Opera og floats
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 22:37

Irriterende problem. På siden her:
<http://musikinfo.dk/musikfoto.aspx> er billederne floatet til
venstre, tekster samt skillelinjer er ikke floatet og indholdet i
højre spalte er floatet til højre.

Det virker fint i Mozilla og næsten fint i IE - men det går helt
galt i Opera. Her ryger billeder og tekster ned under den sidste
annonce til højre - så der er et stort hvidt tomrum øverst.

Hvorfor - og hvordan kan jeg slippe af med det?

NB: "Næsten" i IE fordi skillelinjerne burde flugte med billedets
top. Ideer til hvordan det kan gøres er også velkomne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-01-04 09:55

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> annonce til højre - så der er et stort hvidt tomrum øverst.
>
> Hvorfor - og hvordan kan jeg slippe af med det?

Jeg kan ikke se problemet. Hverken i Opera 7.20 eller i 7.5 preview 1.

> NB: "Næsten" i IE fordi skillelinjerne burde flugte med billedets
> top. Ideer til hvordan det kan gøres er også velkomne.

I Firebird 0.6 vises linjerne over billederne. Omkring 5px fra billedets
top. I Opera har linjerne samme højde, men vises bag billederne (noget
pænere). I IE 5.5 stopper linjerne omkring 10-15px *før* billedets højre
kant, men er ellers i samme højde som i Opera og Firebird.
Mozilla har jeg ikke installeret.

Nu løj jeg. Ved nærmere eftersyn flugter linjerne med billedets top i
Opera. Så det er kun i Firebird og IE 5.5 at det ser herrens ud.

Skærmskud gives hvis det er påkrævet

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-04 10:57

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Jeg kan ikke se problemet. Hverken i Opera 7.20 eller i 7.5
> preview 1.

Sorry - jeg fik løst det ved 3-tiden i nat og fik ikke skrevet
tilbage her. Løsningen var at sætte float left på indholdsrammen.

> I Firebird 0.6 vises linjerne over billederne. Omkring 5px fra
> billedets top.

Strange. FireBird 0.7 viser siden fint.

> I Opera har linjerne samme højde, men vises bag
> billederne (noget pænere).

[flyttet citat]
> Ved nærmere eftersyn flugter linjerne med billedets top i Opera.

Jeg ville gerne have at linjerne ikke var i fuld bredde, men fejlen
genererer ikke voldsomt sålænge linjerne flugter som de gør.

> I IE 5.5 stopper linjerne omkring
> 10-15px *før* billedets højre kant, men er ellers i samme
> højde som i Opera og Firebird.

Jeg vil meget gerne se skærmdumps af IE5.5. Jeg har forsøgt at tage
højde for den med et stylesheet i en conditional comment, men jeg
har ikke mulighed for at teste det (selv om man godt kan installere
IE5.5 ved siden af IE6 virker conditionals ikke korrekt for andet
end hoved-IE'en)

> Skærmskud gives hvis det er påkrævet

Meget gerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-01-04 12:02

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> har ikke mulighed for at teste det (selv om man godt kan installere
> IE5.5 ved siden af IE6 virker conditionals ikke korrekt for andet

Jeg har kun IE5 og IE5.5 "ved siden af", så jeg kan ikke give dig skærmdumps.
Men du kan som alternativ til conditional comment, benytte dig af CSS-hack'et "Mid Pass Filter",
som målrettet er til IE5+IE5.5
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html#section14

Blot til info

Hintzmann c",)

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-01-04 13:41

> [...]
> har ikke mulighed for at teste det (selv om man godt kan installere
> IE5.5 ved siden af IE6 virker conditionals ikke korrekt for andet

Jeg har kun IE 5.5 installeret af netop samme grund. Jeg bruger alligevel kun
IE til test og Netbank.

Firebird 0.6:
<http://www.solitude.dk/stuff/musikinfo-firebird06.png>

IE 5.5:
<http://www.solitude.dk/stuff/musikinfo-ie55.png>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-04 12:19

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Jeg har kun IE5 og IE5.5 "ved siden af", så jeg kan ikke give
> dig skærmdumps. Men du kan som alternativ til conditional
> comment, benytte dig af CSS-hack'et "Mid Pass Filter", som
> målrettet er til IE5+IE5.5

Jeg kan nok lige så godt bruge Tantek som også tager IE4 med. Men
jeg kvier mig lidt ved at benytte css-hacks baseret på
oversættelsesfejl fordi de introducerer fejlprovokerende kode til
alle browsere (selv om det går godt i de browsere hacket er tjekket
med, ved man vel aldrig helt hvordan det vil virke i andre
browsere).

