priktest
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 19:01

Hej NG
Jeg har tidligere skrevet ang. min datters nældefeber. Det har optrådt flere
gange her i julen og jeg har fortalt hende at vi skal ha' lavet en priktest.
Da hun hørte det stivnede hun. PRIK, det er det ord lægen bruger; "bare et
lille prik" og så jager han kanylen i bund.
Hun er så dramatisk
Er der nogen der kan fortælle os hvordan en priktest foregår? Tester man
altid for alt muligt eller bliver der valgt noget ud der relaterer til
"symptomerne"?

--
Hilsen
Mia

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 28-12-03 19:26

NN wrote:

> Er der nogen der kan fortælle os hvordan en priktest foregår? Tester man
> altid for alt muligt eller bliver der valgt noget ud der relaterer til
> "symptomerne"?

For mange år siden da jeg fik lavet min første priktest, udtrykte min
læge sig således:"Vi hænger dig op på væggen og stikker nåle i dig overalt"
Så galt gik det dog ikke.

Det foregår sådan, at der bliver lagt en dråbe af hvert stof på
underarmens inderside, herefter tager lægen en såkaldt lancetnål, som er
et lille fladt stykke metal med en ganske lille spids på, og stikker ned
igennem dråben og videre ned i huden, en ny nål for hvert stik for ikke
at blande stofferne. Det er ganske rigtigt kun et lille prik, men de
gange jeg har fået testen lavet, har der været tale om 13 af disse små
prik, det gør ikke særligt ondt og kløen fra de stoffer man reagerer er
det "værste" ved testen. De hæver op og klør omtrent som et myggestik.
Den 13. prik er en test de laver for at sikre sig at testen er udført
korrekt.
Hvis der er tale om "den store" test, laves den på ryggen og med
betydeligt flere stik.

Jeg ved ikke om de tester for det mest almindelige eller om de tager
højde for stoffer man evt har mistanke til, men de kan sige noget om
reaktioner på stoffer der ikke testes for, da der er noget man kalder
krydsallergier. Dvs hvis man er allergisk over for et stof, er man det
sandsynligvis også overfor andre. F.eks birkepollen-hasselnødder.

Jeg kan trøste dig med at de fleste allergikere vokser fra det, desværre
ikke alle.

Marianne Feddersen

Fra : Anita

Dato : 28-12-03 20:41

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev
> Hvis der er tale om "den store" test, laves den på ryggen og med
> betydeligt flere stik.

Da jeg blev testet på ryggen blev der ikke "prikket" som på armen. Der blev
blot påført et "plaster" uden på prøverne som skulle side i 2 dage og
bagefter skulle man så retur til lægen og have aflæst resultatet.

Venligst Anita

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 28-12-03 21:47

Anita wrote:

> Da jeg blev testet på ryggen blev der ikke "prikket" som på armen. Der blev
> blot påført et "plaster" uden på prøverne som skulle side i 2 dage og
> bagefter skulle man så retur til lægen og have aflæst resultatet.

OK, det anede jeg ikke, jeg har bare fået at vide at testen var den
samme, blot for flere stoffer, så jeg er gået ud fra at der var tale om
en priktest. Min fejl, sorry.

Marianne Feddersen

Fra : Anita

Dato : 28-12-03 22:43

> [...]
>
> OK, det anede jeg ikke, jeg har bare fået at vide at testen var den
> samme, blot for flere stoffer, så jeg er gået ud fra at der var tale om

Helt iorden Jeg kan heller ikke udelukke at der findes flere slags.

Og til den oprindelige spørger kan jeg nævne, at jeg har fået lavet
priktesten på armen mange gange fra jeg var ganske lille og og op til
teenageårene, og jeg husker det ikke som noget slemt. Ja det giver et prik,
men som en anden nævnte, så er kløen det mest ubehagelige. Held og lykke med
det - det alligevel det rareste at få klarhed omkring hvilke ting man er
allergisk overfor.

Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 00:36

"NN" skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan fortælle os hvordan en priktest foregår? Tester man
> altid for alt muligt eller bliver der valgt noget ud der relaterer til
> "symptomerne"?

Hvis jeres læge mener det er nødvendigt at få hende priktestet, så ved
han/hun vel også, hvordan det skal foregå?

Der findes forskellige måder at gøre det på, hvilket også kan forståes på de
andre herinde, så derfor er det nemmest at spørge den læge, som skal gøre
det.

Nette