Problem med summering af tal i Excel
Fra : Kasper

Dato : 05-01-04 16:00

Hejsa,

Jeg har lavet mig et regneark hvor jeg kan taste mine tidspunkterne ind for
hvornår jeg møder og hvornår jeg har fri fra arbejdet.
Jeg skriver altså 8 i en celle (i kollone B), og 13 i cellen til højre for
(i kollone C). Altså alle mødetiderne i kollone B, og tidspunkterne for når
jeg har fri i kollone C.

Det handler så om, at jeg skal trække dem fra hinanden, altså alle tallene i
kollone B skal trækkes fra tallene i kollone C. Så jeg har lavet en formel
der hedder: ((C34:C4)-(B34-B4)) Men det eneste jeg får ud af det er at
der står #VALUE! i cellen hvor resultatet burde stå!! Hvorfor kan den ikke
finde ud af dette simple regnestykke??

Det kan da ikke være rigtigt jeg skal skrive:
((C4+C5+C6+C7 ... C34)-(B4+B5+B6+B7 ... B34)) for at få det til at virke?!?!

Eller er jeg virkelig nødt til at lave delsum, i to andre celler, og så
trække disse fra hinanden til sidst??

Håber der er en der har en løsning...

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Dennis Lange

Dato : 05-01-04 16:04

Kasper skrev:
> lavet en formel der hedder: ((C34:C4)-(B34-B4)) Men det eneste

Nu ved jeg ikke om det er en tastefejl du har lavet i oe eller excel..., men
skal der ikke stå b34:b4???

Men bortset fra det, har du prøvet at vende rækkefølgen om? Altså
((c4:c34)-(b4:b34))
--
Mvh.
Dennis Lange

Fra : Kasper

Dato : 05-01-04 17:05

> [...]
men
> skal der ikke stå b34:b4???
>
> Men bortset fra det, har du prøvet at vende rækkefølgen om? Altså

Hej Dennis,

Jo, du har ret... det ER en tastefejl, der skulle selvfølgelig stå B34:B4 så
den ville lægge alle tallene sammen i kollone B.

Dét har jeg faktisk ikke tænkt på, kan være rækkefølgen skal vendes om... da
det jo er en simpel addition der er tale om indenfor paranteserne, så skulle
det jo ikke gøre nogen forskel, men jeg vil da lige prøve med det samme og
se om det gør nogen forskel...

Med hensyn til rækkefølgen, altså om der står ((C4:C34)-(B4:B34)), eller om
der står ((C34:C4)-(C34:C4)), det gør ingen forskel. Har netop prøvet i
dette sekund... æv!!

Du skal ellers have tak for dit input til problemet her...

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : pre

Dato : 05-01-04 17:05

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt Excel kan finde ud af "dette simple
regnestykke". Det er et krav fra Excel om at du skal bruge de
veje/funktioner/metoder der gør Excel så suveræn. Det ta´r lang tid at
sætte sig ind i alt det, men det kommer lidt efter lidt. Se f. eks. dette:
About date and time functions
With date and time functions, you can analyze and work with date and time
values in formulas. For example, if you need to use the current date in a
formula, use the TODAY worksheet function, which returns the current date
based on your computer's system clock.

DATE worksheet function
DATEVALUE worksheet function
DAY worksheet function
DAYS360 worksheet function
EDATE worksheet function
EOMONTH worksheet function
HOUR worksheet function
MINUTE worksheet function
MONTH worksheet function
NETWORKDAYS worksheet function
NOW worksheet function
SECOND worksheet function
TIME worksheet function
TIMEVALUE worksheet function
TODAY worksheet function
WEEKDAY worksheet function
WORKDAY worksheet function
YEAR worksheet function
YEARFRAC worksheet function

Jeg er næsten sikker på at du i Excel kan få en solid hjælpetekst til alle
funktionerne, med eksempler. Du kan også få en oversigt over alle
funktionerne, ovenstående er en gruppe derfra.
Det kunne også tænkes at du kunne få glæde af at læse nogle af indlæggene i
dk.edb.regneark.

pre

Fra : Harald Staff

Dato : 05-01-04 18:30

Hei KAsper

Problemet er at dette ikke er så simpelt:
(C4:C34)
Du skal forklare Excel hva du vil med disse verdimengder-summere dem! (det
kunne altså like gjerne vært middelverdi, største verdi, minste verdi eller
hva som helst annet). Prøv

=SUM(C4:C34)-SUM(B4:B34)

--
HTH. Beste hilsen Harald
Followup to newsgroup only please

"Kasper" <bashful@dette-skal-slettes-wanadoo.dk> skrev i melding

Fra : Kasper

Dato : 05-01-04 22:10

"Harald Staff" <innocent@enron.invalid> wrote in message
> [...]
> Du skal forklare Excel hva du vil med disse verdimengder-summere dem! (det
> kunne altså like gjerne vært middelverdi, største verdi, minste verdi

Hej Harald,

Fantastisk!! Det var dét der skulle til, så nu virker det, bukker og
takker for hjælpen...
Jeg har været igennem hjælpe-funktionen i Excel flere gange, og prøvet at
søge på:"subtract values of 2 columns" og andre formuleringer, det har ikke
givet nogle resultater overhovedet!! Så tak for hjælpen...

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Harald Staff

Dato : 05-01-04 22:17

> Fantastisk!! Det var dét der skulle til, så nu virker det, bukker og
> takker for hjælpen...

Velbekomme Kasper