dykkerlygte
Fra : Michael Ottesen

Dato : 06-01-04 18:06

Hej Ng

jeg står og mangler nogle 12volt batterier der kan gå inden i et rør på ø
72mm og min 5 ah.

Er der nogen der ved hvor jeg kan erhverve mig noget der passer???

Michael Ottesen

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-01-04 19:39

"Michael Ottesen" <siogmi@privat.dk> skrev i en meddelelse
> jeg står og mangler nogle 12volt batterier der kan gå inden i et rør på ø
> 72mm og min 5 ah.
> Er der nogen der ved hvor jeg kan erhverve mig noget der passer???

Hvilke type batteri ønsker du ? Det bliver nok svært at finde noget i bly
( billigt ). Nærliggende er det med 10 D-celler 1,2 V hvor de er loddet
sammen i serie. Som NiMH fås de op til 7 Ah, men de koster nok 80-100 Kr
stk.

Allan Hansen

Fra : Michael Holm

Dato : 13-01-04 13:51

Hej Allan og andre

Du skrev at du vil lodde batterierne sammen.

Det vil sikkert virke men levetiden vil
blive væsentligt nedsat pga den opvarmning der sker i batteriet.

Det skal være Ni-MH da der er 6kr i afgift pr. celle ved Ni-cd.og
max kapasiteten er ca. 4AH for en D celle
samtidig med den er ca. 15'% tungere.

Der er også mulighed for at bruge Li-Ion batterier.
Hver celle er på 4,2V og et ø18mm og 65mm langcelle har op på til 2,2Ah.
I skal bare være opmærksomme på at lave en strøm begrænsning
da en kortslutning vil få denne type batterier til at eksploder.
Problemet som medierne skrev om med Nokia telefonerne.

Prisen for sådan et batteri er 80-100 kr.
med sikkerheds kredsløb til 1,3A.

Fordelen ved Li-Ion er at de har en meget lille selvafladning.

Forslag kunne være 6 stk batterier koplet 2x3
Dette giver 2,6A og 12,6V = 30W i ca.2 timer.
Det er ikke muligt at bruge en f.eks 50W pga strømmen jvr. Ohmslov
R=UxI

Hilsen Holm
Gl. batteri mand

Fra : Michael Holm