SMTP program der kan relaye fra godkendte ~
Fra : Dennis Petersen

Dato : 19-04-01 20:28

Hej Alle...

Jeg vil ikke lukke op så min SMTP server relayer alt... men jeg vil meget gerne kunne sende post til alle fra dem jeg bestemmer
over...
Dvs... jeg vil sætte en mail server op for migselv og andre som skal logge på med klienten.
De skal godkendes af serveren og derefter kan klienten sende mail til alle på det store Internet...
De er ikke forbundet direkte til min maskine, men logger på den over Internettet.
Dette gøres ved at de i deres mail klient skriver min server som SMTP server.
De skal tilføje login informationer, som er magen til dem de skal bruge når de henter deres mail.

dvs... nogle bruger dial up forbindelser (og får dymisk tildelt IP adresse), andre har fast IP adresse...

I øjeblikket kører jeg med sendmail, og alle prøver at overtale mig til at køre med Postfix... men men men
Kan den det... eller kan sendmail i virkeligheden det også og det er måske bare mig der ikke fatter hvordan man sætter den op til
det?

Hvis det er tilfældet må en venlig sjæl meget gerne berige mig denne information (Hvis ikke for sendmail, så for Postfix)...

Hvis ikke, må en anden venlig sjæl meget gerne fortælle hvilke SMTP servere der SÅ kan, som er gratis...
Jeg gider altså ikke skrive en selv... og jeg tager ikke penge for ydelsen... det er til beboerne i den afdeling jeg selv bor i.

mvh
Dennis Petersen

Fra : Dennis T.

Dato : 19-04-01 20:57

"Dennis Petersen" <fessor@software.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg gider altså ikke skrive en selv... og jeg tager ikke penge for
ydelsen... det er til beboerne i den afdeling jeg selv bor i.

www.qmail.org - der findes en extension på siden, der åbner for smtp når en
bruger auther.

/Dennis

Fra : Dennis Petersen

Dato : 21-04-01 12:00

> www.qmail.org - der findes en extension på siden, der åbner for smtp når en
> bruger auther.

Skal jeg så afinstallere sendmail og installere qmail istedet???
Jeg har lige tygget mig igennem en 687 linier installationsvejledning hvor man skal tage beslutninger om ting jeg ikke engang aner
hvad er???? Det burde da være noget automatiseret script halløj der sørger for det... ?
Jeg tænkte jeg kunne holde mig til enten rpm, eller tarball, men de anbefaler jo en blanding hvis man kører RH ?

Findes der nogle lidt mindre kryptiske guidelines til hvordan man installerer qmail?

mvh
Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 21-04-01 13:59

> Findes der nogle lidt mindre kryptiske guidelines til hvordan man installerer
> qmail?

Du kan tage et kig paa de scripts jeg har paa:
http://kom.auc.dk/~tractrix/djbware/qmail/

Det er en simpel qmail installation, hvor der installeres:

* daemontools
* ucspi-tcp
* qmail
* checkpassword
* djbdns

Systemet bliver sat op til at starte flg. via svscan/supervise:

* qmail(-send)
* qmail-smtpd
* qmail-pop3 (med checkpassword)
* dnscache

Du skal dog selv hente og tilfoeje patchen til smtp-auth fra:
http://members.elysium.pl/brush/qmail-smtpd-auth/

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Dennis Petersen

Dato : 21-04-01 18:57

> Du skal dog selv hente og tilfoeje patchen til smtp-auth fra:
> http://members.elysium.pl/brush/qmail-smtpd-auth/

he he...
Denne her gør det MEGET langsomt...
Jeg ved ikke om det er selve autentifikationen der er langsom eller om det er qmail-send der er sløv...
Jeg ved bare at der går ca. 20 sekunder før mine meddeleser bliver sendt ud på det store internet... (Og de kommer tilbage igen
ligeså hurtigt igennem CC's mailserver som de skal)

Er der noget jeg kan gøre for at gøre qmail-send delen hurtigere?
mvh
Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 21-04-01 20:40

> [...]
> tilbage igen ligeså hurtigt igennem CC's mailserver som de skal)

> Er der noget jeg kan gøre for at gøre qmail-send delen hurtigere?

Hvorfor er det lige du tror det er qmail-send, der er langsom?

