[MySQL] returnere relevante rækker.
Fra : Martin Mouritzen

Dato : 30-11-00 00:33

Hellow,
Jeg har 3 tabeller, users, usersonline og relevant_users hvori de alle
er knyttet sammen på feltet "ID"
Jeg vil gerne have returneret de rækker fra tabellen users hvor feltet
ID findes i tabellen relevant_users og som samtidig IKKE er i tabellen
usersonline

f.eks. har jeg
tabellen users:
ID:1 Name: Viggo
ID:2 Name: Otto
ID:3 Name: Testbruger
ID:4 Name: Martin

relevant_users:
ID:2
ID:4

og usersonline:
ID:1
ID:4

Jeg vil så gerne have returneret ID:2
Håber der er nogen der kan hjælpe.
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 30-11-00 07:27

Martin Mouritzen wrote:

> [...]
> --
> Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
> The truth is out there! Does anyone know the URL?

Den nemme:

SELECT id, name
FROM users
WHERE id IN (SELECT id FROM relevant_users)
AND NOT id IN (SELECT id FROM usersonline)

--
Lauritz

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 30-11-00 10:43

Hail Lauritz Jensen <lauritz2@hotmail.com>. Walk in wisdom toward them
that are without,

>Den nemme:

Som ikke virker fordi det er MySQL :-/
--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Mouritzen.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-11-00 15:08

Martin Mouritzen wrote:

> Hail Lauritz Jensen <lauritz2@hotmail.com>. Walk in wisdom toward them
> that are without,

> Som ikke virker fordi det er MySQL :-/

Jeg går ud fra at det er manglende subselects du refererer til.

Kan MySQL håndtere outer join? I så fald kunne du lave et outer join, og
kun medtage de elementer, der indeholder NULL.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 05-12-00 13:21

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Martin Mouritzen
<martin@fez.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg fandt ud af det selv efter meget besvær
Hvis nogen skulle være interesseret:

SELECT
   relevant_users.ID,
   users.username AS username