Årets udgang...
Fra : Casper Bang

Dato : 28-12-03 11:49

Hej,

Den første juli i år oprettede jeg mit firma (enkeltmands), og har siden da
klaret alt havd der hedder bogføring m.m. selv. Jeg har taget en
handelsskolen-uddannelse, så har nogenlunde styr på bogføring.

Anyway, nu her ved årets slutning - hvad skal der gøres? Jeg vil tro at jeg
skal lave et årsregnskab, med noter.
Kan i henvise mig til en side med de gældende krav for hvad det skal
indeholde, samt måske en form for "skabelon" til det.

Når regnskabet er udført, skal mine konti så nulstilles? Skal alle konti
nulstilles, og modposteres i en "årets resultat" konti eller lignende? Hvis
ja, er det så alle konti dette skal gøres med?

Jeg ved godt det er en hel del at bede om, men håber i kan hjælpe. Der er
for mange små bilag i min virksomhed til at jeg føler det kan betale sig at
tilkalde en revisor til at tage sig af det... og dybest set burde jeg jo
kunne klare det selv.

Godt nytår alle sammen, og på forhånd tak :)
~Casper Bang

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-03 12:10

> [...]
> Kan i henvise mig til en side med de gældende krav for hvad det skal
> indeholde, samt måske en form for "skabelon" til det.

Det kan man vælge, men der er ikke noget krav for personlige virksomheder,
kun for selskaber. Man kan dog vælge at følge årsregnskabsloven - her er
klasse A virksomheder de "personlige," men igen er der ingen krav om, at man
skal følge dem som personlig virksomhed. Vælger man dog at følge dem, så
skal de følges fuldt ud.

Skattevæsnet kan kræve et skatteregnskab (ikke en årsrapport, som er et
driftsregnskab).

Jeg kan sende dig et eksempel, som vi har udsendt til en af vore kunder,
hvor jeg fjerner kundens navn m.v. hvis det har interesse, men de kan se ud
på mange måder, og kan tilrettes enkelte afhængig af, hvordan virksomheden
ser ud osv.

> [...]
Hvis
> ja, er det så alle konti dette skal gøres med?

Der er to måder, der i sidste ende giver samme resultat.

1) Alle driftskonti nulstilles - der fortsættes med alle statuskonti uden at
nulstille disse. Bogføringsprogrammer har indbygget funktioner, der kan
nulstille konti rigtigt. Der nulstilles i en konto under egenkapitalen
(kontoen kan have varierende navne)

2) Jeg har oplevet programmer, hvor det ikke fungerer optimalt kun at
nulstille driftskontiene. Her nulstilles alle konti, hvorefter man i det nye
regnskabsår skal lave åbninbsbalancer på alle statuskonti, svarende til
sidste års ultimokonti. Det er stadig kun driftskontiene, der modregnes i
egenkapitalen.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-12-03 12:56

"Michael Sørensen" skrev:

> men de kan se ud
> på mange måder, og kan tilrettes enkelte afhængig af, hvordan virksomheden
> ser ud osv.

Afhængig af hvor "seriøst" man ønsker at aflægge sit _skatteregnskab_ kan
man nøjes med en udskrift af saldobalance/råbalance fra
bogføringsprogrammet. Skal der ske skattemæssige korrektioner til
saldobalance/råbalance kan disse føres på selve saldobalancen/råbalancen
eller på et stykke papir ved siden af. Der er ikke formkrav til
regnskabsaflæggelse over for skattevæsenet.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-03 13:41

> [...]
> eller på et stykke papir ved siden af. Der er ikke formkrav til
> regnskabsaflæggelse over for skattevæsenet.

Meget korrekt, men idet han spurgte til et regnskab valgte jeg at tage
udgangspunkt i et "rigtigt" årsregnskab (eller årsrapport, som det kaldes).
Men din løsning er ikke mindre rigtig, da der - som jeg også skrev - ikke er
lovkrav om en årsrapport for personlige virksomheder, men kun for selskaber.

Husk dog, at skattevæsnet kan forlange kontospecifikatiner til den
udleverede saldobalance.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-12-03 16:42

"Michael Sørensen" skrev:

> Meget korrekt, men idet han spurgte til et regnskab valgte jeg at tage
> udgangspunkt i et "rigtigt" årsregnskab (eller årsrapport, som det
kaldes).

Det er jeg med på. Mit indlæg skulle da også kun have karakter af
supplerende oplysninger :) (sorry, revisorjoke).

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-03 16:48

> Det er jeg med på. Mit indlæg skulle da også kun have karakter af
> supplerende oplysninger :) (sorry, revisorjoke).

Jeg takker - dels for de supplerende oplysninger og dels for joken. Godt at
faget ikke altid er helt dødkedeligt, men også med humor!

Fra : Casper Bang

Dato : 28-12-03 18:01

> [...]
selskaber.

> Husk dog, at skattevæsnet kan forlange kontospecifikatiner til den

Det vil sige, at hvis jeg udskriver balancen fra de forskellige konti, og
giver lidt oplysninger om hver (hvad de bruges til) så er jeg på det rene!?
Så hvis jeg bare følger min sunde fornuft, og giver dem de informationer jeg
finder relevante (ud over tallene) så kan de ikke kræve meget mere.

Hvornår skal noget sådant afleveres? Er det her lige efter årsskiftet, eller
vil jeg senere på det nye modtage et brev om det?

