fat32 vs ntfs
Fra : sune vuorela

Dato : 28-12-03 10:42

Hjesa!

Jeg står og er ved at sætte en maskine op. Den skal køre med både
winxp og debian. De to systemer skal gerne bruge samme partition til
at gemme data, downloadede ting, musik og andet.

Kan det lade sig gøre i praksis? og hvilket filsystem skal der være på
denne disk?

--
Sune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-12-03 11:07

In <s59tuvctu9klb588jblof3eqtsemur5bq6@4ax.com> sune vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> [...]

>at gemme data, downloadede ting, musik og andet.

>Kan det lade sig gøre i praksis? og hvilket filsystem skal der være på

Saa vil jeg foreslaa at du laver mindst disse fem partitioner.

1. /boot som ext2 paa 20 mb.
2. / som ext2
3. /usr/local som ext3 paa 500mb
4. /downloades som fat32, til dine delte filer.
5. ntfs til din winxp

Mvh
Martin

Fra : sune vuorela

Dato : 28-12-03 11:21

En der kalder sig tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) skrev:

>Saa vil jeg foreslaa at du laver mindst disse fem partitioner.
>
>1. /boot som ext2 paa 20 mb.
>2. / som ext2

Jep - og vel også en 500 mb swap

>3. /usr/local som ext3 paa 500mb

Hvad skal denne bruges til? Det synes jeg ikke jeg har set før.

>4. /downloades som fat32, til dine delte filer.

Så fat32 kan læses uden de store problemer af linux?

>5. ntfs til din winxp

Jep...

--
Sune

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-12-03 11:28

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

> 1. /boot som ext2 paa 20 mb.
> 2. / som ext2
> 3. /usr/local som ext3 paa 500mb

Hvorfor lave en /usr/local på 500 MB?

Det eneste tidspunkt jeg lader /usr/local på en selvstændig partition
er når jeg også lægger /home på samme partition og så er 500 MB langt
fra nok.

Bare til at have en tom /usr/local er 500 MB da alt for meget og man
opnår intet ved at have det på en selvstændig partition.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-12-03 12:47

In <87brptkzj2.fsf@xyzzy.adsl.dk> Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

>Hvorfor lave en /usr/local på 500 MB?

Til lokale programmer, som ikke er installeret vha. af pakke-systemet.
Saa man disse bevares, hvis man installerer en ny distribution.

/Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-12-03 18:57

On Sun, 28 Dec 2003 10:07:05 +0000 (UTC), Martin wrote:

> 1. /boot som ext2 paa 20 mb. 2. / som ext2

Hvorfor ext2?

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-12-03 22:05

In <877k0gddvc.fsf@virgil.koldfront.dk> spamtrap@koldfront.dk (=?iso-8859-1?q?Adam_Sj=F8gren?=) writes:

>Hvorfor ext2?

Jeg har bare haft daarlig erfaringer med ext3 og /boot er jo ikke saa
stor, saa det goer en forskel mellem ext2 og ext3.

Jeg havde en meget stor ext3 partition, der begyndte at opfoerer sig maerkeligt.
Filnavnene var forkerte etc. En umount/fsck/mount hjaelp, men jeg synes det
er for farligt at have ext3 paa / og /boot.

Mvh
Martin

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-12-03 22:25

On Sun, 28 Dec 2003 21:04:46 +0000, Martin Moller Pedersen wrote:

> Jeg har bare haft daarlig erfaringer med ext3

Hvilke? (om jeg må spørge

--
Christian Jørgensen | What is a magician but a practicing theorist?
http://www.razor.dk |

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-12-03 22:32

In <pan.2003.12.28.21.25.01.430896@razor.dk> Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> writes:

>Hvilke? (om jeg må spørge

Filnavne begyndte at aendre sig med en kerne 2.4.9 paa min ext3 partition.
Efter at have aendret den til ext2 er det ikke sket igen.

Mvh
Martin

Fra : Per K. Hansen

Dato : 28-12-03 11:45

Den Sun, 28 Dec 2003 10:42:03 +0100. skrev sune vuorela:

> [...]
> at gemme data, downloadede ting, musik og andet.
>
> Kan det lade sig gøre i praksis? og hvilket filsystem skal der være på

vfat32, da linux ikke kan skrive sikkert til ntfs.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk