Stabilt bundkort til AMD Barton XP 2500+
Fra : Sune H.

Dato : 27-12-03 19:20

Hej NG..

Jeg står og skal have opgraderet min lille server og vil prøve noget AMD
halløj for første gang. Serveren kører web, mail, backup osv.. Da jeg som
sagt ikke rigtig har arbejdet med AMD før, er jeg ret grøn i hvilket
bundkort og chipset jeg skal gå efter, når jeg først og fremmest har brug
for stabilitet! Performance og ekstra features såsom raid kommer i anden
række (kører alligevel med SCSI contr. som primær).

Jeg regner med at smække en AMD Barton XP 2500+ på kortet + 512Mb DDR 2700
eller 3200 ram.

Prisen spiller også en rolle, så ville gerne have det lå omkring 500-600kr.

Hvilket 'stabilt' bundkort vil I anbefale?

Mvh.
Sune H.
fjern 000 i mailadr.

Fra : Leony

Dato : 27-12-03 20:58

In news:bskih7$29nf$1@news.cybercity.dk,
Sune H. <000news@gr5.lir.dk> typed:

> [...]
> Prisen spiller også en rolle, så ville gerne have det lå omkring
> 500-600kr.
> Hvilket 'stabilt' bundkort vil I anbefale?

Som regel er det Abit NF7 der bliver anbefalet.
Det ligger dog ~100 kr over din max pris.

Anbefalet chipset er Nforce2.
Hvis du kigger på EDBpriser kan du finde et par boards med det chipset,
som holder sig inden for din prisgrænse.
Jeg ville personligt foretrække Albatron eller Soltek.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Andersen

Dato : 27-12-03 21:14

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:UslHb.64667$jf4.3959300@news000.worldonline.dk...
> In news:bskih7$29nf$1@news.cybercity.dk,
> Sune H. <000news@gr5.lir.dk> typed:

> Som regel er det Abit NF7 der bliver anbefalet.

Fordi det er de samme hoveder der skriver hver gang.
For min skyld kan i da bare købe Abit, men der er mange
andre fabrikater der er et lige så godt valg.

Fra : Sune H.

Dato : 27-12-03 22:04

> Fordi det er de samme hoveder der skriver hver gang.
> For min skyld kan i da bare købe Abit, men der er mange
> andre fabrikater der er et lige så godt valg.

Såsom hvilke? Er meget interesseret i at høre flere synspunkter

Mvh.
Sune H.

Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 27-12-03 22:19

Hvorfor ikke et AsRock K7VM2 359kr inc GFX,NET,Lyd mm

Jeg kunne da godt tænke mig at høre om erfaringer med AsRock som nogle
steder skrives som et Asus MB (og det forstår ikke hvad pointe er i at have
2 mærker for Asus synsvinkel at se)

Det er jo et MB der bliver bruget i mange bilge færdig computer idag og har
den fordel at de kan opgraders med et AGP kort når OnBordt ikke slår til
længer ....(frem for K7SOM)
Derfor ville jeg da også syndes det var et godt bordt til det han her
beskriver for så er det ikke så meget i vejen når alt er ondbordt !

Jeg har i en rum tid kikke efter om der var nogle her i gruppe der skrev om
det ... mend et er ikke sket ... må umiddelbart være positivt efter som
mange har skrevet om problemer med ECS ...

--
Mojne Der Fra Kai

WWW.ABOU.DK

Fra : Jack L.

Dato : 28-12-03 05:44

Kai L J Rasmussen wrote:
> Hvorfor ikke et AsRock K7VM2 359kr inc GFX,NET,Lyd mm

Du mener vel ikke denne:

K7VM2 ATX Socket A / KM266 / 3PCI-1AGP / IDE133 324 kr.

.... men derimod

K7VT4 ATX Socket A / KT400 / 5PCI-1AGP / IDE133 348 kr.

....? Den ser billig ud, dog skal man naturligvis ikke forvente
state-of-the-art teknologi i bundkortet.

Til gengæld er dette kort...

K7S8X ATX Socket A / SIS 746FX / 6PCI-1AGP / IDE133 / LAN / Audio 261 kr.

.... ulovlig billigt, især når man får LAN og audio. :) At chipsættet er
(måske) elendig er en anden sag.
Alle modeller stammer fra AsRock.
--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 28-12-03 18:23

> Du mener vel ikke denne:
>
> K7VM2 ATX Socket A / KM266 / 3PCI-1AGP / IDE133 324 kr.
Jo det mener jeg for den har onbordt grafik kort, han skriver at den skal
bruges som server og så er grafiken da ligeyldigt

> ...? Den ser billig ud, dog skal man naturligvis ikke forvente
> state-of-the-art teknologi i bundkortet.
Jeg kan godt undvære det nyeste af det nyeste, hvis børne sygdommen
tilgengæld er fjernet og man ikke skal give det 4doblet for noget der måsked
kun er 20% hurtiger!

Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-12-03 11:49

Kai L J Rasmussen wrote:
> [...]
> beskriver for så er det ikke så meget i vejen når alt er ondbordt !
>
> Jeg har i en rum tid kikke efter om der var nogle her i gruppe der skrev om

Ok jeg har da 2 ASRock K7VM2 og 1 ASRock K7VM4 og der virker ok med OS2
Linux = (Knoppix) og windows til mit behov.

Mit K7VM2 er den model som kan bruge SDran og nyere, men ver3.0 af
denne model har ikke SDram mere
K7VM4 kan ikke bruge SDram men nyere ram typer.

Mne igen af de onbord grafik er til at spille godt med.

Unreal Tournamet kan lige klares på K7VM4, hvis man ikke stiller de
store krav til det.

Men jeg vil til en hver tid vælge et af disse frem for et ECS K7S5A Pro
(ved godt dette ikke har onbord grafik)

Det brugte jeg lige 4 timer, saa blev det sat paa hylden (der står det
endnu) og et ASRock K7VM2 blev bestilt i stedet for. Det var helt
sikker er bedre bundkort til mit brug.

Fra : Leony

Dato : 28-12-03 15:07

In news:3fedf6c8$0$69964$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Kai L J Rasmussen <klr@pc.dk> typed:

> Jeg kunne da godt tænke mig at høre om erfaringer med AsRock som nogle
> steder skrives som et Asus MB

Jeg købte et Asrock til svigermors og svigerfars computer.
Det virker som et udemærket board, manualen var også rimelig.

> (og det forstår ikke hvad pointe er i
> at have 2 mærker for Asus synsvinkel at se)

Mit personlige gæt er:
Markedet for billige maskiner kan ikke ignoreres.
Asus vil ikke selv sætte deres navn på billige boards, akkurat som B&O
ikke vil sælge deres anlæg i Bilka.
Det nye firma drager nytte af Asus' erfaring + det giver en hvis ballast
at der kan skrives at boardet har en vis relation til Asus.

Jeg har endnu ikke set nogle beviser for, at Asus har noget med Asrock
at gøre.

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-12-03 15:37

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]
> Jeg har endnu ikke set nogle beviser for, at Asus har noget med Asrock
> at gøre.

ASRock bliver fremstillet af et datterselskab der hedder Hua Ching det er
ejet af ASUS.

Her er lidt links:
http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=2002/11/04&pages=15&seq=106
http://www.xbitlabs.com/news/other/display/news458.html
http://www.techspot.com/vb/showthread/t-3001.html

P.S Der er en del der morer sig over at ASRock ligger tæt på ASSRock.
Der er ihvertfald en del engelsksprogede forums der har haft megen sjov med
ordspillet AssRock.

Fra : Leony

Dato : 31-12-03 17:18

In news:3feeea78$0$27380$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> typed:

> ASRock bliver fremstillet af et datterselskab der hedder Hua Ching
> det er ejet af ASUS.
> Her er lidt links:

Takker.
Så såjeg det endelig ved selvsyn.

Fra : Leony

Dato : 27-12-03 22:13

In news:bskp5n$2j39$1@news.cybercity.dk,
Michael Andersen <virker@ikke.eh> typed:

> Fordi det er de samme hoveder der skriver hver gang.

Ja, sådan er det jo en gang i mellem.
Selv er jeg begejstret Abit (ikke ovenstående) bruger og jeg synes helt
klart deres boards er i toppen af kvalitetsskalaen.

> For min skyld kan i da bare købe Abit, men der er mange
> andre fabrikater der er et lige så godt valg.

Modsat dig, så gav jeg også et par alternativer.
Jeg skal dog ikke udelukke at du ramte "send" for tidligt. Det gør man
jo nogen gange når man er arrig.

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-12-03 14:28

"Michael Andersen" <virker@ikke.eh> skrev i en meddelelse

> "Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det er de samme hoveder der skriver hver gang.
> For min skyld kan i da bare købe Abit, men der er mange
> andre fabrikater der er et lige så godt valg.

Det er meget muligt, men manden stillede et spørgsmål og det er der svaret
på.
Derudover har NF7/NF7-S bevist sit værd rundt omkring.
Det være sig både ang. stabilitet og OC muligheder.
Der er rigtig mange der bruger det, og denne nyhedsgruppe er sandelig ikke
det eneste sted det bliver anbefalet.

P.S Har du selv et bedre forslag?

