Hvad laver sundhedspljersken?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 30-12-03 21:58

- min kone er jo gøjgravid og fortæller at der vil komme en sunhedsplejerske
i vort hjem på et tidspunkt.... Hvorfor gør der det? Hvad skal hun komme
rendende her for?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-12-03 22:06

Hej

Martin / Fårevejle wrote:
> - min kone er jo gøjgravid og fortæller at der vil komme en sunhedsplejerske
> i vort hjem på et tidspunkt.... Hvorfor gør der det? Hvad skal hun komme
> rendende her for?

Hun *skal* ikke komme rendende. Det er et tilbud fra komumen om at jeres
barn kan få en simpel undersøgelse med hensyn til vægt og motorik.
Derudover kan hun rådgive hvis numsen ikke holder op med at være rød,
barnet ikke vil spise, tilbud til nybagte forældre mm.

Kort efter din kone har født vil hun kontakte jer for at lave en aftale
og denne har man så lov til at sige nej tak til.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 22:23

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
> - min kone er jo gøjgravid og fortæller at der vil komme en
sunhedsplejerske
> i vort hjem på et tidspunkt.... Hvorfor gør der det? Hvad skal hun komme
> rendende her for?

Sundhedsplejesken plejer som regel, at veje og måle barnet og følge lidt med
i , hvordan barnet udvikler sig. F.eks. hvornår kan barnet vende sig, kravle
osv. Senere giver hun ( det er som regel en hun )også gode råd om mad +
opskrifter til barnet. Derudover hjælper hun med evt. spørgsmål i måtte
have.

Vi havde sundhedsplejesken ude, allerede dagen efter fødslen, da jeg fødte
ambulant hver gang. Hun kunne så lige tjekke, at alt var OK, at barnet ikke
havde for meget gulsot osv.

I har mulighed for allerede nu, at møde sundhedsplejesken, hvis i vil kigge
hende lidt an, inden barnet kommer

Sundhedsplejesken kommer jævnligt, det første år i barnets liv og hvis i
ønsker det også en enkelt gang, når barnet er fyldt 1½ år.
I bestemmer selvfølgelig selv, hvor tit og om i ønsker, at hun skal komme,
men hun kan være en meget god hjælp.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 30-12-03 23:03

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ønsker det også en enkelt gang, når barnet er fyldt 1½ år.
> I bestemmer selvfølgelig selv, hvor tit og om i ønsker, at hun skal komme,

Du bor tydeligvis ikke i Københavns kommune. Der prøver de at lave
mødregrupper, så sundhedsplejersken kan tage 6-8 mødre på et møde. Man skal
nærmest tigge om at få besøg.

Hun er faktisk en dejlig hjælp, når man er førstegangsfødende. De fleste
mødre opfatter hende som en støtte - uanset uddannelsesniveau og øvrig grad
af velfungerethed. Hun forventer heller ikke, at huset er rent, eller at der
er kaffe på kanden. Hun er moderens støtte - ikke kontrollant.

Når det er blevet præsenteret som: 'og så kommer sundhedsplejersken', så er
det nok, fordi de fleste mødre gerne vil have hende.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 23:16

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du bor tydeligvis ikke i Københavns kommune. Der prøver de at lave
> mødregrupper, så sundhedsplejersken kan tage 6-8 mødre på et møde. Man
skal
> nærmest tigge om at få besøg.

Nej, sidst vi havde SP på besøg, boede vi på Djursland. Det er 4 år siden.
Jeg har hver gang, selv ringet til SP`en, lige efter fødslen, da det har
været betryggende lige, at få barnet tjekket, en ekstra gang, da vi jo altid
er taget hjem 2 - 4 timer efter fødslen.
De har været meget flinke til, at komme hver gang. Synd, at det er så svært
i Kbh. Kommune.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nette

Dato : 31-12-03 01:08

"Tine Andersen" skrev i en meddelelse

> Du bor tydeligvis ikke i Københavns kommune. Der prøver de at lave
> mødregrupper, så sundhedsplejersken kan tage 6-8 mødre på et møde. Man
skal
> nærmest tigge om at få besøg.

Det er heller ikke alle steder, man kan få hende til at komme på besøg før
fødslen. Jeg ved, man kan her i Århus, men der er mange steder, hvor det
slet ikke bliver tilbudt.

Nette

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 31-12-03 08:07

> [...]
> Du bor tydeligvis ikke i Københavns kommune. Der prøver de at lave
> mødregrupper, så sundhedsplejersken kan tage 6-8 mødre på et møde. Man

Jeg bor også i Københavns Kommune og har ingen problemer haft med at få
vores sundhedsplejerske ud. Jeg fødte ambulant den 7. april i år, og
foreløbig har hun været på 4 besøg, og kommer her i det nye år for at lave
boelprøve. Her kommer hun så kun ved 1½ år, hvis der er et specielt behov
for det, ellers er det skåret væk.

Jeg er superglad for vores sundhedsplejerske, hun har også en telefontid et
par dage om ugen, hvor man kan ringe, hvis man lige har et spørgsmål man har
brug for at få vendt med hende.

Held og lykke med familieforøgelsen.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-12-03 08:35

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> writes:

> Du bor tydeligvis ikke i Københavns kommune. Der prøver de at lave
> mødregrupper, så sundhedsplejersken kan tage 6-8 mødre på et
> møde. Man skal nærmest tigge om at få besøg.

Hmmm.... jeg mener at at 3 - 5 besøg inden for det første års tid er
almindelitg i Københavns Kommune. Vi har i hvert fald ikke haft
problemer med at få besøg af sundhedsplejsken, og bor på Nørrebro.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 31-12-03 11:48

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm.... jeg mener at at 3 - 5 besøg inden for det første års tid er
> almindelitg i Københavns Kommune. Vi har i hvert fald ikke haft
> problemer med at få besøg af sundhedsplejsken, og bor på Nørrebro.

OK - indrømmet: min viden er 6 år gammel. Den gang - i NordVest - var der
ingen sundhedsplejersker, der ville arbejde. De resterende tapre var så
overbebyrdede med narkomanmødre og 16-årige mødre, at vi andre kunne rende
og hoppe.

Og selv ikke før kunne man få besøg efter 8 mdr. Det var helt udelukket.

Tine

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 31-12-03 12:02

> [...]
> og hoppe.
>
> Og selv ikke før kunne man få besøg efter 8 mdr. Det var helt udelukket.

Det er sjovt (meget dejligt) som tingene har ændret sig. Vi bor i Nord Vest
og fik da vores første pige for snart 5 år siden og der var heller ikke
nogen problemer. Men igen vi har også bare en suveræn sundhedsplejerske, så
om vi bare har været heldige ved jeg ikke.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Tine Andersen

Dato : 31-12-03 12:15

"Dorthe Eshington" <Dorthe(fjerndette)@Eshington.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen problemer. Men igen vi har også bare en suveræn sundhedsplejerske,

> om vi bare har været heldige ved jeg ikke.

Der var noget om, at de omorganiserede, så det blev et mere tiltrækkende
område. De flygtede i al fald da min søn blev født. Han er fra juli 97.

Nu var jeg også andengangsfødende, så måske de syltede mig lidt. Det gjorde
heller ikke så meget.

Det var da dejligt, at du fik den hjælp, du gerne ville have. Det kunne
næsten heller ikke blive værre.

Tine

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 31-12-03 14:16

> [...]
gjorde
> heller ikke så meget.
>
> Det var da dejligt, at du fik den hjælp, du gerne ville have. Det kunne

Jeg må da også indrømme, at da vi flyttede til området i 1995, havde det jo
ikke det bedste ry, men vi er heldigvis kun blevet positivt overrasket.

Men ærgerligt, at du ikke fik mere hjælp den gang.

Bor du her stadig ?

Mange hilsner Dorthe

Fra : Tine Andersen

Dato : 01-01-04 15:49

> [...]
> ikke det bedste ry, men vi er heldigvis kun blevet positivt overrasket.
>
> Men ærgerligt, at du ikke fik mere hjælp den gang.

Ja - ja. Vi købte hus, da de var til at betale. Og det er de jo ikke mere,
så nu bliver vi her

Ungerne er jo også store, og de behøver jo ikke sundhedsplejersker så meget
mere. Men jeg må da indrømme, at vi har sat dem i privatskole et par km mod
øst. De er nu 11 og 6.

TIne

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 01-01-04 15:54

> [...]
meget
> mere. Men jeg må da indrømme, at vi har sat dem i privatskole et par km

Dejligt, vi købte lejlighed, da de var til at betale og kommer nok heller
ikke herfra foreløbig.

Ja vores er jo nu ved at nå den alder, hvor vi skal til at tænke på skole.
Det er jo så lige pludselig helt andre ting man skal tænke på.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Tine Andersen

Dato : 01-01-04 15:58

> [...]
>
> Ja vores er jo nu ved at nå den alder, hvor vi skal til at tænke på skole.
> Det er jo så lige pludselig helt andre ting man skal tænke på.

Du får lige de lokale rygter:

Holbergskolen er ok, Lundehus er vist også til at have med at gøre.

