MS Windows
briani 27239
XP Home vs. Pro vs. stabilitet
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-04 21:30

Hejsa!

Nu *må* jeg vide det... *er* Home mere ustabil eller er det rene rygter?

I så fald *hvorfor* ? Vil jo mene det kun er advancerede funktioner man
mangler i Home, men at det er samme core i begge systemer og at der derfor
*ikke* skulle være forskel i det grundlæggende......

Håber på fornuftige svar, da jeg står for at købe en XP licens snart
og har kig på Home OEM og gerne lige vil undgå, at brænde fingrene..

--
Martin Johansen [6000]
http://80.165.164.36/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:21

In article <pan.2004.01.05.20.29.53.765514@c.dk>, ares@c.dk says...
> Nu *må* jeg vide det... *er* Home mere ustabil eller er det rene rygter?

Det er rygter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-01-04 23:29

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det er rygter.

Jep... det har nok noget at gøre med hvilke personer der har en Home edition
frem for en Pro edition. Jeg mener at 'nørderne' eller hva man skal kalde
folk, går efter Pro versionen, mens andre - det er mere eller mindre
ligeglade, tager Home...

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 00:01

In article <3ff9e4f0$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
> frem for en Pro edition. Jeg mener at 'nørderne' eller hva man skal kalde
> folk, går efter Pro versionen, mens andre - det er mere eller mindre
> ligeglade, tager Home...

Og ultranørderne bruger Win 2000 Pro (der som bekendt er fri for
alskens popfunktioner)...

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-01-04 01:16

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3ff9e4f0$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
>
> Og ultranørderne bruger Win 2000 Pro (der som bekendt er fri for
> alskens popfunktioner)...

Hørt LOL

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-04 11:39

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote in message

> Hørt LOL

Men når ens pc kører bedre med WXP end med W2K så er XP nok at foretrække

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-04 12:34

"Simon Nielsen" wrote in a message

> "Soeren Nielsen" wrote in a message

> Men når ens pc kører bedre med WXP end med W2K så er XP nok at
foretrække

Æhh, det er vist ikke tilfældet hvis man kikker på styresystemer generelt -
men...

Jeg har en Dell boks på jobbet, her er der sparet på driverne sortimentet så
man kun kan få disse til XP
Så er jeg lissom bundet op på XP i det tilfælde

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 17:12

In article <3ffa905c$0$29359$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...
> Men når ens pc kører bedre med WXP end med W2K så er XP nok at foretrække

Hvilken maskine har du?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-04 18:26

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen> wrote in message
> In article <3ffa905c$0$29359$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> news@REMOVETHISsiho.dk says...
>
> Hvilken maskine har du?

En mærkelig sammenblanding men kig på www.siho.dk/pc.htm der finder du nok
alt det du skal vide. Jeg har altid været tilhænger af W2K siden det kom,
men da jeg fik XP Corp. Ed. i forbinedelse med mit arbejde så ville jeg lige
prøve om det ikke kørte bedre og det gør, meget bedre både spil og
programmer.

Mvh
Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 21:35

In article <3ffaefbf$0$29395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...
> prøve om det ikke kørte bedre og det gør, meget bedre både spil og
> programmer.

En XP SP1 og en 2k SP4 performer ens.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-04 23:06

> In article <3ffaefbf$0$29395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> news@REMOVETHISsiho.dk says...
>
> En XP SP1 og en 2k SP4 performer ens.

Ja det ville jeg også mene, men nu kører min puter altså bedre og jeg har de
samme drivere og programmer installeret. Så for mig lyder det faktisk
underligt. Men jeg er blevet utroligt glad for XP pga. den hurtige opstart
og så har den også god stabilitet.

Mvh
Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 23:13

In article <3ffb315c$0$29419$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...
> Ja det ville jeg også mene, men nu kører min puter altså bedre og jeg har de
> samme drivere og programmer installeret. Så for mig lyder det faktisk

Jeg vil kalde det placebo.

> underligt. Men jeg er blevet utroligt glad for XP pga. den hurtige opstart

Min maskine er tændt 24/7.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-01-04 14:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> In article <3ffb315c$0$29419$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> news@REMOVETHISsiho.dk says...
>
> Jeg vil kalde det placebo.

> Min maskine er tændt 24/7.

Det er min også den har kørt siden jeg fik det sidste installeret og der har
ikke været noget problem, bortset fra det problem jeg har med System32 som
jeg har beskrevet i en anden tråd, som ikke har noget med hvordan den kører.
Så jeg vil sige at det er ligeså godt som W2K men det er jo bare min
erfaring.

Mvh
Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 19:30

In article <3ffc02dc$0$29354$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...

> Det er min også den har kørt siden jeg fik det sidste installeret og der har

Hvad gavn har du så af en hurtigere opstart?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-01-04 14:42

> In article <3ffc02dc$0$29354$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> news@REMOVETHISsiho.dk says...

> Hvad gavn har du så af en hurtigere opstart?

