CD-Cops ver. 1.21 #3868
Fra : Andreas S. Andersen

Dato : 02-01-04 00:59

Hej.

Jeg har netop fået programmet "Rod i Sproget" i julegave, og vil meget gerne
bruge det, men jeg gider ikke at sætte cden i hver gang. Det betegner jeg
som både tidskrævende og irriterende, da det slider på cden.

Findes der ikke en måde at slippe for dette?
Det må da være lovlogt - jeg har jo cden!
Jeg kan ikke finde noget sted i registreringsdatabasen der er sat til at
undersøge mit cd-rom drev, menm det må jo være der.

Der skulle vel ikke være en der kendte til en crack eller crack?

Venlig hilsen
Andreas

Fra : Martin

Dato : 02-01-04 04:20

Andreas S. Andersen wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke finde noget sted i registreringsdatabasen der er sat til at
> undersøge mit cd-rom drev, menm det må jo være der.
Jeg mener også det er lovligt, men hæng mig ikke op på det.

Jeg bruger selv en kombination af 2 programmer, nemlig Blindread til at
snuppe et image af CDen og Deamon-Tools til at mounte imaget på et
virtuelt CD-ROM drev. Så slipper jeg for at sidde og skifte CD'er når
jeg gerne vil spille div. spil/bruge div. programmer.

MVH
Martin

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-01-04 10:33

"Andreas S. Andersen" writes:

> Findes der ikke en måde at slippe for dette?
> Det må da være lovlogt - jeg har jo cden!

Faktisk, er det ikke lovligt at omgå en kopispærring med henblik på at
kopiere et værk. Jvf.:

<http://www.digitalforbruger.dk/Members/erla/1042418255316951742>

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-04 10:42

Jacob Atzen skrev:

>Faktisk, er det ikke lovligt at omgå en kopispærring med henblik på at
>kopiere et værk. Jvf.:
>[...]

Den tekst handler om musik. Det er slet ikke lovligt at kopiere
programmer som udgangspunkt.

Imidlertid skal man være noget af stor idiot for at anlægge sag
mod én der har købt cd'en og benytter en harddiskkopi på sin egen
computer til daglig.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-01-04 11:50

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Den tekst handler om musik. Det er slet ikke lovligt at kopiere
> programmer som udgangspunkt.

Det har du ret i.

Fra <http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/>:

Når det drejer sig om edb-programmer (herunder
f.eks. computerspil) er reglerne helt anderledes. I loven om
ophavsret er de undtaget fra retten til privat kopiering og
retten til udlån. Det betyder, at du kun må gøre det som er
tilladt ifølge programmets licensbetingelser.

Du må dog altid tage en sikkerhedskopi af programmet, hvis det
er nødvendigt for benyttelsen af det.

Så blev jeg det klogere

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-04 11:58

Jacob Atzen skrev:

>Fra <http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/>:

Jeg går nu hellere direkte til lovene selv om det også kan være
en fordel at læse hvordan de udlægges.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-01-04 14:09

Jacob Atzen wrote:

> Du må dog altid tage en sikkerhedskopi af programmet, hvis det
> er nødvendigt for benyttelsen af det.

Ja, det står i paragraf 36 afsnit 2. Men paragraf 36
afsnit 1 tillader enhver fremstilling af eksemplarer
som er nødvendige for, at den pågældende kan benytte
programmet til dets formål.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0016429.htm#P36

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-01-04 11:21

Jacob Atzen wrote:

> Faktisk, er det ikke lovligt at omgå en kopispærring med henblik på at
> kopiere et værk. Jvf.:

For det første findes der ikke nogen kopispærring.
(Med mindre det er implementeret i hardware f.eks.
vha af en dongle). Hvis data kan læses fra en CD,
så kan de kopieres. I øvrigt er det noget pjat at
lave en lov der siger, at man ikke må kopiere en
CD, der ikke kan kopieres.

Endeligt har man faktisk lov til at kopiere
computer programmer i nogle tilfælde:
1) Du må backupkopiere programmet.
2) Du må lave kopiere i det omfang det er
nødvendigt for din brug af programmet.

Det kan meget vel være nødvendigt at kopiere et
program ind på harddisken, også selvom programmet
egentlig er lavet til at køre fra et eksternt
medie. Der kunne f.eks. være tilfælde hvor du
ikke har den rigtige type drev i den maskine, der
skal køre programmet. Det kan være du har et
brugbart drev, men det skal bruges til et andet
formål. Endeligt kan det være, man har et drev,
som man tidligere har kunnet køre programmet fra,
men nu er drevet defekt.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Platte Povl

Dato : 03-01-04 00:24

Andreas S. Andersen wrote:
> [...]
> undersøge mit cd-rom drev, menm det må jo være der.
>
> Der skulle vel ikke være en der kendte til en crack eller crack?

alcohol 120% kan lave et image af din CD-ROM, som bagefter kan mountes i
windows som en virtuel CD-ROM disc. Det udmærker sig især ved at medtage
mange inforamtioner når det laver dette image, så ofte vil din virtuelle
CD-ROM .. virke.
Ellers findes der CloneCD, som har samme funktionalitet.

Begge kan downloades i testversioner, og er kun til lovlige backups af
CD'er man har købt..

Held og lykke med dit ( ? ) sikkerhedsproblem. ( ? )

VH
Platte Povl

--
"Your father was a fish. You evolved

from an egg laid in water, fertilized by
    a sperm fish swimming upstream -
just as salmon swim up stream to

fertilize female egg laid in the water.

Maybe, you should worship a fish god."