Skærme
Fijala 3554
Rengøring af LCD ?
Fra : Mithril

Dato : 30-12-03 19:02

Hvad bruger man til at rengøre sin LCD ?
Jeg har en våd-saviet fra dengang jeg havde en almindelig CRT, men er sgu
lidt ræd for at bruge den på min LCD hvis den nu gør skade på overfladen !

Hvad en LCD-overflade egentlig lavet af, er det bare plastic ?

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 30-12-03 22:36

Hej!

Jeg har flere gange renset LCD / TFT-skærme med meget "tyndt-blandet"
lunktent vand, samt en hårdtopvredet fnugfri klud. Der må IKKE komme
vand ind under "rammen"!
Til stoffer, som ikke forlader skærmen ved vand-kuren, kan der benyttes
et stykke køkkenrulle, med lidt sprit på.

Go For It!

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Ps. TFT-Skærmene er coatet med "plastik", så der skulle ikke være noget
i vejen for at rense dem.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 20:49

Bo M. Havmand wrote:

> Til stoffer, som ikke forlader skærmen ved vand-kuren, kan der benyttes
> et stykke køkkenrulle, med lidt sprit på.

Nej.. ikke køkkenrulle, det kan lave ridser.
Brug et blødt, fnugfrit viskestykke eller lignende.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 13:03

In article <3ff327df$0$153$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...
> Nej.. ikke køkkenrulle, det kan lave ridser.

Bilka's billige køkkenrulle til 60,- for 20 ruller er ganske
fortrinligt til pudsning af optik. Bruger det til mine briller sammen
med brillerens.

Men generelt bør man holde sig fra køkkenrulle, ja...

Har også gode erfaringer med COOP's billige papirslommetørklæder.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-01-04 15:25

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>
> Men generelt bør man holde sig fra køkkenrulle, ja...
>
> Har også gode erfaringer med COOP's billige papirslommetørklæder.

Hvordan får man erfaringer på det område. Kan du se ud af
varedeklarationen, om der er ridsende fibre i papiret ?

Morten Christensen
der ikke har lyst til at bruge en fladskærm til 2.500 kr. eller et par
briller til 4.000 kr. i en test.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 13:47

In article <3ff42df4$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
mc@mc.sletmig.cx says...
> Hvordan får man erfaringer på det område. Kan du se ud af

Ved at prøve sig frem. Min optiker roser mig for min pasning af
brillerne...

> varedeklarationen, om der er ridsende fibre i papiret ?

Man har en smule fornemmelse i fingrene.

> der ikke har lyst til at bruge en fladskærm til 2.500 kr. eller et par
> briller til 4.000 kr. i en test.

Mine Zeiss-glas er stadig som nye. Det samme er min ViewSonic G655 der
renses efter samme metode.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-01-04 16:06

On Fri, 2 Jan 2004 13:47:09 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Mine Zeiss-glas er stadig som nye. Det samme er min ViewSonic G655 der
> renses efter samme metode.

Nøgleordet her er glas. (svjv er G655 en CRT skærm?)
En LCD skærm har jo normalt en overflade i plastik med en eller anden
form coatning. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt fibrene i
køkkenrulle eller lignende er hårde nok til at kunne ridse
plastikken/coatningen, men jeg har egentligt ikke lyst til at risikere
noget med min Viewsonic VP181s så jeg bruger altid et viskestykke eller
lignende.

--

/Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 15:11

In article <bt6lnv$3ssj9$1@ID-219029.news.uni-berlin.de>, news1
@fuglsang-rasmussen.dk says...
> Nøgleordet her er glas. (svjv er G655 en CRT skærm?)

Nej. Nøgleordet er coating. Coating'en på mine brilleglas og min CRT-
skærm lader sig ikke ridse ved rengøring.

> [...]
> køkkenrulle eller lignende er hårde nok til at kunne ridse
> plastikken/coatningen, men jeg har egentligt ikke lyst til at risikere

Hvis coating'en lader sig ødelægge, så er den for dårlig. Jeg renser
også glasset (plast) på min mobiltelefon og mine solbriller
(plastlinser) på samme måde.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 04-01-04 18:56

On Sun, 4 Jan 2004 15:11:09 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej. Nøgleordet er coating.