Hold dog op, det er da dejligt når man en gang imellem skal gestarte på
grund af nye drivers at den så starter hurtigt op

Mvh
Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-04 00:19

In article <3ffeafa8$0$29365$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...

> Hold dog op, det er da dejligt når man en gang imellem skal gestarte på
> grund af nye drivers at den så starter hurtigt op

Sure...

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-01-04 18:12

Simon Nielsen wrote:
> Men når ens pc kører bedre med WXP end med W2K så er XP nok at
> foretrække

Jeg ved ikke om min maskine kører bedre, men XP har da nogle småting der er
meget rare at have ved hånden...

--
Mvh/Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 18:18

In article <3ffaec52$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
> Jeg ved ikke om min maskine kører bedre, men XP har da nogle småting der er
> meget rare at have ved hånden...

Hvilke?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-01-04 20:26

Jesper G. Poulsen wrote:
> Hvilke?

Kommer lige med dem der lige umiddelbart falder mig ind:

- Funktionen så den skjuler ikoner nede i systray
- Startmenu'en med de senes anvendte programmer
- Jeg kender ikke søgefunktionen i Win2000 så grundigt, men den er forbedret
meget i forhold til Win98
- Man kan benytte jpeg billeder som baggrund uden at Active Desktop går ned
mv. Ved ikke om det er fordi AD er slået til konstant. Men det virker bedre.
Og så resizer den selv billedet meget pænt...
- ClearType synes jeg holder

Derudover har det stabiliteten, som Win2000 også har...

Altså ikke nogle rigtigt vigtige ting, men småting - der gør hverdagen lidt
bedre... (OK - det sidste lød måske liiiidt for meget som en reklame)

--
Mvh/Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 21:45

In article <3ffb0bd6$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...

> Kommer lige med dem der lige umiddelbart falder mig ind:
>
> - Funktionen så den skjuler ikoner nede i systray

Findes som freeware-util.

> - Startmenu'en med de senes anvendte programmer

Sådan opfører 2k sig også. Jeg anvender ikke startmenu'en, da den er
for tung og for uoverskuelig. Jeg anvender quicklaunch.

> - Jeg kender ikke søgefunktionen i Win2000 så grundigt, men den er forbedret
> meget i forhold til Win98

I Win98 er søgefunktionen en joke. I Win2000 overgås den kun af grep.

> - Man kan benytte jpeg billeder som baggrund uden at Active Desktop går ned
> mv. Ved ikke om det er fordi AD er slået til konstant. Men det virker bedre.

Billeder på baggrunden er et forstyrrende element, når man skal arbejde
koncentreret. Tekst under ikoner kan være vanskelige at læse.

> Altså ikke nogle rigtigt vigtige ting, men småting - der gør hverdagen lidt
> bedre... (OK - det sidste lød måske liiiidt for meget som en reklame)

Må jeg så spørge om det er bloatware-løsningen værd?

XP fylder _meget_ mere end 2000, selv når der er tilføjet 3.parts
løsninger til at fylde "hullerne" ud med...

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-01-04 22:15

Jesper G. Poulsen wrote:
> Findes som freeware-util.

Ja det gør det vidst også...

> Sådan opfører 2k sig også. Jeg anvender ikke startmenu'en, da den er
> for tung og for uoverskuelig. Jeg anvender quicklaunch.

Det mindes jeg ikke. Der har man da bare den menu som der er når man vælger
klassisk startmenu i XP. Og der er jo bare menupunkterne: Programmer,
Kontrol Panel, Fortrukne mv... Jeg mener ikke den 'feature', hvor den gemmer
ens programmer. Den er gyselig. Nææ, men den hvor man får genveje til de 6
mest brugte...

At din startmenu er for uoverskuelig er jo op til dig at organisere den, min
startmenu vælter ikke ud over flere skærmhøjder. Men jeg er enig i at
Quicklaunch er et stærkt værktøj, som jeg også bruger en del. Men har man
alle programmer til at ligge der mister man jo hurtigt overblikket...

> Billeder på baggrunden er et forstyrrende element, når man skal
> arbejde koncentreret. Tekst under ikoner kan være vanskelige at læse.

OK - det er en holdning. Men det er ikke et synspunkt jeg deler. Der ligger
jo alligevel ikke mere end 4-6 ikoner, og så kan en fedt wallpaper være
rart.

> Må jeg så spørge om det er bloatware-løsningen værd?

Jeg konsulterer lige ordbogen:
/*bloatware*
A sarcastic term that refers to software that has lots of features and
requires considerable disk space and RAM. As the cost of RAM and disk
storage has decreased, there has been a growing trend among software
developers to disregard the size of applications./

Jeg mindes ikke at Win2000 tager så forfærdeligt meget mindre RAM en XP, så
på den front kan jeg godt klare det...

> XP fylder _meget_ mere end 2000, selv når der er tilføjet 3.parts
> løsninger til at fylde "hullerne" ud med...