Tak :) Nu ved jeg da at jeg ikke skal bruge HELE resten af året på at skrive
regnskab :p

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-03 18:30

> [...]
jeg
> finder relevante (ud over tallene) så kan de ikke kræve meget mere.

Nej næsten rigtigt. Skattevæsnet kan fx. bede om kontoudtog af, hvad de
enkelte konti indeholder og også kræve at få kopier af bilagene, der er
bogført på kontiene.

> Hvornår skal noget sådant afleveres? Er det her lige efter årsskiftet,
eller
> vil jeg senere på det nye modtage et brev om det?

Du har 6 måneder til at aflevere - samme dag som selvangivelsen

Husk at du i denne forbindelse skal vælge beskatningsform af din indkomst
fra egen virksomhed. KAO, PSL eller VSO

Fra : Casper Bang

Dato : 28-12-03 18:02

> [...]
> nulstille disse. Bogføringsprogrammer har indbygget funktioner, der kan
> nulstille konti rigtigt. Der nulstilles i en konto under egenkapitalen

Det er den metode jeg vil følge så. Har selv programmeret regnskabssystemet
(lidt nemmere at integrere på den måde), så der er "lige til" at modpostere
det hele. Det bliver helt nemt så :D

Fra : H.S.

Dato : 29-12-03 12:51

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud
> på mange måder, og kan tilrettes enkelte afhængig af, hvordan virksomheden

Jeg kunne også godt tænke mig at se sådan et 'færdig' regnskab (klar til
aflevering).
Jeg står nemlig i samme situation, hvor jeg skal aflevere for første gang.

> [...]
> nulstille disse. Bogføringsprogrammer har indbygget funktioner, der kan
> nulstille konti rigtigt. Der nulstilles i en konto under egenkapitalen

Jeg ved summasummarum har en årsafslutnings funktion - virker den som den
skal ;.-) Jeg tænker på om jeg bare kan bruge den, og så er den hellige grav
velforvaret, og jeg er klar til et nyt år ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-12-03 15:35

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne også godt tænke mig at se sådan et 'færdig' regnskab (klar til
> aflevering).
> Jeg står nemlig i samme situation, hvor jeg skal aflevere for første gang.

Tør jeg skrive til ovenstående adresse (altså uden SPAM) eller er det en af
de adresser, hvor man blacklister modtageren (pga. spam).

Bare for en sikkerheds skyld inden jeg sender

/Michael Sørensen
8700 Horsens.

Fra : Casper Bang

Dato : 31-12-03 16:06

> Tør jeg skrive til ovenstående adresse (altså uden SPAM) eller er det en
af
> de adresser, hvor man blacklister modtageren (pga. spam).

Du må meget gerne maile det til mig på caspersowgame.net .
tak :)

Fra : H.S.

Dato : 31-12-03 16:20

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote in message
> af
>
> Du må meget gerne maile det til mig på caspersowgame.net .
> tak :)

Prøver lige igen - du fjerne blot 'spam' fra mail adressen, så er den helt
'normal'

Fra : Pandora

Dato : 31-12-03 16:13

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message

> [...]
af
> de adresser, hvor man blacklister modtageren (pga. spam).
>
> Bare for en sikkerheds skyld inden jeg sender

Du kan være helt rolig du fjerner blot 'SPAM' så har du min mail
adresse.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-12-03 16:23

"Pandora" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Du kan være helt rolig du fjerner blot 'SPAM' så har du min mail
> adresse.

Nu er jeg forvirret. Din adresse er ifølge outlook someone@microsoft.com -
uden SPAM i adressen...

Godt nok er det nytårsaften, men jeg er stadig ædru...

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : H.S.

Dato : 01-01-04 12:09

> "Pandora" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
>
> Nu er jeg forvirret. Din adresse er ifølge outlook someone@microsoft.com -
> uden SPAM i adressen...

Lad være med at være forvirret
Min maskine havde været lånt ud, og jeg havde ikke opdaget at 'nogen' havde
skiftet indentiteten på min OE.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-03 15:41

On Sun, 28 Dec 2003 12:10:28 +0100, Michael Sørensen wrote:

> [...]
> hvor jeg fjerner kundens navn m.v. hvis det har interesse, men de kan se
> ud på mange måder, og kan tilrettes enkelte afhængig af, hvordan

Ville også med glæde modtage sådan et eksempel :)
Send gerne til tcr480 (at) yahoo (dot) dk

mvh
Johan

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 03-01-04 14:04

> [...]
ud
> på mange måder, og kan tilrettes enkelte afhængig af, hvordan virksomheden

Du må også gerne sende en kopi til mig, hvis du vil.

På forhånd tak.

k7 (a) get2net punktum danmark

Mvh.

Kim

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-12-03 22:07

On Sun, 28 Dec 2003 11:49:24 +0100, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:

>Anyway, nu her ved årets slutning - hvad skal der gøres? Jeg vil tro at jeg
>skal lave et årsregnskab, med noter.

En vigtig ting:
Hvis du har et varelager skal der foreligge en
lageroptællingsliste.
Debitorer og kreditorer skal også listes med navn, adresse
og beløb.
Disse lister skal ikke indleveres sammen med årsregnskabet
men væsenet kan forlange at se dem.

/Knud
--
Berggreen Service