Hvordan har du sat dit system op?
Hvad "tester" du med? (klient)

Oplever du det samme, hvis du tillader din klient at relay'e "paa
normal vis" ("-x /sti/til/tcp.smtp.cdb" option til tcpserver, hvis du
koerer qmail-smtpd under tcpserver)

Fra : Dennis Petersen

Dato : 21-04-01 21:30

> Hvordan har du sat dit system op?
> Hvad "tester" du med? (klient)

Jeg har fulgt de guidelines fra http://www.flounder.net/qmail/qmail-howto.html
Denne opsætning fik jeg til at køre da jeg skrev mit CNAME ind i control/defaultdomain... ellers bouncede den frem og tilbage...

Nu er jeg ikke helt sikker, men jeg tror nok man kalder et IP alias for et CNAME (CC kalder det for et domæne alias)...
Mit CNAME er java.adsl.dk og www.java.adsl.dk (Det rigtige domæne navn er lige nu port5.ds1-hdi.adsl.cybercity.dk når man laver
reverse lookup)

Derefter patchede med qmail-smtpd-auth (kopierede base64.c og .h samt README.auth og kørte auth.patch)

Min klient er Outlook Express 5.01 (Regner med at dem der skal bruge mailserveren bruger noget der ligner)

Når jeg sendte mail og satte qmail til at tillade relay (i rcpthosts) til min CC konto gik det vældig stærkt...inden jeg patchede
med qmail-smtpd-auth ...
Nu når den autentificere går der som sagt ca. 20 sekunder før beskeden bliver sendt...

Og en lille detalje... den vil gerne bruge sikker logon når man sender med smtp, men ikke når man henter post fra den... har du
nogle tips til dette?`

mvh
Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 21-04-01 22:06

> [...]
> java.adsl.dk og www.java.adsl.dk (Det rigtige domæne navn er lige nu
> port5.ds1-hdi.adsl.cybercity.dk når man laver reverse lookup)

java.adsl.dk er en A record til 212.242.212.70
www.java.adsl.dk er et CNAME til java.adsl.dk

> [...]

> til min CC konto gik det vældig stærkt...inden jeg patchede med
> qmail-smtpd-auth ... Nu når den autentificere går der som sagt ca. 20

Hvad sker der med qmail-smtpd's logfiler, i det oejeblik du sender
mailen? Hvor lang tid gaar der fx. fra du sender mailen, til der kommer
noget i logfilen?

Har du proevet at tilfoeje flg. i /etc/tcp.smtp:
ip.paa.klient.maskine:allow,RELAYCLIENT=""

og koere:
tcprules /etc/tcp.smtp.cdb /etc/tcp.smtp.tmp < /etc/tcp.smtp

teste igen, men denne gang uden smtp-auth i klienten. Gaar det stadig
lige langsomt?

Har du fungerende DNS paa det net din klientmaskine staar paa?
Hvis ikke kan du tilfoeje -H option'en til tcpserver i
/service/qmail-smtpd/run

> Og en lille detalje... den vil gerne bruge sikker logon når man sender
> med smtp, men ikke når man henter post fra den... har du nogle tips
> til dette?`

den? (hvis du mener Outlook Express maa du nok spoerge i en anden gruppe.)

Fra : Dennis Petersen

Dato : 21-04-01 23:26

> Hvad sker der med qmail-smtpd's logfiler, i det oejeblik du sender
> mailen? Hvor lang tid gaar der fx. fra du sender mailen, til der kommer
> noget i logfilen?

I /var/log/qmail/qmail-send/current ...***********
Først er der ingen ting... efter ca. 20 sekunder kommer dette her...

@400000003ae206440252b03c new msg 182911
@400000003ae206440253bdc4 info msg 182911: bytes 664 from <dennis@java.adsl.dk>
qp 9378 uid 508
@400000003ae2064407ab3414 starting delivery 8: msg 182911 to remote fessor@softw
are.dk
@400000003ae2064407ac7c34 status: local 0/10 remote 1/20
@400000003ae206621a59cfbc delivery 8: success: 212.242.40.84_accepted_message./R
emote_host_said:_250_AAA33699_Message_accepted_for_delivery/
@400000003ae206621a5bb41c status: local 0/10 remote 0/20

Så går der yderligere 10 sekunder... og så kommer dette her..:
@400000003ae206621a5c488c end msg 182911

I /var/log/qmail/qmail-smtpd/current... ***********
Først kommer dette her med det samme...

@400000003ae207171833e27c tcpserver: status: 1/40
@400000003ae20717184d273c tcpserver: pid 9387 from 212.242.212.70

Så går der 19 sekunder - tror jeg

@400000003ae207311f12d774 tcpserver: ok 9387 :10.0.0.2:25 port5.ds1-hdi.adsl.cybercity.dk:212.242.212.70::14861
@400000003ae20731395abb4c tcpserver: end 9387 status 0
@400000003ae20731395f2fec tcpserver: status: 0/40

Hjælper det??? (Hvis jeg læser det rigtigt laver den en pid med det samme, men "tråden" går i sleep mode indtil cmd5checkpw er
færdig? Så kører det videre...

