Skærme
Fijala 3554
Pixel-fejl og fortrydelsesret
Fra : Anders Hougaard

Dato : 26-12-03 23:39

Hej i gruppen,

Jeg er faldet for en Samsung 151P 15"-TFT-skærm med DVI og pænt design, som
jeg tror vil se godt ud på skrivebordet.
Nu har jeg imidlertid alle dage brugt CRT, og min store betænkelighed ved at
købe en TFT, er at jeg på ingen måder vil kunne acceptere en
pixel-fejl....det ville simpelthen drive mig til vanvid :)

Det er jo sådan, at man har 14 dages ved køb på Nettet i almindelighed - de
fleste forhandlere kræver vist bare, at varen returneres "i væsentligt samme
stand". I princippet skulle der vel derfor ikke være noget i vejen for, at
man lige tester skærmen for fejl og, hvis man opdager nogen, pakker den
sammen og lægger den i kassen igen og sender den retur. Men hvis det på den
anden side var så nemt, ville der vel aldrig blive solgt nogen TFT-skærme
med pixelfejl.

Nogen erfaringer med det?

Mvh

Anders

Fra : THS NIEL

Dato : 27-12-03 00:22

> [...]
den
> anden side var så nemt, ville der vel aldrig blive solgt nogen TFT-skærme

Det er så nemt! Du er beskyttet af postordresalgsreglerne, og de er noget
bedre end direkte køb (hvis du er privat-kunde). Test - se resultat - og
send tilbage, hvis du ser fejl. Du behøver ikke engang at begrunde
tilbageleveringen. Du har 14 dage til denne returret. Herefter må du som ved
køb i butik acceptere f.eks. klasse II-fejl.

Jeg vil kun købe TFT-skærme på nettet - eller hvis jeg så skærmen i butikken
(og naturligvis testet i butikken inden køb!)

/Thomas

Fra : Anders Hougaard

Dato : 27-12-03 00:26

"THS NIEL" skrev:

> [...]
ved
> køb i butik acceptere f.eks. klasse II-fejl.

Fantastisk, tak for hjælpen :)
Men hvad er klasse II-fejl?

Og lige en anden ting...hvordan tester man bedst for defekte pixels?

Mvh

Anders

Fra : THS NIEL

Dato : 27-12-03 00:54

> Fantastisk, tak for hjælpen :)
> Men hvad er klasse II-fejl?
>
> Og lige en anden ting...hvordan tester man bedst for defekte pixels?

Kan du læse tysk? Så er denne side guld værd:
http://www.prad.de/new/tests/tests.html

/Ths

Fra : THS NIEL

Dato : 27-12-03 00:55

> Og lige en anden ting...hvordan tester man bedst for defekte pixels?

http://www.prad.de/new/tests/tfttest.html

Program til test!

/Ths

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 27-12-03 09:37

"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej> wrote:

> [...]

Ja eller sørg for at du er 14 dages returret på den. Det er der en del
forretninger der giver. Så kan du altid "fortryde" dit køb, aflevere
den, og gå ind efter en ny, hvis du har mod på at prøve igen!

> Og lige en anden ting...hvordan tester man bedst for defekte pixels?

Sæt skærmen op med en ensfarvet baggrund - jeg plejer at bruge en
ensfravet pause-skærm.

Det gør du så med alle farverne - hvis, sort, rød, orange, gul, grøn,
blå, lilla, og evt andre.

Pixelfejl kan både være pixels, der lyser hele tiden, og pixels der
slet ikke lyser. Det kan være "hele" pixels hvor alle tre farver lyser
= hvid eller ingen lyser, men det kan også "bare" være en enkelt af
farverne.

Jeg har en enkelt fejl på min skærm ca to cm fra nederste venstre
hjørne, men den er på ingen måde generende.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk