At få maller til at yngle
Fra : LH

Dato : 30-12-03 19:33

Hej Folkens
Er der nogen som kan give lidt tips til, hvordan man får maller til at
yngle? Jeg tænker blandt andet på en "almindelig" sugemalle", hvor jeg
ved at en kokosnød skulle være god. Kan det passe at der kun skal være
et relativt lille hul i nøden? Og gør det forskel om hullet er i siden
eller i toppen?
I forhold til pansermaller har jeg lidt forskellige. Blandt andet
kobberpansermalle (?) og plettet. Det skulle ikke være umuligt at få dem
i leg, selvom de ikke er samme "race" eller hvad det hedder.

Nogle hotte tips?
Hilsen
Lars

Fra : Kalle

Dato : 30-12-03 22:00

Hej Lars
Du kan bruge en kokosnød. Skær et 2 cm hul i enden af nøden med en hulsav.
Skær så ca. 1/3 af nøden væk, så der er hul, der hvor du sætter nøden i
gruset, så er det også nemmere at få kokossen ud.
Men den bedste løsning til at få sugemaller til at yngle er nemt. Tag en
alm. ler urtepotteskjuler på ca. 12 cm og lav et hul ved kanten, størrelse
som en vinprop. Læg den i et hjørne og hannen vil indtage den. Når hannen og
hunnen er klar til parring sværmer hunnen omkring hulen og vups så sker det.
Husk at slibe kanterne med sandpapir, så fiskene ikke tager skade.
Jeg så ved en tilfældighed min hun aflægge hulen et besøg her til aften, så
jeg er rimeligt inspireret til at svare dig.
Hilsen fra Karsten

Fra : Jes

Dato : 30-12-03 22:29

Ja kokosnødder er et hit bruger dem til mine Ancistrusér. Corydoraser lægger
æg på ruden

Venlig hilsen

Jes
www.jeslynggaard.dk

---

Fra : JT

Dato : 30-12-03 22:47

Hej

Mine ansistrus maller ligger æg under de rødder der er i akvariet.
De har enda lagt æg under lavasten (de skarpe med masser af små huller) en
del gange.

Det mærkelige er at det næsten altid er sket når vandet er meget snavset,
lige inden rengøring af pumpe osv.

Så min konklusion er at det er vandkvaliteten i dit akvarie og ikke
materialet

Fra : Michael A

Dato : 02-01-04 14:41

Prøv at skrive hvilken malle du vil lave opdrat på, da fisk indenfor
grupperne stiller forskellige krav ved opdrat.

Mvh
-Michael-

Fra : Michael A

Dato : 02-01-04 15:10

Men hvis du vil have kobberpansermallerne til at yngle så prøv at fodder dem
godt inden opdrattet. Giv dem en masse frost fodder, rødemyg er rigtigt
godt.
I legeakvariet skal bunden(fint grus) være meget ren og rent køligt
vand(22-24C) hvilket fremmer legen. Dernæst skal der være god gennemluftning
i akvariet. Jeg syntes ikke du skal bruge et akvarie som er mindre end 50 L.
Ved opdrættet så fang den mest rovnsvære hun over i lege akvariet med 2-3
hanner eller måske en lille gruppe men i samme kønsfordeling. Fisken leger
om natten eller i skumringen og æggene vil sidde på ruderne en 3-6 cm under
overfladen. Efter legen fjern de voksne fisk. og tilsæt et svampemiddel
ellers kan æggene skimle. Efter min mening skal æggene flyttes så de klægger
i et akvarie uden bundlag. Så man kan følge udviklingen og se om der
overhovet er unger i akvariet. Hvis du flytter æggene så benyt meget
forsigtigt et baberblad æggene sidder godt fast på ruden. Et lille trix er
at bruge et akvarie på 30L. som klægge akvarie og så fylde dette op med vand
fra lege akvariet. Husk stabil temperatur (22-24C) og meget gennemluftning.
Jeg plejer at placerer æggene i et fiske net i overfladen, så der hele tiden
er strøm omkring dem (fra pumpen).
Æggene klægges efter en 4-5 dag.
Hvis æggene klægger er ungerne meget lette at opfodre. Ungeren er meget
svære at se, og i litterturen står der at de skal opfodres med infusorier.
Men jeg har med helt fodret dem fra starten med frosne cyklobs. Og efter en
lille måned kan de få forskellige hakket frostfoder, småt tørfoder o.l.
Men hvis fisken skal vokse hurtigt skal de efter en måned flyttes til et
meget støre opvækst akvarie. Jeg plejer at bruge et akvarie på 250 L

Mvh
-Michael-

Fra : LH

Dato : 05-01-04 20:59

Hej Michael (Og jer andre)
Tak for de gode svar. Desværre har jeg kun et enkelt akvarium, hvor der
er cichlider sammen med mallerne, så det sætter lidt grænser for, hvad
jeg kan gøre med temperatur m.v. Jeg leder efter små tips som kan gøre
det lidt mere sansynligt at der sker et eller andet, så som kokosnøden
til sugemallerne
Hilsen
Lars

Fra : Aardvark

Dato : 05-01-04 22:25

LH <LHFAKE@FAKE.DK> wrote in

> [...]
> hvad jeg kan gøre med temperatur m.v. Jeg leder efter små tips som kan
> gøre det lidt mere sansynligt at der sker et eller andet, så som

Vandskift...til Ancistrus..det er de helt pjattede med.
Med koldt vand ! (pas dog på de andre fisk..fisk kan faktisk blive
"forkølede").

/Aard