gode råd
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 28-12-03 14:22

Jeg er nycertificeret dykker og kunne godt bruge nogle gode råd om, hvad jeg
skal være opmærksom på når nu jeg skal til at købe eget udstyr. I første
omgang vil jeg købe BCD og semidry våddragt. (resten kan jeg låne i
dykkerklubben).

Hvad eskal jeg særligt være opmærksom på når jeg køber disse dele?

Mvh
Laurits Thomsen

Fra : Thomas VJ

Dato : 28-12-03 15:11

"Laurits Thomsen" <laurits.thomsen@adr.dk> wrote in message
> [...]
> dykkerklubben).
>
> Hvad eskal jeg særligt være opmærksom på når jeg køber disse dele?

At du nok ikke vil nyde dykning i semidry dragten året rundt i DK...
Måske skulle du overveje at købe og lære at dykke i en tørdragt.

Mht til BCD, så ville jeg gå efter en simpel model uden plastik og fnidder.

--
Thomas

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 28-12-03 15:16

tak for det gode råd. Er der nogle mærker du evt vil anbefale?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-12-03 15:41

"Laurits Thomsen" <laurits.thomsen@adr.dk> writes:

> tak for det gode råd. Er der nogle mærker du evt vil anbefale?

Jeg giver Thomas VJ ret i at en tørdragt er noget du vil komme til at
holde meget af i længden. Det lyder til at du dykker i klub, så mit
råd er faktisk at forhører dig i klubben hvad folks erfaringer er, det
er oftest (Syntes jeg) mere lærerigt at snakke med folk man kender
omkring dykkerudstyr. I klub-regi findes desuden mange forskellige
erfaringer at trække på. Jeg selv købte en Seemannsub tørdragt som jeg
er meget glad for. Jeg brugte heldigvis aldrig penge på en våddragt,
det er kun et lille antal dyk jeg har gjort i min tørdragt som jeg
hellere ville have lavet i våddragt, tilgengæld har jeg en del dyk jeg
aldrig ville have lavet i våddragt

Men inden du begynder at forhører dig (gælder både her og i klubben)
så gør op med dig selv hvor meget du vil ofre på dragten, det hjælper
ikke noget at anbefale dig dragter der koster 10-15kkr hvis du kun har
en 5-6kkr at gøre godt med. Et andet aspekt er hvorvidt man vil have
trilaminat eller neopren dragt, jeg selv har kun dykket i trilaminat,
og syntes det er dejligt, dog noget stift iforhold til våddragt (og
neopren tørdragt). Der er vist også en del "religion" omkring valget
mellem trilaminat og neopren, men igen, dine klub-kammerater har helt
sikkert en masse gode erfaringer. Med lidt held kan du måske endda få
lov til at prøve begge typer inden du bestemmer dig.

Held og lykke med anskaffelsen af udstyr, gør dig dog den tjeneste at
anskaffe dit eget udstyr inden alt for længe. Jeg syntes det er en
klar fordel at have sit eget udstyr, man ved hvordan det er passet,
det er tilpasset nøjagtig sin egne præferencer, det er justeret så det
altid passer og da man altid dykker med det samme bliver man også
meget mere familiær med udstyret.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Peter Braun

Dato : 28-12-03 16:20

"Laurits Thomsen" <laurits.thomsen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykkerklubben).
>
> Hvad eskal jeg særligt være opmærksom på når jeg køber disse dele?

Hej Laurits.

Jeg kan fuldt ud følge din tvivl om udstyr som nycertificeret. Jeg er selv
temmeli ny, men har ikke haft mulighed for at låne udstyr, så jeg måtte købe
det fra starten. Først og fremmest valgte jeg en semi-dry dragt af hensyn
til prisen - så må tørdragten komme til senere. Skal man dykke i kold vand,
kan det være en god ide at hælde 5 liter varmt vand i dragten inden dykket -
det hjælper ihvertfald en hel del

Jeg snakkede med mange fra klubben, forskellige forretninger og folk over
nettet for at samle viden om udstyr og hvad man skulle gå efter. Jeg ved
godt at jeg sikkert ikke har valgt de bedste alternativer når man kigger på
prisen i forhold til kvalitet, men det vigtigste for mig har været at vælge
udstyr som jeg selv har følt mig tryg ved! Og det er i mine øjne det
vigtigste: Du skal synes at det er behageligt at dykke med/have på og så
skal du føle dig tryg ved udstyret!

Mit udstyr:

Bcd: Buddy Explorer TD - den passede mig godt og er født med 0,4-flaske,
hvilket var et krav i klubben. Derudover var der et par ekstra D-ringe og
god plads i lommerne. Der var derudover plads til at man kunne benytte et
harness-blybælte, som jeg var ret overbevist om jeg ville investere i på et
senere tidspunkt.

Regulator: Apeks ATX 40 og TX 40 som reserve-regulator (sidder begge
monteret på et seperat 1. trin, da jeg har to ventiler på min flaske - igen
valgt på grund af følelsen af sikkerhed). Jeg lod mig overtale af at Apeks
havde været anvendt under meget ekstreme forhold uden fejl (hvilket andre
mærker sikkert også har været, men det har jeg bare ikke hørt om). Det kan
godt være at det er for meget for en hyggedykker som mig, men for mig var
det et spørgsmål om tryghed.

