ISO brænding
Fra : @(none)

Dato : 29-12-03 02:48

Hvilke program bruger i til at brænde iso af linux, når jeg køre på GNOME

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-03 03:10

"@(none)" <""root\"@(none)"> writes:

> Hvilke program bruger i til at brænde iso af linux, når jeg køre på GNOME

Jeg plejer at bruge cdrecord - det bruger jeg med stor glæde selv om
du bruger Gnome

cdrecord er ikke grafisk, så hvis det er hvad du søger, så kan jeg
ikke hjælpe dig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never be led astray onto the path of virtue.

Fra : Carsten

Dato : 29-12-03 13:22

hej
Brænding af cd med cdrecord

første gang man andvender cdrecord er man nød til at undersøge hvor ens
cdrecorder er monteret
dette gøres med cdrecord -scanbus i mit tilfælde
cdrecord -scanbus
scsibus0:
0,0,0 0) 'ATAPI ' 'CD-R/RW 20X10 ' 'H.DH' Removable CD-ROM

deraf dev=0,0,0 som man kan se andvendt i cdrecord linjen

Da cdrecord ikke direkte kan brænde filer på en cd men kun ISO filer er man
nød til at lave en sådan
med det indhold man ønsker at brænde, dette gøres med mkisofs

# mkisofs -o /home/carsten/output.iso -R /home/carsten/doc

^ mkisofs laver en ISO fil med navnet output.iso som bliver placeret i
/home/carsten og indholdet er hvad der måtte være af filer i
/home/carsten/doc og undderligene biblioteker

# cdrecord -v fs=12m speed=16 dev=0,0,0 /test.iso

^ brænder en cd med test.iso ,(forudsat at man er i det bibliotek hvor
test.iso er placeret, ellers brug hel sti)

# mkisofs -R /home/carsten/doc/ | cdrecord -V fs=12m speed=10 dev=0,0,0 -

^ der er også muligt at pipe mkisofs og cdrecord dvs. at output fra mkisofs
bliver brugt som input i cdrecord (det er hvad der normalt sker når man
bruger k3b og Annet af samme slags)

# cdrecord -v blank=all speed=10 dev=0,0,0
^ sletter en cd-rw

# cdrecord dev=0,0,0 -eject speed=2 -pad -audio *.wav
^ brænder en audio cd ( alm musik cd) med de wav filer der måtte lige i det
bibliotek man er i

/Carsten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 29-12-03 14:17

none wrote:
> Hvilke program bruger i til at brænde iso af linux, når jeg køre på GNOME

Som det anføres tidligere i tråden: cdrecord.

Hvis du vil have en grafisk skal til det er f.eks. K3B et oplagt valg.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>