P.P.S Jeg vil da også anbefale et Abit NF7

Fra : Michael Andersen

Dato : 28-12-03 23:59

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en meddelelse news:3feeda7b$0$27445$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Det være sig både ang. stabilitet og OC muligheder.
> Der er rigtig mange der bruger det, og denne nyhedsgruppe er sandelig ikke

Hvad der er bedre bliver jo et spørgsmål om pris kontra ydelse og behov.
Det er jo let at foreslå det ultimative hvad ang. faciliteter og pris men hvis
det er "overkill" vil et andet bord jo være et bedre valg. Hvis man holder sig
til anerkendte fabrikater og chipset går man normal ikke helt galt i byen og
et hurtigt tjek på nette kan som regel fjerne evt. problemboards.
Abit boardet er godt (tyder det på), men hvis pengene er
små kunne et billigere board måske dække behovet lige så godt.
Personligt har jeg holdt mig til MSI ved de seneste maskiner jeg har
bygget og det har jeg ikke fortrudt. Har aldrigt haft nogen problemer af
nogen art.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-12-03 11:28

In article <bsnn94$17q0$1@news.cybercity.dk>, Michael Andersen wrote:

> Hvad der er bedre bliver jo et spørgsmål om pris kontra ydelse og behov.

Helt sikkert. Husk at saette pris paa din egen tid og modregn
naar du bruger tid paa at faa et billigt board stabilt!

> Personligt har jeg holdt mig til MSI ved de seneste maskiner jeg har
> bygget og det har jeg ikke fortrudt. Har aldrigt haft nogen problemer af
> nogen art.

Pudsigt! Jeg holder mig langt vaek fra MSI. Har haft 3 boards og alle
er doede alt for hurtigt p.g.a. for billige componenter omkring
spaendingsregulatorene paa deres boards.

Thomas, Vanloese

Fra : Leony

Dato : 31-12-03 17:21

In news:bsnn94$17q0$1@news.cybercity.dk,
Michael Andersen <virker@ikke.eh> typed:

> Abit boardet er godt (tyder det på), men hvis pengene er
> små kunne et billigere board måske dække behovet lige så godt.

Bundkortet er næsten det billigste man kan få med det chipset.

Fra : Michael Andersen

Dato : 01-01-04 13:42

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:TFCIb.65689$jf4.4145894@news000.worldonline.dk...
> In news:bsnn94$17q0$1@news.cybercity.dk,
> Michael Andersen <virker@ikke.eh> typed:

> Bundkortet er næsten det billigste man kan få med det chipset.

OK , det var jeg ikke klar over, så er det jo fint nok

Fra : Leony

Dato : 27-12-03 22:15

In news:UslHb.64667$jf4.3959300@news000.worldonline.dk,
Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> typed:

> Anbefalet chipset er Nforce2.

Har lige fundet lidt tests af boards med det chipset:
http://www20.tomshardware.com/motherboard/20030214/index.html
http://www.tomshardware.com/motherboard/20030721/nforce2_ultra_400-01.html

Ved ikke om der er nogen inden for prisgrænsen, men det kan være
interessant læsning alligevel.

Fra : Sune H.

Dato : 27-12-03 23:46

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.tomshardware.com/motherboard/20030721/nforce2_ultra_400-01.html
>
> Ved ikke om der er nogen inden for prisgrænsen, men det kan være

Tak for de links, det gav lidt allround viden på Nforce2 chipsettet og et
par af MB'erne derude.

Umiddelbart ser Abit NF7 ud til at være et lækkert board og det ender
sikkert med at jeg vil slå mig selv senere for ikke at have valgt det board
der bare var 100kr dyrere.. Så mon ikke jeg overbeviser min pengepung om at
det skal være et Abit, hehe.

anyway.. tak for interessen, jeg vil gå lidt i tænkeboks igen

Godt nytår
Sune H.

Fra : Henrik Sahl

Dato : 28-12-03 17:17

"Sune H." <000news@gr5.lir.dk> wrote in message

> [...]
at
> det skal være et Abit, hehe.
>
> anyway.. tak for interessen, jeg vil gå lidt i tænkeboks igen

Soltek kortet de tester på den sidste side, bliver rost meget her ->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837970

Mvh
Henrik Sahl

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 00:36

> [...]
>
> Prisen spiller også en rolle, så ville gerne have det lå omkring
500-600kr.

> Hvilket 'stabilt' bundkort vil I anbefale?

Kig her for anmeldelser af diverse nForce2 boards.
http://www.nforcershq.com/
Her er et direkte link til siden med anmeldelser
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews
Der er test af stort set alle fabrikanter og revisioner.

Det er en side hvor de kun beskæftiger sig med nForce, nForce2 og nForce3
boards.
Der er også et glimrende forum med sektioner til forskellige fabrikanter.