Genial Lutherfilm importeres ikke til DK
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 22:21

Hitler brugte til sin folkeforførelse de metoder som Luther havde opfundet -
bl.a. brug af musik, fest og sammenhold.
USA har lavet en bestseller-film om Luther som nu er set af mange millioner
i Tyskland.
Hvorfor importeres den ikke af danske biografer?

MARTIN LUTHER 1483-1546

"Synd Tappert" Luther

"Den er ikke værdsætter vin, kvinder og sang, han er intet værd. Luther

> "I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab.
> Derfor vil jeg i aften drikke så meget,
> at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."
> - Martin Luther

Gerninger gør ikke en mand god, men en god mand gør gode gerninger. Luther

"Gud vil at vi skal hade melankolien. Thi hvis Han havde villet, at vi
skulle være sørgmodige, så havde han ikke givet os solen, månen og jordens
frugt, hvilket han alt sammen giver til glæde. I stedet ville Han gøre alt
mørkt. Han ville ikke lade solen stå op, og ikke lade sommervarmen vende
tilbage."Luther

"I never worked better than when I am inspired by anger; for when I am
angry, I can write, pray, and preach well, for then my whole temperament is
quickened, my understanding sharpened, and all mundane vexations and
temptations depart. Martin Luther

Det er ikke den der udretter meget, der er retfærdig, men den som uden at
udrette noget, tror meget på Kristus. Luther.

"Var jeg ikke præst, så ved jeg ingen stilling på jorden, jeg hellere ville
vælge end lærergerningen Luther

The devil does not stay where music is. Martin Luther

De, som har denne verdens goder og ikke deraf giver til dem, som trænger, de
kan med rette anses for tyve. Luther

Sin is essentially a departure from God. Martin Luther

Tristhed er forbudt Luther

Loven er givet med henblik på de kommende synder, evangeliet med henblik på
de fortidige. Luther

Faith must trample under foot all reason, sense, and understanding.
Martin Luther

There is no more lovely, friendly and charming relationship, communion or
company than a good marriage. Martin Luther

Tro er at stole på en nutidig forjættelse; håb er forventning om den
kommende befrielse. Luther

Mangfoldigheden af bøger er et stort onde. Der er ingen målestok eller
grænse for denne skrivefeber; alle ønsker at være forfatter, nogle ud fra
forfængelighed efter at erhverve berømmelse og skabe sig et navn, andre for
mammons og fortjenestens skyld. Martin Luther

Kun gennem at mistvivle om os selv og vore gerninger, kan vi finde fred.
Luther

Hvad end dit hjerte betror sig til og klynger sig til , er din virkelige
gud. Luther

"Den græsselige, hovmodige, arrig-nidske djævleskælden fra Luthers side, som
ikke havde det godt, når han ikke i raseri kunne spytte på nogen, har fyldt
mig for meget med lede. Bestemt har De ret med "den europæiske
demokratisering fremme" ved Luther, men bestemt har denne rasende
bonde-fjenden (som bød at slå dem ned som gale hunde og på egen hånd
opfordede fyrsterne til, at man nu med slagten og kværken af bondekvæg kunne
erhverve sig Himmeriget) én af de mest ufrivillige befordrere af den.
Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N