Det er muligt - men hvad er prisen på en HD idag? Og desuden er XP vel også
det OS der forløbigt er nyest hvorfor det er det OS der i længst tid
fremover vil udkomme updates til.

--
Mvh/Martin K

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-04 22:27

Martin Kirschmeyer wrote:

> Jeg mindes ikke at Win2000 tager så forfærdeligt meget mindre RAM en XP, så
> på den front kan jeg godt klare det...

Producentens anbefalinger er ikke altid det optimale, men som
rettesnor...
Systemkrav:

Win2000 Pro
133 MHz Pentium-processor eller hurtigere. 64 MB RAM (32 MB minimum). 2
GB harddisk med minimum 650 MB ledig plads.

XP Pro
300 MHz eller kraftigere processor anbefales, minimum 233 MHz. 128 MB
RAM eller mere anbefales, minimum 64 MB. 1,5 GB ledig harddiskplads.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 23:27

In article <3ffb253e$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...

> ens programmer. Den er gyselig. Nææ, men den hvor man får genveje til de 6
> mest brugte...

De ligger jo alligevel i quicklaunch

> At din startmenu er for uoverskuelig er jo op til dig at organisere den, min

Gider jeg ikke. Den er dødsdømt for længst.

> Quicklaunch er et stærkt værktøj, som jeg også bruger en del. Men har man
> alle programmer til at ligge der mister man jo hurtigt overblikket...

Man har dem liggende som man bruger mest. Alternativt gemmer man dem i
mapper med genveje i quicklaunch-menuen.

> OK - det er en holdning. Men det er ikke et synspunkt jeg deler. Der ligger
> jo alligevel ikke mere end 4-6 ikoner, og så kan en fedt wallpaper være

Det kommer an på hvordan ens hjerne er organiseret. Mange laver et
såkaldt mindmap hvor alt har bestemte pladser og hvor ikonernes
placering er fastholdt at særlige utils. Det er for mange mennesker
væsentligt hurtigere at arbejde med end at bladre rundt i lange menuer.

Windows har ikke denne funktion som standard, uanset versionsnummer.
Det er noget der skal tweakes i værk.

> Jeg mindes ikke at Win2000 tager så forfærdeligt meget mindre RAM en XP, så
> på den front kan jeg godt klare det...

På disken, min ven, på disken...

2000 SP4 og .NET fylder 1 GB på min maskine. Hvad fylder XP?

> Det er muligt - men hvad er prisen på en HD idag? Og desuden er XP vel også

Så fordi at diskene bliver billigere er det tilladt at svine med
pladsen. XP fylder for meget i forhold til det det kan og er værd.

> det OS der forløbigt er nyest hvorfor det er det OS der i længst tid
> fremover vil udkomme updates til.

So?

Bare fordi det er nyt er det ikke nødvendigvis godt.

Mercedes' E-klasse der kom i 1996 (den med de runde forlygter - W210)
har en masse sikkerhedstiltag som gør den bedre end W124. Ikke desto
mindre ruster den for et godt ord. En velholdt W124 fra 1985 (det år
W124 kom på markedet) har ofte mindre rust end en W210 fra 1997. Så
bare fordi det er nyt og smart er det ikke nødvendigvis godt.

Fra : M. Jørgensen

Dato : 06-01-04 23:07

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen> skrev i en meddelelse
> In article <3ffaec52$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

Hej Jesper
Der en væsentlig ting som w2k ikke har og det er en effektiv
systemgendannelse den er guld vær.
/Mogens

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-04 00:03

M. Jørgensen (ingen.spam@nospam.nu) skrev følgende:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen> skrev i en meddelelse

> Hej Jesper
> Der en væsentlig ting som w2k ikke har og det er en effektiv
> systemgendannelse den er guld vær.

Det er sjovt.... Det første jeg gør ved en installation af XP er at slå
systemgendannelse fra. Dertil kommer deaktivering af alle visuelle sager.
Faktisk ligner min xp en 98 til forveksling. Det er ikke småting det giver i
performance.

- Martin

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-01-04 23:51

On Wed, 7 Jan 2004 00:02:50 +0100, Martin Petersen wrote:

> [...]
> Faktisk ligner min xp en 98 til forveksling. Det er ikke småting det giver i

Se det lyder fornuftigt. Af med cirkus-grafikken og alt andet gejl man
sagtens kan leve uden. Når man så er nede på noget der ligner en mellem
ting at 98 og 2000 så er den ved at være der. På med TotalCommander og en
ordentlig browser. Dejlig hurtig og med et "clean" effektivt look.

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 11:19

In article <197fhaglzn3f0.nzwfoos8t6tc.dlg@40tude.net>,
fake@email.invalid says...

> Se det lyder fornuftigt. Af med cirkus-grafikken og alt andet gejl man
> sagtens kan leve uden. Når man så er nede på noget der ligner en mellem

Kan man fjerne brændersoftwaren og alt det andet gejl der er tilføjet i
XP?

