Summasummarum / bestilling af varer
Fra : H.S.

Dato : 30-12-03 14:16

Igennem summa kan man lave en bestilling hos en levarandør, og så bogføre
denne når leverancen betales.

Hvornår fremgår varerne i grunden i regnskabet - går de først det når man
betaler for varerne ? - Eller fremgår de allerede når man laver 'ordren' i
summa ?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 15:54

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betaler for varerne ? - Eller fremgår de allerede når man laver 'ordren' i

Som ved de fleste andre regnsskabsprogrammer ved bogføring af den indgående
faktura. Dit varelager debiteres tillige med din varekøbskonto, samt
samtidig afløftning af indgående moms. Alt er bogført regnsskabsmæssigt
korrekt på normalt leverandørens fakturadato - eller ved forsendelser meget
lang tid undervejs (f.eks. import) på modtagelsesdatoen.

Du har fået varen, den er lagt på lager, du skylder leverandøren, og din
moms er fratrukket din varekøbskonto og bogført på din konto for indgående
moms, og dette/disse beløb på den konto har du til gode hos TS indtil
momsafregningsdag med TS.

Ved leverandørfakturaens forfald betaler du fakturaen ved at trække på bank
eller kasse (kredit) og debiterer leverandørens konto i kreditor-afsnittet
af dit regnsskabssystem.

Så er viser regnskabet igen et korrekt billede pr. den pågældende dato.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 30-12-03 16:16

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
meget
> lang tid undervejs (f.eks. import) på modtagelsesdatoen.

ok, så dvs, fra det øjeblik jeg lægger ordren til kreditor, i summarum, så
er bogføringen i gang ? Eller hvornår sker de ting du beskriver ?
Hvad sker der så hvis jeg bestiller hos kreditor nu, men der først leveres
fredag 2/1 ? - så er der jo reelt set et ny regnskabs år man skal tage
hensyn til, både ved afslutning af det gamle, samt oprettelse af det nye ?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 17:47

> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> ok, så dvs, fra det øjeblik jeg lægger ordren til kreditor, i summarum, så
> er bogføringen i gang ?

Nej, det er ikke helt rigtigt.

>Eller hvornår sker de ting du beskriver ?

Normalt på datoen for kreditors faktura.

> [...]
> fredag 2/1 ? - så er der jo reelt set et ny regnskabs år man skal tage
> hensyn til, både ved afslutning af det gamle, samt oprettelse af det nye ?

Nej, heller ikke rigtigt.

Der sker det, at du får både varerne og en faktura pr. 2/1 det følgende år.
Der således ikke mulighed for bogføring i indeværende år desuagtet
bestilling i indeværende år.

Du har jo hverken modtaget varen eller fakturaen i indeværende år. I nogle
tilfælde, hvor varen har været bestilt til levering og fakturering i
indeværende år, og de først modtages følgende år (forsendelsestid). Så er
fakturaen at bogføre indeværende år med momsafløft o.s.v., men da varen
altså endnu ikke i indeværende år er tilgået lageret, opererer man med en
konto for "svømmende varer", d.v.s. netop varer faktureret, sendt, men endnu
ikke modtaget.

Kontoen for svømmende varer kompenserer så for de manglende varer på
lageret, ligesom de heller ikke indgår i status pr. 31.12. Men det er noget,
din revisor normalt klarer efter en lagerstatus - alt afhængig af arten og
omfanget af dit firma.
Karsten H. Jensen