Lan med vanskelig placeret computer
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 18:06

Scenarioet er således:
Vi har en computer, som står ca 20 m. væk. Det er ikke en mulighed at trække
kabler over til den.
Computeren kører NT.

Jeg vil så gerne have lan på computeren, men den understøtter jo ikke wlan
når den kører NT.
Kan man få noget adapter fra ethernet til wlan, eller kan man blot bruge to
accespoints ?
Det eneste der er behov for, er at man kan snakke med computeren via TCP/ip

Hvad med Lan via elnettet ?
Hvor hurtigt kører det ?
Er det sikkert ? Jeg mener, bliver "signalet" inde på ens eget elnet, eller
drøner det videre ud. Hvis det bliver stoppet, hvordan sker det så ?

Det vigtiste for løsnigen er at den er hurtig og virker hver gang. Prisen
kommer i anden række, og er næsten underordnet

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-01-04 18:08

On Mon, 5 Jan 2004 18:05:34 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> Jeg vil så gerne have lan på computeren, men den understøtter jo ikke wlan
> når den kører NT.

Øh - hvorfor ikke?

--

/Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 18:34

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote in message
> Scenarioet er således:
> Vi har en computer, som står ca 20 m. væk.

Okay

> Det er ikke en mulighed at trække
> kabler over til den.

Det er da altid muligt, alt er muligt hvis man vil det.

> Computeren kører NT.
>
> Jeg vil så gerne have lan på computeren, men den understøtter jo ikke wlan
> når den kører NT.

Hvorfor ikke?? Det virker da på Windows XP, og burde da også virke på andre
NT systemer.

> Kan man få noget adapter fra ethernet til wlan, eller kan man blot bruge
> accespoints ?

Det kan man sagtens....

fx Linksys WET54G -
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545

Dlink DWL-G810 - http://www.dlink.com/products/?pid=241

> Det eneste der er behov for, er at man kan snakke med computeren via
TCP/ip

ja de ovennævte adabtere fungere som en trådløs kabelforbindelse

> Hvad med Lan via elnettet ?
> Hvor hurtigt kører det ?

Åndsvagt, det er vist ikke rigtig noget man kan bruge til noget.

> Er det sikkert ? Jeg mener, bliver "signalet" inde på ens eget elnet,
eller
> drøner det videre ud. Hvis det bliver stoppet, hvordan sker det så ?

Det drøner jo så langt det kan, men det virker kun når udstyret er på samme
fase.. og hvordan ved forbrugeren det?

> Det vigtiste for løsnigen er at den er hurtig og virker hver gang. Prisen
> kommer i anden række, og er næsten underordnet

Hvis du ikke gider trække kabel, kan du få et firma til det.. gider du ikke
betale ja så er trådløst jo noget man godt kan bruge til noget.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 18:48

> Hvorfor ikke?? Det virker da på Windows XP, og burde da også virke på
andre
> NT systemer.

NT 4 er anderledes end XP og 2k, selvom de bygger på det samme

> Det kan man sagtens....
>
> fx Linksys WET54G -
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545
>
> Dlink DWL-G810 - http://www.dlink.com/products/?pid=241

De to vil jeg da helt klart kigge nærnmere på

> Hvis du ikke gider trække kabel, kan du få et firma til det.. gider du
ikke
> betale ja så er trådløst jo noget man godt kan bruge til noget.

Det er ikke fordi jeg ikke vil betale, jeg kan såmænd nemt trække kablet
selv, men det er ikke fysisk muligt. Derfor Wlan

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-01-04 19:04

On Mon, 5 Jan 2004 18:48:13 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> NT 4 er anderledes end XP og 2k, selvom de bygger på det samme

Ja, men hvor skulle WLAN ikke virke på NT?

--

/Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 19:31

> wlan

> andre
>
> NT 4 er anderledes end XP og 2k, selvom de bygger på det samme

Men det kommer vel bare en på om producenten har lavet drivere til Windows
NT.. Men ellers kommer det nok an på om man har opgraderet med alle services
packs

> Det er ikke fordi jeg ikke vil betale, jeg kan såmænd nemt trække kablet
> selv, men det er ikke fysisk muligt. Derfor Wlan

Nu bliver jeg nysgerrig... Hvor er pc´en placeret siden det er fysisk
umuligt at trække et kabel til maskinen?