Kan det barberes ned, så det ikke længere er bloatware?

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-01-04 12:18

Jesper G. Poulsen (ms2mogens@ingensteder.dk.invalid) skrev følgende:
> In article <197fhaglzn3f0.nzwfoos8t6tc.dlg@40tude.net>,
> fake@email.invalid says...

> Kan man fjerne brændersoftwaren og alt det andet gejl der er tilføjet
> i XP?

Man kan ihvertfald slå det fra. Selv messenger har måttet lade livet.

> Kan det barberes ned, så det ikke længere er bloatware?

Der findes et par sider med guides til at slå unødvendige services og
diverse andre sager fra. Kan desværre ikke lige huske hvor. Google er
sikkert en kammerat. :)

- Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 00:45

In article <btfbj1$15ed$1@news.cybercity.dk>, ingen.spam@nospam.nu
says...
> Der en væsentlig ting som w2k ikke har og det er en effektiv
> systemgendannelse den er guld vær.

Det kommer an på hvor stor en skovl man er, no offence.

Fra : (Per Røn

Dato : 08-01-04 15:12

> [...]

> kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
>
> Og ultranørderne bruger Win 2000 Pro (der som bekendt er fri for

Anser du muligheden for at kunne køre op til en XP Pro gennem en Remote
Desktop Connection som en »popfunktion«?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 21:59

In article <1g78zpn.9xsg4j1jbzv5uN%
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>,
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid says...

> Anser du muligheden for at kunne køre op til en XP Pro gennem en Remote
> Desktop Connection som en »popfunktion«?

Ja, absolut.

Skal man bruge sådanne funktioner, så anvender man et OS der er
tiltænkt det helt fra begyndelsen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-04 22:19

On Thu, 08 Jan 2004 21:59:19 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Skal man bruge sådanne funktioner, så anvender man et OS der er
> tiltænkt det helt fra begyndelsen.

Og det er?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-04 00:21

In article <pan.2004.01.08.21.19.25.946671@c.dk>, ares@c.dk says...

> Og det er?

Unux er baseret på en lagdeling der gør at alt kan sendes hvorhen det
skal være (Linux har også funktionen). En X-terminal vil være at
foretrække i sådan en sammenhæng.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-04 16:01

On Sun, 11 Jan 2004 00:20:49 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Unux er baseret på en lagdeling der gør at alt kan sendes hvorhen det
> skal være (Linux har også funktionen). En X-terminal vil være at
> foretrække i sådan en sammenhæng.

Enig, skulle bare lige tjekke vi var på samme side *GG*

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 14:05

In article <pan.2004.01.11.15.00.48.687144@c.dk>, ares@c.dk says...

> Enig, skulle bare lige tjekke vi var på samme side *GG*

Jeg har oplevet at video-outputtet fra et TV-kort blev sendt til en
applikationsserver, for derefter at blive vist på nabomaskinen via et
X-login.
Og lyden blev sendt til en fjerde maskine.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-04 14:11

On Wed, 14 Jan 2004 14:04:42 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har oplevet at video-outputtet fra et TV-kort blev sendt til en
> applikationsserver, for derefter at blive vist på nabomaskinen via et
> X-login.
> Og lyden blev sendt til en fjerde maskine.

Tricky

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 20:12

In article <pan.2004.01.14.13.10.57.757270@c.dk>, ares@c.dk says...

> Tricky

Men absolut muligt, hvis man vælger det rette OS - og det er gjort uden
ekstra installerede 3.parts fasciliteter.

Fra : (Per Røn

Dato : 08-01-04 23:58

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> [...]

Jeg bruger det når jeg skal klippe-klistre mellem Mac og Win. Og selv om
maskinerne kun står et drej af kontorstolen fra hinanden, sker det altså
at det bliver nødvendigt.

Jeg bruger så vidt muligt Mac til internetadgang, og så kender jeg inten
Windowsbaseret newsreader der er lige så god som MacSoup. Samtidig
underviser jeg i bl.a. Delphi, lige som der er store opslagsværk jeg
skal over på Windows for at kunne klippe fra. Som Oxford English
Dictionary, alle 23 bind.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-04 00:22

In article <1g79oqd.1gswnry154v5pdN%
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>,
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid says...

> Jeg bruger det når jeg skal klippe-klistre mellem Mac og Win. Og selv om

Windows i VirtualPC på Mac'en... Det bliver ikke nemmere.

Fra : (Per Røn

Dato : 15-01-04 12:36

> [...]

> per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid says...

> Windows i VirtualPC på Mac'en... Det bliver ikke nemmere.

For langsom.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 16:55

In article <1g7lrlt.259w05pzwc1uN%
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>,
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid says...

> For langsom.

Så er det da en langsom Mac du har (eller for lidt RAM). Man kan spille
i en virtuel Windows på en Athlon XP-baseret maskine.

Fra : (Per Røn

Dato : 15-01-04 18:09

> [...]

