MS Windows
briani 27239
Har installeret XP og har nu ingen lyd?
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 13:52

Hvad kan jeg gøre? Så vidt jeg kan regne ud, må lydkortet sidde på
bundkortet (chaintech) men jeg kan ikke finde ud af at installere noget som
helst så jeg kan høre lyd igen. Jeg er helt ny på XP området. Hvad kan jeg
gøre?

Mvh

Kennet

--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : BorreBoy

Dato : 02-01-04 14:03

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> helst så jeg kan høre lyd igen. Jeg er helt ny på XP området. Hvad kan jeg

Der hørte vel en driver CD med bundkortet/computeren...?

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 14:08

Ja, men så vidt jeg kan se, så er den for gammel, dvs. kan ikke bruges til
XP. Derfor må der ligge en brugbar et sted på nettet.

Kennet

Fra : BorreBoy

Dato : 02-01-04 14:17

> Ja, men så vidt jeg kan se, så er den for gammel, dvs. kan ikke bruges til
> XP. Derfor må der ligge en brugbar et sted på nettet.

Så må du ind på producentens hjemmeside

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 14:27

Ja, og det har jeg også været... Men når jeg pakker filerne ud, så ligger de
bare på skrivebordet og ser dumme ud... De har mange navne og endelser på
bla. dll. Hvad skal jeg så gøre nu?? Der er ikke nogen der hedder
"installer" eller andet logisk.. *s*

Kennet

Fra : BorreBoy

Dato : 02-01-04 14:34

> [...]
> bare på skrivebordet og ser dumme ud... De har mange navne og endelser på
> bla. dll. Hvad skal jeg så gøre nu?? Der er ikke nogen der hedder

Kontrolpanel - system - hardware - enhedshåndtering.
Find lydkortet og vælg opdater drivere.

Fra : kk

Dato : 02-01-04 14:40

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message
> [...]
som
> helst så jeg kan høre lyd igen. Jeg er helt ny på XP området. Hvad kan jeg

Hej,
Det ser ud til, at WinXP ikke har fået lyddriverne med ved installationen. I
almindelighed er der generic lyddrivere til Chaintech bundkort i WinXP og
disse kan opdateres automatisk fra Windows Update.
Prøv om du kan finde lydenheden i enhedshåndteringen. (Måske er der sorte
udråbstegn på gul bund.)
Du skulle kunne se navn og type. Ellers kig i manualen til bundkortet. Hvis
det hedder noget med eller omtrent CMI8738... så er det blot driverne der
mangler, dem kan du måske finde her:

www.cmedia.com.tw/e_dload1.htm

mvh
kk

Fra : MVN

Dato : 02-01-04 15:19

jeg kan se du ikke er så god til det med computer og tror næppe at det
borreboy skrev er tilstrækkeligt...

jeg supplere... du skal ind i
Kontrolpanel - system - hardware - enhedshåndtering.
Find lydkortet og vælg opdater drivere.

og når den spørger efter lokationen skal du vælge skrivebordet,altså der
hvor du har de "ubrugelige" .dll filer.... det er opdatering's filerne.....
driver filer hedder som regel altid et eller andet med .dll + evt nogle
supplerende andre filer.....

MVN.....

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 15:38

Har det nogen betydning, at der ligger 6 enheder her?

1. CMI8738/C3DX PCI audio Device
2. Codecs til lydenheder
3. Codecs til videoenheder
4. Drivere til ældre lydenheder (vel til hvis jeg vil tilbage til WIN98SE)
5. Mediestyringsenheder
6. Ældre videocapture enheder.

Mvh

Kennet

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 15:24

"> Hej,
> [...]
Hvis
> det hedder noget med eller omtrent CMI8738... så er det blot driverne der

og tak for hjælpen. Det ser ud til at virke uden at virke alligevel. Jeg
opdaterede med de drivere der er på hjemmesiden du henviste til. Det var
helt rigtigt CMI8738. Nu er der ikke længere noget udråbstegn på gul bund.
Ingen fejlmeddelelser overhovedet, men ingen lyd?! Uanset om jeg sætter en
CD i eller forsøger at afspille radio over nettet. Hvad kan jeg føre?? Alle
ideer modtages med kyshånd..

Kennet

Fra : Bent F.

Dato : 02-01-04 15:46

Pernille og Kennet wrote:
> [...]
> Uanset om jeg sætter en CD i eller forsøger at afspille radio over
> nettet. Hvad kan jeg føre?? Alle ideer modtages med kyshånd..

Hej

Jeg mener du skal gå i kontrolpanel/lydenheder under standardenheder skal du
vælge det rigtige lydkort, så skullel det virke.

mvh Bent

Fra : kk

Dato : 02-01-04 16:07

> [...]
> Ingen fejlmeddelelser overhovedet, men ingen lyd?! Uanset om jeg sætter en
> CD i eller forsøger at afspille radio over nettet. Hvad kan jeg føre??

Banalt, men se lige efter at du bruger det rigtige stik til højttalerne
og at de er i orden og vol. justeret.
kk

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 17:16

> Banalt, men se lige efter at du bruger det rigtige stik til højttalerne
> og at de er i orden og vol. justeret.
> kk

Det er ikke banalt - tværtimod. Men de er nu også OK. Jeg forstår intet. Kan
jeg afinstallere lyden og genistallere helt forfra?

Kennet

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 02-01-04 17:18

> Banalt, men se lige efter at du bruger det rigtige stik til højttalerne
> og at de er i orden og vol. justeret.
> kk

Men nu skiftede jeg til et andet udstik, så nu virker det.... Så jeg skulle
bare tjekke kablerne *s*. Men mange tak for hjælpen omkring opdateringen.
Jeg havde ikke fundet ud af det uden jeres hjælp - takker.

Kennet