Det er jeg ikke helt enig med dig i.
Uden at være ekspert på området vil jeg mene at materialet hvorpå
coatningen er påført har betydning for den endelige hårdhed. Således må
en coatning på glas blive mere hårdfør end én på plastik - simpelthen
fordi det underliggende materiale er hårdere.

> Hvis coating'en lader sig ødelægge, så er den for dårlig. Jeg renser
> også glasset (plast) på min mobiltelefon og mine solbriller
> (plastlinser) på samme måde.

Som sagt før så skal jeg ikke kunne sige om fibrene i køkkenrulle kan
ridse en LCD-skærm - jeg bruger en blød klud for en sikkerheds skyld.

PS: Kunne du lokkes til at ændre dit news-program således det ikke
quoter afsender-adressen? I disse spam-tider er der jo ingen grund til
at offentligtgøre emailadresser mere end højst nødvendigt.

PPS: Jeg bruger en gyldig emailadresse da min newsudbyder kræver dette.

--

/Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 20:28

In article <bt9k26$40cp2$1@ID-219029.news.uni-berlin.de>, news1
@fuglsang-rasmussen.dk says...
> Uden at være ekspert på området vil jeg mene at materialet hvorpå
> coatningen er påført har betydning for den endelige hårdhed. Således må

Coatingen er bare et lag. Underlaget beskaffenhed er irrelevant.
Hammerlak er feks lige hård hvadenten det er påført aluminium eller
hærdet stål.

> Som sagt før så skal jeg ikke kunne sige om fibrene i køkkenrulle kan
> ridse en LCD-skærm - jeg bruger en blød klud for en sikkerheds skyld.

Noget køkkenrulle kan ridse, andet gør ikke. Jeg har fundet det
"sikre".

> PS: Kunne du lokkes til at ændre dit news-program således det ikke

Jeg mener at det er vigtigt at man kan finde frem til skribenten.

> quoter afsender-adressen? I disse spam-tider er der jo ingen grund til
> at offentligtgøre emailadresser mere end højst nødvendigt.

Det er op til folk selv at beskytte sig mod spam. Det kan aldrig blive
mit problem.

> PPS: Jeg bruger en gyldig emailadresse da min newsudbyder kræver dette.

Så brug en mailadresse med indbygget spamblocker.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 04-01-04 20:39

On Sun, 4 Jan 2004 20:28:17 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Coatingen er bare et lag. Underlaget beskaffenhed er irrelevant.
> Hammerlak er feks lige hård hvadenten det er påført aluminium eller
> hærdet stål.

Nu er hammerlak også væsentligt tykkere end coatningen på en skærm, hvor
der jo kun er dampet et tyndt lag på.

> Jeg mener at det er vigtigt at man kan finde frem til skribenten.

Ja - men når du quoter mig er det jo ikke mig der er skribenten, men
derimod dig!
Desuden fremgår afsenderen jo også af headerne.

> Det er op til folk selv at beskytte sig mod spam. Det kan aldrig blive
> mit problem.

Næj - men du kunnee måske nok "hjælpe" folk.

> Så brug en mailadresse med indbygget spamblocker.

Så som?

--

/Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:11

In article <bt9q3e$4mi9e$1@ID-219029.news.uni-berlin.de>, news1
@fuglsang-rasmussen.dk says...
> Nu er hammerlak også væsentligt tykkere end coatningen på en skærm, hvor
> der jo kun er dampet et tyndt lag på.

Lagets tykkelse er irrelevant i denne sammenligning. Det er alene
holdbarheden af laget og ikke underlagets beskaffenhed der afgør
hvorvidt laget tager skade af evt. rengøringsforsøg.

> Ja - men når du quoter mig er det jo ikke mig der er skribenten, men
> derimod dig!

Det også højt og larmende at det er mig der har skrevet indlægget. Jeg
kan ikke se problemet.

> Næj - men du kunnee måske nok "hjælpe" folk.

Det gør jeg gerne... Men jeg ændrer ikke i min opsætning af den grund.

nospam@domæne.TLD

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-01-04 23:27

On Mon, 5 Jan 2004 23:10:57 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Lagets tykkelse er irrelevant i denne sammenligning. Det er alene
> holdbarheden af laget og ikke underlagets beskaffenhed der afgør
> hvorvidt laget tager skade af evt. rengøringsforsøg.