Grundtvigsskolen har et meget tungt klientel (læs: Der bruges meget tid på
børn, der ikke taler godt nok dansk, når de ankommer).

De andre kender jeg ikke.

Tine

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 01-01-04 16:08

> [...]
>
> Grundtvigsskolen har et meget tungt klientel (læs: Der bruges meget tid på
> børn, der ikke taler godt nok dansk, når de ankommer).

Tak.

Kender du Grøndalsvænge Skole ?, for det er vist den vi hører til.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Tine Andersen

Dato : 01-01-04 16:14

> "Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak.
>
> Kender du Grøndalsvænge Skole ?, for det er vist den vi hører til.
>
> Mange hilsner Dorthe

Den ved jeg ikke noget om - jeg bor i den anden ende - oppe ved
Grundtvigskirken.

Tine

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 01-01-04 16:43

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den ved jeg ikke noget om - jeg bor i den anden ende - oppe ved
> Grundtvigskirken.
>
> Tine

Ok. Tak for de andre oplysninger.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Marianne

Dato : 01-01-04 19:07

Den skulle være OK. Området er efter sigende ved at blive mere
'ressourcestærkt', og det er en forholdsvis lille skole. Ellers ryk et nøk
længere mod Vanløse til Rødkilde Skole. Den synes vi i hvert fald er fin
(vores søn går dér).

mvh
Marianne

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 01-01-04 21:46

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længere mod Vanløse til Rødkilde Skole. Den synes vi i hvert fald er fin

Tak for informationen.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-12-03 12:14

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> writes:

> Og selv ikke før kunne man få besøg efter 8 mdr. Det var helt udelukket.

Vildt. Vi havde første besøg kort efter vi kom hjem fra
hospitalet. Det var nok her, behovet var størst. Siden har jeg også
kunne trække på hende, fx. i forbindelse med overgang til flaske-mæk,
og nu ifbm. forberedelse til overgangskost.

Der er også en "Sund-hus", hvor der en gang om ugen sidder en
sundhedsplejeske i nogle timer. Her kan man uanmeldt komme forbi, få
barnet vejet og stille spørgsmål. Det virker faktisk mægtig godt. Det
lyder som om, der (heldigvis) er sket en del siden dengang.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Anja

Dato : 31-12-03 17:06

> [...]
rende
> og hoppe.
>
> Og selv ikke før kunne man få besøg efter 8 mdr. Det var helt udelukket.

Jeg har også boet NV dengang og aldrig oplevet det du beskriver -
tværtimod så var den første der 2 dage efter vi var kommet hjem fra Riget.
Jeg oplevede en utrolig god støtte fra mine spér.

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Chr. L.

Dato : 31-12-03 10:55

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in message
> - min kone er jo gøjgravid og fortæller at der vil komme en
sunhedsplejerske
> i vort hjem på et tidspunkt.... Hvorfor gør der det? Hvad skal hun komme
> rendende her for?

Det er da for fedt at der kommer en i hjemmet der vil hjælpe jer!, jeg
glæder mig da til sunhedsplejersken kommer og giver råd og opmuntring til
os!, jeg syntes da endeligt jeg begynder at få lidt for mine skattepenge..

Chr.

Fra : Marianne

Dato : 31-12-03 14:09

> [...]
> os!, jeg syntes da endeligt jeg begynder at få lidt for mine skattepenge..

Jamen så kan du se frem til at glæde dig endnu mere.

Vuggestue, børnehave og skole bliver f.eks. også betalt vha dine
skattepenge. Og ligeså læge + vagtlæge, som de fleste børnefamilier kommer i
kontakt med. Og biblioteker, parker, legepladser. Det var såmænd også
tilfældet, da du selv var barn.

mvh
marianne

Fra : Chr. L.

Dato : 31-12-03 14:33

"Marianne" <ng@lundbak.dk> wrote in message

> [...]
> skattepenge. Og ligeså læge + vagtlæge, som de fleste børnefamilier kommer
> kontakt med. Og biblioteker, parker, legepladser. Det var såmænd også

Jo..men er det ikke de ting som bliver dårligere og dårligere??...mens
skatten er den samme....jeg er sikker på at dem i sundhedssektoren har
travlt..men hvorfor feks told og skat er bemandet til at klare den ene gang
om året vi alle sender selvangivelser ind fatter jeg ikke .

Chr.

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 13-01-04 18:48

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-04 20:13

Kristian Ørmen Pedersen (koep@koep.net) skrev:

> "Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

Hun skal se om jeres barn trives og vokser og svarer på spørgsmål om
dette og hint fra jer.

Henriette Døssing