> Har du proevet at tilfoeje flg. i /etc/tcp.smtp:
> ip.paa.klient.maskine:allow,RELAYCLIENT=""

JA!... som det allerførste...

> og koere:
> tcprules /etc/tcp.smtp.cdb /etc/tcp.smtp.tmp < /etc/tcp.smtp

Det skal man jo...

> teste igen, men denne gang uden smtp-auth i klienten. Gaar det stadig
> lige langsomt?

Hvis jeg sender til min CC email (fessor@software.dk får jeg følgende: (Den er med vilje jo ikke sat ind i rcpthosts...)

Meddelelsen kunne ikke sendes, fordi en af modtagerne blev afvist af serveren. Den afviste e-mail-adresse var
'fessor@software.dk'. Emne 'test', Konto: 'dennis@java.adsl.dk', Server: 'www.java.adsl.dk', Protokol: SMTP, Svar fra server: '553
sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)', Port: 25, Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 553, Fejlnummer:
0x800CCC79

Hvis jeg sender til dennis@java.adsl.dk (som ER i rcpthosts...) tager det ca. 5 sekunder...
Før smtp-auth tog det kun 1 sekund...

> Har du fungerende DNS paa det net din klientmaskine staar paa?
> Hvis ikke kan du tilfoeje -H option'en til tcpserver i
> /service/qmail-smtpd/run

hmmm...
Nu siger smtpd loggen følgende...:
@400000003ae209bd163c7f4c tcpserver: fatal: unable to figure out port number for
-u
@400000003ae209bd20ddb434 tcpserver: fatal: unable to figure out port number for
-u
@400000003ae209bd2b809e9c tcpserver: fatal: unable to figure out port number for
-u

Og det bliver ved (har stoppet qmail...)

min /service/qmail-smtpd/run ser således ud nu...:
#!/bin/sh
QMAILDUID=`id -u qmaild`
NOFILESGID=`id -g qmaild`
exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 \
/usr/local/bin/tcpserver -v -p -x -H /etc/tcp.smtp.cdb \
-u $QMAILDUID -g $NOFILESGID 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd www.java.adsl.dk \
/bin/cmd5checkpw /bin/true 2>&1

> den? (hvis du mener Outlook Express maa du nok spoerge i en anden gruppe.)

Jeg tror nu nok det er qmail der ikke vil...
Jeg kan sætte min klient til at bruge sikker logon individuelt både når jeg henter og når jeg sender... virker fint når jeg
sender, men ikke når jeg henter...
Det kan godt være fordi Outlook Express laver Bogos stuff, men jeg troede at qmail ville kunne klare dette...

Det er virkelig kanon at du gider dette her... jeg bliver jo også klogere... (Sig endelig til hvis du skal have hjælp med
noget java eller så...)
mvh
Dennis

Fra : Dennis Petersen

Dato : 22-04-01 00:16

Rettet følgende... (RTMF)

> [...]
> NOFILESGID=`id -g qmaild`
> exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 \
> /usr/local/bin/tcpserver -v -p -x -H /etc/tcp.smtp.cdb \

Man må jo ikke bare sætte -H ind efter -x når nu -x betyder at den skal bruge cdb... tsk tsk... den er flyttet til før -x ...
sorry..
mvh
Dennis

Fra : Dennis Petersen

Dato : 22-04-01 11:30

DET LYKKEDES!!!!

Jeg fandt lige et tip om ikke at slå remote host op på remote host... nu sender den på under et sekund (nej jeg har ikke timet
det... så nørdet gider jeg heller ikke være)...
Jeg fandt tippet på følgende side...
http://lists.omnipotent.net/qmail/200102/msg02231.html
Tusinde tak for al hjælpen... nu ved jeg MEGET mere om Qmail...

mvh
Dennis

Fra : Henrik Olesen

Dato : 19-04-01 20:58

> [...]
> De skal tilføje login informationer, som er magen til dem de skal bruge når de henter

Til denne løsning er det måske smartest (eller nemmest) at benytte et pop before smtp system, således at man kan sende post, i et givet tidsrum, efter man har hentet post. Jeg vil skyde på at de fleste mailservere kan dette, dog har jeg kun erfarng med Qmail (vejl. til POP before SMTP for Qmail kan findes i de forskellige guides på www.qmail.org)

Med venlig hilsen
Henrik Olesen
Blue Sky
E-mail: henrik@blue-sky.dk