Puck Maxi kuleleje...
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-01-04 05:49

Hej.

Jeg har været hos T hansen og købe følgende kugleleje...

http://www.thansen.dk/product.asp?c=200075503&n=282537292&pn=282538047

Det skulle passe til krumtap-akslen på en Puch Maxi... Det var også tæt på,
men det gør det bare ikke, selv om T hansen påstår at det passer og de
aldrig har hørt at det ikke skulle passe.

Sætter man lejet på fra Thansen så er der ikke plads til en låsering på den
ene side af kuglelejet, fordi det orginale leje ikke har lige stor inder- og
ydrering. Ringen der sidder på akslen er ca. 1mm mindre end yder-ringen. På
Thansens lejer er ringene lige store. Altså bredden af ringen , hvis det er
sådan man skal se på det.

Men hvad hulen hedder det underlige orginale leje fra Puch? Og hvor finder
man sådan et? Thansen kan ikke skaffe det rigtige.

Mvh. Michael.

Fra : Calle.

Dato : 06-01-04 06:13

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
>
> Men hvad hulen hedder det underlige orginale leje fra Puch? Og hvor
> finder man sådan et? Thansen kan ikke skaffe det rigtige.

Vi har da ofte brugt lejer fra T-Hansen i MAXI-Klubben uden problemer.
Vi brugte altid SKF sættet, da SKF er et af de førende lejefabrikater.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=200075503&n=282536634&pn=407681977

--
Calle

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-01-04 06:44

Fatter jeg intet af....

Jeg har krumtap-aksler fra 4 motoere af, og alle kommer til at mangle en
låsering hvis jeg bruger dem du siger.

I har ikke glamt en låsering så? *G*

Tager jeg de originale lejer og sammenligner så er der også forskel. Bl.a.er
de original lejer åbne i den ene side, det er dem fra thansen ikke. Og der
er ikke plads til støvkappe hvis inderringen er mindre, derfor skal der
ihvertfald ikke være 2 støvkapper på lejerne.

Men hvordan I har kunne bruge dem forstår jeg ikke. Så skulle I have en
anden type krumtap-aksel eller... Hmmm...

Michael.

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 06-01-04 10:33

hvor meget er det der mangler siger du? jeg arbejder med cnc maskine til
daglig og man kunne evt. tage en spån af så det passer

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-01-04 10:56

Hej Bo.

Finder lige ud af målene helt nøjagtig. Men ca. 1mm.

Mvh. Michael.

Bo Hermannsen <bo.hermannsenNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ffa80bc$0$25761$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 06-01-04 11:35

ja indvendig mål og udvendig samt tykkelse.... så kan jeg se om det er
muligt at spænde det op... evt foto af det

for det er jo ca 0,5 mm der skal tages af på hver side... burde være muligt

vh bo

newsvKb.67628$jf4.4359063@news000.worldonline.dk...

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 06-01-04 11:37

har lgie set foto ved thansen.... det er fra siden og skal se det lidt fra
andre vinkler for at kunne dømme det....

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-01-04 12:41

Ja nemlig, det foto er ikke særlig godt. Finder lige ud af noget.

nyhedsmeddelelse:3ffa8fb6$0$25827$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 06-01-04 14:56

jeg tænkte på hvor i landet du er fra sådan ca?

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-01-04 17:27

KBH / Kastrup.

Men ellers kan det jo sendes.

Michael.

"Bo Hermannsen" <bo.hermannsenNOSPAM@stofanet.dk> wrote in message
> jeg tænkte på hvor i landet du er fra sådan ca?
>
> "Michael H. Madsen" <usenet@micxen.com> skrev i en meddelelse

-cut-

Fra : GK

Dato : 07-01-04 17:43

ja det skal nok gå galt det i har gang i der ...brug dog en rundsliber og
ret det op inde for 0,003 mm så er der en chance for at ´det dur .. husk
leje tolerance ...

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 07-01-04 19:20

Ikke helt, det er stadig ikke hullets størrelse som er problemet, men
"bredden", altså det område lejet fylder på akslen.

