MS Windows
briani 27239
Installation af XP - stadig noget hø!
Fra : Marianne

Dato : 26-12-03 14:28

Hej

Jeg har behov for noget mere assistance (og tak for den, jeg allerede har
fået).

På min maskine er der to HD. En, som tidligere har indeholdt Windows og som
er opdelt i 4 partitioner, hvoraf det er supervigtigt for mig, at beholde
data på de to. Den anden HD har også indeholdt en Windows.

Jeg har 6 startdisketter + WinXP CD-installation.

Problemet er, at enten løber Windows-installationen i ring og kommer aldrig
rigtig frem til 'sagens kerne' (=en installation af windows, der duer),
eller at maskinen registrerer jeg har to OS liggende og følgeligt spø'r,
hvilket jeg vil boote fra (resultatet er i øvrigt, at jeg lander i den samme
installation).

Så forsøgte jeg - efter jeres råd - at frakoble den ene HD. Det gik sådan
set også fint nok, men da jeg koblede den til igen, var problemet præcist
det samme, som det hele tiden har været.

Jeg kunne i øvrigt kun finde ud af at frakoble den ene HD, ikke den anden.
Jeg gætter, at det er slaven, jeg kunne fjerne uden problemer. Hvad er det
iøvrigt at frakoble? Der var 2 kabler - et bredt lakridsbåndsagtigt, der svj
kunne se, gik til motherboardet og et mindre strømføringskabelagtigt ... det
var det sidste, jeg umiddelbart kunne fjerne.

Der er noget windows, der hele tiden bliver hængende og som forstyrrer.
Hvordan kommer jeg fri af det? jeg ved, som man sikkert nok kan høre, ikke
meget om disse ting, og det jeg ved, er af ældre dato. Kunne en løsning være
simpelthed at finde en DOS og lave format f på alle diske/partitioner - og
SÅ installere WinXP ? Det er vist det, jeg føler mig tryggest ved, hvis det
altså er en løsning. Men så - hvor finder jeg en DOS på nettet?

mvh
Marianne

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-12-03 14:49

Du kan godt bruge Fdisk med de begrænsninger, der nu engang er - FAT og
"små" partitioner.

**Hvis** der ligger noget gammelt Windows-snask på HD2, hvorfor er du så
ikke hård og brutal og fjerner det én gang for alle...

v.h.

jj

Fra : Henrik Lundbak

Dato : 26-12-03 16:39

"Jens Jensen" <wordeksperten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan godt bruge Fdisk med de begrænsninger, der nu engang er - FAT og
> "små" partitioner.

Nå - OK. Nej, det skulle ikke være FAT.

> **Hvis** der ligger noget gammelt Windows-snask på HD2, hvorfor er du så
> ikke hård og brutal og fjerner det én gang for alle...

Det ville jeg også gerne, hvis jeg bare vidste hvordan. Jeg har deletet alt
det, jeg kan se, jeg kan delete.

mvh
Marianne

Fra : alka

Dato : 26-12-03 14:50

"Marianne" skrev d. 26-12-03 14:28 dette indlæg :
> [...]
hvis det
> altså er en løsning. Men så - hvor finder jeg en DOS på nettet?

Det nemmeste måde du kan få løst dit problem på er, hvis du kan komme i
besidelse af en windows 98 startdiskette. Isætte den når du tænder for
PC'en. Så kan du får formateret dit C-drev og installere WIN-XP

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 26-12-03 15:12

"alka" <alka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det nemmeste måde du kan få løst dit problem på er, hvis du kan komme i
> besidelse af en windows 98 startdiskette. Isætte den når du tænder for
> PC'en. Så kan du får formateret dit C-drev og installere WIN-XP

Nej.
Det nemmeste og bedste er at boote på xp`cden, og installere på en ompartet
disk.

Mvh Jens som mener w98 er slidt op.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-12-03 22:54

Jens wrote:
> Nej.
> Det nemmeste og bedste er at boote på xp`cden, og installere på en
> ompartet disk.

Dette er ren indsider viden. Spørgeren har i en tidligere tråd oplyst at
maskinen ikke kan boote fra cdrom.

mvh
Henning

Fra : Jens

Dato : 26-12-03 23:18

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke>

> Dette er ren indsider viden. Spørgeren har i en tidligere tråd oplyst at
> maskinen ikke kan boote fra cdrom.