Når der e rført strøm frem til den, er det jo nok også muligt med netværk
via kabel som nu altså er det bedste.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 20:38

> Men det kommer vel bare en på om producenten har lavet drivere til Windows
> NT.. Men ellers kommer det nok an på om man har opgraderet med alle
services
> packs

Nej, det er ikke det det kommer an på. NT4 kan bare ikke med Wlan, der er
kun et kort det kan med, og det er Cisco, men vil hellere have andet end
cisco

> [...]
> umuligt at trække et kabel til maskinen?
>
> Når der e rført strøm frem til den, er det jo nok også muligt med netværk

Du har delvist ret ;)
Maskinen er en intigreret del af en større CNC maskine, og alt EL er lavet i
gulvet. Derfor er det ikke muligt at trække kablerne over gulvet. Og det med
at hænge dem i loftet duer heller ikke, da der er ca 10 m til loftet ;)
Maskinen står midt i et meget stort rum

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-01-04 21:10

On Mon, 5 Jan 2004 20:38:00 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> Nej, det er ikke det det kommer an på. NT4 kan bare ikke med Wlan, der er
> kun et kort det kan med, og det er Cisco, men vil hellere have andet end
> cisco

Det skal du nok lige fortælle producenterne så. Her er et par links til
3COM, Linksys og Netgear produkter hvor NT er nævnt som muligt OS:

--

/Jesper

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 21:14

> Det skal du nok lige fortælle producenterne så. Her er et par links til
> 3COM, Linksys og Netgear produkter hvor NT er nævnt som muligt OS:

Nu burde jeg jo nok have fortalt, at det ikke er en helt alm computer. Den
har kun PCMCIA slots ;)

Men, kan nu godt lide den anden løsnnig

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-01-04 21:24

On Mon, 5 Jan 2004 21:14:22 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> Nu burde jeg jo nok have fortalt, at det ikke er en helt alm computer. Den
> har kun PCMCIA slots ;)

Ja det ændrer jo sagen lidt - men det er jo stadigvæk ikke NT der "ikke
kan" WLAN.

Hvad så med sådan et kort her?:
>http://www.netgear.com/products/prod_details.asp?prodID=91&view=

> Men, kan nu godt lide den anden løsnnig

Jaja - det kan jo også være ligemeget for mig hvilken løsningen du
vælger - undrede mig bare over at du sagde at NT ikke "kunne" WLAN

--

/Jesper

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-01-04 23:44

Fidolinux.dk wrote:

> Nu burde jeg jo nok have fortalt, at det ikke er en helt alm computer. Den
> har kun PCMCIA slots ;)
>
> Men, kan nu godt lide den anden løsnnig

Avaya leverer også NT-drivere. For 700 kr kan du i bilka få et access
point og et PCMCIA kort fra dem.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 21:15

> [...]
> kun et kort det kan med, og det er Cisco, men vil hellere have andet end

Jeg skal ikke gøre mig klog på det. men det burde da kunne lade sig gøre....

Men derudover så er det jo også smartere med en trådløs bridge, hvis det
absolut skal være trådløst.... Så kan man koble fx en switch på også, og
bruge det til flere maskiner.

> Du har delvist ret ;)
> Maskinen er en intigreret del af en større CNC maskine, og alt EL er lavet
> gulvet. Derfor er det ikke muligt at trække kablerne over gulvet.

Er det ikke løftbart gulv da?

> Og det med
> at hænge dem i loftet duer heller ikke, da der er ca 10 m til loftet ;)
> Maskinen står midt i et meget stort rum

Tjaa førinsvej i loftet og en wire ned, kabel strippet til denne.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 21:24

> Er det ikke løftbart gulv da?

Nej, støbt gulv ;)

> Tjaa førinsvej i loftet og en wire ned, kabel strippet til denne.

Tjah, nu skal det også være så nemt for os at lave som muligt ;) Og som
sagt, pengene var ikke problemet, så jeg vil hellere give lidt gryn istedet
for at hænge under loftet 3 timer ;)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:20

In article <gBjKb.1923$dk2.1457@news.get2net.dk>,
bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk says...
> Er det ikke løftbart gulv da?

Ikke til CNC-maskiner.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-01-04 23:07

On Mon, 5 Jan 2004 20:38:00 +0100, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

> Nej, det er ikke det det kommer an på. NT4 kan bare ikke med Wlan, der er
> kun et kort det kan med, og det er Cisco,

At det virker med Cisco-kort modbeviser da fuldstændig, hvad det
er du siger. NT4 kan godt køre wireless; det er op til producen-
ten.

> men vil hellere have andet end cisco

Hvorfor?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:19

In article <btcfn5$kqc$1@sunsite.dk>, fidolinux@FJERNfidolinux.dk
says...
> Maskinen er en intigreret del af en større CNC maskine, og alt EL er lavet i

Hvilket forklarer at den kører NT. Det skulle vel aldrig være en
Siemens styring?