> Så er det da en langsom Mac du har (eller for lidt RAM). Man kan spille
> i en virtuel Windows på en Athlon XP-baseret maskine.

G4/864 med 640 M RAM. Det går langt hurtigere gennem Remote Desktop
Connection gennem switch og 100 Mb/s.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 18:57

On Mon, 05 Jan 2004 23:29:09 +0100, Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
> frem for en Pro edition. Jeg mener at 'nørderne' eller hva man skal kalde
> folk, går efter Pro versionen, mens andre - det er mere eller mindre

Rigtige nørder kører Linux - kun semi-nørder bruger Windows Men den
snak tager vi et andet sted hehe

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-01-04 20:20

Martin Johansen [6000] wrote:
> Rigtige nørder kører Linux - kun semi-nørder bruger Windows Men
> den snak tager vi et andet sted hehe

Ja det skal nok passe

Jeg skal ærligt indrømme at jeg har forsøgt 3 gange at få gang i Linux, med
en dual boot til XP. Det har da også virket super, med dual booten, men
Linux... Det er uden tvivl fedt, hvis man kender det og føler sig hjemme i
miljø'et. Jeg kom også til at kunne sende mails, læse news mv. men jeg synes
tingene blev lidt mere besværligt og tungt at danse med. Specielt
filhåndtering kører slet ikke så let som i Windows IMO, men det er nok fordi
jeg ikke har teknikken. Jeg har prøvet følgende distributioner:

- Mandrake Linux 8.2
- Red Hat Linux 9
- Knoppix 3.2

Men jeg må erkende, at jeg ikke har hverken tiden eller temperamentet til
det - i hvert fald ikke nu....

--
Mvh/Martin K

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 20:44

On Tue, 06 Jan 2004 20:20:02 +0100, Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
> filhåndtering kører slet ikke så let som i Windows IMO, men det er nok fordi
> jeg ikke har teknikken. Jeg har prøvet følgende distributioner:

CUT

> - Mandrake Linux 8.2

Den prøvede jeg også i tidernes morgen og den var faktisk ved, at få
mig til, at droppe Linux helt, men jeg var stædig og jeg må sige, at med
Mandrake Linux 9.2 så mangler jeg _intet_ fra Windows, ud over lige, at
kunne anvende min netbank

Jeg kan alt hvad jeg kunne i Windows og mere til.

I starten er det hele anderledes, men det er faktisk sådan nu, at skal
jeg installere en Windows eller på anden måde sætte en Windows boks op,
så skal jeg lige læse det hele en ekstra gang og føler mig ikke helt
sikker alligevel.

I Linux flyver det hele afsted.

> Men jeg må erkende, at jeg ikke har hverken tiden eller temperamentet til
> det - i hvert fald ikke nu....

Det skal man have, ellers falder man tilbage. Jeg måtte gemme min Windows
CD de første 4 uger, ellers var den røget ind igen. Jeg "lever" nu med
en dualboot og er kun (og jeg mener kun) i Windows når saldi skal tjekkes.

Jeg spiller ikke på min PC. Spillefugle skal beholde deres Windows eller
købe en XBOX

Det hele afhænger af tilvænning og vilje.

Som skrevet tidligere oppe, så falder Linux mig mere naturligt end
Windows. Alene på grund af tilvænningen, og det, at Linux er blevet
MEGET modent på de seneste 12 måneder.

Giv det en chance såfremt du har modet til det. Evt. når din Windows
licens står til fornyelse så overvej evt. Linux - det kan spare dig
mange penge.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-01-04 21:02

Martin Johansen [6000] wrote:
> så skal jeg lige læse det hele en ekstra gang og føler mig ikke helt
> sikker alligevel.

Sådan havde jeg det også da jeg droppede MSN Messenger og ICQ til fordel for
Miranda - men for satan da. Jeg ville ikke gå tilbage idag (Halvdårlig
sammenligning, men en sammenligning er det da

> I Linux flyver det hele afsted.

Det er muligt - men det kræver at man har været med på bølgen i noget tid.

> Det skal man have, ellers falder man tilbage.

Og det gjorde jeg. Den første gang var det bare på en gammel 200 MHz
maskine, men Red Hat 9 og Knoppix kom på min stationære side om siden med
WinXP. Men det var for let lige at boote på Windows disken, og så kunne man
hurtigt for ordnet tingene...

> Jeg spiller ikke på min PC. Spillefugle skal beholde deres Windows
> eller købe en XBOX

Jeg spiller også engang i mellem, men det bliver mindre og mindre med tiden.
Skal man endelig købe en konsol vil valget for mig falde på en PS2. Af den
simple grund at det er der hvor man kan få Gran Turismo 3 til...

> Det hele afhænger af tilvænning og vilje.

Jep...

> Som skrevet tidligere oppe, så falder Linux mig mere naturligt end
> Windows. Alene på grund af tilvænningen, og det, at Linux er blevet
> MEGET modent på de seneste 12 måneder.

Ja OK - det nyeste jeg har prøve er så RH9...

