Dykning/Flyvning og højder?
Fra : JTG

Dato : 29-12-03 10:47

Hej Gruppe

Da jeg jeg flyver helikopter på mit arbejde og dykker i min fritid
Ville jeg hører om der er nogen der kender noget materiale vedr.
dykning/flyvning.
Da vi flyver i væsentligt lavere højde end rute fly, har jeg ikke kunne
finde noget brugbart materiale.

Mvh. Jesper

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-12-03 14:26

"JTG" <tauning@fjerndette*tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> dykning/flyvning.
> Da vi flyver i væsentligt lavere højde end rute fly, har jeg ikke kunne

Jeg ved godt at det lyder lidt uortodokst, men måske kunne det være en idé
at ringe til frømandskorpset, de gør sig meget i det med at flyve i
helikopter og dykning

Thore

Fra : kim henriksen

Dato : 29-12-03 17:27

Hej !

Mht. frømandskorpset`s viden omkring dykning og højder tror jeg ikke der er
meget at hente. Primært fordi de mest dykker med iltrebreather (reeelt 60-80
% ilt) !

Prøv at søge i Medline:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed og skriv: diving
altitude i søgefeltet. Der fremkommer så flere "hits" og dermed viden med
videnskablig tyngde. Bestil relevante artikler på f.eks. dit
universitetsbiblotek og læs alt hvad du magter.

Ellers lån ligeledes på bibloteket:

Bennet`s and Elliott`s Physiology and Medicine of Diving der er
dykkerfysiologiens bibel (blandt 2-3 andre). Selvom det er 1993 versionen
der udlånes har den rigelig relation til ovenstående tema (jeg tror ikke at
2003 udgaven redigeret af Alf o. Brubakk og Tom S. Neuman er komet på
bilioteket endnu). "Biblen" i 2003 udgaven koster ca. 1000 kr.

3. mulighed er Bove and Elliott`s Diving Medicine, 3. udgave, 1997 ligeledes
på biblioteket der er mere komprimeret og lettere tilgængelig end Physiology
and Medicine of Diving.ovenfor.

Så skulle der være materiale til fordybelse.

Mvh. Kim.

Fra : kim henriksen

Dato : 29-12-03 17:35

Sorry !

Bennett er med dobbelt t. Det er i øvrigt ham (Peter Bennett) der har lavet
mange forsøg i relation til nitrogennarkose og HPNS i 60`erne men det er en
anden historie.

Kim.

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-12-03 18:32

"JTG" <tauning@fjerndette*tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykning/flyvning.
> Da vi flyver i væsentligt lavere højde end rute fly, har jeg ikke kunne

Prøv at skrive til flyvemedicinsk afdeling på Rigshospitalet:
Flyvemedicin@rh.dk
De må om nogen have viden måske sammen med hyperbar afsnittet.

Allan Hansen

Fra : JTG

Dato : 30-12-03 22:57

Tak for svarene, det gav nogle gode muligheder for at komme videre i emnet.

Mvh. Jesper og godt nytår.