Hvor køber man dette netkort:
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 02-01-04 02:29

Kortet hedder flg:
Orinoco Gold card

Men, jeg kan ikke finde det hos nogen dansk forhandler ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-01-04 03:30

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

>Orinoco Gold card

Kan du evt. bruge et Avaya Silver?

Avaya Silver er i familie med Orinoco Gold. Dvs. kommer fra samme
koncern og kan efter sigende bruge de samme drivere. Førstnævnte kan
du faktisk købe i Bilka sammen med en gateway for 699,-.

Jeg har selv lige købt sådan et sæt. Har ikke prøvet det af under
Linux endnu, men det ser ikke ud til at være noget problem. Der følger
endda originale Linux-drivere med, men jeg skal ikke kunne sige, om de
er værre eller bedre end Linux-kernens eget hermes-modul.

Gatewayen er ren Mickey Mouse - man kan slå WEP til, og så er
mulighederne for sikkerhedskonfiguration ved at være udtømte - men
hvis man bliver træt af den, kan man jo skille den ad. Der sidder
faktist et Silver kort mere inden i den. Sjovt nok er slægtskabet så
tæt, at den præsenterer sig som Orinoco, selv om der står Avaya på
den, så måske står der også Orinoco på kortet indeni.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 02-01-04 04:21

> Kan du evt. bruge et Avaya Silver?

Er der connector til extern antenne på ?
Har du evt link til kortet ?

> faktist et Silver kort mere inden i den.

Hmm, er det helt magen til det andet kort ?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-01-04 09:11

Fidolinux.dk wrote:

> Er der connector til extern antenne på ?
> Har du evt link til kortet ?
Ja - den har connector - den samme.
Kender du nogle steder i DK hvor man billigt kan købe det type connector
løst?

> Hmm, er det helt magen til det andet kort ?
Mener du:
- Silver kortet i forhold til det gold du havde kig på?
      I så fald er der den forskel at silver kun kan levere 64       bit
WEP-kryptering
- Silver kortet i Access pointet i forhold til det løse?
      I så fald kunne jeg forestille mig at der måske er en             anden
firmware på. Dette kan der vidst rettes op på...

MVH
Mads

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 03-01-04 01:42

Jeg var i bilka idag for at lede efter dette sæt, men fandt det ikke.
Har det evt et andet mærke når det sælges i bilka ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-04 19:01

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

>Jeg var i bilka idag for at lede efter dette sæt, men fandt det ikke.
>Har det evt et andet mærke når det sælges i bilka ?

Det er en kasse på 26x26x11 cm. Mest hvid, dog orangebrun i den ene
side. I Kolding-afdelingen er den låst inde i et skab. Teksten på
kassen er:

AVAYA communication

Wireless
Hime/SOHO System
Laptop Only
Silver

Wireless Internet
Access and
Networking:
Feast adn Easy for
Home/SOHO

YOUR WIRELESS BROADBAND CONNECTION

Desuden sidder der et stort klistermærke med noget, der ligner Bilkas
eget varenummer og beskrivelse:
046505-160
AVAYA
TRÅDLØST NETVÆRK
PCMCIA KORT OG ACCESS POINT

Bemærk, som andre har skrevet, at Silver-modellens firmware er
begrænset til 40/64 bit WEP kryptering (man kan dog snyde driveren til
at opgradere firmwaren til Gold og derved få 104/128 bit WEP).

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er 40/64 bit dog ikke noget stort
tab i sikkerhedsmæssig sammenhæng, da 104/128 bit WEP alligevel kun er
ca. dobbelt så svært at bryde, hvor det egentlig burde være 2^64 gange
så svært. Men det kan betyde, at man afskærer sig fra at bruge sin
bærbare på andre netværk, som kun understøtter 104/128 bit WEP eller
endda WPA.

(Er der egentlig nogen der har erfaring med, hvilken krypteringsgrad
der typisk er nødvendig på offentlige hot spots eller de hoteller, der
tilbyder trådløst net?)

Hvis du kigger lidt tilbage i gruppen, kan du finde en tråd, som jeg
har startet vedr. 16-bit PCMCIA WLAN-kort. Her blev Zyxel B-120
foreslået. Det er tilsyneladende også 16 bit, og det understøtter både
WPA og 104/128 bit WEP. Men jeg kender ikke Linux-understøttelsen for
dette kort.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe det
væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-04 22:54

Allan Olesen <asdfgerw@c.dk> wrote:

>(man kan dog snyde driveren til
>at opgradere firmwaren til Gold og derved få 104/128 bit WEP)

Viste sig at være delvist forkert. De værktøjer, der er i omløb til
PC, fungerer kun med Orinoco, ikke med Avaya.

På nogle bærbare Mac-modeller kan opgraderingen derimod foretages på
alle kort i familien. Men det er jo de færreste, der lige sidder med
en bærbar Mac.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TAXfromDK