--
Mvh/Martin K

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 21:53

On Tue, 06 Jan 2004 21:02:22 +0100, Martin Kirschmeyer wrote:

> Sådan havde jeg det også da jeg droppede MSN Messenger og ICQ til fordel for
> Miranda - men for satan da. Jeg ville ikke gå tilbage idag (Halvdårlig
> sammenligning, men en sammenligning er det da

En god sammenligning. Miranda er for dig, som Linux er for mig

> Det er muligt - men det kræver at man har været med på bølgen i noget tid.

Jeg har været med i ca. 14 måneder.

> [...]
> WinXP. Men det var for let lige at boote på Windows disken, og så kunne man

Helt enig - man vælger jo det som er nemmest for en.

> Jeg spiller også engang i mellem, men det bliver mindre og mindre med tiden.
> Skal man endelig købe en konsol vil valget for mig falde på en PS2. Af den
> simple grund at det er der hvor man kan få Gran Turismo 3 til...

Alene pga. GT3 vil jeg gerne have en PS2 igen

> Ja OK - det nyeste jeg har prøve er så RH9...

Den er også forholdsvis ny.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 21:52

In article <pan.2004.01.06.17.56.32.596637@c.dk>, ares@c.dk says...
> Rigtige nørder kører Linux - kun semi-nørder bruger Windows Men den

Linux på serveren, 2000 på arbejdsstationen af hensyn til spil og OS/2
på legemaskinen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 22:25

On Tue, 06 Jan 2004 21:52:11 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Linux på serveren, 2000 på arbejdsstationen af hensyn til spil og OS/2
> på legemaskinen.

Linux på servere og Linux på øhh, ja workstation'en Jo så har jeg
Windows 98 SE installeret også på min workstation, men den er meget
sjældent bootet - kun pga. netbank dvs. ca en gang i ugen af en varighed
på ca. 5 min..

Jeg spiller kun på min XBOX.

OS/2 - Kan det fåes mere, evt. hvordan?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 23:29

In article <pan.2004.01.06.21.24.40.917457@c.dk>, ares@c.dk says...
> Jeg spiller kun på min XBOX.

De spil jeg spiller fås ikke til konsoller.

http://www.ecomstation.com/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 21:08

On Tue, 06 Jan 2004 23:28:55 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> De spil jeg spiller fås ikke til konsoller.

Jeg spiller utroligt sjældent, men når det endelig er, så er det
Burnout 2, DoA3, Splintercell og så modtager jeg snart Vice City

> http://www.ecomstation.com/

Takker!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 23:32

In article <pan.2004.01.07.20.07.39.49065@c.dk>, ares@c.dk says...

> Burnout 2, DoA3, Splintercell og så modtager jeg snart Vice City

Diablo II LoD findes ikke til andet end Windows.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 23:37

On Wed, 07 Jan 2004 23:32:09 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Diablo II LoD findes ikke til andet end Windows.

Ved det - har ejet, spillet og nu solgt det

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-04 22:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <pan.2004.01.06.17.56.32.596637@c.dk>, ares@c.dk says...

Og de seriøse bruger noget helt andet.

> Linux på serveren, 2000 på arbejdsstationen af hensyn til spil og OS/2
> på legemaskinen.

OS/2 på serveren, OS/2 på arbejdsstationen (med mulighed for diverse
Windows-versioner i Virtual PC) og OS/2 på legemaskinen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-04 22:56

Kim Ludvigsen wrote:

> OS/2 på serveren, OS/2 på arbejdsstationen (med mulighed for diverse
> Windows-versioner i Virtual PC) og OS/2 på legemaskinen.

Og så må jeg forresten brødbetynget erkende, at jeg netop har fået min
første rene Windows-pc. Den har ganske vist hverken tastatur, mus eller
skærm, og den mindede mig straks om, hvor inferiør Windows er. Ny
computer, OS/2 harddisken smides over i den nye, og det hele kører.
Windows installeres på den gamle, bundkort ryger, nyt bundkort. Windows
vil ikke startes. Havde det ikke været for den nylige tråd om
udskiftning af bundkort, ville jeg aldrig have fået den i gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 23:33

In article <3FFB2ED3.6A3E@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...
> skærm, og den mindede mig straks om, hvor inferiør Windows er. Ny
> computer, OS/2 harddisken smides over i den nye, og det hele kører.

Ak ja. Det er vist kun OS/2 og Linux er der så large hvad hardware-
ændringer angår.

Jeg skiftede bundkort og processor i Win-maskinen for et par måneder
siden. Reinstall. Den gamle hardware kommer over i OS/2-maskinen. Der
forventer jeg ikke reinstall.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-04 00:32

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <3FFB2ED3.6A3E@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
> says...
>
> Ak ja. Det er vist kun OS/2 og Linux er der så large hvad hardware-
> ændringer angår.

Skal Linux ikke compileres alt efter den aktuelle hardware? Det skulle
det, sidst jeg forsøgte (det er godt nok en del år siden).

