ørebørn
Fra : dorthe

Dato : 27-12-03 21:02

Hej i gruppen.

Jeg har 2 drenge i alderen 2 og 6 år.
Han på 6 har indtil nu fået lagt dræn i 7 gange .
Men nu til mit stor spørgsmål den lille på 2 har ørelægen også sagt at han
skal have dræn i .
Men så er det at jeg bliver i tivl, for da vi var til 2 års undersøgelsen
,sage vores læge at hans øre så fine ud. ca en mdr efter skulle vi til
ørelægen til kontrol og fik af vide at han har væske i mellemøret og skal
have dræn.
Jeg må indrømme at jeg blev lidt sur på ørelægen fordi at jeg blev lidt i
tivl og det nu var rigtigt.
Er der nogen her der kender andre måder at slippe af med væsken.
For syntes ikke at han også skal igenmen så mange nakoser som den store.
Håber heller ikke at den store skal have dræn i mere. Men kan vel heller
ikke blive ved.
Håber at nogen måske kender andre muligheder ???

Glædelige baghjul samt godt nytår.

Hilsen Dorthe

Fra : Britta Larsen

Dato : 27-12-03 22:10

"dorthe" <dorthe@nospam.kity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke blive ved.
> Håber at nogen måske kender andre muligheder ???

Hej Dorthe.

Jeg var selv (er) et øre barn, og har også selv 2 ørebørn i dag.
Mit blev dog først opdaget da jeg skulle til og i børnehavklasse, lærene
kunne ikke forstå hvorfor jeg lavede alt andet end at følge med i timerne,
og da jeg fik tjekket mine øre, var det jo fordi jeg ikke kunne høre noget
pga. væske i mellemøret, det vænder jævnligt tilbage når jeg er slemt
forkølet rander jeg rundt i en "osteklokke".
Jeg kunne ikke selv lide narkose, og havde også en dårlig oplevelse med det,
som jeg ikke vil ud med for at skræmme jer. Så da jeg var stor nok til at
forstå at jeg skulle liggestille, så blev jeg bedøvet i trommehinden og fik
dræn i på den måde, men det er ikke lige frem behageligt, da de jo suger
øret bag efter, og det lyder forfærteligt....Jeg mener jeg har været 14 da
jeg slap for at skulle have dræn i mere.
Jeg har hørt at et natur middel Bio-Strath kan hjælpe. Det er en urtegær.
Jeg er dog ikke selv kommet i gang med det endnu, men over vejer det stærkt,
det er ikke helt billigt
Den ælste jeg har på 2 år har haft væske i mellemøret, og fik dræn i da han
var næsten 2. Han udviklede ikke sprog og var meget agrasiv, det hjalp da
han fik dræn i. Den ynsgte har dræn i hans højre øre, fordi han døjer meget
med melleørebetændelse.
Håber det kan hjælpe dig lidt.
Jeg ser sådan på det, at så længe det hjælper børnene mere end det skader
dem, skal de have dræn i, kan godt huske hvor træls det var ikke at kunne
følge med i noget som helst.
Jeg tror heller ikke ørelægen siger at han skal have dræn i for sjov, tænk
på hans sprog udvikling.

M.v.h.

Britta Larsen, mor til to dejlig drenge.

Glædelig jul og godt nytår

Fra : Odense

Dato : 27-12-03 22:14

Hejsa..

Mine fik dræn i første gang de var 1 år ( efter min anmodning ) og de har
fået i flere gange nu.
Væsken kan komme fra dag til dag og hvis jeg var dig ,,ville jeg få lagt
dræn i igen og især nu i vinterperioden.
Mht narkosen sker der ikk noget ved det ,for det er kun masken de får og
ikke en sprøjte som os voksne.

Jeg tvivler på ,at der findes en anden måde at få væsken væk på.

Held & lykke med de kære små øre ss

Kh Bente

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 27-12-03 23:02

dorthe wrote:

snip [en masse om ørebørn]

> Håber at nogen måske kender andre muligheder ???

Min dreng på 4 har fået konstateret væske i begge øren.
I første omgang er vi blevet rådet til at få ham til at prøve at "puste
ørerne ud". Hvis vi kan få ham til at holde sig for næsen, lukke munden
og så puste til det siger plop i ørerne, skulle det kunne hjælpe til, at
åbne de eustakiske rør så væsken kan komme væk. Hvis vi ikke kunne få
ham til det, skulle vi få ham til at blæse bobler i et glas vand, gennem
et sugerør, med samme formål.
Det er blevet en ren fest at sidde i badekarret med et sugerør og blæse
bobler, så nu håber vi det hjælper. Vi skal til læge igen d. 20. januar,
så må vi se.
Uortodokst, men et forsøg værd.

> Glædelige baghjul samt godt nytår.

Jaja, alle ved hvornår det er forjul, jul og bagjul, men ingen aner
hvornår det er reservejul.

Godt nytår til alle.