Michael.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-04 20:09

Michael H. Madsen wrote:
> Ikke helt, det er stadig ikke hullets størrelse som er problemet, men
> "bredden", altså det område lejet fylder på akslen.

Jeg fatter det ikke, jeg har brugt adskillige af den type lejer, der er
noget du overser.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Calle.

Dato : 07-01-04 21:58

Henning Lund wrote:

> Jeg fatter det ikke, jeg har brugt adskillige af den type lejer, der
> er noget du overser.

Jeg tror han har byttet om på rækkefølgen af simmering & leje, så passer det
nemlig med at låseringe ikke passer i rillen. Nu har jeg monteret adskillige
af de lejer uden problemer, så fejlen må ligge hos ham

--
Calle

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 00:07

Nu må I sgu lige... Jeg sidder med et Thansen kugleleje som det I siger
passer, og det originale, og der er sgu fandens til forskel. Så det er lige
gyldigt hvorvit det sidder på den ene alle anden måde, når kuglelejene rent
fysisk ikke er ens. Så nej, ikke min fejl.

Sidder iøvrit rigtigt på akslen.

Må se at få taget de billeder...

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 00:13

Jeg havde jo også de originale lejer med ud til Thansen i Glostrup, og de
måtte også give mig ret i at der var forskel, men ikke hvorfor...

Altså en Puck Maxi K fra 197x. Men motoren er noget nyere. Jeg har stumper
fra 4 motorere, alle sammen problem.

suk.

Michael.

-cut-

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 02:25

Har lavet en lille illustartion af problemet som kan ses her:

http://www.micxen.com/puchleje.jpg

Att.: Bo Hermannsen. - Tror du det er muligt at fjerne 1mm sådan et sted? Du
kan godt få flere mål om nødvendigt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-01-04 09:24

Michael H. Madsen wrote:
> Att.: Bo Hermannsen. - Tror du det er muligt at fjerne 1mm sådan et sted? Du
> kan godt få flere mål om nødvendigt.

Hvorfor kører du ikke bare ned til den lokale knallertbix og køber
det orginale leje ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 09:55

Den lokale knallertbix "hed" desværre Thansen. *G*

Kender ingen forhandlere som skulle have denne type, nogen forslag er du
velkommen. (Altså i KBH området)

Mvh. Michael.

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnbvq4t9.f9l.haj@enterprise-server.dk...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-01-04 13:56

Michael H. Madsen wrote:
> Kender ingen forhandlere som skulle have denne type, nogen forslag er du
> velkommen. (Altså i KBH området)

Der må da være en cykelsmed der har den slags ... jeg kender
desværre kun knallertforhandlere i Skælskør der har det, fordi jeg
stammer derfra.. :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 08-01-04 10:12

Go morgen

ud fra tegningen kunne det da være forsøget værd at dreje 0.5 mm af på hver
side af den inderste ring....

men inden du går så vidt, har du så husket at gøre alle dele som sidder op
og ned af lejet pinligt rent? altså nul olie eller skidt? måske der skal
varmes noget op og køles noget andet ned for at det passer?

mvh bo

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 13:06

God morgen.

Det er helt rent. Og 1mm skidt er til at få øje på, det er en total
renovation jeg er i gang med, så pænt det er det. Der er bare et lille
problem. Der skal tages 1mm af... Og ja, 0.5mm på hver side, men såden er
det bare ikke på det originale. Der er det 1mm på modsatte side af hvor
kugleleje låseringen sidder.

Ja ved sgu snart ikke hvad fanden det her er for noget rod.

Jeg måtte også dreje 1,8mm af trækhjulet for at få 2 kuglelejer på, men det
var kun for mit eget ønske, ikke fordi det var voldsomt nødvendigt. Ikke at
det har noget med sagen at gøre, men man løber godt nok ind i mange mærkelig
ting.

Når jeg er færdig med at det her Puch Maxi halløj, laver jeg en side med
beskrivelse af alt jeg har haft fat i, for det synes jeg godt nok der
mangler.