Jeg kan bedre lide ideen om at behandle problembrowsere specielt
ved at give dem ekstra style (i stedet for at skjule noget for
dem). Det kan gøres med conditionals eller evt. med javascript.

De css-hacks der benytter sig af at visse browsere ikke
understøtter en given feature kan dog være o.k. Det gælder fx
@import og child-hacks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-01-04 13:29

> [...]
> alle browsere (selv om det går godt i de browsere hacket er tjekket
> med, ved man vel aldrig helt hvordan det vil virke i andre

Det er ikke mange webudviklere der har en ren IE5 eller IE5.5 installation, så hvis du ønsker at
teste det bliver du nok nød til at lave et CSS-hack, så du selv kan se hvordan IE5+IE5.5 reagere.
Du kan jo altid bagefter lave det om til conditional comment, hvis du fortrækker det.

Men det er rigtigt at man aldrig kan vide med 100% sikkerhed hvordan nye browser fortolker et
CSS-hack.
Men det har snart længe været alment kendt at fortolknings fejlen af escaped quote, kun sker i
ældre browsere, såsom IE5 + IE5.5.

Hvis der kommer en ny browser, som forstår CSS'en rigtig, men lider under fortolknings fejlen
med af escaped quote, så er jeg sikker på at vi nok skal få det at vide.

> Jeg kan bedre lide ideen om at behandle problembrowsere specielt
> ved at give dem ekstra style (i stedet for at skjule noget for
> dem). Det kan gøres med conditionals eller evt. med javascript.

Mid Pass Filter importere jo netop også et ekstra specielt stylesheet til IE5.0 og IE5.5.
http://tantek.com/CSS/Examples/midpass.html

> De css-hacks der benytter sig af at visse browsere ikke
> understøtter en given feature kan dog være o.k. Det gælder fx
> @import og child-hacks.

Jeg er enig med dig at manglende understøttelse er at fortrække frem for en fortolknings fejl.

Men hvis man benytter CSS-hacksne sparsom og placere dem pænt, enten først eller sidst i sit
stylesheet, så kan man, når de ikke er aktuelle mere, let finde og fjerne dem.

I forholde til HTML-hacksne fra 1997, så er det blevet betydeligt meget nemmere.

Alt-i-alt jeg benytter CSS-hacksne, vel vidende at der teoretisk set er chance for at vi bliver
ramt af en browser-meteor. Living on the edge

Hintzmann c",)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-01-04 22:34

Er der en grund til at du ikke udbedrer med IE
conditional-comment-indkapslet style?

> Det er ikke mange webudviklere der har en ren IE5 eller IE5.5
> installation, så hvis du ønsker at teste det bliver du nok nød til at
> lave et CSS-hack, så du selv kan se hvordan IE5+IE5.5 reagere.

Jeg har en ren IE 5.5, netop fordi jeg kun bruger IE til test. Jeg
hjælper gerne med aftestning og screendump, men jeg har ikke forstået
hvad jeg evt skal svare på i det aktuelle tilfælde

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-04 15:07

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Jeg har kun IE 5.5 installeret af netop samme grund. Jeg
> bruger alligevel kun IE til test og Netbank.

Jo - men hvordan tester du så i IE6?

> Firebird 0.6:
> <http://www.solitude.dk/stuff/musikinfo-firebird06.png>

Uheldig visning, men da den vises fint i 0.7'eren - og FireBird
ikke er voldsomt udbredt - vil jeg lade den være indtil videre.

> IE 5.5:
> <http://www.solitude.dk/stuff/musikinfo-ie55.png>

Placeringen af stregerne passer fint med visningen i IE6. Det er
irriterende, men ikke ødelæggende at stregerne forskydes en smule
lodret.

Til gengæld kan jeg se at den conditional der skulle fange IE<6
tilsyneladende ikke virker. Hvis jeg nu lægger et par testsider ud,
kan jeg så lokke dig til at smide IE5.5 efter dem?

Her er en med mid-pass-hacket: <http://musikinfo.dk/ie552.html>.

Den ser korrekt ud her i IE5.5, IE6, Mozilla og Opera.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-01-04 15:35

> Jo - men hvordan tester du så i IE6?

Jeg har en kammerat der er flink til at tjekke for mig, men udover boks-
modellen er der ikke vanvittigt stor forskel på de to.

> Til gengæld kan jeg se at den conditional der skulle fange IE<6
> tilsyneladende ikke virker. Hvis jeg nu lægger et par testsider ud,
> kan jeg så lokke dig til at smide IE5.5 efter dem?

Naturligvis.

> Her er en med mid-pass-hacket: <http://musikinfo.dk/ie552.html>.

Den ser også fin ud herfra.