skal koste så mange penge i en
installation, en varmepumpe koster ca. 30k men de regner med ca. 90k
for et komplet anlæg, der er godt nok nogle dyre slanger der skal i
jorden. Med andre ord, så ville jeg undersøge meget grundigt om det
ikke kan laves anderledes og billigere ...
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Jacob

Dato : 06-01-04 21:01

Du kan sagtens varme et gammelt hus op med jordvarme - så skal du bare bruge
flere meter slanger.
Jeg hørtepå et anlæg til et hus på 241 kvm - efterisoleret så det matchede
et hus fra 70´erne. Jeg skulle bruge 25 kW, hvilket svarer til 400 m slanger
i jorden - og de skal 90 cm ned, så der er lidt gravearbejde. Men jeg syntes
også at det var for dyrt.

Hilsen Jacob

Fra : Leonard

Dato : 06-01-04 21:54

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>hvilket svarer til 400 m slanger
>i jorden - og de skal 90 cm ned, så der er lidt gravearbejde.

Jeg fik et tilbud både med og uden nedgravning af slanger, jeg kunne
spare 8.500 ved at grave selv, hvilket imponerer lidt, for jeg kender
ikke nogen der kan grave 400m 90cm rende og dække den til igen til den
pris.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-04 01:22

> [...]
> spare 8.500 ved at grave selv, hvilket imponerer lidt, for jeg kender
> ikke nogen der kan grave 400m 90cm rende og dække den til igen til den

Hvem tror du scorer prisforskellen mellem det, det reelt koster at grave
slangen ned, og det du sparer ved at gøre det selv?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Leonard

Dato : 07-01-04 10:01

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> wrote:

>Hvem tror du scorer prisforskellen mellem det, det reelt koster at grave
>slangen ned, og det du sparer ved at gøre det selv?

Det er der vidst ikke den store tvivl om, det er jo ikke mig og der er
vel kun 2 parter i den handel.
Handelen blev ikke til noget, så i dette tilfælde blev der ikke noget
at score.

Fra : edob

Dato : 07-01-04 11:03

Kompresseren til jordvarm larmer ulideligt, både for en selv men også for
naboerne omkring.

En i kvarteret har opgivet p.g.a. af klager fra naboerne.

Vi har stadig en som holder ved. Det er ikke morsomt for de omkringboende
at høre den kompresser starte med jævne mellemrum.

V.h. Frank

Fra : tender

Dato : 25-01-04 12:33

Fra : Goodman

Dato : 26-01-04 15:26

Man bør være forsigtig med at konvertere kW til meter slange. Det er
meget afhængig af jordbunden - i særdeleshed dens fugtighed. Tør
sandjord er ikke god til jordslanger i forb. med jordvarmeanlæg. Et
andet forhold, man skal tage i betragtning, hvis man overvejer et
jordvarmeanlæg, er det pågældende systems evne til at producere varmt
forbrugsvand. Det er der stor forskel på.
Venlig hilsen
Benny