Jeg har endnu aldrig mødt en pc som ikke kunne boote fra cd, de kan være
underlige at få til det, men de kan.

Lær hvordan.

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 26-12-03 23:27

> Jeg har endnu aldrig mødt en pc som ikke kunne boote fra cd, de kan være
> underlige at få til det, men de kan.
>
> Lær hvordan.

Jatak.

Jeg har været inde og omstille i BIOS-setup'en, men nix. Den går ikke. Jeg
vil *meget* gerne høre om hvordan man så gør.

mvh
Marianne

Fra : Edmund

Dato : 27-12-03 09:46

Marianne skrev:

> Jeg har været inde og omstille i BIOS-setup'en, men nix. Den går
> ikke. Jeg vil *meget* gerne høre om hvordan man så gør.

Nu har du vel prøvet at komme din XP cd i brænder drevet også.

Husker din bios at du satte den til boot via CD-rom, eller står der A
når du kommer derind igen.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 27-12-03 10:13

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været inde og omstille i BIOS-setup'en, men nix. Den går ikke. Jeg
> vil *meget* gerne høre om hvordan man så gør.

Det er en smule vanskeligt at give en præcis forklarring, uden at vide
hvilket bundkort der er tale om, det giver en del mulighedder for at
forklare forkert.

Umiddelbart er virus protect slået til, eller du har ikke gemt
indstillingerne da du forlod bios.

Bundkort navn og nummer..... ?

(når xp skal boote fra cd skal man trykke en tast når den beder om det,
ellers hopper den over på HD igen uanset bios indstillingen.)

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-12-03 23:58

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev :

>Dette er ren indsider viden. Spørgeren har i en tidligere tråd oplyst at
>maskinen ikke kan boote fra cdrom.

Såfremt det er en så gammel maskine, at den ikke boote fra
cd-rom, så er den også for gammel til at installere XP på.
--
Knud

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-12-03 00:22

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Såfremt det er en så gammel maskine, at den ikke boote fra
> cd-rom, så er den også for gammel til at installere XP på.

Se, det vil jeg lade dig være dommer om Men tanken har streifet
mig.

mvh
Henning

Fra : Marianne

Dato : 28-12-03 17:35

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> Såfremt det er en så gammel maskine, at den ikke boote fra
> cd-rom, så er den også for gammel til at installere XP på.
> --

Ja - men det er IKKE en gammel maskine og WinXP har været installeret
tidligere (men jeg ville bare rydde op!)

Og jeg kan altså ikke få maskinen til at boote fra CD'en .. og det kunne
edb-afdelingen på min arbejdsplads, som forsøgte sig tidligere, heller ikke.
Nu er maskinen i mellemtiden blevet privat, så jeg vil/kan ikke spørge dem
længere. Og jeg kan heller ikke få det til at du', ikke umiddelbart i hvert
fald - med forbehold for, at jeg ikke forstår hvad der står i BIOS-setup'en
fuldt ud. Men det har jeg fået et alternativ til at forstå, jeg vil prøve.

mvh
marianne

Fra : alka

Dato : 26-12-03 14:51

Fra : morten

Dato : 26-12-03 15:12

> Det nemmeste måde du kan få løst dit problem på er, hvis du kan komme i
> besidelse af en windows 98 startdiskette. Isætte den når du tænder for
> PC'en. Så kan du får formateret dit C-drev og installere WIN-XP.

skal bare lige være sikker på at hendes C drev ikke er NTFS for ellers
sletter hun et forkert drev

Morten

Fra : Henrik Lundbak

Dato : 26-12-03 16:43

> skal bare lige være sikker på at hendes C drev ikke er NTFS for ellers
> sletter hun et forkert drev

Nå - jamen jeg sikker på, at det er NTFS. Begge harddiske endda.

