Brugt kassekredit optaget før opstart af e~
Fra : T. Lundqvist

Dato : 29-12-03 21:02

Hej,

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har oprettet et enkeltmandsfirma, og har før oprettelsen brugt omkring
100.000,- på vareindkøb... (beløbet er brugt via en kassekredit jeg har i
banken)

Kan jeg indføre (lånet/Kassekreditten) i selskabet selvom det ikke står i
firma navn ?
- Således at jeg via enkeltmandsfirmaet kan afdrage på kassekreditten ?

Hvordan indføre jeg varerne i firmaet, (laver jeg faktura til mig selv ?)

Håber i kan hjælpe mig.

Godt nytår til alle

Mvh

T. Lundqvist

Fra : Jesper

Dato : 30-12-03 16:52

"T. Lundqvist" <tlu@FJERN.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> banken)
>
> Kan jeg indføre (lånet/Kassekreditten) i selskabet selvom det ikke står i

Hvilket selskab ? Et nyt et ?

> - Således at jeg via enkeltmandsfirmaet kan afdrage på kassekreditten ?
>
> Hvordan indføre jeg varerne i firmaet, (laver jeg faktura til mig selv ?)

Ja, hvis selskabet har pengene, laver du bare en faktura fra
enkeltmands-firmaet
til selskabet.

Hvis du åbner et nyt, var det måske en ide at lave en skattefri-omdannelse i
stedet.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 17:19

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til selskabet.
>
> Hvis du åbner et nyt, var det måske en ide at lave en skattefri-omdannelse

Under alle omstændigheder så opret en ny konto i banken i firmaets eller
selskabets navn og behold den anden som privatkonto. Det er en stor fordel i
de daglige.

I den forbindelse er der ofte den opfattelse, at aldrig mere end én konto i
den samme bank.

Jeg selv har af egne og også mange andres erfaringer efterlevet det motto
gennem mange år. Jeg/vi har for tit været vidne til/udsat for, at bankerne
foretager mange mærkelige konteringer/omkonteringer kontiene imellem på
trods af indgåede aftaler, konti med aftale på pludselig er "overtrukne" til
ens andre konti, der ikke nødvendigvis er nødlidende. På den måde tilegner
de sig med overlæg overtræksrenter og gebyrer, der for kontohaveren er
overflødige og uhensigtmæssige og klart i strid med indgåede aftaler og
instrukser om disponering af kontohaverens konti.

Men Herre Gud, Herren mildner luften for de klippede får.
Karsten H. Jensen

Fra : T. Lundqvist

Dato : 30-12-03 18:57

Hej,

Tak for jeres besvarelser.. jeg har vidst ikke formuleret mig godt nok..

Det jeg egentlig prøvede at forklare, var at jeg privat havde oprettet en
kassekredit som jeg har brugt til varekøb.

Nu har jeg så oprettet et enkeltmandsfirma, og spørgsmålet er om jeg via
enkeltmandsfirmaet kan afdrage på kassekrediten - og hvordan trækker jeg
beløbet til afdragene ud i et kommende regnskab i enkeltmandsfirmaet ?

Håber på lidt hjælp.. Og godt nytår til alle.

Mvh

T. Lundqvist

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 01:46

> [...]
> beløbet til afdragene ud i et kommende regnskab i enkeltmandsfirmaet ?
>
> Håber på lidt hjælp.. Og godt nytår til alle.

Så prøver vi igen.

Du opretter en konto for din kassekredit i kontoplanen. Modposten/saldoen
herfor fører du under kapitalen som dit indestående. Du får samtidig banken
til at skifte dit navn ud med firmanavnet. Er det en personlig drevet
virksomhed, skulle det ingen forskel gøre, og slet ikke, hvis/når evt.
kauktionsforpligtelserne er uændrede.

Efterfølgende bevægelser på bankontoen vil således afspejles i regnskabet.
Karsten H. Jensen