> Jeg skiftede bundkort og processor i Win-maskinen for et par måneder
> siden. Reinstall. Den gamle hardware kommer over i OS/2-maskinen. Der
> forventer jeg ikke reinstall.

Jeg fulgte med undren tråden om udskiftning af bundkort - jeg troede,
jeg havde misforstået noget. Lige indtil det blev nødvendigt at skifte
mit eget bundkort, så kunne jeg se, at det var et reelt problem med
Windows. Jeg forstår stadig ikke hvorfor, men jeg er glad for, at jeg
nemt kunne finde løsningen ved at gå nogle få dage tilbage i gruppen.

Og til dem med forstand på den slags:
Udover OS/2 har jeg to partitioner med henholdsvis Windows 98 og XP på
min gamle harddisk som er flyttet over i en ny computer. Jeg har lige
prøvet at boote på dem, men det kan ikke lade sig gøre. Kan jeg undgå en
geninstallation af 98'eren? Der er jo ikke samme redningsfunktion som i
XP. Og hvis jeg geninstalerer Win 98, overskriver jeg vel også
bootoplysningerne til XP?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 00:50

In article <3FFB4573.26E@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Skal Linux ikke compileres alt efter den aktuelle hardware? Det skulle

Nej. Kan godt, men skal ikke. Der findes "spredehagls"-løsninger.

> prøvet at boote på dem, men det kan ikke lade sig gøre. Kan jeg undgå en
> geninstallation af 98'eren? Der er jo ikke samme redningsfunktion som i

Inden jeg skiftede bundkortet ud fjernede jeg al support for det gamle
bundkort. Min sparsomme 98SE booter fint.

> XP. Og hvis jeg geninstalerer Win 98, overskriver jeg vel også
> bootoplysningerne til XP?

Ja, det gør du. I så fald skal der nok en repair af XP til,
efterfølgende.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-04 01:24

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <3FFB4573.26E@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk

> Inden jeg skiftede bundkortet ud fjernede jeg al support for det gamle
> bundkort.

Det er desværre for sent nu. Med mindre nogen kommer med en mirakelkur,
bliver det så ved lejlighed en geninstallering af 98'eren og en
reparation af XP'eren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Snuden

Dato : 07-01-04 20:53

On Wed, 07 Jan 2004 01:24:11 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det er desværre for sent nu. Med mindre nogen kommer med en mirakelkur,
>bliver det så ved lejlighed en geninstallering af 98'eren og en
>reparation af XP'eren.

Du kan i nogen tilfælde slippe godt fra at boote til fejlsikker
tilstand og installere nye bundkort drivere derfra - men normalt er
skift af bundkort lig en geninstallation af Windows.
--
Snuden

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-04 00:52

Snuden wrote:

> [...]
> tilstand og installere nye bundkort drivere derfra - men normalt er
> skift af bundkort lig en geninstallation af Windows.

Det vil jeg lige prøve, næste gang jeg booter. Hvordan installerer jeg
nye drivere til bundkortet? Jeg kan regne ud, at det må være inde i
enhedshåndteringen, men hvad skal jeg lede efter? Så vidt jeg husker er
bundkortet ikke nævnt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-01-04 12:20

Kim Ludvigsen (usenet@kimludvigsen.dk) skrev følgende:

> [...]
> nye drivere til bundkortet? Jeg kan regne ud, at det må være inde i
> enhedshåndteringen, men hvad skal jeg lede efter? Så vidt jeg husker

Slet _alt_ hvad der står i enhedshåndtering. Sluk computeren. Skift
bundkort. Tænd. Nu skulle den gerne begynde en "frisk" installation. Men den
går ikke altid.

- Martin

Fra : Snuden

Dato : 08-01-04 16:27

On Thu, 08 Jan 2004 00:51:39 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>nye drivere til bundkortet? Jeg kan regne ud, at det må være inde i
>enhedshåndteringen, men hvad skal jeg lede efter? Så vidt jeg husker er

Enten som Martin Pedersen foreslår, eller kør installationsprogrammet
fra den medfølgende CD.
--
Snuden

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 23:13

On Tue, 06 Jan 2004 22:30:01 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Og de seriøse bruger noget helt andet.

Jep. En BSD-variant evt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 23:30

In article <3FFB28D9.252F@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...
> OS/2 på serveren, OS/2 på arbejdsstationen (med mulighed for diverse
> Windows-versioner i Virtual PC) og OS/2 på legemaskinen.

Nåja, Kim. Jeg havde jo helt glemt dig. Vi er jo flere OS/2-folk
herinde

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 18:54

On Mon, 05 Jan 2004 23:21:11 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <pan.2004.01.05.20.29.53.765514@c.dk>, ares@c.dk says...
>
> Det er rygter.