Jeg *ville* gerne boote på CD'en, men kan ikke få det til at du'. Derfor har
jeg downloaded noget, der bliver til 6 disketter - og det virker også i
begyndelsen, men derefter looper installationen ....

mvh
marianne

Fra : morten

Dato : 26-12-03 16:42

> [...]
> jeg downloaded noget, der bliver til 6 disketter - og det virker også i
> begyndelsen, men derefter looper installationen ....

hvis man booter på de 6 disketter mener jeg man kan formatere partitioner
derfra. du kan også prøve at slette MBR for at se om det hjælper (start på
en startdiskette og skriv fdisk/mbr)

Morten

Fra : Jens

Dato : 26-12-03 17:09

"Henrik Lundbak" <henrik@lundbak.dk> skrev i en

> Jeg *ville* gerne boote på CD'en, men kan ikke få det til at du'.

Mulighedden kan slås til eller fra i bios.
Den er slået fra hvis du ikke kan, men du kan undgå bios, boot til dos med
cd support, og start [cd]:\i386\winnt.exe

I bios findes indstillingen som "boot nr1" som sikkert står til A drev
nu.......

Mvh Jens

Mvh Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-03 17:20

"Henrik Lundbak" <henrik@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg downloaded noget, der bliver til 6 disketter - og det virker også i
> begyndelsen, men derefter looper installationen ....

- Så må vi jo konstantere at det ikke virker

Nu kan jeg jo ikke lige huske starten af tråden, så jeg ved ikke om det er
sandsynligt at du kan boote fra CD. Men selv hvis dit motherboard er 3-4 år
gammelt er det usandsynligt at det IKKE kan !
I bios'en skal du - naturligvis - først sikre dig at CD-drevet genkendes
under Post-en (alt det der skrives i s/h på skærmen mens den booter).
Derefter skal du - i bios - se efter noget, der ligner boot-rækkefølge ~
1.st boot-device, 2.nd boot-device osv.
Så BURDE det køre

Måden, du slipper HELT af med gamle Windows-installationer er flg: se efter
i roden af alle diske (f.eks. c:\ ) om der ligger filer. Gør der det skal du
(helst) flytte alle filer, du er sikker på hvad er og som du vil gemme, til
et bibliotek. Derefter sletter du ALT, der er tilbage ! Og det gør du bare
fordi at Windows (alle versioner) lægger filer her - og det er filer der
bruges og - ikke mindst - filer, som en ny-installation finder og siger: "Så
er der jo en Windows-installation i forvejen". Og det gør installationen
altså SELVOM du ahr slettet alle gamle "Windows" og "WinNT" bilioteker !!!!!
Altså (bare for en sikkerheds skyld): bare en af de "rigtige" filer ligger i
roden af en disk (ikke bare C-disken) så tror installationen at der ligger
en Windows i forvejen ! Også selvom installationen ikke kan finde et
"Windows" bibliotek !!!!
Så bare ryd alt det gamle l*** - du skal forresten aldrig bruge roden af en
disk til at opbevare filer i. Det er upraktisk og giver et pokkers rod.
Har selv prøvet - efter et par måneder kan du IKKE huske hvad halvdelen af
filerne er for noget. Så skal du til at åbne alle sammen for at finde ud af
om det er værd at gemme

Skulle du være i tvivl om hvorvidt du kan slette nogle af dine filer - så
bare skriv her hvad det er for nogle. Så skal vi nok afgøre det

PS: håber forresten du ved, hvordan man sletter skjulte/system-filer fra
dos.......ellers sig til !

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Pico

Dato : 27-12-03 01:37

Henrik Lundbak wrote:

> [...]
> Derfor har jeg downloaded noget, der bliver til 6 disketter - og det
> virker også i begyndelsen, men derefter looper installationen ....

Nu har du ikke skrevet hvilke bios du har, men på mit Asus bundkort
er der en Award Bios og den forvirede mig første gang jeg skulle have
den til at boote på CD. Under bootsektionen kommer der først en
linie om flytbar drev, det skal sættes til Disabled, derefter kommer
der IDE Harddrive der også skal sættes til Disabled, derefter kommer
der ATAPI CD-Rom og her står så, når man trykker enter, hvilke
CD'rom der er tilsluttet og man kan vælge hvilket man skal bruge.
På de fleste andre Bios jeg har prøvet er det muligt et sted at vælge
hvilke enhed der skal bootes fra, her skal de 2 første slås fra, en lidt
underlig måde, men det virker jo.
Forøvrigt, har du ikke mulighed for at se i manualen hvordan det gøres ?
Pico

Fra : Edmund

Dato : 27-12-03 10:02

Henrik Lundbak skrev:

> [...]
> Derfor har jeg downloaded noget, der bliver til 6 disketter - og det
> virker også i begyndelsen, men derefter looper installationen ....