Jeg vil godt se om jeg kan finde nogle fornuftige kuglelejer du kan lege
lidt med hvis du gider. Om det vil give sig.

nyhedsmeddelelse:3ffd1f3e$0$17602$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Calle.

Dato : 08-01-04 14:21

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> men det var kun for mit eget ønske, ikke fordi det var voldsomt
> nødvendigt. Ikke at det har noget med sagen at gøre, men man løber

Af hvilken grund.

--
Calle

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 08-01-04 15:49

Mortorblokken var bygget til et trækhjul men 2 kuglelejer på. Men trækhjulet
var kun bygget med ét leje. Der er lidt forskelligt om det er med ét eller
to lejer. Men jeg havde fundet et trækhjul bygget med ét leje som skulle
passe til en blok bygget til to lejer. Satte jeg 2 lejer på trækhjulet
passede det ikke helt med blokken, og jeg fjernede 1,8mm fra hjulet i den
side hvor hjulet sad mod. Så passede det bare.

Michael.

Calle. <Fake@Fake.Fake> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IMcLb.1216$YO3.768@news.get2net.dk...

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 09-01-04 11:31

når du skal tage billeder kan du så ikke stille de 2 lejer op på højkant
sammen og tage billeder fra oven, vikelret på de 2 sider og fra den side
hvor man ser bredden på dem? altså så man kan grundigt sammenligne?

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 08-01-04 17:52

Ja du må godt finde nogle lejer jeg kan lege med, evt et brugt og
slidt...Det er jo kun et experiment indtil vidre

mvh bo

Fra : Calle.

Dato : 08-01-04 14:19

Bo Hermannsen wrote:
> Go morgen
>
> ud fra tegningen kunne det da være forsøget værd at dreje 0.5 mm af
> på hver side af den inderste ring....

lejet er hærdet, så det skal nok slibes væk. Det er nok lettest på en
plansliber.

--
Calle

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 08-01-04 17:50

hmmmm

har vi hørt om cnc maskiner herinde?

Kan dreje i næsten alt, også hærdet stål!!

mvh bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-01-04 18:03

Bo Hermannsen wrote:
> Kan dreje i næsten alt, også hærdet stål!!

Det kommer vel an på hvor stærkt skærestålet på bænken er?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 09-01-04 11:20

ja, klart, men det er nu ikke bare en alm drejebænk...

det er en okuma lb15... drejer daligt i hærdet stål og rustfrit... man
skifter bare platten ud hvis den bliver slidt... og for at dreje et par
kuglelejer til en maxi så ingen problemer

/bo

Fra : Calle.

Dato : 06-01-04 13:51

Michael H. Madsen wrote:
> Fatter jeg intet af....
>
> Jeg har krumtap-aksler fra 4 motoere af, og alle kommer til at mangle
> en låsering hvis jeg bruger dem du siger.
>
> I har ikke glamt en låsering så? *G*

NEJ, de passede fint i, er du sikke på, at du ikke har fået nogle forkerte,
elles samlet noget forkert, måske vendt lejet 180 grader

> [...]
>
> Men hvordan I har kunne bruge dem forstår jeg ikke. Så skulle I have
> en anden type krumtap-aksel eller... Hmmm...

Det er et stykke tid siden vi skiftede en del, de passede alle.

--
Calle

Fra : Henning Lund

Dato : 06-01-04 21:21

Michael H. Madsen wrote:

> [...]
> ikke. Og der er ikke plads til støvkappe hvis inderringen er mindre,
> derfor skal der ihvertfald ikke være 2 støvkapper på lejerne.

Du fjerner da bare en af støvkapperne, jeg har mange gange brugt samme
leje til Maxi uden problemer.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 07-01-04 00:13

Ja det rigtig, men nu er det jo ikke lige det som er problemet, men bredden
på inderste ring.

Michael.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-04 12:40

Michael H. Madsen wrote:
> Ja det rigtig, men nu er det jo ikke lige det som er problemet, men
> bredden på inderste ring.

Jeg mener ikke den er nødvendig.