Mål på redekasser
Fra : Ronny Bertelsen

Dato : 28-12-03 19:32

Mit problem er jeg har lovet min sviger mor nogle fulgekasser.
En til : Musvit
- Blåmejse
- Stær

Problemet er, jeg ikke har mål på de 3 forskellige kasser.
d.vs H = ? , B = ? , D = ? + hul mål i mm.
- og hvor højt hullet skal sidde.

Hvis der er noget ang. ophængning højde mm. Så modtager jeg også gerne lidt
omkring det.

Håber der er hjælp derude..

Hilsen
Ronny Bertelsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-12-03 21:26

Ronny Bertelsen skrev:

> [...]
> - Stær

> Problemet er, jeg ikke har mål på de 3 forskellige kasser.
> d.vs H = ? , B = ? , D = ? + hul mål i mm.

Du kan få noget godt hjælp her:
http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglekasser.html

Jeg har selv lavet en del kasser gennem tiden. Sådan for fuglenes
sikkerhed plejer jeg at sømme en lille liste på (ca. 30 mm bred)
indenfor - og lige under hullet. Dette gøres for at undgå æg- og
fugleungerøvere.

For at undgå vand i bunden af kassen, er det en god idé, at bore
4 huller på 6-8 mm.

God arbejdslyst

Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 28-12-03 21:24

On Sun, 28 Dec 2003 19:31:56 +0100 Ronny Bertelsen wrote:

> [...]
> - Stær

> Problemet er, jeg ikke har mål på de 3 forskellige kasser.
> d.vs H = ? , B = ? , D = ? + hul mål i mm.

De her mål er ifølge Lennart Bolunds "Fuglekasser som hobby". Alle mål i
cm. og baseret på bræddekasser af f.eks. 25 mm. fyr.

Musvit: H: 25, B: 12, D: 12, højde fra bund til flyvehul: 19,
diameter på flyvehul: 3,2. Specielt flyvehullets diameter er ret
afgørende, så dette bør du lave så præcist som muligt.

Blåmejse: H: 25, B: 10, D: 10, højde fra bund til flyvehul: 18,
diameter på flyvehul: 2,8.

Stær: H: 30, B: 17, D: 17, højde fra bund til flyvehul: 22,
diameter på flyvehul: 5,0.

> Hvis der er noget ang. ophængning højde mm. Så modtager jeg også gerne
> lidt omkring det.

Ophængningshøjder: Musvit: 2,5-3 m., blåmejse: 2,5-3 m., stær: 3-5 m.

> Håber der er hjælp derude..

Håber det hjælper. Kig også på nettet, der er vist forskellige
anvisninger på bygning af redekasser som sikkert kan supplere dette.

Morten

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-12-03 21:41

Morten Bo Johansen skrev:

> Ophængningshøjder: Musvit: 2,5-3 m., blåmejse: 2,5-3 m., stær: 3-5 m.

Når jeg har hængt kasser op, har jeg, for musvit og blåmejse,
placeret dem i en højde af 1,5 - 2,0 m. Og for stærekasserne
en højde på 2,0 - 2,5 m.

Ovennævnte højder har jeg brugt gennem mange år - og det har
givet masser af unger i kasserne.

--
Venlig hilsen
Svend Erik