Semi-dry: Aqualung Concept 7 - tyk og passede mig godt!

Derudover købte jeg senere et harness-blybælte. Sikke en oplevelse - man
mærker faktisk ikke at man har bly på og når man som mig har en lidt
vanskelig ryg, så er det bare en drøm at have på. Det er dog et stykke
udstyr man ikke behøver at investere i lige med det samme.

Derudover synes jeg at det er svært at rådgive om andet udstyr - som
tidligere nævnt er det vigtigste for mig at det sidder godt på mig og at jeg
er tryg ved det.

Det var hvad jeg havde at sige - jeg håber at du kan bruge det til noget
konstruktivt. Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere info hvis
du har brug for det.

Hygge

Peter Braun

Fra : Michael Lancaster

Dato : 28-12-03 18:02

Uanset hvilken dragt du køber, så vær sikker på at den BCD du anskaffer har
tilstrækkelig opdrift. Der kræves større opdrift til tørdragter og
skandinaviske forhold end til våddragter og sydlige forhold, da du anvender
mere bly til varmere dragter (større opdrift). En opdrift svarende til 12 -
16 kg passer til de fleste tørdragter, husk din bcd skal også kunne holde en
vandfyldt tørdragt i overfladen.
Dit valg af dragt skal afhænge af hvilken type dykning du overvejende vil
dyrke. Dykning på dybder over 16-18 meter er koldt hele året rundt ( fx vrag
på 30 m typisk 6-8 grader), dykning i perioden oktober - maj 0-6 grader,
Varme = kraftoverskud = sikkerhed / kulde = krafttab og nedsat reaktionsevne
= risikabel dykning. Til sidst Dykning i tørdragt kræver ekstra uddannelse
og rutine da der er større risiko for ukontrollerede opstigninger,
opdriftsproblemer mv. der er større vandmodstand og man er ikke "fri" på
samme måde som i våddragt.

Michael

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-12-03 13:06

"Michael Lancaster" <Michaellancaster@stofanet.dk> wrote in message
> .......... husk din bcd skal også kunne holde en vandfyldt tørdragt i
overfladen.

Hvad mener du? Vand er jo vægtneutralt i vand!

....eller mener du at man skulle kunne kompensere for muligheden for at fylde
luft i tørdragten også?

Thore

Fra : Søren Lund

Dato : 02-01-04 23:23

Det der har jeg hørt før...
Hvor har nogle folk den opfattelse fra at når der kommer vand i ens
tørdragt så synker man og kan ALDRIG komme op igen?????????????
Det er da først når man skal op i båden igen det bliver tungt...
Det eneste der sker er at man bliver kold, våd og sk... irriteret.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 03-01-04 11:55

Søren> Det der har jeg hørt før... Hvor har nogle folk den
Søren> opfattelse fra at når der kommer vand i ens tørdragt så synker
Søren> man og kan ALDRIG komme op igen????????????? Det er da først
Søren> når man skal op i båden igen det bliver tungt... Det eneste
Søren> der sker er at man bliver kold, våd og sk... irriteret.

Men problemet er, at din opdrift stryger så lige pludselig er den
samlede opdrift af dit udstyr negativt. Heldigvis kan man altid blæse
BCD'en op og evt. dumpe lidt bly, så man skal nok komme til overfladen
- men om man kan komme op i båden er så en anden sag, men i overfladen
kan man da afmontere sit udstyr og måske kravle ud af sin tørdragt...

Karsten

Fra : jhyden

Dato : 30-12-03 14:28

Modsat de andre, som har svaret, mener jeg, at det er bedst at få en
masse rutine i våddragt, inden man begynder med tørdragt. Pengene er
ikke spildt - om sommeren er det rart med den ekstra fleksibilitet, som
en våddragt giver. Jeg bruger stadig våddragt på enkeltdyk om sommeren
til moderate dybder.

At dragten passer perfekt er vigtigere end mærket. Jo snævrere - jo
mindre vandudskiftning - jo bedre isolation. Jeg har været glad for en
2-delt Seeman Sub semidry med dobbeltmanchetter og 3-fingerhandsker.
Skulle jeg købe nu, ville jeg overveje Mares med tørdragtslynlås (kan
ikke huske det specifikke navn). Sørg for at købe den et sted, hvor du
kan returnere, hvis det er helt hen i vejret. Manchetterne skal sidde
stramt (ikke alt for stramt i halsen).

Køb evt. en brugt bcd i den blå avis eller en autoriseret forhandler -
du skifter den sikkert ud om et par år alligevel. Gå efter det mest
simple og robuste. Vælg rustfri stålspænder og stålringe frem for
plastic Jo færre spænder - jo bedre.
Løftekraften skal passe til din størrelse I våddragt vil 20 kg
løftekraft være fint.

God Jagt!

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-12-03 15:39

jhyden wrote:
> som en våddragt giver. Jeg bruger stadig våddragt på enkeltdyk om
> sommeren til moderate dybder.

Ok, men hvis det skulle være den eneste begrundelse så vil jeg gerne spare
min 3000 - 4500 kr. og bruge dem på en tørdragt i stedet.