133 FSB med duron?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-04 15:10

Skulle lige have flashet et Soltek 75KAV brædt, og så til min store
overraskelse at der var kommet en ny bios..

http://makeashorterlink.com/?N691319F6 (langsomt.......)

ved beskrivelsen står der:
"Supported AMD Duron CPU FSB 133MHz.
Notice: PCB Version should be F1 or later, which is printed on the corner of
component side, representing the engineering version of the board."

Findes der durons som rent faktisk er beregnet på 133mhz fsb, eller er det
med henblik på overclocking ?

Jeg havde ikke lige tid til at rode med det, så jeg flashede med Q10
istedet, men jeg undrer mig stadigvæk over hvad den nye bios er beregnet
til.. Nogen bud?

Fra : JK

Dato : 06-01-04 15:42

On Tue, 6 Jan 2004 15:10:12 +0100, "Sune Storgaard"
<speg-fjern@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg havde ikke lige tid til at rode med det, så jeg flashede med Q10
>istedet, men jeg undrer mig stadigvæk over hvad den nye bios er beregnet

Det ser du da på edbpriser.dk

Durons for fsb266 fra 1400 MHz.

Det er faktisk Thoroughbreds med mindre cache. Men de kalder dem
Applebred.

Bortset fra at de er med lille cache er de ret gode, og de overclocker
op til 800 MHz for en duron 1600. 1.8 volt 2.2Gz og 2.1 volt 2.4 GHz.
De er født med 1.5 volt.

:-/

mvh

John

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-04 16:32

JK mumbled his insignificant opinion in:
muhlvvg24tg692fqlbg6fg973br5m4sljo@4ax.com

> Bortset fra at de er med lille cache er de ret gode, og de overclocker
> op til 800 MHz for en duron 1600. 1.8 volt 2.2Gz og 2.1 volt 2.4 GHz.
> De er født med 1.5 volt.

Det forklarer :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 17:01

In article <3ffac172$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, speg-
fjern@mail.dk says...
> Findes der durons som rent faktisk er beregnet på 133mhz fsb, eller er det
> med henblik på overclocking ?

Ja. Alt over 1400MHz Duron er med 133MHz FSB. Jeg har selv én.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T

Dato : 07-01-04 03:29

Hej

Nu vi er ved Duron'er

Er der så nogen der kan fastslå at, der ikke skulle være noget problem ved
at køre en Duron 233 Fsb på en motherboard der kun understøtter 100 Mhz ?
(Abit KT7 og Asus A7V)

Det skulle vel ikke være noget problem ? Eller hvad er kernen på de
hurtigere så forskellig den ikke vil køre ?
Gælder det også de gamle Thunderbird. Eller kan sådan en 133 Fsb sjover godt
køre i sådan et bundkort ?

Peter

Fra : JK

Dato : 07-01-04 09:33

On Wed, 7 Jan 2004 03:28:35 +0100, "Peter T" <peetie@INGENBOWgmx.net>
wrote:

> [...]
>at køre en Duron 233 Fsb på en motherboard der kun understøtter 100 Mhz ?

Nej, det kan godt være et problem.

Spændingen er kun 1.5 volt, og det vides at give problemer med f.eks.
asus a7v 133 versioner tidligere end 1.05.

Selv om man ikke skulle tro, at det er noget problem for
spændingsregulatoren at levere det mindre spænding, så viser det sig
faktisk at være en hård nød, for det a7v. Den booter ikke !!

Desuden er der jo underclock problemet: cpu'en er låst i multiplier,
og sænkes fsb til 100, så er det en formindskelse af cpu clock på 25%.

Samtidig er bundkort med kt133 chipset ikke ret villige til oc, så man
kan ikke hente de 25% igen, måske kun 10-15%.

> [...]
>hurtigere så forskellig den ikke vil køre ?
>Gælder det også de gamle Thunderbird. Eller kan sådan en 133 Fsb sjover godt

Det værste problem er cpu spændingen, og det kommer først fra og med
Thoroughbred (og Applebred som de nye durons er). Det er ikke et
problem med Thunderbird. Der er kun multiplier problemet, men visse er
vel ulåste, og visse bundkort kan stille multiplier.

mvh

John