Skoletandlægen
Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:09

Jeg har lige været hos tandlægen med min datter på 7 år.
Den ene fortand nederst, er nu faldet ud og når man kikker
ind i munden på hende kan man se at der er 2 nye tænder
på vej. Skoletandlægen har intet bemærket eller sagt til mig.

Mit spørgsmål er:
De 2 nye tænder i undermunden som man kan se er på vej,
sidder, syntes jeg uhyggeligt skævt inde i munden på hende,
er det normalt ?

Jeg ved godt at der lige skal være plads til dem, at
mælketænderne skal ryge ud først inden der er ordentlig
plads, men vil de sætte sig "lige" jeg mener "rette" sig ud
med tiden ?

Skoletandlægen så at de begge var på vej samt hvordan de
var pladseret, men sagde intet, og vores datter har altid haft
pæne og lige tænder samt ingen huller, skader og lignende
overhovedet.

Mvh
Kim
En Lidt Bekymret Far.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 22:24

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er:
> De 2 nye tænder i undermunden som man kan se er på vej,
> sidder, syntes jeg uhyggeligt skævt inde i munden på hende,
> er det normalt ?

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan du definerer skævt ? Sidder de ligesom
for langt tilbage ? Eller bare skævt ?
Vores ældste søn på 10, har 2 gange fået trukket mælketænderne ud, fordi den
nye tand allerede var kommet op, lige bagved mælketanden.
Det så også frygtelig skævt ud i starten, men det har rettet sig og sidder
nu fremme, hvor de skal.
Du kan jo evt. ringe og spørge tandlægen...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:49

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev
> Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan du definerer skævt ?

Skævt = ikke lige.

> Sidder de ligesom
> for langt tilbage ?

Den ene gør syntes jeg, men jeg er jo heller ikke børnetandlæge.

> Eller bare skævt ?

Begge sidder skævt, ja.

> Vores ældste søn på 10, har 2 gange fået trukket mælketænderne ud, fordi
den
> nye tand allerede var kommet op, lige bagved mælketanden.

Nu er vores datter jo kun 7 år, men den ene tand er nemlig
på vej op lige bag mælketande, som er lidt løs ( rokketand ).

> Du kan jo evt. ringe og spørge tandlægen...

Det tror jeg også jeg gør, selvom det ikke er 2 mdl
siden vi var der sidst.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 23:30

> Nu er vores datter jo kun 7 år, men den ene tand er nemlig
> på vej op lige bag mælketande, som er lidt løs ( rokketand ).

Vores søn var også omkring de 7 år, første gang, at tandlægen måtte trække
en mælketand ud.
Det kan være, at din datter lige skal have lidt hjælp til, at få mælketanden
ud, hvis den ikke rokker nok til, at falde ud selv snart.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-01-04 22:29

> [...]

> De 2 nye tænder i undermunden som man kan se er på vej,
> sidder, syntes jeg uhyggeligt skævt inde i munden på hende,

Slap af!
Sådan har alle mine 4 unger set ud, og de har alle fået nydelige tandsæt
uden nogen form for hjælp.
Af og til ser det ud, som om de nye tænder er kastet ind i munden på de arme
børn, men giv dem tid til at finde på plads.
Tandlægen fortalte i sin tid, at min datter havde både underbid, krydsbid og
skæve tænder, så jeg kunne godt indstille mig på et langt, besværligt og
dyrt (for kommunen) tandretningsforløb.
Det havde jeg det så dårligt med en måneds tid: stakkels pige...
Efter et år var miraklet sket: alle dårligdommene havde rettet sig af selv,
og biddet var fejlfrit.

Så vidt jeg er orienteret, skal det meste af gebisset være "beholde-tænder",
før man kan vurdere, om der er grund til at lave tandretning - jeg kender en
del i 5 - 6 - 7. kl., der får rettet tænder, men ingen yngre børn.

Hilsen Inger

Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:44

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev
> Slap af!

Slapper jeg mere af end nu så møjer jeg mig sq i bukserne du !!!

> Efter et år var miraklet sket: alle dårligdommene havde rettet sig af
selv,
> og biddet var fejlfrit.

Dejligt ik ?

> [...]
en
> del i 5 - 6 - 7. kl., der får rettet tænder, men ingen yngre børn.

Det rart at høre Inger, tak for svaret.

Mvh Kim

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 05-01-04 09:29

> "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev

Vores skoletandlæge sagde om Emmas nye blivende tænder - at det jo er en
voksen kvindes tænder i et barns mund - altså, at tænderne som regel finder
plads, efterhånden som munden vokser til.

mvh
anne lise