Elforbrug - saltvandsakvarium
Fra : Kristian Rud & Marle~

Dato : 02-01-04 13:25

Hej NG'ere!

Er der nogle af jer derude der kan give et bud på hvad elforbruget er i et
saltvandsakvarium ?, er sikkert meget afhængig af størrelsen på akvariet!.

Mvh. Kristian.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-01-04 14:27

Kristian Rud & Marlene Vikkelsø wrote:
> Hej NG'ere!
>
> Er der nogle af jer derude der kan give et bud på hvad elforbruget er i et
> saltvandsakvarium ?, er sikkert meget afhængig af størrelsen på akvariet!.

Det er korrekt.

Jeg ved ikke meget om saltvand, men min fornemmelse siger mig noget i
retning af følgende.

Tag f.eks. et 250L akvarie; det belyses f.eks. med 2 x 250W HQI lamper,
så det er vel de første 550W. Dertil kommer måske lidt blåt lys om
natten; Det er vel ca. 30W for et 18W rør.

Så kommer opvarmningen, der i nogen grad varetages af lys og al
teknikken i akvariet.
Igen afhænger det af størrelsen, men også f.eks. forskellen imellem
rumtemperatur og den ønskede temperatur i akvariet samt evt. isolering.
Dog er denne del af beregningen ikke væsentligt anderledes end ved et
ferskvandsakvarie.

Du har også typisk nogle pumper, der bruger noget strøm, men med 50-100W
dækkes det meste af det vel også.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Henrik

Dato : 02-01-04 18:20

"Kristian Rud & Marlene Vikkelsø" <asdfghjkl8@teliamail.dk> skrev i en
meddelelse news:bt3nu1$qjs$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> saltvandsakvarium ?, er sikkert meget afhængig af størrelsen på akvariet!.

Jeg bruger ca.27 Kwh hverdag i mit saltvandsakvarie hvoraf de 21 Kwh er for
lyset, resten er de mange pumper.

Vh
Henrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-04 19:51

"Henrik" <henrikre@movefrickes.duvednok> wrote in message

> Jeg bruger ca.27 Kwh hverdag i mit saltvandsakvarie hvoraf de 21 Kwh
> er for lyset, resten er de mange pumper.
Vauw - ca. 13.000 dask om året til 1 akvarium. Det er godt nok et
strømforbrug, der vil noget.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-01-04 18:49

> [...]
> saltvandsakvarium ?, er sikkert meget afhængig af størrelsen på akvariet!.

At opstille nogle bud på et strømforbrug, er stort set umuligt, især når
man ikke kender nogle parametre overhovedet.
I et andet indlæg er nævnt et 250 liters akvarie, så lad os gå ud fra den
størrelse.
Til et 250 liters akvarie, vil 1x150w eller optimalt 1x250 w være nok,
plus blå rør. De blå rør kan dog til dels undværes ved at købe nogle af de
nye MegaCrome pærer fra Giesemann, dog skal der være lidt blåt til at
lægge fiskene i seng på. En belysningstid på 9-10 timer om dagen er
formentligt nok.
Et par pumper kommer du ikke udenom, men ca 150w iforbrug til
cirkulations pumperne er nok ikke helt ved siden af.
Hvis du vælger at lave akvariet med sump, skal der også en returpumpe på
der, den kunne klare at løfte vandet, og derfor bruger den formentligt mere
strøm af den grund. Hvis du vælger HQI og nogle powerhead pumper behøver du
ikke at komme varmelegeme i, da pumperne af giver en del varme.
Plus strøm til hvad der med tiden kommer til at andet tilbehør.

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-01-04 20:36

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse

> "Kristian Rud & Marlene Vikkelsø" <asdfghjkl8@teliamail.dk> skrev i en
> meddelelse news:bt3nu1$qjs$1@news.cybercity.dk...

akvariet!.

Glemte lige en ting! Hvis I ikke har nogen ideer om at holde
stenkoraller, behøver I ikke halt så meget
lys over akvariet, til det tidligere nævnte 250 Liters akvarie, vil
4x30 W være nok.

