Viderestilling - når side ikke eksisterer
Fra : Ivan Kastrup

Dato : 05-01-04 18:49

Hej,

Hvis man beslutter sig for at lave et spritnyt site - sker der jo
det, at man sletter det gamle site inden det nye og bedre site
uploades.
Derved forsvinder den gamle struktur fra webserveren - og derved
forsvinder diverse optagelser fra søgerobotter, dvs. f.eks.
Google.dk der har indekseret mit "gamle" site.... Typisk med
links til gamle webadresser f.eks.
http://www.domain.dk/firma/nyheder.htm...

Er der nogen der har en god ide til hvad jeg kan gøre for at
undgå at søgerobotterne har "døde" links til mit website's gamle
adresser - dvs. en form for viderestilling til hovedadressen
(http://www.domain.dk) - når den dybere adresse ikke findes....
Jeg havde måske forestillet mig en form for fil ligesom
index.htm/default.htm som kommer i anvendelse hvergang et link
ikke kan besvares positivt.... I denne fil kunne jeg så lave en
automatisk viderestilling....

På forhånd tak - html.dk er så fyldt med genier - så mit problem
skal også nok blive løst!!! Det er der slet ikke nogen tvivl
om....

Mvh.

Ivan Kastrup, Allerød

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 05-01-04 18:54

Mon, 05 Jan 2004 17:49:18 +0000. skrev Ivan Kastrup:
> Hej,
>
> Er der nogen der har en god ide til hvad jeg kan gøre for at
> undgå at søgerobotterne har "døde" links til mit website's gamle
> adresser?

Google siger selv at det ikke er noget problem, da den indexsere hele
siden på ny, senest efter en måned. Hvis jeg var dig ville jeg lade
søgemaskinerne gøre arbejdet. Det er jo dem, og ikke dig, der har døde
links på deres side.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 05-01-04 19:12

Den 05-01-2004 18:49, skrev Ivan Kastrup:

> [...]
> index.htm/default.htm som kommer i anvendelse hvergang et link
> ikke kan besvares positivt.... I denne fil kunne jeg så lave en

Du kunne lave en personlig fejl 404 side, med et link til forsiden,
eller en side der beskrev den gamle struktur, og hvor det nye er i dag.

Følgende to artikler indeholder nogle gode tanker om emnet, i mere
generelle træk:
http://www.w3.org/Provider/Style/URI.html
http://www.useit.com/alertbox/990321.html

--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen   http://hansen-winkel.dk/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 05-01-04 21:09

"Morten K. Hansen" <spam@hansen-winkel.dk> wrote in news:btccut.3d0.1
@news.inquest.dk:

> Du kunne lave en personlig fejl 404 side, med et link til forsiden,
> eller en side der beskrev den gamle struktur, og hvor det nye er i dag.

Det er ikke særligt often man har brug for 404 i dette tilfælde.

Det er langt bedre at sende 410 Gone (for filer der helt er forsvundet) eller
301 Moved Permanently (for filer der har fået ny placering).

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : jopa

Dato : 05-01-04 22:54

Ivan Kastrup <ik@ivankastrup.dk> skrev bla:

> På forhånd tak - html.dk er så fyldt med genier - så mit problem
> skal også nok blive løst!!! Det er der slet ikke nogen tvivl
> om....

Blot en lille oplysning til Ivan.
Du tror formentlig/måske at du befinder dig i et lukket Forum på www.html.dk
Du befinder dig ikke på www.html.dk men derimod på¨Usenet der læses af
tusindvis verden over. Denne gruppe formentlig hovedsageligt af Danskere.

Du poster dit ? til Usenet fra www.html.dk s interface.

--
Mvh. John www.web-templates.dk
www.johns-web.dk www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-04 00:31

> [...]
> forsvinder diverse optagelser fra søgerobotter, dvs. f.eks.
> Google.dk der har indekseret mit "gamle" site....

Har selv været 'der'.
Løste problemet ved at lægge en ny række filer med de gamle navne, men kun
med viderestilling til ny adresse. Hver fil fylder så ca. 650 bytes mod
tidligere 15-35 KB + billeder, som så slet ikke behøvede at være der mere.
De nye mindre filer skal selvfølgelig ligge i den sædvanlige
katalogstruktur.

Efter en tid (1-2 måneder) kan du tillade dig at regne med, at alle
regelmæssige brugere har fået opdateret deres links og du kan slette det
hele.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ivan Kastrup

Dato : 21-01-04 14:31

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Efter en tid (1-2 måneder) kan du tillade dig at regne med, at alle
> regelmæssige brugere har fået opdateret deres links og du kan slette det

Hej Erik,

Ja - den tanke har jeg allerede haft. Men det kræver så at jeg f.eks. skulle
ind og lave sådan en fil 35-40 forskellige steder. Så det jeg efterlyser er
en form for standardfil som enhver browser automatisk "kigger efter" når den
oprindelige ikke længere er tilstede..

F.eks. er default-filen benævnt default.htm eller index.htm - måske der
findes en fil som browseren kigger efter uanset hvad default-filen ellers
måtte indeholde....

Men - det er nok nemmere bare at afvente at søgemaskinerne har re-indekseret
siten...

Tak for hjælpen til alle....

De bedste hilsner
Ivan, Allerød

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-04 16:34

> [...]

er
> en form for standardfil som enhver browser automatisk "kigger efter" når

Det er beklageligvis den eneste vej frem, hvis du vil lave en viderestilling
for alle gamle links til dine undersider. Du har ret, det er mange filer -
jeg kunne selv ikke komme under ca. 50 filer.

> F.eks. er default-filen benævnt default.htm eller index.htm - måske der
> findes en fil som browseren kigger efter uanset hvad default-filen ellers
> måtte indeholde....

Default-filen er en fil, browseren får serveret af serveren, hvis browseren
kommer ind med en request på et bibliotek uden angivelse af en bestemt fil i
biblioteket. Hvad default-filen så skal hedde, er noget, der er defineret på
den enkelte server - det kan være default.*, index.* eller home.* eller
noget helt fjerde. Det er ikke browseren, der kigger efter noget bestemt.

> Men - det er nok nemmere bare at afvente at søgemaskinerne har
re-indekseret
> siten...

Hvis du kan leve med de besøg, du derved mister, så er det selvfølgelig det
letteste.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-01-04 14:59

Ivan Kastrup skrev:

> [...]
> en form for standardfil som enhver browser automatisk "kigger efter" når den

Det lyder som om det er 404-konceptet du skal have fat i. Det kræver at
du har mulighed for at skrive noget i din .htaccess-fil. webcafe.dk har
en glimrende artikel om emnet:
<http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessfejlbeskeder/>

Hvis du så udstyrer din 404-side med links til sitemap, søgemaskine og
evt. link til de sidste 5 ændrede filnavnes erstatningsfiler...

> Men - det er nok nemmere bare at afvente at søgemaskinerne har re-indekseret
> siten...

Husk at sætte meta-tag om ikke at indeksere, hvis du lader filer ligge
på nogen af de gamle positioner, se
<http://www.google.com/webmasters/3.html>

mvh

Jesper Brunholm