Jeg har endda hørt et udsagn så kraftigt som (ordret) :

"XP Home er lige så stabil som Windows 98"

Men hvis dette alene er rygter, så vil jeg ikke smide de ekstra mønter
efter en Pro når Home har alt hvad jeg skal bruge til at køre Netbank

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-01-04 20:36

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://80.165.164.36/
> "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"

Hej Martin
Hvis du med Windows98 skulle mene 98Se så vil jeg da håbe at min XP home er
ligeså stabil, har aldrig haft problemer med 98Se. De 3år jeg havde en
maskine med dette dejlige styresystem ingen BSOD eller andre
genvordigheder - har nu kørt XP home 5 mdr. samme indtryk stabil ingen
problemer og ingen BSOD.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 20:46

On Tue, 06 Jan 2004 20:36:23 +0100, Paul Østerby Sørensen wrote:

> Hej Martin

Hej!

> Hvis du med Windows98 skulle mene 98Se så vil jeg da håbe at min XP home er

Korrekt. Windows 98 Second Edition.

> [...]
> maskine med dette dejlige styresystem ingen BSOD eller andre
> genvordigheder - har nu kørt XP home 5 mdr. samme indtryk stabil ingen

Hmm... lige nu kører min 98 stabilt (som det nu kan kaldes), men
installere jeg Shockwave Flash får jeg den ene BSOD efter den anden...
ved ikke hvorfor. Det bekymrer mig nu heller ikke, pga. jeg kun bruger
Windows til netbank og den kræver som bekendt ikke Flash, men alligevel..

Der var engang jeg kun brugte 98 og der oplevede jeg det jævnligt i andre
sammenhæng også. Skal så lige siges det var i min eksperimentale år,
så den blev udsat for lidt af hvert

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 21:58

In article <pan.2004.01.06.17.54.12.506397@c.dk>, ares@c.dk says...

> Jeg har endda hørt et udsagn så kraftigt som (ordret) :
> "XP Home er lige så stabil som Windows 98"

Når maskinen så runder 10 dage i oppetid med stor belastning i 15 timer
hver dag, så er 9x/ME ikke længere stabil. Det er en NT-baseret Windows
derimod.

Fra : Olesen

Dato : 06-01-04 22:27

> [...]
>
> Når maskinen så runder 10 dage i oppetid med stor belastning i 15 timer
> hver dag, så er 9x/ME ikke længere stabil. Det er en NT-baseret Windows

XP fylder mere og mere i hukommelsen og er dermed ikke fejlfri,
men dette ER vel rettet i div. servicepacks, som viste sig nødvendig
1 måned efter udgivelsen.....

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 00:29

In article <3ffb283b$0$27364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...

> XP fylder mere og mere i hukommelsen og er dermed ikke fejlfri,

Det var jeg så ikke klar over. Nu bruger jeg jo ikke XP.

> men dette ER vel rettet i div. servicepacks, som viste sig nødvendig
> 1 måned efter udgivelsen.....

Windows 2000 uden ServicePacks er heller ikke verdens 8. vidunder

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-01-04 14:04

> [...]
>
> Det var jeg så ikke klar over. Nu bruger jeg jo ikke XP.

> Windows 2000 uden ServicePacks er heller ikke verdens 8. vidunder

Skal vi ikke alle bare blive enige om at nogen bedst kan lide XP og andre
W2K. Ligesom nogle kan bedst lide CocaCola og andre Pepsi, det er jo næsten
det sammen som denne diskution.

Mvh
Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 19:31

In article <3ffc039e$0$29306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
news@REMOVETHISsiho.dk says...

> Skal vi ikke alle bare blive enige om at nogen bedst kan lide XP og andre

Det indlæg hører vist ikke til på dette sted i tråden...!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 21:10

On Wed, 07 Jan 2004 14:03:32 +0100, Simon Nielsen wrote:

> Skal vi ikke alle bare blive enige om at nogen bedst kan lide XP og andre
> W2K. Ligesom nogle kan bedst lide CocaCola og andre Pepsi, det er jo næsten
> det sammen som denne diskution.

Ahrem... Jolly Cola tak!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 23:33

In article <pan.2004.01.07.20.09.52.138836@c.dk>, ares@c.dk says...

> Ahrem... Jolly Cola tak!!

Dr. Pepper tak...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 23:37

On Wed, 07 Jan 2004 23:33:20 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Dr. Pepper tak...

Den har jeg endnu til gode! Hvor faen får man dem i Kolding?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 11:48

In article <pan.2004.01.07.22.37.15.926503@c.dk>, ares@c.dk says...

> Den har jeg endnu til gode! Hvor faen får man dem i Kolding?

Du henter den i Kobbermølle.

Når du har taget første afkørsel fra Bundesstrasse 200 (ved Kruså), så
får du muligheden for at dreje til højre mod Wassersleben eller til
ventre mod Kupfermühle. En lille kilometer nede af vejen mod
Kupfermühle ligger en købmand med parkering på taget. Derinde køber du
Dr. Pepper.

Nå, nu er det vist ved at være off-topic.

FUT:dk.snak

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-01-04 14:43

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> wrote in message