Carsten

Fra : Kim Adersen

Dato : 04-01-04 01:56

> [...]
>
>Er der nogle af jer derude der kan give et bud på hvad
>elforbruget er i et
>saltvandsakvarium ?, er sikkert meget afhængig af

Strømprisen på et saltvandsakvarie afhænger primært af, hvor
meget og hvilket lys man ønsker over det, som så igen
afhænger af, hvilke koraller man kommer i.

Man kan derfor ikke sætte pris på et akvarium, (det gælder
forøvrigt både salt og ferskvand), uden at vide, hvad man
ønsker at opnå med det. I ferskvand har man det med at lade
den fysiske størrelse på akvariet være en begrænsning for,
hvor meget lys man kommer over. Det er rent teoretisk noget
pladder. Man kan f.eks snildt forestille sig et 250L med 4
rør over, kunne køres mindst lige så godt med 2 rør. Eller
at det man kommer i måske kræver en anelse mere lys, så man
i virkeligheden skulle have haft 6 rør, men akvariets
fysiske størrelse gør at det ikke er muligt, sådan
umiddelbart.

Da vi desværre er bosat i et land, hvor liberaliseringen af
el-selskaber, jantelov samt monopoler stortset har frit
spil, så er vi uhyre fokuseret på el priserne, (med rette).
Dette får desværre også den effekt, at vores dyr engang
imellem må nøjes med, hvad vi nu engang har råd til. Vi
saltvandsakvarister er dog oftest en del mere enthusiastiske
end mange ferskvands akvarister. Vi læser meget om de dyr vi
kommer i vores akvarier, med det resultat, at vi oftere
ryger ud i dilemmaer med el priserne, fordi vi ved hvad
vores dyr kræver af f.eks lys. Så må man tage en beslutning,
enten tage chancen og lade dem få det man har råd til, eller
gå efter den fulde effekt og fyre løs af de dyrebare
kilowatt timer. Der findes ikke rigtig nogen middelvej, det
er enten eller.

Så hvis du/i står i en situation, hvor i overvejer saltvand,
så skal i først og fremmest gøre op med jer selv, om i vil
betale det som det koster at drive, (dvs. i skal sådan set
gøre op med jer selv, hvad det er i ønsker at komme i
akvariet), og derefter vurder om det er det i har råd til.

Mit eget akvarium, som stort set opfylder alle behov hvad
lys angår, det koster ca. 6kwh om dagen. Men det er så også
kun på 430L (pluds 100L sump) og drives af 1 x 400watt HQI
lampe, samt 2 x 39watt T5 rør plus lidt pumper der ikke er
de væsentligeste strømsluger.

Om et par uger regner jeg med at udskiftet HQI lampen med 4
x 39watt T5 som forsøgsmæssigt vil køre for at se om det
ændre noget nævneværdigt. Det er dog muligt, og hvis der er
plads, at jeg ændre det til 6 x 39watt rør. Jeg forventer
ikke den store besparelse, da jeg samtidig vil hæve antallet
af lystimer. Det er altså udelukkende for at teste mit
akvarium med kun T5 rør. Der vil være mulighed for at læse
om dette på min hjemmeside, http://akvariet.terrabyte.dk

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-04 17:25

"Kim Adersen" <kim@reefers.dk> wrote in message

> Da vi desværre er bosat i et land, hvor liberaliseringen af
> el-selskaber, jantelov samt monopoler stortset har frit
> spil, så er vi uhyre fokuseret på el priserne, (med rette).

Ovennævnte betyder intet - det gør derimod elafgifterne!

> imellem må nøjes med, hvad vi nu engang har råd til. Vi
> saltvandsakvarister er dog oftest en del mere enthusiastiske
> end mange ferskvands akvarister.

Det var da noget af en melding. Hvordan hænger uhæmmet energifråds sammen
med entusiasme?