Det bliver vi så ikke enige om....

> Det også højt og larmende at det er mig der har skrevet indlægget.

Hvorfor skal min mail-adresse så fremgå? Der er vel ingen der er i tvivl
om hvem jeg svarer selvom din mail-adresse ikke står nogen steder?

> Det gør jeg gerne... Men jeg ændrer ikke i min opsætning af den grund.

Javel så.

> nospam@domæne.TLD

"Hopper" spambotsne på den? Altså filtrer mail-adressen fra pga
"nospam"et?

--

/Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:54

In article <btcob9$5icm2$1@ID-219029.news.uni-berlin.de>, news1
@fuglsang-rasmussen.dk says...
> Det bliver vi så ikke enige om....

Du kan komme hjem til mig, så skal jeg vise dig sammenhængen...

> Hvorfor skal min mail-adresse så fremgå? Der er vel ingen der er i tvivl

Fordi sådan vil jeg have det. Er du utilfreds, så må du holde dig væk
fra usenet.

> "Hopper" spambotsne på den? Altså filtrer mail-adressen fra pga
> "nospam"et?

De fjerner nospam og står tilbage med en ugyldig mailadresse. Thomas
Madsen (hvis du har stødt på ham) anvender en adresse efter det
princip.

Prøv at Google lidt efter ham, han skriver meget i dk.edb.system.ms-
windows.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-01-04 14:18

On Mon, 5 Jan 2004 23:54:21 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Du kan komme hjem til mig, så skal jeg vise dig sammenhængen...

Det kunne da være hyggeligt - bor selv i Viby J - hvad med dig?

> Fordi sådan vil jeg have det. Er du utilfreds, så må du holde dig væk
> fra usenet.

Jaja - værre er det jo heller ikke - ville bare hører om der var nogen
speciel grund til at det var sådan.....

> De fjerner nospam og står tilbage med en ugyldig mailadresse. Thomas
> Madsen (hvis du har stødt på ham) anvender en adresse efter det
> princip.

"Kender" ham godt. Det kan være jeg prøver med en adresse på den form.

--

/Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 20:23

In article <bth0u7$77qlh$1@ID-219029.news.uni-berlin.de>, news1
@fuglsang-rasmussen.dk says...

> Det kunne da være hyggeligt - bor selv i Viby J - hvad med dig?

Sønderjylland.

> "Kender" ham godt. Det kan være jeg prøver med en adresse på den form.

Prøv det, prøv det...

Fra : Maestro

Dato : 30-12-03 22:46

Som jeg skrev den 16. december:

Det har været oppe et par gange før, og der er en del enighed men også en
del uenighed om emnet.

Grundlæggende kan man sige at producenterne bruger forskellige coatings på
deres skærme, og nogen kan tåle meget og andre næsten ingenting.

Umiddelbart skal du holde dig fra "kradse" rengøringsmidler, specielt hvis
de indeholder ammoniak, toilet papir/køkkenrulle skal man også holde sig
fra, da de jo er lavet af træfibre som kan ridse skærmen.

En blød bomuldsklud eller en optik klud må være at foretrække, selvom
sidstnævnte er der nogen der fraråder (deraf uenigheden) fordi de kan være
lavet af kunststof med spidse fiber ender!

Enkelte bruger en blanding af 50/50 vand og propylalkohol, men andre mener
at også det er for stærkt, og det er det også på nogle skærme.
Jeg har selv set at der på Viewsonic´s hjemmeside står at man IKKE må bruge
vand, men hvad de mener præcis ved jeg ikke, måske at man ikke skal bruge
vand hvis man ikke kan styre mængden! Hehe

Men jeg fik selv rådet herinde at en fugtet klud er udmærket, og hvis der er
meget smuds, så med lidt opvaskemiddel i.

Et lidt tvetydigt svar i know, men sådan er det

Men der er nok andre der vil supplere mit svar...

Mvh Michael

Fra : Bjarne

Dato : 03-01-04 15:58

Jeg har før været uheldig med vinduesrens på en antirefleks-coated skærm og
tør derfor ikke benytte andet end den gel-skærmrens, der er beregnet til
bl.a. TFT-skærme. Der følger i øvrigt næsten altid en blød klud med. Køb
sådan én til ca. 60 kr., så er der til mange år.
---
Bjarne.