Hvor langt kommer du.
Kommer du ikke frem til dette skærmbilled
http://home20.inet.tele.dk/edworks/xp.png

Så tryk på L for at slette den markerede disk eller partition
Her kan du også slette din windows på den anden disk.

Når du så bagefter vælger at du vil installere på den tomme C partition,
skal den jo så formateres, her får du så forskellige valgmuligheder, alt
efter hvor stor din disk er.
--
Mvh Edmund

Fra : Marianne

Dato : 27-12-03 21:55

> Hvor langt kommer du.
> Kommer du ikke frem til dette skærmbilled
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/xp.png

Jo. det gør jeg.

> Så tryk på L for at slette den markerede disk eller partition
> Her kan du også slette din windows på den anden disk.

Ja - men jeg tror nok, at jeg har prøvet så at sige alle mulige
kombinationer af at slette partitioner, formatere nye, og installere WinXP -
men resultatet er det samme Det går ENTEN i ring ELLER resulterer i 2
installerede OS'er.

mvh
Marianne

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-12-03 17:33

Riv den disk ud som alle de vigtige data er på.

Install. Window XP på den anden med CDén.
XP søger efter tidligere installationer og du kan jo bare install. oven i en
gammel værtion.
XP spørger så om den skal formatere dette drev hvor den tidligere Windows
ligger, og det kan du roligt gøre.
Du kan endda skrive " NY XP " så ved hvilken man skal vælge hvis der er
flere,
som du måske får på et senere tidspunkt.

Nu har du kun en install. Windows.
Sæt så den anden HD til som slave.
Og du har dine Dataér igen.
Pcén vil ikke spørge om hviken windovs du vil åbne
efter du har mont. den anden HD, da du har lavet install.
uden den HD med de vigtige dataér på.
Flyt så alle de vigtige dataér til din HD med ny XP på.
Formater derefter harddisken

Men jeg ville nu slette alt gammelt Windows !!!

Lad være med at bruge oldnordiske F-disk.
Den kan ikke læse alt det nymodens kram, og døde
for flere år siden.
Og jeg ved ikke hvad du vil bruge 6 startdisketer til !
Det hele er i XP cdén.
Jeg har personligt ikke mont. floppy i nogen af mine pcér.
Dog har jeg et externt floppy liggende til USB, som næsten aldrig bliver
brugt.

Blot et råd.

Allan / Kolding

Fra : Edmund

Dato : 26-12-03 18:11

Allan / Kolding skrev:

> XP spørger så om den skal formatere dette drev hvor den tidligere
> Windows ligger, og det kan du roligt gøre.

Den spørger ikke om at formatere, den spørger kun om den skal slette den
gamle.
Den sletter windows mappen, men Documents and Settings og programmer
mappen sletter den ikke.

Hvis man vil formatere skal man i starten, der hvor man vælger drev,
først slette partition, og så vælge at man vil installere på den tomme
partition.
Så formaterer den inden start af selve installationen

Med de 6 disketter gør man det på samme måde

--
Mvh Edmund

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-12-03 19:51

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Den spørger ikke om at formatere, den spørger kun om den skal slette den
> gamle.
> Den sletter windows mappen, men Documents and Settings og programmer
> mappen sletter den ikke.

Vil det sige at jeg har den eneste XP cd som skriver
om du vil rep. den gamle installation, eller om man vil
install. en ny XP installation ??

Og jeg har den eneste XP cd som formaterer det drev,
hvor man vil install. en ny XP incl. Dokuments and sittings ??

Dette er vist ikke korrekt.

Jeg mener faktik at man skal trykke " R " for at rep.
( Og det er jo ikke tilfældet i denne tråd )
Og " enter " for at install. en nu XP install.
Trykker man " Enter " Bliver drevet formateret incl. Dok. & sittings.
Det gør det fordi, at XP skriver hvilken format du vil install.( NTFS /
FAT ).
Når man har valgt, formaterer XP drevet.

MVH

Allan / Kolding

Fra : Edmund

Dato : 27-12-03 09:30

Marianne skrev:

> Så forsøgte jeg - efter jeres råd - at frakoble den ene HD. Det gik
> sådan set også fint nok, men da jeg koblede den til igen, var
> problemet præcist det samme, som det hele tiden har været.

Fik du gennemført en XP installation, mens du havde koblet den anden
disk fra.

Er du sikker på at du har indstillet din bios rigtigt, den skulle vel
ikke være sat til at boot på harddisk 1 i stedet for harddisk 0

Ved du godt at der findes 2 slags start disketter, jeg aner dog ikke om
det betyder noget

1 sæt til XP uden SP1
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F

1 sæt til XP med SP1
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=83F53BE9-28FA-40E8-8EC2-631504EF5E26

Det er da XP pro du vil installere ikke ?
--
Mvh Edmund

Fra : Leif Poulsen

Dato : 27-12-03 15:57

Hej Marianne

> [...]

> set også fint nok, men da jeg koblede den til igen, var problemet præcist
> det samme, som det hele tiden har været.

<Klippet og klistret>

For at opsummere lidt.

Du kan ikke boote på CD-ROM drevet og behøver diskette til at boote på. Om
du bruger de 6 disketter, en windows 98 eller whatever er vel ligemeget,
bare du kommer til at kunne køre en setup eller install fil fra CD'en.

Angående at tage en harddisk fra. Det er ligemeget om du tager strømmen
eller lakridsbåndet. Hvis du i BIOS sætter autoparametrene for IDE enhederne
kan du under opstart lægge mærke til hvor enhederne ligger, f.eks. harddisk
1 = PRI MAS, CD-ROM1 = PRI SLA som begge er på IDE 0, Harddisk 2 =SEC MAS,
CDROM2 SEC SLA som begge er på IDE 1. Nu er jeg ingen ørn, men mener at det
på nogle bundkort kan give problemer at skulle boote fra en slave. Når du
har fundet ud af hvilken harddisk du vil bruge til din Windows, tager du
strømmen eller lakridsbåndet fra den anden harddisk og sikrer dig evt at
harddisken der skal installeres sidder som master.

Når du har bootet fra en DOS diskette, Win98, de 6 disketter whatever kører
du install eller setup filen på CD-ROMMEN. På et tidspunkt får du muligheden
for at vælge, hvor du vil installere. Vælg partition og slet indtil der ikke
er oprettet nogen partition. Opret så den partition du vil installere på,
sig ja til at formattere den og fortsæt.

Hvis den fryser under genstart, så gå ind i BIOS og vælg Boot fra IDE 1
istedet for 0 eller omvendt, alternativt C, D, E, F (Hvor C sikkert er
PRI/MAS, D=SEC/MAS, E=PRI/SLA og F=SEC/SLA.

Blot en ide, håber ikke det forvirrer mere end det gavner.

Mvh Leif

Fra : Marianne

Dato : 27-12-03 21:58

> [...]
> du bruger de 6 disketter, en windows 98 eller whatever er vel ligemeget,
> bare du kommer til at kunne køre en setup eller install fil fra CD'en.

Ja

> [...]
> strømmen eller lakridsbåndet fra den anden harddisk og sikrer dig evt at
> harddisken der skal installeres sidder som master.

OK - det er nok her, jeg laver kludder i det. Jeg forsøger at rykke rundt

> [...]
> PRI/MAS, D=SEC/MAS, E=PRI/SLA og F=SEC/SLA.
>
> Blot en ide, håber ikke det forvirrer mere end det gavner.

Tak for ideen. Jeg prøver

mvh
Marianne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-12-03 02:21

"Leif Poulsen" <removeleif@fakse.bynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du bruger de 6 disketter, en windows 98 eller whatever er vel ligemeget,
> bare du kommer til at kunne køre en setup eller install fil fra CD'en.

Det er altså noget vrøvl Leif. Du har da vist ikke selv installeret win xp.
Den kan man sagtens boote fra cdrom, og det er faktisk det letteste.
Alternativt kan man så boote fra de 6 disketter.
Man kan ikke boote fra en win 98 eller "whatever", når det er win xp. Så
skal der bootes fra cdrom eller de 6 specielle disketter.
Det var til win 95, 98 og me at man kunne bruge de forskellige bootdisketter
på tværs af versionerne.

Kurt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-12-03 02:50

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev :

>Man kan ikke boote fra en win 98 eller "whatever", når det er win xp. Så
>skal der bootes fra cdrom eller de 6 specielle disketter.

Det man nu godt, men det er ikke anbefalelsesværdigt.

Man går blot ind i i386-mappen og kører installation med
winnt.exe.
--
Knud

Fra : Jens

Dato : 28-12-03 10:34

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i

kan ikke boote fra en win 98 eller "whatever", når det er win xp. Så

> Det man nu godt, men det er ikke anbefalelsesværdigt.

Hvorfor ikke ?
Det er da det samme som en xp`cd boot ?

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-12-03 17:19

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev :

>Det er da det samme som en xp`cd boot ?

Bl.a. fordi den er betydelig længere tid om at kopiere filer over
på harddisken.
--
Knud

Fra : Jens

Dato : 28-12-03 21:54

> Bl.a. fordi den er betydelig længere tid om at kopiere filer over
> på harddisken.

Ikke hvis man sørger for at loade "smartdrv.exe" 2 gange inden man starter
winnt.exe, 1. gang for at starte den, 2. gang for at få den til at ligge i
hukommelsen så winnt kan se den, alternativt kan den lægges på disken, men
det kræver en fat32 part, hvilket jeg ofte ikke gider bruge tid på.

Mvh Jens

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-03 22:07

Med hensyn til tid: Filerne på disketterne udgør vel kun 4-6 MB, og de
bruges mig bekendt kun til at klargøre pc'en, så der er adgang til
cd-rom-drevet m.v., så 'betydelig længere tid' er vist et
definitionsspørgsmål.

v.h.
/jj

Fra : Jens

Dato : 29-12-03 09:37

"Jens Jensen" <wordeksperten@mail.dk> skrev i en

> cd-rom-drevet m.v., så 'betydelig længere tid' er vist et
> definitionsspørgsmål.

Nej, det er kopiering af filerne fra cd til disken der tager længere tid
uden smartdrv.exe, ikke filerne fra adrevet

Knud har ret, der kan gå op til en god time i visse tilfælde, medmindre
smartdrv.exe er tilstede.

Mvh Jens

Fra : Leif Poulsen

Dato : 28-12-03 12:17

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal der bootes fra cdrom eller de 6 specielle disketter.
> Det var til win 95, 98 og me at man kunne bruge de forskellige

Hej

Nu mente jeg i forhold til at omgå, at hun ikke kunne få lov til at boote
fra CD-ROM drevet i BIOS. Så kunne hun i stedet boote fra diskette, hvor en
driver kunne indlæses til drevet.

Jeg er godt klar over at der muligvis kan være problemer i forbindelse med
at XP installationen vil sige "Forkert DOS version", men Windows
bootdisketter efter Win95 burde ikke være et problem for XP. Problemet er
vel at få en driver til CD-ROM drevet, der virker.

Mvh Leif.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-12-03 13:03

> [...]
> bootdisketter efter Win95 burde ikke være et problem for XP. Problemet er
> vel at få en driver til CD-ROM drevet, der virker.

Ja, det er jo rart, hvis vi taler om det samme
Dog vil jeg mene, at hvis ikke standard driverne til cdrom virker, (fra alle
bootdisketter siden win 98)så bør drevet skiftes til et nyere, som er atapi
kompatibelt, idet der ellers nok vedblivende vil være problemer, idet win xp
ikke vil være glad for, at der skal loades drivere via autoexec.bat og
config.sys, og dels lugter det af, at det vil være nogle dosdrivere, som nok
ikke vil være kompatible med win xp.
Nu kan jeg ikke se hele tråden og derfor heller ikke se, hvad problemet var
lige præcis i forbindelse med cdrom drevet.

Kurt

Fra : Jens

Dato : 28-12-03 15:03

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i

> Nu kan jeg ikke se hele tråden og derfor heller ikke se, hvad problemet
var
> lige præcis i forbindelse med cdrom drevet.

Den korte version : Maskinen vil ikke boote fra cd drevet.

Mvh Jens