Mine søde små tanganyikaer kræver næsten intet lys - er jeg så
uentusiastisk?

vh
Jan

Fra : Kim Adersen

Dato : 06-01-04 01:01

17:25:08 >>>
>af
>rette).
>
>Ovennævnte betyder intet - det gør derimod elafgifterne!

Nå ikke? Så afprøv du lige liberaliseringen af
elselskaberne.

>enthusiastiske
>
>Det var da noget af en melding. Hvordan hænger uhæmmet
>energifråds sammen
>med entusiasme?

Det mener jeg bestemt heller ikke jeg skrev.

>Mine søde små tanganyikaer kræver næsten intet lys - er
> [...]

Måske, måske ikke. Faktum er, at rigtig mange
ferskvandsakvarister driver et ganske almindeligt
selvskabsakvarium. Utrolig mange kan f.eks ikke få planterne
til at holde sig, og trods det efterhånden kendte trix med
Co2, er der rigtig mange der ikke bruger det. De er
akvarister for hyggens skyld, men ikke for enthusiasmen.
(Dette var blot et eksempel).

Nu har tanganyia chikilder ikke det store behov for planter
i deres normale biotop, (men gerne alger). Er du f.eks klar
over præcis hvor dine planter kommer fra, hvor meget/lidt
lys, co2, pH værdi og nitrat som de kræver? Måler du
nogensinde phosphat i dit akvarium. Hvorfor måler du evt.
nitrit?
Dette er blot nogle ganske få ting, som hvis vi skal
sammenligne med saltvand, vi er nødtil at vide lidt om, hvis
vi tager udgangspunkt i planter kontra koraller. Der er
pokkers til forskel på, at købe en javabregne til 20,- og så
en koral til 500,- Selvom det i begge tilfælde er kedeligt
hvis de dør, så tror jeg nok man tænker en ekstra gang over
500,- fremfor en 20ér.

Bevars, ikke alle saltvandsakvarister er lige
enthusiastiske, men prisen er oftest afgørende for, hvor
langt man ønsker at gå med det. Et typisk fyldt beplantet
selskabsakvarium på 400L koster under 10.000, tilsvarende
koster et saltvand ikke under 20.000 (oftest). Man er ganske
naturligt nødtil at være en smule mere enthusiastisk,
medmindre man vil tabe sine dyr og dermed sine penge.

Det nytter altså ikke at man med saltvand køber ekstremt
lyskrævende koraller og smider dem under almindelige
lysstofrør. De vil ganske enkelt dø. Men for at man kan
vide, hvilke der er ekstremt lyskrævende, så er man oftest
nødtil at sætte sig mere ind i det, end man typisk vil gøre,
når man går ned til sin lokale fiske pusher og køber 10
planter for 100,- til sit ferskvandsakvarium.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 08-01-04 01:28

23:24:40 >>>

>Den har ikke hafte en hujende fis indflydelse. Problemet
>ved denne
>liberalisering, er at konkurrencen kun kan påvirke en
>forsvindende lille del
>af elprisen, hvorfor folk i almindelighed er revnende
>ligeglade med hvem,
>der leverer elektronerne.

Det ved jeg da ikke.. Små 60 øre pr. kilowatt, det er dælme
mange penge,
hvis du har et akvarie der bruger 4 kilowatt om dagen.

>Ja ja - og jeg kender en sønderjyde, der drikker for
meget.
>Er sønderjyder
>fordrukne?

Vil du virkelig have et svar på det?

>planter
>klar
>
>Nå det mener du. En smule nuancering ville nok klæde dig.

Tak!

>Ja - hvorfor i alverden skulle jeg ikke være det. Altså i
>den udstrækning,
>det har relevans. Men det ville dog være åndsvagt at fise
>rundt at måle på
>værdier, som jeg er sikker på at jeg har under kontrol.
Jeg
>er akvarist -
>ikke wannabe-laborant.

Godt for dig. Men prøv så at undersøg, hvor mange der er af

din slags med ferskvandsakvarier.

Oftest, ja.

Mvh/Greetings
Kim Andersen