Marianne Feddersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-12-03 23:08

> [...]
> Det er blevet en ren fest at sidde i badekarret med et sugerør og blæse
> bobler, så nu håber vi det hjælper. Vi skal til læge igen d. 20. januar,

Du kan på apoteket købe en Otovent - det er en ventil med en ballon på, som
man skal puste op med næsen. Modtrykket fra ballonen skulle være tilpasset
det tryk der skal til for at få det til at sige "plop" i øret.
Ørelægen foreslog os dette til vores datter for et års tid siden da hun
havde væske imellemøret (4 år gammel" - det hjalp desværre ikke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Britta Larsen

Dato : 27-12-03 23:50

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :

> [...]
> Ørelægen foreslog os dette til vores datter for et års tid siden da hun
> havde væske imellemøret (4 år gammel" - det hjalp desværre ikke.

Det samme prøvede jeg også, med samme resultat.

M.v..h

Britta Larsen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 27-12-03 23:55

Britta Larsen wrote:

> som

> Det samme prøvede jeg også, med samme resultat.

Vores læge talte om den, men sagde at det samme kunne opnås ved at puste
ørerne ud, han mente at den var alt for dyr, når man kan opnå det samme
ved at gøre det selv.

Marianne Feddersen

Fra : dias

Dato : 28-12-03 09:17

De har altså travlt med at børn skal have dræn i nu omstunder. Jeg kan kun
sige, pas på! Jeg har erfaring med at det ikke altid passer at det er så
nødvendigt. Havde en rigtig god ørelæge en gang, som desværre stoppede, hun
sagde at næsten alle børn ville før skolealderen have et undertryk i ørerne,
lige som når man er ude at flyve, det hjælper at blive pustet i en sådan
situation. Det sagde hun, alle andre sagde dræn var det eneste rigtige.

Godt nytår!

Fra : dorthe

Dato : 28-12-03 14:55

Otovent har jeg prøvet til den store også uden held. Til den store på 6.
Jeg har undersøgt nettet og fundet Bio-Strath som skulle kunne hjælpe.
er der nogen der kende produktet ???
Jeg er villig til at prøve stort set alt der kan forhindre at han også skal
have dræn i.
Da jeg selv mener at hans sprog udvilking er ok.
Selvfølig kan han ikke sige alt men han prøver da ihærdigt at udtale de ord
man siger til han.
Jeg er ikke stor tilhænger af dræn da jeg mener at det kun er en penge
maskine for lægerne.

Godt nytår Dorthe

Fra : Britta Larsen

Dato : 28-12-03 15:15

> Otovent har jeg prøvet til den store også uden held. Til den store på 6.
> Jeg har undersøgt nettet og fundet Bio-Strath som skulle kunne hjælpe.
> er der nogen der kende produktet ???

Hej Dorthe

Jeg har også hørt det samme om produktet, har det til at stå på hylden, men
skal snart til og i gang med det, for at se om det kan hjælpe lidt på mine
børn.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Odense

Dato : 28-12-03 15:39

Hejsa igen.

Jeg har prøvet det til begge mine og her
hjalp det ikke en meter.

Bente

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 05-01-04 18:39

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> Det er blevet en ren fest at sidde i badekarret med et sugerør og blæse
> bobler, så nu håber vi det hjælper. Vi skal til læge igen d. 20. januar,

Jeg vil bare lige sige, at det med at puste ørerne ud og blæse bobler i
badekarret, har virket her. Hans hørelse er helt fin igen.
Bare en lille solstrålehistorie.

Marianne Feddersen

Fra : Kathrine

Dato : 28-12-03 20:16

"dorthe" skrev:

> [...]
skal
> have dræn.
> Jeg må indrømme at jeg blev lidt sur på ørelægen fordi at jeg blev

Stoler du mere på en almen lægen end en speciallæge der kigger i ører
hver dag?
Få en _second opinion_ hos en anden ørelæge.
--
Kathrine

Fra : dorthe

Dato : 28-12-03 20:21

Nej jeg stoler ikke mere på den ene frem for den anden.
Men må da indrømme at jeg har mine tvil da han KUN har været hos ørelægen 2
gange med en mdr interval. Syntes at det er lidt hurtigt at han vil lægge
dræn i .
Men har da overvejet at prøve en anden ørelæge også

Hilsen Dorthe

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 05-01-04 19:28

Hej Dorthe.

Vores dreng på 17 mdr fik dræn i ørerne for 5 mdr siden. Vi var ved
vagtlægen, fordi Kristian virkede rigtig generet af et eller andet og var
alt andet end som han plejer. Vagtlægen kiggede ham i ørerne og sagde, at de
ikke fejlede noget. Dagen efter tog min kæreste Kristian til ørelægen, som
prikkede hul på trommehinderne og det væltede ud med pus - i flere dage
efter!! Og det er ikke en engangsforestilling, hvad ørekigning hos en
ikke-ørelæge angår!! Kristian har lige haft mellemørebetændelse igen, men
var ikke særligt generet af det, da betændelsen jo bare løb ud. Jeg mener nu
godt, at du kan stole på ørelægen.

Mvh. Rikke.

Fra : Ggaz

Dato : 30-12-03 19:39

Min søn på 16 var også ørebarn og jeg fik samme besked hos min ørelæge
mht. dræn. Jeg brugte Biostrath samtidig med at jeg undlod at give ham
alle former for mælk og mælkeprodukter (især Danone var den store
synder) da mælkeprodukter efter sigende skulle være stærkt slimdannende.
Så jeg har altså vældig gode erfaringer med alternativet.

Mvh Gitte

http://www.kandu.dk/