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-01-04 21:07

> fx Linksys WET54G -
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545
>
> Dlink DWL-G810 - http://www.dlink.com/products/?pid=241

Så vidt jeg lige kan læse mig til, så skal jeg bare have en puter med
2000/XP til at konfigurere enhederne med, ik ?
Derefter kan jeg bare sætte dem over på det netkort der sidder i maskinen i
forvejen ?

Jeg kan så ligesom læse mig til, at jeg enten kan købe to af disse enheder,
eller jeg kan købe et alm accespoint, og en af overstående ?

Hvilken enhed af overstående samt et AP der kan klare 54 mbit (802.11G) vil
du/I anbefale ?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 21:24

> Så vidt jeg lige kan læse mig til, så skal jeg bare have en puter med
> 2000/XP til at konfigurere enhederne med, ik ?

Det tror jeg ikke man behøver.... jeg mener de er født med en ipadresse og
webserver... og så kan man konfigurere dem via browseren når kablet er sat i
dem.

> Derefter kan jeg bare sætte dem over på det netkort der sidder i maskinen
> forvejen ?

Ja eller en switch fx.

> Jeg kan så ligesom læse mig til, at jeg enten kan købe to af disse
enheder,
> eller jeg kan købe et alm accespoint, og en af overstående ?

Ja det er vist rigtigt

Om du gør det ene eller det andet, kommer jo nok an på hvad du vil opnå....
Hvis du kun vil have en ren trådløs forbindelse imellem skal du have 2
bridge... men hvis du også vil have trådløs adgang til andre enheder er det
jo nok et AP du skal have fat i...
Mener dog at have hørt at AP skal være lavet til at koble en sådan bridge
på.... men det skal jeg ikke kunne sig noget om.

> Hvilken enhed af overstående samt et AP der kan klare 54 mbit (802.11G)
vil
> du/I anbefale ?

Hvis Linksys.: WAP54G
Hvis Dlink.: dwl-2000AP

Dlinks har vist flest funktions konfigureringsmåder og de skriver op til
108Mbit selvom deres bridge ikke kan dette endnu

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 21:33

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
newshKb.1151$3j7.265@news.get2net.dk...

> fx Linksys WET54G -
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545

Hos linksys har de også nogle såkaldte game adabtere.. jeg kan ikke rigtig
finde ud af hvad forskellen er...
Men de er vist billigere end ovenstående...

Men denne her ser fx ret god ud også:

http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=558&scid=38

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-01-04 23:47

Bjarke Hansen wrote:

> Hos linksys har de også nogle såkaldte game adabtere.. jeg kan ikke rigtig
> finde ud af hvad forskellen er...
Se en anden tråd fra i dag af Jan Bachmann.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-01-04 21:37

Fidolinux.dk wrote:
> [...]
> når den kører NT.
> Kan man få noget adapter fra ethernet til wlan, eller kan man blot bruge to

Du skal bruge en "client bridge". Så behøver klienten ikke vide noget om
WLAN.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-04 21:38

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Du skal bruge en "client bridge". Så behøver klienten ikke vide noget om
> WLAN.

Kan man ikke koble en bridge direkte på fx et eksisterende AP? Men ellers
kan man da med Linksys´s game adabtere så!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-01-04 23:05

On Mon, 5 Jan 2004 18:05:34 +0100, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

> Jeg vil så gerne have lan på computeren, men den understøtter jo ikke wlan
> når den kører NT.

Det har du misforstået (lidt). Selvom det ikke er indbygget i NT4
selv, kan man sagtens køre WLAN på maskinen, hvis man bare har et
driver-set til NT4.

Cisco laver fx driver-set til NT4.

> Kan man få noget adapter fra ethernet til wlan

Man kan bruge en wireless bridge.

> eller kan man blot bruge to accespoints ?

Måske. Det afhænger af AP'et.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : anders majland

Dato : 07-01-04 10:12

F.eks noget som http://www.zyxel.dk/product/product_01.php?product_id=81

Citat:"
Zyair B400

Denne trådløse klient adskiller sig fra de andre ved at bruge Ethernet
porten i computeren som snitflade. Det betyder at der ikke skal
installeres nogen form for driver på computeren for at få prouktet til
at virke. ZyAIR B-400 tilsluttes blot til LAN stikket i computeren og
der er adgang til det trådløse netværk. Det er ligeledes en smart måde
at koble ældre computere op på, idet de som oftest ikke har USB port
eller alle PCI portene er fyldt ud."

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid